• 7
  • 8
2020-12-25, 23:13
Medlem
Germanofils avatar
Maler dagsgammalt bröd eller frallor i min köksmaskin (thermomix) så att det blir till ett slags grovt ströbröd. Sedan blandar jag i köttfärs, ägg, senap, salt, peppar och mejram. Rullar till bollar och steker. Sista minuterna med lock på. Brukar bli bra men magiskt är det fan inte. Ganska trist mat som dock uppskattas av barnen.
Citera
2020-12-26, 00:28
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Egentligen är det bästa för hemmabruk att göra som du gör.
Låta bullarna puttra igenom i såsen.

Ja visst ;-)

Lite usa cowboy stilar på köttbullar :

https://kentrollins.com/meatballs-in-mushroom-gravy/
Citera
2020-12-26, 01:30
Medlem
Glöm inte KRYDDPEPPAR! En game changer!! Jag gjorde köttbullar länge utan det. GLÖM INTE KRYDDPEPPAR!
Citera
2020-12-26, 10:57
Medlem
Sladdarens avatar
Såg när den kända Markus skulle göra julaktiga köttbullar.

Mer eller mindre dränkte köttbullarna i fett - smör och olja och friterar ev köttbullarna.
Vad tycker ni om det ?

https://www.youtube.com/watch?v=ziwVHUKqL4w

5:30
Citera
2020-12-27, 10:18
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Såg när den kända Markus skulle göra julaktiga köttbullar.

Mer eller mindre dränkte köttbullarna i fett - smör och olja och friterar ev köttbullarna.
Vad tycker ni om det ?

https://www.youtube.com/watch?v=ziwVHUKqL4w

5:30

Vet inte ens om jag skulle kalla dem köttbullar, redan vid all mjölk och grädde har han avvikit från hur jag skulle göra. Sedan att spritsa istället för att rulla ger rimligen sjukt mjuka bollar. och allt fett på slutet.
Citera
2020-12-28, 10:14
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Vet inte ens om jag skulle kalla dem köttbullar, redan vid all mjölk och grädde har han avvikit från hur jag skulle göra. Sedan att spritsa istället för att rulla ger rimligen sjukt mjuka bollar. och allt fett på slutet.

Ja precis det, det är riktigt illa gjort i detta fall för att vara en så känd kock som i övrigt är ju väldigt duktig på andra recept
Citera
2021-09-30, 17:00
Medlem
Bombolenats avatar
Måste tipsa om att ha i en tesked dijonsenap i smeten. Det smakar inte senap alls men FY FAN vad gott det blir. Jag blev tvingad att laga köttbullar varje jul efter att jag gjorde de första gången. I övrigt körde jag klassiskt recept och handrullade. Senapen förhöjer smaken på något sätt.
Citera
2022-04-03, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Måste tipsa om att ha i en tesked dijonsenap i smeten. Det smakar inte senap alls men FY FAN vad gott det blir. Jag blev tvingad att laga köttbullar varje jul efter att jag gjorde de första gången. I övrigt körde jag klassiskt recept och handrullade. Senapen förhöjer smaken på något sätt.

Kommer att prova det.

Kan man köra på enbart fläskfärs?
Citera
2022-04-03, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Kommer att prova det.

Kan man köra på enbart fläskfärs?

Instämmer med en tesked dijon helt klart. Jag har inte provat enbart fläsk, utan gör helst på blandfärs.
Ägg har jag inte, tycker det blir knepig stekyta med ägg i....nästan hård.
Citera
2022-04-04, 18:53
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Brukar ha rivna morötter i mina, brukar alltid uppskattas.
Citera
2022-12-17, 20:27
Medlem
Sladdarens avatar
Hur gör man köttbullar?

Enligt mig är den bästa metoden airfryer 190-200 grader

Förvärm airfryer ca 10 min i 190 g innan, helt tom
Pensla lite olja i korgens behållare

Rullarna bollarna och placera köttbullar med iaf 1 cm mellanrum av vad som ryms

Vill ni eftersteka i smör (blir en snabb bryning med lite smör) rekommenderar jag bara att ni kör 6 min ej 8-12 min

Vill ni köra dom klara så kör 8-9 min.. jag behöver alldrig flippa runt mina köttbullar iaf men vissa airfyer kr

Ni kan skaka om korgen iaf efter 3,5 min om ni vill

65 är ideal temp inne i bullen om ni vill mäta så de inte blir torra upp till 70

Om du gör en stor sats så diska av korgen i lite varmt vatten mellan 2 omgångar och en diskborste ni inte är speciellt rädd om

Jävligt omständigt å messigt å stå bränna en massa smör och massa flottolja i en stekpanna iaf från grunden

I en vanlig ugn blir det iaf inte lika bra som i en Airfryer
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in