2010-12-17, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, i vardagsköttbullarna har jag:

fläskfärs - 65%
nötfärs - 35%
stekt lök
kokt potatis
ägg
lite ströbröd
en skvätt halvtorr sherry (t ex Amontilado eller Oloroso)
en gnutta senap (neutral)
en liten mängd Worcestershiresås
salt
peppar

~Paul~

Tackar verkar gott

Kör du samma till Pannbiff?
Citera
2010-12-17, 19:23
Bannlyst
Det är en myt detta med "svenska köttbullar". Det finns inget speciellt unikt svenskt som man med köttfärs formar till bollar och kokar eller steker.

Som elitkock kan jag försäkra er att jag fler gånger blivit "mobbad" när engelsktalande pack sagt att "här kommer the "swedish meatball". Egenligen vet jag inte var uttrycket kommer ifrån? Det finns ju italienska köttbúllar, turkiska köttbullar och frikadeller, bara för att nämna några.

Lite kärvänligt i viss mån, men som ung kockelev på la rouge laflaire bland alla dessa ess, kände det lite trist. Även om jag nu när jag har vuxit till mig kan krama ur deras efterbörd, som jag så väl förtjänade.
Senast redigerad av krigsmat 2010-12-17 kl. 19:27.
Citera
2010-12-17, 19:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabin
Tackar verkar gott

Kör du samma till Pannbiff?
I stort sett. Men eftersom pannbiff/cevapcici är fysiskt större så brukar jag ha i t ex smörsauterad röd paprika, chili och liknande.

~Paul~
Citera
2010-12-18, 05:00
Medlem
Citat:
I stort sett. Men eftersom pannbiff/cevapcici är fysiskt större så brukar jag ha i t ex smörsauterad röd paprika, chili och liknande.

~Paul~

Tack du är grym ska göra köttbullarna på måndag av ett kilo köttfärs.

Ska man frysa in de stekta eller råa?
Citera
2010-12-18, 07:54
Bannlyst
Citat:

Du fryser in de stekta köttbullarna.. om du nu gillar sådana.. Jävla pajas!
Senast redigerad av krigsmat 2010-12-18 kl. 07:58.
Citera
2010-12-18, 08:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Som det har sagts så kan du steka dem först.

Det är dock inget som hindrar dig från att rulla köttbullarna och därefter placera dem i frys. När du sedan vill ha köttbullar till lunch så kör du de frysta bullarna direkt i lagom varm panna varvid du fullföljer tillagningen som vanligt. Poängen är att du har någorlunda färska bullar i stället för redan tillagade (och därefter uppvärmda).

~Paul~
Citera
2010-12-18, 09:17
Bannlyst
Citat:
Som det har sagts så kan du steka dem först.

Det är dock inget som hindrar dig från att rulla köttbullarna och därefter placera dem i frys. När du sedan vill ha köttbullar till lunch så kör du de frysta bullarna direkt i lagom varm panna varvid du fullföljer tillagningen som vanligt. Poängen är att du har någorlunda färska bullar i stället för redan tillagade (och därefter uppvärmda).

~Paul~

Unge herr Paul glömde att man medhelst vätskar sina händer med kallt vatten medan man formar dom.

Jag har koll på min adept!
Citera
2010-12-18, 09:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Unge herr Paul
Haha, "I wish".

~Paul~
Citera
2010-12-18, 11:00
Medlem
Alla recepter här jag last här är för vardags köttbullar. För jul, du måste koka dem, därafter frys

(för 6 personer)

400 g nöttfärs (eller algfärs, on du här det)
250 g fläskfärs
3 kalla kokta små potatisar, pressade i potatispress.
(eller 4 msk skorpmjöl, men jag tror att potatisar smacka bättre)
1 1/2 tsk salt
2-3 dl vispgrädde eller matlagningsgrädde
3-5 ml svartpepparkorn
5 krydpepparkorn
1 ägg
1 liten gul lök (eller 2 chalottenlökar)

smör för stekning
-------
Hacka löken mycket fint, eller rent dem med en mixerstav. Sedan antingen mjuka upp dem i mikrovågsugn eller stek dem i smör tills de är mjuka. Mala pepparkorn. Blanda all ingredienser och låt dem svälla i 10 minuter.

Forma blandningen till små köttbullar, inte så stor som körsbärstomater. Om de är för stora, eller om löken är för grovt malet, kommer de att falla i bitar när du kokar dem!

Koka vatten i en kastrull. Du vill hålla vattnet precis vid den punkt där den begings att koka. Om det kokar för starkt, kommer din metaballs krocka in i varandra och på sidorna av kastrullen och faller sönder. När du lägger dem i kastrullen, handfat de till botten. När de är gjort kommer de att flyta! Ta ut dem och lägg dem på en platt bricka, om du har en, eller en tallrik om du inte gör det.

Nu kan du steka dem i buttter, tills de har en fin brun färg på utsidan.

---------

Tips:

Detta är mycket arbete, så gör massor och frysa dem. Jag brukar göra tre gånger receptet någon dag då jag måste vara i köket hela dagen av andra skäl. Ingenting dåligt händer om du låter köttbullar koka en stund, så du behöver inte ständigt måste titta på kastrull när du har rätt temperatur. Så jag laga dessa medan jag också baka saffransbröd, och julkakor, och frysa dem för att värma den 24. Frys dem efter att de har kokats, men innan du steker dem!

-----------
Nästa gång ska jag prova det med sherry, som jag har last här. Jag tror at enbär ska passa bra också. Tack dePaul och erlg!
Senast redigerad av TheBadger 2010-12-18 kl. 11:29.
Citera
2010-12-18, 11:55
Medlem
För att behålla formen på bullarna så brukar jag sänka 6 bullar åt gången i kokande vatten i typ 10 sekunder innan jag steker dom.
Citera
2010-12-18, 17:52
Medlem
jajahars avatar
The Badger

Jag kokade faktiskt förra årets julköttbullar eftersom jag skulle göra så många och de blev mycket bra. Jag fryste dom direkt efter att de fått kallna och de blev ju helt nystekta när man tagit fram dom ifrån frysen. Rekommenderas.
Citera
2010-12-19, 14:32
Medlem
1945s avatar
Jag brukar försteka i ugnen ca 15 min på ungefär 200grader. På detta sätt kan jag fylla upp 2-3 stora bleck med köttbullar i en rasande fart utan att behöva stå vid spisen. Sen smäller jag ner dom i stekpannan där jag färdigsteker rubbet. Smask!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in