2018-10-05, 13:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
UD - vad har de med något att göra? Försöker du flytta fokus?
Frågar du vad UD har med utrikespolitik att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av notreallyme
Min fru (från Kina) har en del kontakt med kinesiska turistledare, hon säger att turistgrupper nu vill åka till Skogskyrkogården för att ta bilder/videos på sig själva när de skriker "THIS IS KILLING".

Det tycker jag är roligt.
Kul om Skogskyrkogården blir ett nytt turistmål för kineser. Kanske kan det bli en utmaning för äventyrliga kineser att bli ditburna av polisen och sen lägga upp filmer av äventyret på webben.
Citera
2018-10-05, 13:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Idag är det väl dock endast på Flashback detta är en affär.
Knappast. Idag i South China Morning Post:
Chinese draw Sweden parallels after police claim they helped foreign tourists
Social media users quick to make nationalist comparisons after police in Henan post account of how they dealt with backpackers.
https://www.scmp.com/news/china/society/article/2167133/chinese-internet-users-draw-sweden-parallels-after-police-claim

Det här kommer inte att glömmas i Kina under överskådlig tid. Det kommer att dyka upp närhelst någon vill framställa Sverige negativt.
Citera
2018-10-05, 13:34
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Vi har att göra med Kinas brister på grund av att en svensk medborgare kidnappats och sitter fängslad där på grund av sina åsikter. Vilken demokratisk stat som helst hade utfärdat kritik mot regimen i ett sådant fall. Kina har även fått mycket kritik för detta aktuella fall från bland annat flera andra EU-länder och USA. Detta är högst troligen grunden till att man nu beter sig som lipsillar och drama-queens då regimen, av allt att döma, inte tål någon som helst kritik.

Vill man stå upp för mänskliga rättigheter eller vill man verka för att demokratiska värderingar monteras ner och helt låta sig styras av ekonomiska motiv? Det är naturligtvis upp till var och en.

Givetvis en "svensk medborgare" aldrig en dansk, norsk eller finländsk medborgare.

Det finns skäl till varför det är så.
Sverige tvingar sig på andra länder och med väldigt fula metoder, dom som betalar priset det är dom uppviglade dissidenterna/mullvadarna ur hangarfartyget Svea.
Dom tror att Sverige utgör en garant för deras egen säkerhet men ack vad dom bedrar sig.

Vilken demokratisk stat som helst arbetar inte på detta fula sätt, utan att dom har sin diplomati och
underrättelseverksamhet och med en fastställd linje, frispelare accepteras ej och det är inte så att jag eller någon annan som turist skulle bli ansatt av främmandemakt utan att det handlar då om personer med orent mjöl i påsen.
Nej jag tycker inte ett dugg synd om utlänningar som ur Sverige utövar politiska och omstörtande verksamheter mot andra länder ute i världen och om att de blir brända.
Citera
2018-10-05, 13:52
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Frågar du vad UD har med utrikespolitik att göra?
Menar du att UD har skyldighet att uttala sig i denna fråga? För det tror inte jag. Trådens topic är piss i Mississippi för diplomater.
Citera
2018-10-05, 14:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Menar du att UD har skyldighet att uttala sig i denna fråga? För det tror inte jag. Trådens topic är piss i Mississippi för diplomater.
Tror du att diplomati handlar om fyrkantig byråkrati och ”skyldigheter”? ”Piss i Mississippi”? Du är ju mer än lovligt infantil när resultatet av Sveriges ”diplomati” är ett så tydligt fiasko.

Det som händer skadar Sveriges anseende utomlands och du ältar dumheter. Varför? Vad vill du uppnå med dina inlägg?
Citera
2018-10-05, 15:42
Medlem
Citat:

UD ska skydda Sveriges intressen med andra länder, men just nu har de ändrat arbetsuppgiften till att jobba på att försvara bilden av Sverige, oavsett vad som händer i Sverige.

Det verkar vara en tidsödande arbetsuppgift att upprätthålla skenet, för UD när bilden av Sverige krackelerar i sak efter sak. Det pinsamma är i stort och smått att utländsk media rapporterar om allt möjligt som inte är humanitärt, som händer ändå inom den humanitära stormakten. När folket på UD inte jobbar med bilden av Sverige protesterar dessa tjänstemän med en lista om att tjänstemän också har en värdegrund och inte behöver serva politik de inte gillar. En arbetsvägran som nu retat upp Carl Bildt.

Detta är inte en liten sak. I alla fall inte för kineserna och det är det viktiga. Konsekvenserna kan drabba oss negativt eftersom Kina har ekonomiska muskler, i Sverige och i världen. I en värld med nya tullar och förändring är det UDs skyldighet att släta över alla incidenter som kan skada Sverige. Kineser som tappat ansiktet kan bli hämndlystna och göra allt för att visa att de har rätt. Risken för Sverige är att kinesernas respons kan bli blodigt allvar. Syftet med att ha diplomater och ett UD är att avvärja konflikter, genom att vara diplomatisk.

Ett minimikrav i diplomatin är att känna sin motparts seder och bruk, och att inte reta upp dem. Det handlar inte om att ha rätt, oavsett om man har rätt eller fel. Nu har den bristande diplomatin lett till prestige, där det är för sent att skylla på ett enskilt misstag. Saken eskalerar och risken är att kineserna inte ger sig, om hur illa Sverige behandlar deras medborgare. Vi riskerar att förlora arbetsplatser och investeringar, för att några dumhuvuden tycker att det är viktigt att försvara svensk polis in absurdum.
Citera
2018-10-05, 15:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Tror du att diplomati handlar om fyrkantig byråkrati och ”skyldigheter”? ”Piss i Mississippi”? Du är ju mer än lovligt infantil när resultatet av Sveriges ”diplomati” är ett så tydligt fiasko.

Det som händer skadar Sveriges anseende utomlands och du ältar dumheter. Varför? Vad vill du uppnå med dina inlägg?
SVARA PÅ FRÅGAN HUR SVÅRT KAN DET VARA?
Har UD skyldighet att göra ett uttalande i denna fråga JA ELLER NEJ.

Och btw, på tal om infantil, vad har kineser för "kulturella betingelser" som får dem att bete sig som på filmerna? Du har fortfarande inte svarat på den.
Citera
2018-10-05, 15:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
SVARA PÅ FRÅGAN HUR SVÅRT KAN DET VARA?
Har UD skyldighet att göra ett uttalande i denna fråga JA ELLER NEJ.
Läs Vresrosens utmärkta inlägg ovan. Jag har inget att tillägga till det.

Citat:
Och btw, på tal om infantil, vad har kineser för "kulturella betingelser" som får dem att bete sig som på filmerna? Du har fortfarande inte svarat på den.
Ett sådant resonemang faller utanför denna tråd. Det finns mycket som du kan läsa själv om du är intresserad, t.ex Bo Yang.
Citera
2018-10-05, 18:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notreallyme
Min fru (från Kina) har en del kontakt med kinesiska turistledare, hon säger att turistgrupper nu vill åka till Skogskyrkogården för att ta bilder/videos på sig själva när de skriker "THIS IS KILLING".

Det tycker jag är roligt.

Underbart! Skogskyrogården är ett utmärkt, lugnt och unikt besöksmål.
Citera
2018-10-05, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Givetvis en "svensk medborgare" aldrig en dansk, norsk eller finländsk medborgare.

Det finns skäl till varför det är så.
Sverige tvingar sig på andra länder och med väldigt fula metoder, dom som betalar priset det är dom uppviglade dissidenterna/mullvadarna ur hangarfartyget Svea.
Dom tror att Sverige utgör en garant för deras egen säkerhet men ack vad dom bedrar sig.

Vilken demokratisk stat som helst arbetar inte på detta fula sätt, utan att dom har sin diplomati och
underrättelseverksamhet och med en fastställd linje, frispelare accepteras ej och det är inte så att jag eller någon annan som turist skulle bli ansatt av främmandemakt utan att det handlar då om personer med orent mjöl i påsen.
Nej jag tycker inte ett dugg synd om utlänningar som ur Sverige utövar politiska och omstörtande verksamheter mot andra länder ute i världen och om att de blir brända.
Tror du på fullaste allvar att det endast är Sverige som kritiserar den kinesiska regimens förakt mot mänskliga rättigheter och yttrandefrihet så är du väldigt fel ute. Det är fullkomligt ointressant vad du tycker om de personer som fänglas för åsiktsbrott. Det handlar fortfarande om en medborgare i ett demokratiskt land med samma rättigheter och skyldigheter som dig och mig. Det är fullkomligt självklart att en demokratisk stat måste stå upp för åsiktsfriheten. Vilken demokratisk stat som helst hade gjort samma sak.
Citera
2018-10-05, 21:22
Medlem
Citat:
Det tycks uppenbart att du saknar erfarenhet av ledarskap, kommunikation och samarbete, i synnerhet med kineser. Du saknar alltså förståelse och probleminsikt. Faktiska förhållanden visar dock att bemötandet av kinesiska ambassaden inte varit framgångsrikt utan lett till negativa konsekvenser för Sverige. Ett misslyckat resultat som hade kunnat undvikas genom ett professionellt agerande. Att du blandar ihop professionalism med att ”krypa för regimer som far med lögner och överdrifter” samt uttrycker att ”Det finns ingenting som staten Sverige kunde gjort annorlunda i det här fallet” bekräftar att du saknar probleminsikt, flexibilitet och ett lösningsorienterat tankesätt. Har du någonsin varit i Kina eller samarbetat med kineser? Jag skulle inte tro det.

Ditt fyrkantiga fokus på ”regler” är typiskt för människor som det är mer eller mindre omöjligt att samarbeta med om goda resultat ska kunna uppnås. Det är ett tankesätt som är vanligt inom svenska myndigheter men omöjligt i näringslivet. Tankesättet har ett namn: Funktionell dumhet.
Kan bara skratta åt dina infantila utspel och konstatera att du vet väldigt lite om mig.

Det spelar ingen roll hur vi hade agerat, resultatet hade blivit detsamma, då kineserna redan från början bestämt sig för att hitta anledningar till att bli provocerade. Kan eller vill man inte se dessa enkla logiska samband så är man antagligen djupt insyltat i den kinesiska regimen, dess trollarméer eller också saknar man helt enkelt möjlighet till kognitiv förmåga. Har inte så mycket mer att tillägga.
Senast redigerad av pf10 2018-10-05 kl. 21:26.
Citera
2018-10-06, 08:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Kan bara skratta åt dina infantila utspel och konstatera att du vet väldigt lite om mig.

Det spelar ingen roll hur vi hade agerat, resultatet hade blivit detsamma, då kineserna redan från början bestämt sig för att hitta anledningar till att bli provocerade. Kan eller vill man inte se dessa enkla logiska samband så är man antagligen djupt insyltat i den kinesiska regimen, dess trollarméer eller också saknar man helt enkelt möjlighet till kognitiv förmåga. Har inte så mycket mer att tillägga.
Ditt tankemönster, resonemang och beteende är väldigt lätt att känna igen eftersom det är vanligt förekommande i Sverige. Det är Värdegrunds-tänket – själva grunden för illusionen om Sverigebilden. Det är ett dysfunktionellt tankemönster som har uppenbart sektliknande mekanismer. Karaktäristiskt är självgodhet, inskränkthet, bristande helhetssyn, bristande verklighetsförankring, bristande konsekvenstänkande, önsketänkande och mobbarbeteende mot oliktänkande.

Politiker, offentlig förvaltning, PK-medier och PK-medborgare försvarar Sverigebilden med näbbar och klor. Eftersom fakta och substans saknas bemöts opposition med förnekande av faktiska förhållanden, påståenden utan saklig grund och mobbarmetoder. Se bara på dig själv: Du hånskrattar, avfärdar det jag skriver som ”infantila utspel” utan motivering och kommer sedan med tvärsäkra påståenden utan verifierbar grund. I allt väsentligt ett vidrigt beteende.

För att nu koppla detta till tråden så försvarar uppenbarligen UD Sverigebilden på motsvarande sätt. Eftersom det Kina vill diskutera hotar Sverigebilden så låter Sverige helt enkelt bli att svara på de frågor som Kina ställer. Det handlar om utelämnande av information och utfrysning, vilket är härskartekniker och mobbarmetoder. Dessutom ansluter SVT, som också skyddar Sverigebilden, och förnedrar och förolämpar Kina. Mönstret är mycket tydligt – och synnerligen dysfunktionellt.

Sverigebilden stämmer dåligt med verkligheten och försvarandet blir alltmer desperat. När det gäller ämnet för denna tråd så är polisens dysfunktionalitet av central betydelse. Alla som är någorlunda insatta i hur Sverige fungerar i praktiken vet att polisen är dysfunktionell och inte klarar att skydda medborgarna. Hur ska polisen då klara att skydda turister? Det finns fog för Kinas varning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in