2006-05-24, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaliz
Man börjar ju från botten och jobbar sig upp.

Vet inte om Richie hade Jackie som capo dock. Det är oklart när Jackie blev capo, och Richie satt ju i fängelse i 10 år. Tänker på att Richie ändå är Jackies storebror och var "made" långt innan honom. Dessutom tog det inte lång tid från att Richie kom ut till fängelset innan han blev capo över Aprile-crew så.
Jackie blev iallafall acting boss 1995 när Dominic DiMeo blev dömd till livstids fängelse. Och Tony blev befodrad till caporegime när hans far Giovanni "Johnny-boy" Soprano dog 1986.
Ok, tackar för infon. Fast du menar väl inte att du tror att Richie var Capo över Jackie förut? Känns som att det var klasskillnad på dem, i Jackies favör. Richie känns mer som en evig soldier för mig, även om han blev Capo efter fängelsevistelsen.
Citera
2006-05-24, 22:53
Medlem
skalizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madbomber
Ok, tackar för infon. Fast du menar väl inte att du tror att Richie var Capo över Jackie förut? Känns som att det var klasskillnad på dem, i Jackies favör. Richie känns mer som en evig soldier för mig, även om han blev Capo efter fängelsevistelsen.

Jag vet inte, rent logiskt känns det möjligt att det var så. Men det ligger något i det du säger, Jackie var väl mer ledartypen av dom två. Men när en capo ska utses så går dom ofta mycket på "senority", och det ska nog endel till för att man ska bli "passed over".
Sen att det gick snabbt efter fängelsevistelsen att bli capo igen tyckte jag tydde på att Richie kan ha varit capo när han åkte in. Men allt detta är ju bara spekulationer så. Din spekulation känns nog mer trovärdig så.

Har ni tänkt på hur svårt det är att diskutera Sopranos utan att slänga in massa termer på engelska?
Citera
2006-05-24, 23:05
Medlem
Citat:
Har ni tänkt på hur svårt det är att diskutera Sopranos utan att slänga in massa termer på engelska?
Hehe, tänkte på det när jag försökte komma på vad "panic attack" hette på svenska i ett tidigare inlägg. "Panikattack" blev min inte alltför lysande nödlösning, men visst heter det ångestattack på svenska va?
Citera
2006-05-24, 23:17
Medlem
skalizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madbomber
Hehe, tänkte på det när jag försökte komma på vad "panic attack" hette på svenska i ett tidigare inlägg. "Panikattack" blev min inte alltför lysande nödlösning, men visst heter det ångestattack på svenska va?

Nej panikattack är den riktiga termen vad jag vet, det är ju i sig ett symtom hos folk som lider av panikångest/paniksyndrom.

Jag avskyr iaf att kolla på Sopranos med svensk textning, visst man kanske förstår någon grej som man annars hade missat, men översättningarna är så fuula! Då kollar jag hellre på avsnittet en gång till så man uppfattar allt dom säger.

EDIT: ångestattack används visst också för att beskriva symtomet, så båda orden var rätt
Citera
2006-05-24, 23:38
Medlem
Där ser man. Tyckte panikattack lät så jävla fult.
Citera
2006-05-25, 14:12
Medlem
Monkeytronics avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Ingvar
Nån mer än mig som lagt märke till att varje säsong blir en person i gamla Aprile-crew mulad?

Nej det är nog bara du. Redovisa gärna säsong för säsong vem som blev mördad, känns inte som ditt påstående stämmer. Vem dör i säsong 1 t.ex? Jackie Aprile Sr? Han dör av cancer. Gigi dör också en naturlig död. Jackie Jr går knappt räkna till Aprile crew och Eugene begick självmord. Dom ända jag kan komma på nu direkt som blivit mördade är Ralphie och Vito.

Nej, det är ju inte sant att en person från Aprile-crew blir mördad varje säsong. Men det har länge varit en sanning på diverse boards att minst en person (ofast capo) från Aprile-crew och/eller Aprile-familjen dör (av naturliga eller onaturliga orsaker) varje säsong. Det kallas för "Aprile Curse". Det brukar spekuleras vem det skall bli inför en ny säsong. Denna gången så var ju Vito ett rätt uppenbart val. Kommer ihåg när säsong 5 sändes, då trodde många att Vito skulle stryka med just för att hörde till Aprile-crew, men så blev det Adrianna istället vilket ju var lite mer otippat.

Säsong 1: Jackie Aprile, boss
Säsong 2: Richie Aprile, capo - mördad
Säsong 3: Gigi - capo. Jackie Jr - mördad
Säsong 4: Ralphie, capo - mördad
Säsong 5: Adrianna, medlem av Aprile-familjen, Richie var hennes uncle - mördad.
Säsong 6: Eugene. Vito, capo - mördad

Så faktiskt så har en "Aprile" blivit mördad per säsong med undantag av första säsongen.
Citera
2006-05-25, 14:19
Medlem
skalizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeytronic
Nej, det är ju inte sant att en person från Aprile-crew blir mördad varje säsong. Men det har länge varit en sanning på diverse boards att minst en person (ofast capo) från Aprile-crew och/eller Aprile-familjen dör (av naturliga eller onaturliga orsaker) varje säsong. Det kallas för "Aprile Curse". Det brukar spekuleras vem det skall bli inför en ny säsong. Denna gången så var ju Vito ett rätt uppenbart val.

Säsong 1: Jackie Aprile, boss
Säsong 2: Richie Aprile, capo - mördad
Säsong 3: Gigi - capo. Jackie Jr - mördad
Säsong 4: Ralphie, capo - mördad
Säsong 5: Adrianna, medlem av Aprile-familjen, Richie var hennes uncle - mördad.
Säsong 6: Eugene. Vito, capo - mördad

Så faktiskt så har en "Aprile" blivit mördad per säsong med undantag av första säsongen.

Jovisst är det många som blivit mördade, men sen vilka man räknar till aprile-crew är ju lite olika. Jackie Jr är ju ett gränsfall, antar att man räkna honom som associate eftersom han var med Ralph på slutet. Gigi, Jackie Sr och Eugene blev ju inte mördade som sagt och Ade räknar jag verkligen inte till Aprile-crew, även om hon är släkt med dom. Man måste ju skilja på familj och "familj".
Citera
2006-05-25, 14:32
Medlem
Monkeytronics avatar
Så vilka "Apriles" har vi kvar som kan råka illa ut nästa säsong:

I Aprile-crew:
"Dogsy"
Dante Greco
Jason Molinaro

I Aprile-familjen:
Rosalie Aprile
Kelli Aprile
Liz La Cerva(?)

Inte många kvar alltså, iallafall inga större karaktärer. Jag minns inte just nu, men har dom stoppat in någon ny som Capo i Aprile-crew istället för Vito???

Fast nästa säsong är ju ingen "riktig" säsong heller, så "Aprile Curse" gäller kanske inte för den.
Citera
2006-05-25, 14:34
Medlem
Monkeytronics avatar
Citat:
Jovisst är det många som blivit mördade, men sen vilka man räknar till aprile-crew är ju lite olika. Jackie Jr är ju ett gränsfall, antar att man räkna honom som associate eftersom han var med Ralph på slutet. Gigi, Jackie Sr och Eugene blev ju inte mördade som sagt och Ade räknar jag verkligen inte till Aprile-crew, även om hon är släkt med dom. Man måste ju skilja på familj och "familj".

Nej exakt. Men cursen skall gälla både för crew OCH själva den biologiska familjen Aprile. Och den skall gälla både för mordfall OCH död av naturliga orsaker.
Citera
2006-05-25, 14:46
Medlem
skalizs avatar
Citat:
Nej exakt. Men cursen skall gälla både för crew OCH själva den biologiska familjen Aprile. Och den skall gälla både för mordfall OCH död av naturliga orsaker.

Okey. Jo jag känner igen Aprile-curse, har förmodligen sett det på något forumen jag har inte läst något om det direkt..

Citat:
Så vilka "Apriles" har vi kvar som kan råka illa ut nästa säsong:

I Aprile-crew:
"Dogsy"
Dante Greco
Jason Molinaro

I Aprile-familjen:
Rosalie Aprile
Kelli Aprile
Liz La Cerva(?)

Inte många kvar alltså, iallafall inga större karaktärer. Jag minns inte just nu, men har dom stoppat in någon ny som Capo i Aprile-crew istället för Vito???

Fast nästa säsong är ju ingen "riktig" säsong heller, så "Aprile Curse" gäller kanske inte för den.

Nej det är inte många kvar, Donny K (Som JS pissade på) och "Little Auggie" Aprile (bara blivit nämd nån gång) ska väl finnas kvar också antar jag.

Liz La Cerva kan jag tänka mig bli inblandad i handligen igen, eftersom Carmella fortsätter pressa Tony angående Adrianna (se trailern för säsongsfinalen) men annars har jag svårt att se att någon av de återstående skulle bli mördade.
Citera
2006-05-25, 16:24
Medlem
Monkeytronics avatar
Citat:
Okey. Jo jag känner igen Aprile-curse, har förmodligen sett det på något forumen jag har inte läst något om det direkt..

Nej det är inte många kvar, Donny K (Som JS pissade på) och "Little Auggie" Aprile (bara blivit nämd nån gång) ska väl finnas kvar också antar jag.

Liz La Cerva kan jag tänka mig bli inblandad i handligen igen, eftersom Carmella fortsätter pressa Tony angående Adrianna (se trailern för säsongsfinalen) men annars har jag svårt att se att någon av de återstående skulle bli mördade.

Haha, den mystiske "Little Auggie" Aprile, ja! Bara nämd av Melfis psykolog... Och så sa han ju "that other guy in the news, Little Auggie Aprile" vilket ju borde innbära att denne Auggie är en mycket känd gangster för allmänheten. Trots namnet "Aprile" så verkar det ju konstigt om Auggie skulle tillhöra Sopranofamiljen och att vi inte skulle hört talas om honom. Kanske finns han i en helt annan gangsterfamilj, eller så driver bara författarna med oss.

Jo, De kvarvarande Apriledamerna borde ju gå helt säkra tycker man. De resterande småbovarna i Aprile-crewen är ju dock så små karaktärer att dom lätt kan stryka med i t.ex. en konflikt med NY utan att någon skulle höja på ögonbrynen.
Citera
2006-05-25, 16:24
Medlem
Monkeytronics avatar
Dubbelpost... Rackarns!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in