2006-05-02, 19:11
Medlem
JEzuss avatar
iaf, nu har han ju fått sin första panicattack så nu får han väl också gå till dr melfi!
Citera
2006-05-02, 22:16
Medlem
paulie_walnutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madbomber
Känns som att AJ kommer att gå helt åt helvete. Han vill så gärna leva upp till namnet Soprano men är en mjukis innerst inne. Det är ju bara att kolla när han skulle attackera Junior, så jävla vekt.

vekt? vem är du att yttra dig? du sprang förmodligen runt som tonåring och sköt dina släktingar till höger och vänster eller?

Om du ska diskutera sopranos så kan du väl hålla din nivå lite högre? Den där kommentaren är förnedrande för både dig själv och David Chase.
Citera
2006-05-02, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paulie_walnuts
vekt? vem är du att yttra dig? du sprang förmodligen runt som tonåring och sköt dina släktingar till höger och vänster eller?

Om du ska diskutera sopranos så kan du väl hålla din nivå lite högre? Den där kommentaren är förnedrande för både dig själv och David Chase.

Om du har bestämt dig för att leva upp till det faktum att du tillhör en maffiafamilj så är det vekt ja. Att jämföra med mig är bara löjligt, jag tillhör ingen sådan familj. Däremot om du jhämför med de personer som AJ försökte jämställa sig med, Tony, Chris, Pauli och Sil mm så vek han ner sig.

Och att säga att det är förolämpande mot David Chase får mig att tro att du inte har följt de första säsongerna av Sopranos. Ända sedan början så har AJ varit det "vita fåret" i familjen. Nånting som ju Tony själv skrek ut framför honom i den andra säsongen efter att Carmela sagt åt honom att sterilisera sig. Redan där så började med stor sannolikhet AJ:s mindervärdeskomplex, nånting som ju tydligen har fått ytterligare bränsle av att Tony tydligen har kommenterat att hans favoritscen i Gudfadern är när Michael hämnas mordförsöket mot sin far.

Så visst, jämfört med mig så är det inte vekt, å andra sidan skulle jag aldrig ha känt behovet av att visa vilken hård mafioso jag är genom att ge mig på någon med en kniv heller. Däremot jämfört med de andra i familjen så är han vek, inget snack om saken.
Citera
2006-05-03, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEzus
iaf, nu har han ju fått sin första panicattack så nu får han väl också gå till dr melfi!

Det var inte hans första attack. Den tredje som har visats, tror jag.

Annars tycker jag att det här avsnittet var fantastiskt, en riktig tempohöjning efter förra veckans småtråkiga bihistoria och ytterligare ett tecken på att man har ryckt upp sig ur de två senaste säsongerna slentrian och vill göra något bra nu när det snart är slut. Det enda jag inte gillar är att de har gjort Junior till en lallande fåne, han har alltid varit en mina favoriter i serien. I och för sig är det en intressant vinkel med hans senilitet men eftersom han ändå sitter på dårhus känns det rätt meningslöst. Tror nog att han får lämna in snart, han har ju fasats ut ur handlingen och scenen med AJ kanske var hans sista insats i Sopranos.

För övrigt - är historien med Vito första gången vi har fått en löpande storyline utanför New Jersey?
Citera
2006-05-03, 05:42
Medlem
Jo, jävligt vek och feg liten skit är det vad AJ är och kommer alltid att vara.

Men det jag är intreserad om är att hur det går med butiken som Tony sålde.
Han skrev ju under förtioelva papper, men jag tror nog han kommer jobba arslet av sig med att "hupphäva" köpet.
Tror Tony gick med på skiten bara för att få sig ett knull.
Så den söta lilla bruden kommer få det lite hårt sen. Vad jag tror iaf. Vad tror ni?
Citera
2006-05-03, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nojjan
Men det jag är intreserad om är att hur det går med butiken som Tony sålde. Han skrev ju under förtioelva papper, men jag tror nog han kommer jobba arslet av sig med att "hupphäva" köpet.
Tror Tony gick med på skiten bara för att få sig ett knull.
Så den söta lilla bruden kommer få det lite hårt sen. Vad jag tror iaf. Vad tror ni?
Tror precis som du att han bara ville få sig ett nummer. Däremot så tror jag inte att han kommer att försöka upphäva köpet. Tror vi har sett det sista av den söta lilla bruden nu.

Undrar varför man fokuserar så mycket på Vito. Är det för att Tony har börjat tvivla på sitt liv men ändå håller fast vid det så vill man visa kontrasten mellan maffialivet och det idylliska småstadslivet (ja idylliskt så länge man inte börjar teasa homosexuella brandsläckande homos då).
Citera
2006-05-03, 18:57
Medlem
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2204&a=541800&previousRenderType=3
Citera
2006-05-03, 19:01
Medlem
skalizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klabbe
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2204&a=541800&previousRenderType=3

Jävla kasst av DN att missa Tony Sirico som blivit arresterad 28 gånger och suttit i fängelse i sammanlagt 7 år har jag för mig.
Citera
2006-05-03, 20:26
Medlem
paulie_walnutss avatar
Citat:
Om du har bestämt dig för att leva upp till det faktum att du tillhör en maffiafamilj så är det vekt ja. Att jämföra med mig är bara löjligt, jag tillhör ingen sådan familj. Däremot om du jhämför med de personer som AJ försökte jämställa sig med, Tony, Chris, Pauli och Sil mm så vek han ner sig.

Och att säga att det är förolämpande mot David Chase får mig att tro att du inte har följt de första säsongerna av Sopranos. Ända sedan början så har AJ varit det "vita fåret" i familjen. Nånting som ju Tony själv skrek ut framför honom i den andra säsongen efter att Carmela sagt åt honom att sterilisera sig. Redan där så började med stor sannolikhet AJ:s mindervärdeskomplex, nånting som ju tydligen har fått ytterligare bränsle av att Tony tydligen har kommenterat att hans favoritscen i Gudfadern är när Michael hämnas mordförsöket mot sin far.

Så visst, jämfört med mig så är det inte vekt, å andra sidan skulle jag aldrig ha känt behovet av att visa vilken hård mafioso jag är genom att ge mig på någon med en kniv heller. Däremot jämfört med de andra i familjen så är han vek, inget snack om saken.

haha...det där inlägget var så ologiskt. när har AJ jämställt sig med paulie, silvio och Christopher? det som hände i det här avsnittet var ju att han håller på att bli vuxen. tidigare har han ju varit ett barn. och att tony tycker att han är det "vita fåret" är ju bara så mycket skitsnack. Det exempel du tog upp var när AJ tappade maten på golvet och tony sa: "ska jag sterilisera mig när det här är min manlige arvinge?". Det har väl knappast nåt med att han vill att AJ ska bli hårdare att göra. Tvärtom har han ju sagt vid upprepade gånger att han inte vill att Aj ska ge sig in i "livet". Det handlar om att tony vill att AJ ska skapa sig chanser för att slippa gå samma väg som han själv gjorde, vilket han flera gånger sagt till Melfi.
AJ helt klart ett mindervärdeskomplex och när du säger att han i jämförelse med de andra i familjen är vek, så har du rätt. men eftersom det är hela poängen så faller hela ditt resonemang rätt platt. han är faktiskt ingen mafiosi (Det heter så, inte mafioso), han är ett barn.
och bara så att du vet: jag har sett alla avsnitt från alla säsonger runt 10, 15 gånger.
Citera
2006-05-03, 20:49
Medlem
Citat:
haha...det där inlägget var så ologiskt. när har AJ jämställt sig med paulie, silvio och Christopher? det som hände i det här avsnittet var ju att han håller på att bli vuxen. tidigare har han ju varit ett barn. och att tony tycker att han är det "vita fåret" är ju bara så mycket skitsnack. Det exempel du tog upp var när AJ tappade maten på golvet och tony sa: "ska jag sterilisera mig när det här är min manlige arvinge?". Det har väl knappast nåt med att han vill att AJ ska bli hårdare att göra. Tvärtom har han ju sagt vid upprepade gånger att han inte vill att Aj ska ge sig in i "livet". Det handlar om att tony vill att AJ ska skapa sig chanser för att slippa gå samma väg som han själv gjorde, vilket han flera gånger sagt till Melfi.
AJ helt klart ett mindervärdeskomplex och när du säger att han i jämförelse med de andra i familjen är vek, så har du rätt. men eftersom det är hela poängen så faller hela ditt resonemang rätt platt. han är faktiskt ingen mafiosi (Det heter så, inte mafioso), han är ett barn.
och bara så att du vet: jag har sett alla avsnitt från alla säsonger runt 10, 15 gånger.
Nu handlar det ju inte om vad Tony menar, utan snarare hur AJ uppfattar det. Och om du tror att AJ uppfattar det som "Aha, han vill att jag inte ska välja samma liv som honom", så är du helt ute och cyklar i min mening.

Och det är ju genom sin handling som han försöker jämställa sig med de andra, och försöker leva upp till vad han tror att andra förväntar sig av honom.

Dessutom, så nu håller du med om att han är vek helt plötsligt? Betyder det att du springer runt och skjuter dina släktingar i verkliga livet?

Mafioso är singularis, mafiosi är pluralis. Vet du inte vad du pratar om, så rätta inte de som gör det tack.
Citera
2006-05-03, 21:41
Medlem
paulie_walnutss avatar
Citat:
Nu handlar det ju inte om vad Tony menar, utan snarare hur AJ uppfattar det. Och om du tror att AJ uppfattar det som "Aha, han vill att jag inte ska välja samma liv som honom", så är du helt ute och cyklar i min mening.

Och det är ju genom sin handling som han försöker jämställa sig med de andra, och försöker leva upp till vad han tror att andra förväntar sig av honom.

Dessutom, så nu håller du med om att han är vek helt plötsligt? Betyder det att du springer runt och skjuter dina släktingar i verkliga livet?

Mafioso är singularis, mafiosi är pluralis. Vet du inte vad du pratar om, så rätta inte de som gör det tack.

Angående att Tony tycker att AJ är det "vita fåret" skrev du så här:
"Nånting som ju Tony själv skrek ut framför honom i den andra säsongen efter att Carmela sagt åt honom att sterilisera sig"
Nu skriver du: "Nu handlar det ju inte om vad Tony menar, utan snarare hur AJ uppfattar det"
Vänd inte på resonemanget för att vinna diskussioner, snälla.

Du skrev: "Och det är ju genom sin handling som han försöker jämställa sig med de andra, och försöker leva upp till vad han tror att andra förväntar sig av honom."
Svar: Jag har aldrig sagt emot det faktum att AJ har mindervärdeskomplex. Men jag tror att det har lika mycket att göra med att han är vilse i livet över huvud taget. Det råkar bara vara så att hans pappa är mafiaboss, vilket innebär lite allvarligare tilltag för att leva upp till förväntningarna. Att han släpper kniven och börjar gråta ser jag som ett sundhetstecken till skillnad från dig som kallar honom vek.

du skrev: "Dessutom, så nu håller du med om att han är vek helt plötsligt? Betyder det att du springer runt och skjuter dina släktingar i verkliga livet?"

svar: Klart att han är vek om man jämför med killar som Paulie och Christopher. Men det är ju som att jämföra Peter Jöback med Michael Tyson. Helt irrelevant. Som jag sa: han är ett barn, han är vekare per definition. jag finner ingen anledning till varför du ens tar upp det till diskussion.

Blir så trött på allt snack om att folk är veka om dom inte sticker kniven i nån eller att det borde vara mer av meadow för att hon är snygg. varför kollar ni på sopranos? för att se folk döda varandra? för nakna tjejer? att prata om sopranos i såna termer är ju som att snacka om brudar, bärs och actionfilmer med ett gäng hormonstinna lumpargrabbar
precis som skaliz säger så är det betydligt högre nivå på dom amerikanska forumen.

Angående mafioso- mafiosi-diskussionen så har du helt rätt. blandade ihop begreppen. folk säger ofta flera mafioso.
Citera
2006-05-03, 21:57
Medlem
Citat:
du skrev: "Dessutom, så nu håller du med om att han är vek helt plötsligt? Betyder det att du springer runt och skjuter dina släktingar i verkliga livet?"

svar: Klart att han är vek om man jämför med killar som Paulie och Christopher. Men det är ju som att jämföra Peter Jöback med Michael Tyson. Helt irrelevant. Som jag sa: han är ett barn, han är vekare per definition. jag finner ingen anledning till varför du ens tar upp det till diskussion.

Blir så trött på allt snack om att folk är veka om dom inte sticker kniven i nån eller att det borde vara mer av meadow för att hon är snygg. varför kollar ni på sopranos? för att se folk döda varandra? för nakna tjejer? att prata om sopranos i såna termer är ju som att snacka om brudar, bärs och actionfilmer med ett gäng hormonstinna lumpargrabbar
precis som skaliz säger så är det betydligt högre nivå på dom amerikanska forumen.

Angående mafioso- mafiosi-diskussionen så har du helt rätt. blandade ihop begreppen. folk säger ofta flera mafioso.

Men det var ju DU som började med att säga att jag inte skulle få säga att AJ var vek om inte jag själv sprang runt och skjöt mina egna släktingar i verkliga livet. Kommer du inte ihåg ditt eget inlägg som startade hela den här diskussionen? Snacka om att försöka vända på resonemanget.

Anledningen till att jag tog upp det till diskussion var ju som jag sa i mitt första inlägg i den här "debatten", nämligen att jag tycker AJ är irriterande som vill vara så hård när han egentligen är vek. Sen började du tjafsa om att jag inte hade rätt till den åsikten om inte jag sprang runt och skjöt folk i verkliga livet. Kommer du verkligen inte ihåg det?

Sen: JA, jag tittar på Sopranos för att bli underhållen, en stor del av den underhållningen för mig är snygga brudar och våld. Utan det så skulle Sopranos inte vara lika bra för mig.

Och vad tillför du till den här tråden egentligen? Det enda du gör är ju att slicka Skaliz röv och gnälla på oss som ser Sopranos som en ren underhållningsserie. Du bidrar ju inte själv med några som helst analyser (åtminstonde inte på de tio sista sidorna).
Skaliz har många intressanta analyser med detaljer som jag inte orkar bry mig om att hålla koll på själv när jag ser serien. Jag ser enbart Sopranos för att det är en skön serie, MEN, jag vågar iaf tycka själv, till skillnad från vissa som bara håller med Skaliz och sen klagar på alla andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in