2017-11-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Trots glamouren, jargongen och pengarna, så är maffians, och Sopranos värld, riktigt smutsig och alla hugger varandra i ryggen om det väl kommer till kritan. Äkta vänner existerar inte. Därav finns det hela tiden en underliggande frustration hos de inblandade, en ilska som har insett det - att i slutändan är det rädda dig själv och din familj som är det primära. Det gör maffian oerhört falsk, ännu mer så med allt stort snack om "heder", "respekt" och "familj". Jag har sett många dokumentärer om maffian, och de avrättar varandra för typ vad som helst. En maffialedare lät ha en invigd mördad för att han var ung, snygg och populär, och då fick han för sig att det betydde att han en dag skulle utmana honom om makten och ta över. Är inte maffiabossarna redan paranoida blir de det med tiden.

Carmela går ju runt som en skållad ekorre och bara väntar på domedagen när Tony antingen blir mördad eller åker in på livstid. Jävligt mycket psykisk stress att ingå i en maffiafamilj. En sak som jag tycker är märkligt är att Tony inte har några vakter eller ens en bra grind/mur/ett stängsel runt sitt hus. Hur lätt som helst att ta sig in där och kaosa sönder för t ex en rival som är ute efter makten eller någon som bara vill hämnas. Hans tomt och hus är rätt så vidöppna givet branschen han jobbar inom.

Citat:
Ursprungligen postat av FinskSvartskalle
Dumma beslut ja,,,speciellt färskingar som Matt och Sean.
Men jag menade mer att David Chase och dom andra producenterna har gjort vissa misstag, men serien är ju kanon ändå.

Hahaha jag garvar som fan när Furio halkar. I Napoli fanns väl inte nån is på den tiden. Numera kanske, pga klimatstrulet.
Ralph var fan ett totalt jävla psycho som levde på övertid. Lol.
Patsys brorsa vart ju klippt för att han babbla för mycket och samma höll på att hända Ralph.
Serien har fan lärt mej att helt enkelt inte snacka skit, spelar ingen roll om vem.

Citera
2017-11-08, 21:29
Avslutad
Chris var dum, ja, han kunde knappt stava. På riktigt hade en sådan "hot head" inom maffian hunnit reta upp så många att han blivit mördad tidigt i sin kriminella karriär. Men Chris stora problem, förutom drogerna, var att han inte var fullt dedikerad till gangsterlivet och vad som krävs av en soldat inom en crew. Hans drömmar (och "liv") var hela tiden någon annanstans. Livet som gangster var för honom mer en börda än en belöning och något soft. De andra fick ofta säga åt honom att fokusera på uppgiften och "deras sak". Dåligt och hetsigt temperament hade han ju också.

--

På många sätt var Arties fru lyckligare än Carm trots att Carm hade pengarna, huset och statusen. Carm gav upp sina egna principer och värderingar när hon gifte sig med Tony, det tror jag skapade en stor frustration hos henne och kanske också ett självhat som ofta gick ut över Tony när de grälade.
Citera
2017-11-09, 01:10
Avslutad
"I wish the Lord would take me now"

"I gave my life to my children on a silver platter"

"Your father was a saint"

HATAHATAHATA. Kärringen är så jobbig.

--

Serien blir mörkare och råare för varje säsong. All livets jävlighet kommer på en gång.
Citera
2017-11-09, 06:13
Avslutad
Många av de mer intressanta medlemmarna togs av daga för tidigt, enligt min åsikt. Som Pussy, Jimmie Altieri, Palmice. Nog för att den innersta kärnan var jävligt bra men det behövdes också coola snubbar i bakgrunden.

Junior kunde dock försvunnit redan i säsong två och ersatts med t ex Leotardo eller La Manna.

Är det inte Joseph R. Gannascoli (Vito Spatafore) som också spelar Gino som kommer in på bageriet när Chris är arg för att han har fått vänta länge och det slutar med att skjuter killen bakom disken i foten?
Citera
2017-11-09, 10:29
Medlem
StenSaxPungs avatar
Har skaparna av serien berättat något om hur de hade tänkt fortsätta storyn kring Olivia om inte skådespelerskan hade dött?
Citera
2017-11-09, 13:10
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukasohai
Vad jag minns så blir paulie glad när han får höra att tony kommer leva, dock när han är tvungen att betala carmella är han inte lika glad

Men det var ju han och en till som såg skitbesvikna ut i hissen efter beskedet att Tony överlever.
Sen senare säger Carmela till Tony att han bör akta sej för Paulie och den andre.

Tro mej, Paulie och Bobby är dom två värsta rövslickarna i världen.
Citera
2017-11-09, 15:08
Medlem
Lukasohais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinskSvartskalle
Men det var ju han och en till som såg skitbesvikna ut i hissen efter beskedet att Tony överlever.
Sen senare säger Carmela till Tony att han bör akta sej för Paulie och den andre.

Tro mej, Paulie och Bobby är dom två värsta rövslickarna i världen.
Paulie och Vito är det som ser besvikna ut, men inte pga att tony klarar sig, utan för att de var tvugna att paya Carmella
Citera
2017-11-10, 11:26
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukasohai
Paulie och Vito är det som ser besvikna ut, men inte pga att tony klarar sig, utan för att de var tvugna att paya Carmella

Okej okej, men glöm inte hur ivriga alla var på att kanske stiga uppåt, när Tony låg på sjukan.
Speciellt Silvio och Silvios fru också.

Haha..ja vem fan vill slösa sina pengar på Carmela? She is entitled to shit !!!

Men Tony var ju nojjig som fan också, t ex när han och den jättefete rövslickarn Bobby Baccalá åkte till skogen för att rädda psyket (och rövslickarn) Paulie och fanskapet Chris. Paulie tappar sin "sko" som han hade gjort att den övergivna skåpbilens matta och blir förbannad och skriker MOTHAFUCKA!!! och skjuter mot den improviserade skon...och sen frågar ju Tony:
" Whattafuck were you shooting at ??!! "
Jag tror att Tony trodde att dom, eller bara Paulie, försökte klippa Tony för att ta över tronen.

Dom är alla vänner så länge dom har ekonomiskt nytta av varann
Citera
2017-11-10, 11:38
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Många av de mer intressanta medlemmarna togs av daga för tidigt, enligt min åsikt. Som Pussy, Jimmie Altieri, Palmice. Nog för att den innersta kärnan var jävligt bra men det behövdes också coola snubbar i bakgrunden.

Junior kunde dock försvunnit redan i säsong två och ersatts med t ex Leotardo eller La Manna.

Är det inte Joseph R. Gannascoli (Vito Spatafore) som också spelar Gino som kommer in på bageriet när Chris är arg för att han har fått vänta länge och det slutar med att skjuter killen bakom disken i foten?

Det står iallafall på Wikipedia att det ÄR Joe Gannascoli dvs Vito som spelar Gino i bageriet.
Varför fattar jag inte. Kanske för att visa att det finns dubbelgångare i här i livet.

Min favoritscen med Pussy och Altieri är när FBI kommer in i deras bar och hittar guns inne i biljardbordet och sen springer Pussy iväg och bakifrån hörnet kommer en FBI-agent med handbojjor och ler värsta skadeglada smilet.

Sen säger Junior: We don´t run, that´s embarrassing !!! ( Han springer ju själv iväg från begravningen när han ser FBI där, värsta hycklaren ba ) och sen när Pussy reser sej lägger han av en lång jävla brakskit. Lol
Citera
2017-11-12, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenSaxPung
Har skaparna av serien berättat något om hur de hade tänkt fortsätta storyn kring Olivia om inte skådespelerskan hade dött?

Har för mig det står i tråden eller om jag läste någon YT-kommentar. Livia skulle vittnat mot Tony i säsong 3 om skådespelerskan inte dött.

På tal om obehagliga karaktärer: Vilken karaktär tycker ni ser mest obehaglig ut all round? Själv tycker jag Mikey Palmice, han har alltid vidöppna psykopatögon oavsett om han är med Junior hos frisören eller mördar nån. Det finns nog inte en enda scen där han ser emotionellt trevlig ut. Carlos grabb har också stirrande psykopatögon men grabbar i den åldern har det när de är kåta också. Exempelvis Furio kan se obehaglig ut i sin skinnrock och kalla blick, men i sina sidenskjortor och utsläppt hår ser han riktigt trevlig ut. Chrissy, Benny och Little Paulie ser ofta ganska oskyldiga ut. Silvio är ful som stryk och ser allmänt skum ut.
Citera
2017-11-12, 11:22
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Har för mig det står i tråden eller om jag läste någon YT-kommentar. Livia skulle vittnat mot Tony i säsong 3 om skådespelerskan inte dött.

Yes, det stämmer. Jag har sett en dokumentär samt läst artiklar på nätet/intervjuer med inblandade som bekräftar det. Livia skulle vittna mot Tony (det nämns till och med av FBI i första avsn. av s. 3, när de buggar Tonys hus, och en FBI-agent i en sekvens från deras headquarters säger någonting i stil med: "What kind of mother would testify against her own son?"). Tony skulle sedan, enligt den ursprungliga handlingen, få arbeta för att vinna tillbaka sin mors förtroende för att inte bli fälld till följd av henne. Jag gillar inte den plotutvecklingen - jag tycker att s. 3 blev bra som den blev och är (hur grymt det än kan låta) "glad" att Marchand försvann ur handlingen, så att serien kunde utvecklas som den gjorde.

Citat:
På tal om obehagliga karaktärer: Vilken karaktär tycker ni ser mest obehaglig ut all round? Själv tycker jag Mikey Palmice, han har alltid vidöppna psykopatögon oavsett om han är med Junior hos frisören eller mördar nån. Det finns nog inte en enda scen där han ser emotionellt trevlig ut. Carlos grabb har också stirrande psykopatögon men grabbar i den åldern har det när de är kåta också. Exempelvis Furio kan se obehaglig ut i sin skinnrock och kalla blick, men i sina sidenskjortor och utsläppt hår ser han riktigt trevlig ut. Chrissy, Benny och Little Paulie ser ofta ganska oskyldiga ut. Silvio är ful som stryk och ser allmänt skum ut.

Jag vet inte om jag betraktar någon karaktär som riktigt obehaglig. Men jag håller med dig om Mikey Palmice. I de andra fallen så är skaparna av serien bra på att visa både den mänskliga och den omänskliga sidan av alla karaktärer (till och med Ralph Cifaretto); det är, enligt min åsikt, en av seriens största styrkor. Men som Ray Curto säger i s. 1: "Michael Palmice has been a disease since he was five, he had it coming" (efter att Tony ger sig på honom med en häftapparat). Det obehagliga med Mikey Palmice är väl att han är den som framstår som mest av en renodlad psykopat. Hans enda någorlunda "mänskliga" stund är när han ber för sitt liv i skogen innan Paulie och Christopher skjuter honom till döds.
Citera
2017-11-13, 04:18
Avslutad
Richie Aprile är obehaglig, han ler aldrig eller är glad utan han ser ut som ett åldrat stenansikte. Han är allvarlig hela tiden, till skillnad från resten av gänget som är barnsliga och skojfriska av sig.

Scenen som slutar med att Janice tar kål på honom; ena stunden umgås de lyckliga tu och ska äta en god middag tillsammans, för att typ tre minuter senare prickskjuter (nästan) Janice honom till döds. Det svänger snabbt. En oväntad vändning men på något sätt Janice.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in