Citat:
Ursprungligen postat av rocc
Angående teorin med skärselden så har jag inte upptäckt
några likheter mellan Tonys dröm och Christoffers beskrivning
av skärselden i episoden "From Where to Eternity".'
Det jag minns är 3 o clock o st patricks day som huvudspåren
ur Christoffers resonemang.
Hans frus röst känner jag igen förövrigt. Tror det är
Gloria Trillos röst i luren (Tonys gamla flickvän som begått självmord).
Mystiken tätnar?
Skärselden är nog olika för olika människor. Bara för att det inte är St. Patrick's Day hos Tony så behöver man inte utesluta skärselden.
Vad jag tycker talar emot skärselden är:
Skärselden skall ju innefatta en element av plågeri/tortyr. Det är väl själva poängen med det. Att man skall plågas för sina synder i x antal tusen år innan man får komma in i himeln (Paulie: "I figure I have to do six thousand years in purgatory. Six thousand! That's nothing! I can do that standing on my head!").
I Christophers fall stämmer ju det in. Det är alltid St. Patrick's Day (inte kul för en italienare) och så dödas hans far på samma sätt om och om igen.
Tony plågas ju inte direkt i sin komadröm. Vad som händer är att han förlorar sin identitet som Tony Soprano. Inte någon lustfylld upplevelse såklart. Men inte heller utstuderad tortyr.
Angående rösten på telefonen:
Själv har jag ingen uppfattning om hur någon av de här kvinnorna (Charmaine, Gloria) låter på rösten. Det är iallafall inte Carmella eller Irina (den ryska flickvännen), dom hade jag känt igen. Melfi är det nog inte heller.