2006-03-22, 01:11
Medlem
Monkeytronics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaliz
Förstår inte riktigt din tolkning av the test dream, hur det skulle vara sammankopplat med detta?

Nu var det längesen jag såg Test Dream, och kommer inte riktigt ihåg allt.

Bland annat:

I scenen på pissoiren hivar den döda polisen, Makazian eller nåt(?), fram en bok "Valachi Papers" (inte säker på titeln heller). Det är iallafall en bok skriven av en informatör.

I en annan scen flyr Tony från en uppretad folkmassa a la Frankenstein. Folkmassa på engelska = mob. Fly från maffian alltså. Den som hjälper honom komma iväg från mobben är Artie. Den enda av hans vänner som är ickegangster. Det fanns mera saker, kommer inte på dom nu.

Sen behöver det betyda att han kommer att bli informatör. Kanske han tror på eden han svurit tillräckligt mycket. Men det visar att han vill komma bort från maffialivet. Amerikanerna på de andra forumen vill gärna ha det till att han skall bli frälst också, fast det spåret har jag inte fastnat för...
Citera
2006-03-22, 01:18
Medlem
Monkeytronics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nojjan
Måste hålla med skaliz här. Vilka posts är det ni tänker på?
Dom ggr jag använt spoiler taggen har vart när man diskuterat det senaste avsnitett som man tankat ner. För alla tankar ju inte alltid ner det samma dag som det kommer ut precis.(som jag brukar göra) Därav spoiler taggen

Jag vill gärna läsa diskussionerna om de avsnitt av sjätte säsongen som redan sänts i USA.

Problemet är ju att det finns "riktiga" spoilers också. Alltså sådant som är spoilers även för dom som sett alla amerikanska avsnitt. Insidersinformation alltså om avsnitt som INTE sänts i USA ännu, saker som läckt ut. Sådant vill jag inte läsa.

Som det är nu vet man inte när man trycker på en spoiler om det är diskussion av det senaste avsnittet i USA det handlar om, eller om det är en "riktig" spolier.

Om tråden varit helgad åt "diskussion av avsnitt som sänts i USA" så hade problemen lösts. Går man sedan i och läser innan man laddat ned det senaste avsnittet så får man väl skylla mig själv.
Citera
2006-03-22, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeytronic
Problemet är ju att det finns "riktiga" spoilers också. Alltså sådant som är spoilers även för dom som sett alla amerikanska avsnitt. Insidersinformation alltså om avsnitt som INTE sänts i USA ännu, saker som läckt ut. Sådant vill jag inte läsa.

Vart har du sett det i denna tråden?

Ädit: Ahhh, nu fatta jag vad du menade.
Sorry!
Citera
2006-03-22, 01:32
Medlem
skalizs avatar
Har funderat lite oxå nu och det kanske är lika bra vi skippar spoilern i fortsättningen. Om folk vill vänta tills avsnitten sänds i sverige så får dom ändå vänta ett år typ, och dom får hålla sig borta från tråden. Jag PM:ar ansvarig moderator om byte av topic.
Citera
2006-03-22, 01:40
Medlem
Men läs inte i denna tråden kl 06:30 på måndag om ni inte sett avsnitt 3
För jag ska inte använda "spoiler" nu då
Citera
2006-03-22, 07:43
Medlem
Monkeytronics avatar
Citat:
Vart har du sett det i denna tråden?

Ädit: Ahhh, nu fatta jag vad du menade.
Sorry!

Nej, än så länge har det ju inte varit något sånt här. Men som jag ser det så finns risken att se något man inte vill se, varje gång man trycker på en spoiler-knapp

Citat:
Men läs inte i denna tråden kl 06:30 på måndag om ni inte sett avsnitt 3
För jag ska inte använda "spoiler" nu då

Hehe, nej det skall jag kunna låta bli. Men jag kommer förbi ca 22:00 på måndag, då jag sett avsnitt 3 själv.
Citera
2006-03-22, 13:47
Medlem
skalizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeytronic
Nu var det längesen jag såg Test Dream, och kommer inte riktigt ihåg allt.

Bland annat:

I scenen på pissoiren hivar den döda polisen, Makazian eller nåt(?), fram en bok "Valachi Papers" (inte säker på titeln heller). Det är iallafall en bok skriven av en informatör.

I en annan scen flyr Tony från en uppretad folkmassa a la Frankenstein. Folkmassa på engelska = mob. Fly från maffian alltså. Den som hjälper honom komma iväg från mobben är Artie. Den enda av hans vänner som är ickegangster. Det fanns mera saker, kommer inte på dom nu.

Sen behöver det betyda att han kommer att bli informatör. Kanske han tror på eden han svurit tillräckligt mycket. Men det visar att han vill komma bort från maffialivet. Amerikanerna på de andra forumen vill gärna ha det till att han skall bli frälst också, fast det spåret har jag inte fastnat för...

ja okey, kan se vissa samband där ja. Har aldrig analyserat detaljerna särskillt mycket innan. Man är väl kanske inte van vid så smarta serier antar jag.

Kom att tänka på en till grej angående Costa Mesa där Tony befinner sig för tillfället och kopplingen till skärselden. Skogsbranden dom visar på teve i dom första scenerna, man ser det ett par gånger till sen hur det brinner borta vid horisonten, kan det vara så att det skall föreställa helvetet?

Och när Tony frågar bartendern hur det är att bo i Costa Mesa så svarar han:
- Around here? It´s dead
Citera
2006-03-22, 14:14
Medlem
roccs avatar
Angående teorin med skärselden så har jag inte upptäckt
några likheter mellan Tonys dröm och Christoffers beskrivning
av skärselden i episoden "From Where to Eternity".'
Det jag minns är 3 o clock o st patricks day som huvudspåren
ur Christoffers resonemang.
Jag tror inte på skärselden alls faktiskt utan tror
det handlar om som nämnts Vittnesprotection program på något sett.
Avsnittsguiden på hemsidan är förövrigt alltid värd att läsa.

http://www.hbo.com/sopranos/episode/season6/episode67.shtml

Hans frus röst känner jag igen förövrigt. Tror det är
Gloria Trillos röst i luren (Tonys gamla flickvän som begått självmord).
Mystiken tätnar?
Citera
2006-03-22, 14:36
Medlem
skalizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocc
Jag tror inte på skärselden alls faktiskt utan tror
det handlar om som nämnts Vittnesprotection program på något sett.
Avsnittsguiden på hemsidan är förövrigt alltid värd att läsa.

http://www.hbo.com/sopranos/episode/season6/episode67.shtml

Mystiken tätnar?

Nja, tycker inte rösten påminner särskillt mycket om Glorias röst. Dom har diskuterat det endel i Chaselounge-forumet och dom flesta verkar vara överens om att rösten inte tillhör någon särskillt skådespelare. Fanns ävenn en teori om att det var Charmaines röst också så..

Enligt Chris var skärselden för honom en irlänsk pub där det var St Patricks day varje dag. Hans far var där, och varje dag dödade irländarna honom på samma sätt som han blev dödad från början. Var även några rommerska soldater där som spelade tärning med irländarna, och irländarna vann varje rullning. Han hade även träffat Mikey och Brendan där som var vänner nu osv.

Den skillnaden jag direkt tänker på mellan Chris och Tonys besök i skärselden (om det nu är så i Tonys fall) så var Chris död i en minut och det var under den tiden han var där. Tony å andra sidan ligger "bara" i koma, även om han har livshotande skador.

Hursomhelst så håller jag fortfarande på skärselden-teorin. Att det skulle vara en snabbspolning frammåt där Tony har lämnat hela sitt liv bakom sig och blivit säljare känns inte sannolik. Dessutom tror han ju i början att han är Tony Soprano. Hade han varit i ett vittnesskydd så hade han haft Kevin Finnertys identitet från början och vetat om det. Ska bli spännande att se hur det går iaf! Jag är ganska säker på att Tony kommer vakna upp inom några avsnitt iaf och bli fullt återställd och fortsätta som förut.
Citera
2006-03-22, 17:09
Medlem
Monkeytronics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocc

Mystiken tätnar?

Skärselden är nog olika för olika människor. Bara för att det inte är St. Patrick's Day hos Tony så behöver man inte utesluta skärselden.

Vad jag tycker talar emot skärselden är:
Skärselden skall ju innefatta en element av plågeri/tortyr. Det är väl själva poängen med det. Att man skall plågas för sina synder i x antal tusen år innan man får komma in i himeln (Paulie: "I figure I have to do six thousand years in purgatory. Six thousand! That's nothing! I can do that standing on my head!").

I Christophers fall stämmer ju det in. Det är alltid St. Patrick's Day (inte kul för en italienare) och så dödas hans far på samma sätt om och om igen.

Tony plågas ju inte direkt i sin komadröm. Vad som händer är att han förlorar sin identitet som Tony Soprano. Inte någon lustfylld upplevelse såklart. Men inte heller utstuderad tortyr.

Angående rösten på telefonen:
Själv har jag ingen uppfattning om hur någon av de här kvinnorna (Charmaine, Gloria) låter på rösten. Det är iallafall inte Carmella eller Irina (den ryska flickvännen), dom hade jag känt igen. Melfi är det nog inte heller.
Citera
2006-03-27, 05:57
Medlem
skalizs avatar
Jag har ju ställt om klockan till sommartid och allt sånt, så var är mitt nya avsnitt!?

Finns inget någonstans, inte ens en fake på TBP!

EDIT: Nu dök faken upp på TPB
Citera
2006-03-27, 08:55
Medlem
skalizs avatar
aah, vilket avsnitt! Är helt tårögd!

Vad tyckte ni andra? Nu när han har vaknat upp så ser jag verkligen fram emot nästa avsnitt! Chris nya projekt kommer floppa tror jag, riktigt dålig idé
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in