2008-09-17, 18:56
Medlem
Bad_ass_Saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H0nken
Nej, du har helt fel..

Ett "no show job" är exakt vad det låter som (dvs ett "inte visa sig jobb"). Man tar betalt för ett jobb i förväg och sedan skiter man helt enkelt i att utföra det. Man dyker inte ens upp.
Det är helt och hållet en scam och har varit, och är även idag, en inkomstkälla för den italienska maffian i New York.

Du har rätt, jag har tokfel. Skickar en sån på mig själv
Citera
2008-09-17, 19:26
Medlem
H0nkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeytronic
Jo ungefär. Men det, om jag inte missuppfattat det, inte så att man tar betalt i förväg och sedan struntar i att komma. Utan snarare så att man faktikst lyfter lön, månad efter månad, för ett jobb där man aldrig behöver visa sig. Det som möjliggör detta tror jag är att maffian kontrollerar facket, som i sin tur har väldigt mycket att säga till om inom vissa yrken (byggsvängen t.ex.).

Tony har väl själv ett "no show"-jobb. Han är ju anställd av Barone sanitation utan att aldrig vara där. I nåt avsnitt blir han ju plötslligt tvungen att börja gå dit för att undvika vissa misstankar. Han har ju t.o.m. ett eget kontor med skrivbord som i hans frånvaro börjat användas som avstjälpningsplats.

Sen så finns det också "no work"-jobb, alltså jobb där du måste infinna dig till arbetsplatsen men inte behöver lyfta ett finger där. Vito, Litlle Paulie, Eugene och några till verkar ha det. De sitter ju och slöar hela dagarna på nåt bygge. Anledningen att de måste komma dit är förmodligen för att de skall kunna visa sin närvaro om arbetsgivaren börjar luska i vem han egentligen betalar lön till...

För de lite högre bossarna är det nog inte jobbets inkomst som är huvudsaken, de tjänar mer pengar på annat, utan det faktum att de kan visa upp en laglig inkomst för skatteverket.

Jo, du har givetvis rätt. Dock så minns jag att det i något avsnitt uppstår en stridighet då någon inte blivit tilldelad tillräckligt många "no show jobs" som han anser sig ha rätt till (jag har för mig att Vito har någonting med det hela att göra) och det kan väl inte handla om tre anställningar som han får lön för? Så många anställningar skulle nog dra till sig lite oönskad uppmärksamhet från FBI kan man tänka sig..

I alla fall så har jag hittat en artikel som ger svar på tal, och det var precis som du skrev:

"The son of murdered mob boss Joseph Colombo, who ran an off-shoot crew with his brother, Chris Colombo, likely faces 18 months behind bars after he 'fessed up to landing a pal a no-show job at EDP Construction from 1999 to 2000.

"I assisted Philip Dioguardi in obtaining a job with EDP entities knowing that he did not actually perform at all times the work he was paid for," Colombo said as he pleaded guilty in Manhattan federal court yesterday."

http://www.nypost.com/seven/06272007/news/regionalnews/colombo_admits_no_show_job_scam_regionalnews_kati_ cornell.htm
Senast redigerad av H0nken 2008-09-17 kl. 19:29.
Citera
2008-09-17, 21:25
Bannlyst
Man borde ha lärt sig men icke..varje gång jag börjar titta på den här serien så måste jag titta igenom alla avsnitt.

Bestämde mig förra veckan för att titta på det allra första avsnittet.
Bara på kul för se hur alla såg ut..

Nu är jag inne på säsong 3...

Citera
2008-09-17, 23:21
Medlem
Peter Gibbonss avatar
Upptäckte svts repris nu. Grymt!
Mindre bra att man inte kan gå ut o skaffa käk ikväll bara.

Bra att de slutade med tony som berättarröst som det är lite i början på första avsnittet (o i nått mer avsnitt i början?)

O.T: Ni som inte sett Sleeper cell som kommer efter kvällens dubbelavsnitt: se den serien!
Citera
2008-09-17, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stearling_morrison
Ikväll på ettan kl22:55 sesång ett tro ja börjar dom från början...sååååå gutt!!!!

är det inte kanal2 och klockan 23.55 ?
Citera
2008-09-18, 00:53
Medlem
Peter Gibbonss avatar
vad håller svt på med, nu sänder de avsnitt 2 igen...
Citera
2008-09-18, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter Gibbons
vad håller svt på med, nu sänder de avsnitt 2 igen...

Haha ja märkte det. Blev skitglad eftersom jag missade lite av det avsnittet. Och så tyvärr efter 10 minuter så stängde dom av och satte på sleepers cell
Citera
2008-09-18, 01:50
Medlem
Peter Gibbonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huer
Haha ja märkte det. Blev skitglad eftersom jag missade lite av det avsnittet. Och så tyvärr efter 10 minuter så stängde dom av och satte på sleepers cell

Haha samma här.
Citera
2008-09-19, 19:29
Bannlyst
Nån som vet om, och isf när, det går i repris, tyckte jag läste att det skulle vara fredag och lördag, men nu när jag kolla TV.nu hittar jag ingenting.
Jag läste väl ändå inte fel!
Citera
2008-09-19, 22:13
Medlem
H0nkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OGOL
Nån som vet om, och isf när, det går i repris, tyckte jag läste att det skulle vara fredag och lördag, men nu när jag kolla TV.nu hittar jag ingenting.
Jag läste väl ändå inte fel!
Don't know men varför inte köpa dvderna?? Första säsongen kostar bara 199 på cdon.
Citera
2008-09-21, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av H0nken
Don't know men varför inte köpa dvderna??
Och stödja etablissemanget!?
Citera
2008-09-30, 17:41
Medlem
5starGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OGOL
Och stödja etablissemanget!?
varför laddar du inte bara ner dom då om du är sån anarkist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in