Citat:
Ursprungligen postat av
Florman
Vad för psykisk ohälsa, hur yttrade det sig (förutom mord)?
Spelberoende låter inget vidare. Hur skuldsatt är han?
Jag har inte hört något om ett stort spelberoende med följande skuldsättning, en genomförd separation där han hade en egen bostad och kvinnan och barnen en annan.
Jag beskrev i mitt tidigare inlägg ett annat fall med en man (Jean-Claude Romand) som mördade frun, två barn, sina föräldrar samt föräldrarnas hund och där det finns en psykiatrisk diagnos:
Narcissistisk personlighetsstörning.
Då består lidandet (ohälsan) i att man inte varje vaken stund på dygnet är bekräftad och får sina förmenta behov alternativt önskningar omedelbart tillfredsställda. Den här spårvagnsföraren har kanske haft svårt för att konkurrera med de bägge barnen om fruns uppmärksamhet? Det kan vara en förklaring till hans gärning. Anders Bering Breivik har samma diagnos som en av flera diagnoser.
Romand hade inte "spelskulder" utan hade spelat rollen som höginkomsttagare. Han hade varit så övertygande att t.o.m. hans gamla studiekamrater var imponerade över hans framgångar. Han var så snubblande nära ett avslöjande, att han mördade sina fem närmaste anhöriga och så beskrev det som ett slags barmhärtighetsmord för att de skulle slippa skämmas. Han spelade först offer för branden i hemmet där frun och barnen mördats och tackade Gud för att han överlevt. Han skulle tveklöst fått ut pengar för livförsäkringar och husförlusten samt så kanske kunnat täcka några av sina skulder. Han sa inte en enda gång att han önskade vara död själv när han nu hade förlorat hela sin familj. Han hade försökt strypa sin "älskarinna", som han blåst på pengar också. Och han är lite vagt misstänkt för att ha arrangerat en "olycka" för en annan släkting han lurat på stora summor pengar. Under 18-20 år hade han lurat alla! Och han är en s.k. narcissist.
Jag gissar att Dalarö-pappan som försökte bränna inne tre av sina fyra barn ute i den lånade sommarstugan, hade liknande förhoppningar om att bli av med tre barn att försörja och kvarstående underhållsskulder. Ett par, tre förhållanden, där han så spelade upp en närmast grandios flykt och ett patetiskt självmordsförsök och försökte spela djupt deprimerad. Hopp i och ur relationer och i avvägningen mellan sina barns rätt mot sin att finnas till och leva, så valde han att mörda barnen. Så gör narcissister! Och de lider bara för att de åker fast!!
Den här maken och pappan i Västra Frölunda kanske har spelskulder, men dem blir han ju inte av med genom att mörda fru och barn! Vilka personlighetsstörningar som kan ha påverkat honom till de här morden spelar inte så stor roll, mer än möjligen i vilket val av straff domstolen ska bestämma. Men är han så cool att han kan använda en telefon, slå rätt nummer och larma polis och ambulans så var han i vart fall inte vid tillfället för morden psykotisk. Inte heller paranoid som kallar på Polis. Han gav resan i telefon besked om vad han hade gjort och att alla tre var döda.