2018-09-02, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Är det fråga om en narcissist/simulant tror du? Eller hur tänkte du?

Vet inte mycket om händelsen eller bakgrunden bara att jag erfarit beteende flertal gånger förut vid just mord på kvinnor och barn. Ibland mord på barn för att straffa modern (Dalarö-pappan).

Så ingen aning om denna man psykiska tillstånd, bara min spontana tolkning av beteendet. Baserat på min erfarenhet, inget mer konkret.
Citera
2018-09-02, 23:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Delar den uppfattningen. En del av allt som är så ofattbart i dessa fall är att spärren kommer först vid våld mot den egna kroppen. Spärren borde kommit långt innan.

Jag vet inte ens om det är fråga om en spärr. Kanske låtsas han bara att det var ett utvidgat självmord.
Citera
2018-09-02, 23:59
Medlem
Citat:
Delar den uppfattningen. En del av allt som är så ofattbart i dessa fall är att spärren kommer först vid våld mot den egna kroppen. Spärren borde kommit långt innan.

Ja. Oftast har dom själva ömtåligare hud än dom tillskriver offren.

Tre stycken dör inte momentant. Det finns upplevelser av skräck, smärta och ångest hos offren.... Särskilt när det genomförs med kniv.
Citera
2018-09-03, 00:04
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Det är klart att en viss mån av hederskultur förekommer hos alla, även svenskar. En svensk pappa eller mamma kan vara missnöjda med livsval som deras son eller dotter gjort och även bryta kontakten med dem. Är inte det hederskultur? Hur många är dock beredda att ta livet av en familjemedlem som vanhedrat släkten? Troligtvis inte många bland svenskar.

Fast du missar hela poängen med ett hedersproblematik. Det handlar inte om att en förälder tycker att sitt barn gjort ett dåligt val. Det handlar om att släkten ser ner på dig som man och far för att din dotter gjort ett dåligt val av partner, klätt sig olämpligt, haft en manlig vän, varit ute för sent på kvällen osv. Dina syskon, föräldrar, kusiner, farbror, faster, mostrar osv. Alla ser de ner på dig och faktiskt är även deras heder på spel som varandes dina släktingar och de förväntar sig att du ska agera och återupprätta din förlorade heder. Det gör du genom att förskjuta eller rent av döda din dotter. När du fått tillbaka din heder kommer släkten att respektera dig och anse att du gjorde det enda rätta. Dessutom är de lättade att deras egen heder är intakt. Din personliga heder, ditt värde som man och människa finns bokstavligt talat mellan benen på din fru och döttrar....men inte endast din heder utan också hela släktens heder finns bokstavligt talat mellan benen på din fru och dina döttrar.och övriga kvinnliga medlemmar av släkten Det är rätt långt ifrån att en förälder uppmanar sin dotter att bryta kontakten med en olämplig pojkvän.

Det här är inget hedersmord. Om mannen försökte ta sitt liv handlar det om allt möjligt annat. Om det hade handlat om ett hedersmord hade han inte velat ta sitt liv. Han hade varit stolt över sin gärning och ansett att han hade gjort det enda rätta. Han hade fått medhåll och stöd av sin släkt. Det här kan handla om svartsjuka, psykisk sjukdom eller okontrollerad ilska som gått över styr.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2018-09-03 kl. 00:14.
Citera
2018-09-03, 00:05
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Ja, han agerade alldeles för rationellt, vilket hade varit mycket förvånande om han drabbats av en psykos. Något har gått snett, helt uppenbart. Sedan är det frågan vad RPU:n (RättsPsykiatriska Undersökningen) kommer att visa. Jag gissar på livstids fängelse i det här fallet, när Hovrätten sagt sitt.

Eftersom han inte verkar ha utfört morden under en psykos eller ett psykosliknande tillstånd så torde fängelse bli aktuellt och inte rättspsykiatrisk vård.
Livstid håller även jag för troligt.
Citera
2018-09-03, 00:05
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Tre stycken dör inte momentant. Det finns upplevelser av skräck, smärta och ångest hos offren.... Särskilt när det genomförs med kniv.

Man kan bara hoppas på att det hittas stora mängder sömnmedel i kropparna.
Citera
2018-09-03, 00:07
Medlem
Citat:

Det handlar inte ens som spärr, bara en rationell tanke "Hur skall jag lindrigast komma undan?".

Så cyniskt.
Citera
2018-09-03, 00:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Vet inte mycket om händelsen eller bakgrunden bara att jag erfarit beteende flertal gånger förut vid just mord på kvinnor och barn. Ibland mord på barn för att straffa modern (Dalarö-pappan).

Så ingen aning om denna man psykiska tillstånd, bara min spontana tolkning av beteendet. Baserat på min erfarenhet, inget mer konkret.

Okej, tack. Jag fick en känsla där som jag försökte fånga. Det självbedrägliga självrättfärdigandet av gränsöverskridandet. Hur det spelar ut i huvudet. Någon dynamik mellan upplevd dubbel extra sårbarhet och kompenserande dubbelt extra hämndbegär, som ”spänts” över tid till försvar mot ett ev. möjligt/fruktat svek el. motsv.

”Komplex”?

Men det är sent och det kan finnas material till ett par avhandlingar i vad som skett. Som vi inte känner till värst.
Citera
2018-09-03, 00:12
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Eftersom han inte verkar ha utfört morden under en psykos eller ett psykosliknande tillstånd så torde fängelse bli aktuellt och inte rättspsykiatrisk vård.
Livstid håller även jag för troligt.

Det blir mycket intressant att läsa FUP:en och sedermera domslutet, när det blir aktuellt. Så får vi se exakt vad som framkommer, och i vilket mentalt skick Sargon befann sig i, när han begick de här avskyvärda brotten - om det nu går att påvisa. Skulle bli mycket förvånad om han inte döms till livstid för sina brott.
Citera
2018-09-03, 00:15
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Det handlar inte ens som spärr, bara en rationell tanke "Hur skall jag lindrigast komma undan?".

Så cyniskt.

Kanske är det så.
Vid ett rent mord för att undkomma lagens strängaste straff, absolut. Vid ett ”misslyckat” utvidgat självmord som inte uppstått som en efterhandskonstruktion, inte lika säkert.
Citera
2018-09-03, 00:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Borde, ja. Men han bryter väl ner förbudet mot den senare med hjälp av den förra, i en eller annan bemärkelse. Hindra desintegration?
Citera
2018-09-03, 00:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Han vill se dem lida på ”samma sätt” som han själv har lidit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in