Citat:
Ursprungligen postat av
starke_adolf
Vetande är bara en välgrundad och berättigad tro. Vad som är välgrundat och berättigat beror på vilka kriterier man ställer för att kalla det så. Ur ett pragmatiskt perspektiv kan man säga att det är rimligt att du vet att du tänker, eftersom du inte hade kunnat fundera på om du kan tänka om du inte tänkte.
Se även
(FB) Kan man bevisa sin egen existens?.
Enligt en tes som jag har, och som jag nyss "kom fram till", så "existerar" INTE logik eller "logiska sanningar", "utanför" en "tankeapparat" eller "nedskriven" på ett "papper". Det finns alltså, enligt min tes, INGA "logiska sanningar" som alltid gäller i alla lägen. Ungefär så tänker jag.
Jag "kommer fram till" och förklarar den tesen, under det här inläggets "gång".
Om jag funderar på huruvida jag tänker, då bevisar det att jag tänker, eftersom ATT FUNDERA är en form av tänkande. Det förstår jag. Det tycker jag är logiskt.
Men jag skrev ju "OM jag funderar på huruvida jag tänker...". Och hur vet jag att jag funderar?
Det vet jag eftersom jag TÄNKER på att jag funderar.
Men hur vet JAG att det är JAG som tänker?
Det vet jag eftersom jag TÄNKER att det är JAG som tänker.
Och alltså är det BARA bevis för att jag TÄNKER. Det säger alltså INGET om vem denna "jag" som tänker är.
Och om jag INTE VET vem denna "jag" som tänker är, hur kan jag då VETA att JAG är denna "jag" som tänker?
Det kan jag iallafall FÖRSTÅ genom att tänka så här:
Jag och denna "jag" som tänker, vi heter likadant, vi tänker likadant, och vi tänker samma sak vid samma tidpunkt. Och dessa nyss nämnda "indicium" tillsammans, ser jag som BEVIS för att jag är denna "jag" som tänker.
Men det är ändå så att jag TÄNKER att alla dessa nyss nämnda indicium, är BEVIS för att jag är denna "jag" som tänker.
Och alltså är det EGENTLIGEN BARA bevis för att jag TÄNKER.
För att förstå hur jag menar med stycket ovan, så kan ni läsa nedanstående citat som jag kan TÄNKA:
"En TRIANGEL, eller en triangulär figur, har ALLTID TRE VINKLAR. Och en REKTANGEL, eller en rektangulär figur, har ALLTID FYRA VINKLAR.
En TRIANGEL kan därför INTE vara rektangulär, och en REKTANGEL kan INTE vara triangulär."
Citatet ovan tyder på att jag har logisk tankefömåga. Men det är INTE något BEVIS för att jag har logisk tankeförmåga. Citatet ovan är ju bara TANKAR. Och jag kan ju istället tänka tex följande:
"En triangel KAN vara rektangulär"
Är citatet alldelles ovan ett bevis för att jag SAKNAR logisk tankeförmåga? Nej, förstås INTE. Och citatet innan, är därför INTE heller något bevis för att jag HAR logisk tankeförmåga.
Så var är beviset för att jag har logisk tankeförmåga? Och var är beviset för att någon har, eller att någon någonsin har haft, logisk tankeförmåga?
Alltså var är beviset för att det har skett logiskt tankearbete någonsin?
Och om man INTE kan bevisa att det har skett logiskt tankearbete någonsin. Hur kan man då bevisa att logik överhuvudtaget existerar? Alltså hur kan man då bevisa att något är logiskt, eller bevisa att något är icke-logiskt?
Jag kan förstås tänka, att det går ju INTE att rita en rektangulär triangel. Men det är ju då så att jag TÄNKER så.
Och alltså är det BARA bevis för att jag TÄNKER.
Och om jag försöker rita en rektangulär triangel, då kommer jag märka att jag misslyckas med det. Men det märker jag ju att jag misslyckas med, genom att jag ser och känner att jag misslyckas med det. Och jag vet att jag ser och känner att jag misslyckas med det, genom att jag TÄNKER att jag ser och känner att jag misslyckas med det.
Och alltså är det BARA bevis för att jag TÄNKER.
Det är alltså INTE något bevis för att det är OMÖJLIGT att rita rektangulära trianglar.
Vad jag BLAND ANNAT försöker visa, det är alltså att det som vi tror är logiskt, det kanske är logiskt enbart pga att det är logiskt enligt våra tankar, eller enligt våran "tankeapparat". Våran "tankeapparat" skulle alltså eventuellt kunna vara inställd så att följande tanke blir logisk:
"En triangel KAN vara rektangulär"
Det finns troligen människor som tycker att ovanstående citat är logiskt, och jag börjar tro att det kan vara logiskt, om man bara har rätt "inställning", i sin "tankeapparat".
Alltså, enligt min tes, så "existerar" INTE logik eller "logiska sanningar", "utanför" en "tankeapparat".
Men det kan förstås vara väldigt svårt att förstå det, om man befinner sig "inne i" en "logiskt" tänkande "tankeapparat", vilket ju tex "jag" gör.
Men det är egentligen "logiskt" om man tänker efter. Tänk så här, hur kan något existera, om det INTE ÄR något? Det kan det INTE. Och en "logisk sanning" borde därför INTE kunna existera, om det INTE ÄR något. Men en "logisk sanning" ÄR ju något, nämligen en tanke. Och den kan därför existera. Men bara som en tanke, "inne i" en "tankeapparat" som har tänkt ut den enligt sina inställningar (eller "nedskriven" på ett "papper").