• 1
  • 2
2018-08-25, 01:40
Medlem
Bertil85s avatar
Som rubriken lyder; Hur bromsar man med en bil utan ABS-bromsar ?
Citera
2018-08-25, 01:49
Medlem
Som-Gjutens avatar
Förhoppningsvis tills du stannar!
Trampa fjäderlätt i korta snabba intervaller, tänk dig att dina fötter är en fjäril som fladdrar sådär lätt!

Stampa inte på den, den är inte riktig!
(då åker du i diket)
Citera
2018-08-25, 01:49
Medlem
Strychnos avatar
Man bromsar med bromspedalen, och jodå, den sitter på samma ställe som på en bil med ABS.
Citera
2018-08-25, 02:03
Medlem
4yoonlys avatar
Att bromsa utan ABS har ju aldrig direkt varit problemet. Även om du med ABS får något kortare bromssträcka.

Det absolut tveklöst bästa med ABS är att du faktiskt kan styra bilen samtidigt som du "panik" bromsar då du inte låser bromsarna. Hade själv en tidig turbo japs bil där jag hade troligen i alla fall fått en redig whiplash om det inte vore för ABS... i panik så trycker du på bromsen (och låst dem), hade jag inte samtidigt kunnat styra undan så hade jag smällt.

Hur som helst... en bil utan ABS bromsar man precis som en bil med ABS. Men vill du ha bilen länge och känna den så testar du själv din egen förmåga att bromsa den genom mer eller mindre finlir.

Men jag lovar dig under en panik situation så kommer du troligen inte använda dig av detta finlir utan helt enkelt stampa på bromsen och styra undan... bara det att utan ABS så åker du rakt fram i princip och med ABS så kan du fortfarande styra undan.
Citera
2018-08-25, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-Gjuten
Trampa fjäderlätt i korta snabba intervaller, tänk dig att dina fötter är en fjäril som fladdrar sådär lätt!

(då åker du i diket)
Var har du lärt dig att bromsa på detta vis?

Man bromsar och släpper själv lite om det låser sig. Som en annan sa det är finlir och känsla i foten. Varje bil uppför sig olika så det gäller att lära sig sin bil. Men ibland bromsar man så det låser sig och slirar därmed med bilen. Ibland måste man bara få stopp så fort som möjligt. Därav är det också viktigt att bromsarna tar jämnt. Men vill du styra undan måste du släppa av lite så att hjulen snurrar igen.
Senast redigerad av KamratBlue 2018-08-25 kl. 02:33.
Citera
2018-08-25, 03:38
Medlem
Bertil85s avatar
Tack för svaren !
Citera
2018-08-25, 06:56
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Man bromsar så hårt man behöver och om hjulen låser sig, vilket man märker direkt om man inte är en total haschtomte, så släpper man lite på bromsen. Är det riktigt halt så kan man agera "mänsklig ABS" genom att pumpbromsa för att kunna styra dit man vill.

Problemet är att de flesta i en paniksituation inte klarar att tänka utan då trycker nästan alla max på bromsen och bilen kanar rakt fram, helt utan styrförmåga. ABS stora fördel är att man i sådana lägen behåller styrförmågan.

Under normala förhållanden och normal körning så märker du ingen som helst skillnad om bilen har ABS eller inte. Kör och bromsa som vanligt!
Citera
2018-08-25, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Att bromsa utan ABS har ju aldrig direkt varit problemet. Även om du med ABS får något kortare bromssträcka.

Det absolut tveklöst bästa med ABS är att du faktiskt kan styra bilen samtidigt som du "panik" bromsar då du inte låser bromsarna. Hade själv en tidig turbo japs bil där jag hade troligen i alla fall fått en redig whiplash om det inte vore för ABS... i panik så trycker du på bromsen (och låst dem), hade jag inte samtidigt kunnat styra undan så hade jag smällt.

Hur som helst... en bil utan ABS bromsar man precis som en bil med ABS. Men vill du ha bilen länge och känna den så testar du själv din egen förmåga att bromsa den genom mer eller mindre finlir.

Men jag lovar dig under en panik situation så kommer du troligen inte använda dig av detta finlir utan helt enkelt stampa på bromsen och styra undan... bara det att utan ABS så åker du rakt fram i princip och med ABS så kan du fortfarande styra undan.

Antar att du skrev fel ord bara. ABS ger en längre bromssträcka.
Citera
2018-08-25, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-Gjuten

(då åker du i diket)

Kör aldrig en bil utan ABS! Behöver du bromsa så trycker du på bromsen. Behöver du svänga så lätta lite på bromsen och sväng så att du inte har låst hjulen.
Citera
2018-08-25, 08:24
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Nej det var rätt från början, själva vitsen med ABS

När vi ändå är där, jag talade med min mekaniker medan han höll på med nåt annat på bilen och nämnde i förbifarten att jag har fått varningstext att Anti-sladd systemet borde kollas samt frågade ifall det är ABS det menar. Nej det är som ABS fast mer avancerat, sa han. Kan nån förklara hur det är mer avancerat?

PS ifall man inte har ABS kör man med fingertopkänsla och förutser potentiellt farliga situationer som t.ex nerförsbacke samt man vet att det kan vara halt, då motorbromsar jag hellre dvs växlar ner.
Citera
2018-08-25, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk

Beror på underlag samt förare.
Men generellt så ger ABS kortare bromssträcka. I paniksituationer så låser folk ofta hjulen då de bromsar utan ABS.
Men den stora fördelen är ju att man fortfarande kan styra med ABS.

Lycka till.
Citera
2018-08-25, 09:13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockmokk
Nej det var rätt från början, själva vitsen med ABS

När vi ändå är där, jag talade med min mekaniker medan han höll på med nåt annat på bilen och nämnde i förbifarten att jag har fått varningstext att Anti-sladd systemet borde kollas samt frågade ifall det är ABS det menar. Nej det är som ABS fast mer avancerat, sa han. Kan nån förklara hur det är mer avancerat?

PS ifall man inte har ABS kör man med fingertopkänsla och förutser potentiellt farliga situationer som t.ex nerförsbacke samt man vet att det kan vara halt, då motorbromsar jag hellre dvs växlar ner.
Om du får en sladd så bromsar bilen med ett hjul i taget och rätar upp sladden. (Förenklat)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in