Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Nja, jag får nog backa lite där. Just när det gäller utomhusvåldtäkter, tror jag det är en begränsad grupp, från ett begränsat antal länder vi har att göra med. Det river ned min teori lite, det erkänner jag.
Men generellt så är jag ganska så övertygad om att även sociala faktorer (absolut inte bara) ligger bakom brottslighet. Och att svenskarna generellt, delvis pga invandringen, flyttats uppåt i hierarkin i samhället och därmed är mindre brottsbenägna. Tror du inte det stämmer?
Betänk att du som svensk år 1970 levde på ströjobb och hade det jävligt dåligt ställt ekonomiskt. Du kände dig nödd och tvungen att begå brott för att klara livhanken. Din ekonomiska situation förändras inte de närmaste 45 åren fram till 2015 eftersom du är lagd åt det hållet helt enkelt. Du klagar fortfarande på samhället, men är som många andra människor en kverulant och tar således inte tag i problemet och skaffar dig ett redigt jobb, om än som städare eller inom lager.
År 2015 ser det annorlunda ut i samhället med en ny invandrarunderklass som inte ens bemödar sig att ströjobba. De har det ännu värre ekonomiskt ställt än dig.
Karman, enligt ditt sätt att tänka är den kverulerande mannen (ovan beskriven) år 2015 mindre benägen att begå brott eftersom det numera finns invandrare runtomkring honom som har ännu mindre stålar i plånkan.
Jag köper i alla fall inte det resonemanget. Har man år 1970 såväl som år 2015 ont om pengar och inte råd med hyran och mat och av någon anledning inte är arbetsför så känns en relativisering kring samhällsklasser inte speciellt relevant när vi pratar om brottsstatistik. Den beskrivna mannen är ju lika dålig på att skaffa fram vita pengar år 2015 som år 1975 och därmed lika brottsbenägen - oavsett om det finns fler folk som har det ännu värre år 2015 än år 1975.
Hoppas jag inte rörde till det nu.