• 1
  • 2
2006-02-07, 23:05
Medlem
Kuggarns avatar
Undrar sig vän av ordning. Kan väl minnas att jag hörde det första gången för kanske 15 år sen eller nåt sånt. Har ingen aning alls om hur spritt det kan ha varit eller om det bara var en lokal företelse.

För de som inte vet så är uttrycket bara ett vanligt sketet yes med en pålaga i formen av ett box utan vidare innebörd förutom kanske en aning mer entusiasm...

Jag besparar mig även nöjet att googla själv eftersom det alltid är roligare att låta någon annan lösa mysteriera av det här slaget. Dessutom sprids ju denna vitala kunskap vidare här också.
Citera
2006-02-07, 23:06
Bannlyst
Yes Box Ålrajt!

Känns 40tal för mig! 40tal och Lasse Åberg!

Edit: Fel jag hade! Kolla här! http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...d=1704&index=4
Citera
2006-02-07, 23:17
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Yes Box Ålrajt!

Känns 40tal för mig! 40tal och Lasse Åberg!

Edit: Fel jag hade! Kolla här! http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...d=1704&index=4

Se på fan... Var det så gammalt?
Citera
2006-02-07, 23:21
Bannlyst
Minns en eposttjänst som funkade alldeles lagom dåligt, som hette yesbox.net. Där fanns det en ålrajt-knapp!

En gås i en låda, och en gås till till, det blir en gäss-box!
Citera
2006-02-07, 23:29
Medlem
Jag minns att jag hört uttrycket i filmerna "Anderssonskans Kalle", nu vet jag inte vilken av dem det var. Dock kan jag erinra mig att den var svart-vit. Om det hjälper någon med dateringen så säger någon av Kalle's tantgrannar just "Yes Box (Allright!)" i ett avsnitt då de ska skriva på ett kontrakt och sälja sina små hus på söder till någon pamp. Filmerna förekom mellan åren 1922 och 1973 enligt Wikipedia, knappast 1973/1972 då filmen var svartvit så nästa steg är 1950. Så någon gång mellan 1922 och 1950 fanns uttrycket åtminstånde!

Så där har du nåt att gå på

Edit: Doh! där får man för att man inte kolla länken :P aja, shit happens
Citera
2006-02-08, 11:14
Medlem
petter eremitens avatar
Jag kan tänka mig, att "box" är en förvrängning av "boss".
Det är bara en gissning.
Citera
2006-02-08, 11:17
Medlem
pastorns avatar
Själv körde min tidigare chef med utrycket "Yes box låda" Det här var i Stockholm runt 1999.
Citera
2006-02-08, 11:24
Medlem
grens avatar
Jag har alltid fått för mig att det är en missuppfattning av engelskans "Yes Folks", som ofta var med i tecknade serier från någon större tecknare, Hanna & Barbera eller liknande.

Jag hade uppenbarligen fel.
Citera
2006-02-08, 11:27
Medlem
Kuggarns avatar
Vänta nu... Har ni kollat länken i den andra posten? Köper ni inte den förklaringen eller?

I mina ögon är iaf mysteriet löst, men för all del, fortsätt speklulera...
Citera
2006-02-08, 11:30
Medlem
Sun Rulers avatar

Det var det första engelska uttryck jag lärde mig, tror jag gick i 1:an eller något.
Citera
2006-02-08, 12:18
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Jag kan tänka mig, att "box" är en förvrängning av "boss".
Det är bara en gissning.
Bra gissning med tanke på länken som skrevs ett dygn innan ditt inlägg.
Citera
2006-02-09, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Minns en eposttjänst som funkade alldeles lagom dåligt, som hette yesbox.net. Där fanns det en ålrajt-knapp!

Mmm, och så hade de ett "poäng- och bonussystem" med flashiga skenpriser, datorer etc., vilket i princip innebar att man kunde få sig en redigt skabbig t-shirt med yesbox-tryck hemskickad förutsatt att man hade samlat ihop tillräckligt med poäng först, d.v.s. hade skickat och tagit emot sisådär 100 mejl om dagen i ett halvår...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in