• 4
  • 5
2016-11-26, 20:17
Bannlyst
Det var inte illa ment riktat emot dig

Ofta är det den enkla förklaringarna som stämmer. Det vet du ju ochså!

Citat:
Ursprungligen postat av johannes
som redan har påpekats i tråden har bengt af klintberg gett en väldigt bra förklaring här: http://www.svd.se/sag-aldrig-yes-box-allright-utomlands

jag säger inte att du har fel, men jag undrar varför din förklaring står sig bättre i konkurrensen.
Senast redigerad av Furubord 2016-11-26 kl. 20:55.
Citera
2016-11-27, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
som redan har påpekats i tråden har bengt af klintberg gett en väldigt bra förklaring här: http://www.svd.se/sag-aldrig-yes-box-allright-utomlands

jag säger inte att du har fel, men jag undrar varför din förklaring står sig bättre i konkurrensen.

Tack för din väna fråga. Under det andra världskriget så fanns det en kille som stämplade lådor, som en kvalitetsmärkning. "Kilroy was here". Det är en sann historia.

Vad jag vill ha sagt med detta vette fan!
Senast redigerad av Furubord 2016-11-27 kl. 17:41.
Citera
2016-11-27, 17:45
Medlem
I korthet är det en man som vill utvandra till Amerika, men han kan ingen engelska. Hans kamrat lär honom tre ord, yes, box och alright och mannen reser iväg. Väl i Amerika blir han vittne till ett slagsmål, där en av männen dör och den andra flyr. När polisen kommer till platsen frågar de mannen om det är han som dödat mannen. Mannen förstår inte frågan men vill visa att han kan engelska så han svarar ”yes”, hur gick det till? ”box”, följ med oss till finkan, ”alright”.
Citera
2016-11-29, 11:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mauric
I korthet är det en man som vill utvandra till Amerika, men han kan ingen engelska. Hans kamrat lär honom tre ord, yes, box och alright och mannen reser iväg. Väl i Amerika blir han vittne till ett slagsmål, där en av männen dör och den andra flyr. När polisen kommer till platsen frågar de mannen om det är han som dödat mannen. Mannen förstår inte frågan men vill visa att han kan engelska så han svarar ”yes”, hur gick det till? ”box”, följ med oss till finkan, ”alright”.
Ja, sådan är storyn. Frågan är bara om det är den storyn som är upphovet till uttrycket Yes box alright eller om storyn använder ett redan befintligt uttryck. Jag har tidigare i tråden argumenterat för att storyn är obegriplig som rolig historia om inte uttrycket Yes box alright hade funnits innan, och att tanken att inkludera ordet box bland de tre nödvändigaste engelska orden att lära sig är fullkomligt absurd om uttrycket inte hade funnits innan storyn uppkom.
Citera
2016-12-02, 18:59
Medlem
flaskborstes avatar
Kommer från "Yes boss alright" med dåligt neger uttal
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto