2018-08-12, 17:06
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Kan du åtminstone berätta vilket avsnitt av filosofiska rummet som du hänvisar till!
https://sverigesradio.se/filosofiskarummet

Nu har jag frågat tre gånger efter en länk !
Det kan inte vara för mycket begärt att få en länk till källan så man själv kan skaffa sig en uppfattning för att kunna delta i diskussionen.

Verkar vara detta program, från 11.30 ungefär:
https://sverigesradio.se/sida/avsnit...?programid=793
Citera
2018-08-12, 17:11
Medlem
Rysstrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
Fast kusinäktenskap i Sverige är lagligt, så det accepteras i nån mån, men normerna är ändå emot och det är ett av de länder där det är ovanligast att folk har ihop det med sina kusiner. Så, om närmre släktingar än så tillåts ha sex om de är steriliserade, så betyder inte det att folk generellt kommer börja tycka om det, tända på det eller ägna sig åt det.

Visst, än sålänge. Min poäng är att den materialistiska världsåskådningen och nihilismen bryter ned dessa normer. Nedbrytningen påsnabbas av den pseudo-akademiska "normkritiken" vi idag hör så mycket om. För att inte tala om importen av människor som ingår kusinäktenskap...
Dessa normer, kommer på grund av nihilismen att brytas ned mer och mer tills Svenskarna ser kusinäktenskap som något normalt. Samma sak kan nog inte sägas om mor-son-relationer, men även acceptansen gällande det kommer att öka i avsevärd grad om du frågar mig.

Anledningen till att vi har dessa normer du talar om är för att vi ärvt dessa värderingar... vi var inte alltid en materialistisk nation av får som såg momentär njutning och ytlighet som de största dygderna i livet.
Citera
2018-08-12, 17:26
Medlem
Vill man möta sig själv på ica nån generation senare så är det väl ok, var uppe i särna på slutet av 80-talet o gick in i den lokala konsum-affären ,där inne såg alla lika ut-kusligt, lite känsla av "den sista färden" fy fan
Citera
2018-08-12, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Är incest vanlig bland djur? Tvivlar jag på med tanke på att nog knappast är en överlevnadsfördel i evolutionen.

Vad är filosofi och vad är inte filosofi? Tror nog inte det finns några sådana gränser egentligen. Är nog faktiskt rätt typiskt för filosofi, och har varit så ända sedan Sokrates, att ifrågasätta varför vi tänker och tycker och handlar som vi gör. I den meningen finns det precis ingenting att invända mot Topic här. Vad är argumenten för den ena eller andra ståndpunkten i frågan?

När djur löper, eller blir brunstiga så knullar de närmsta jävla hål, och de med snippa gnider sin snipa mot allt som finns. De vet inte ens vad syskon är för något...
Citera
2018-08-12, 17:34
Medlem
QkNNs avatar
Jag tycker inte det är normalt, man bör inte ha en sexuell relation med sin mor. Det är lite sjukt..

Men, det är mycket som inte är normalt i vår värld, och så länge båda 2 är med på det med fri vilja så ser jag ingen anledning för någon annan att bry sig om det.
Citera
2018-08-12, 17:35
Medlem
Knotknets avatar
Jag har svårt att hitta argument för att vuxna människor inte ska få ha sex med varandra.
Citera
2018-08-12, 17:47
Medlem
Lao Tzus avatar
Om det nu som det verkar rör sig om en kvinna som adopterat en myndig gambian för att han ska få chans att komma till Sverige och hjälpa till i vården ser jag inget problem.

Lagstiftningen tar mer sikte på genetiska faror där det finns blodsband.
Citera
2018-08-12, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
När djur löper, eller blir brunstiga så knullar de närmsta jävla hål, och de med snippa gnider sin snipa mot allt som finns. De vet inte ens vad syskon är för något...

Nej många djurarter har olika beteenden/system för att undvika inavel.
Citera
2018-08-12, 18:02
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysstrollet
Nej, inte vanligt, men det är det inte bland människor heller. Människor har dock, till skillnad från djuren, utvecklat "regler" mot detta. I högre stående kulturer har vi idag även utvecklat värden mot incest med kusiner, något lägre kulturer och djur ej bryr sig så mycket om, trots att det har negativa effekter genetiskt.

Jo, visst är det så. Det är bara mitt sätt att påpeka att all typ av "intellektuell diskussion" verkar bli allt mer degenererad. Visst kan det ses som filosofi, men det verkar som graden av frågor som legitimerar nihilistiska levnadssätt ökar för vart år.

Ju längre jag lever desto mer övertygad blir jag (trots att jag inte själv är religiös) att samhället (på grund av den icke-tänkande massan) behöver någon typ av religion för att hålla ihop allt. Annars får vi dumma frågor som dessa. "Ska jag räcka på ögonbrynen om min syster knullar min pappa?"
"Nej!" svarar den nihilistiske akademikern.
En generation senare eller två ses det som ok pga lagändringar och avsaknad av en högre moral.
Ungdomens förfall har alltid varit en oro för äldre generationer, inte minst i just Sokrates antika Grekland. Och för att ha förvillat ungdomarna med konstiga frågor fick han tömma giftbägaren.
Citera
2018-08-12, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag har svårt att hitta argument för att vuxna människor inte ska få ha sex med varandra.
Ja och jag har fått en bra förklaring till varför vissa folk tänker som de gör...
Citera
2018-08-12, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Framgick inte det? Att människor med lågt IQ eller som stannat tidigt i den mentala utvecklingen och alltså inte är att betrakta som mogna vuxna är översexuella och har låg impulskontroll. Att tillåta att dessa får yngla av sig kanske inte är bra för samhället och samhällsutvecklingen.

Vad har utvecklingsstörning med mitt inlägg att göra? Är du utvecklingsstörd?
Citera
2018-08-12, 18:22
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Lyssnade just på "filosofiska rummet" i P1 SR där man spelade upp följande scenario:

Två vuxna myndiga personer befinner sig på semester runt medelhavet, i värmen och den avslappnade miljön blir man lite sexuellt eggade vilket slutar med att man har sex med varandra.

Båda är steriliserade, båda är som sagt myndiga, inget tvång eller beroendeställning förelåg, det enda dilemmat är att man har en mor - son relation.

Enligt "filosofiska rummets" panel på fyra personer tyckte två det var helt ok, en att det var tveksamt men inte helt fel och den fjärde kom aldrig till tals och gav sin syn.

Vad säger Flashback är det moraliskt rätt när en mor har sex med sin son under ovanstående förutsättningar?

Svårt att tänka mig att situationen skulle uppstå öht, vem fan tänder på sin morsa liksom.
Bortsett från det så får väl vuxna människor göra vad de vill så länge det finns en ömsesidig överenskommelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in