2018-08-05, 23:16
Citat:
Ursprungligen postat av dopaminjakt
En fråga bara till TS, varför väljer du att helt utesluta all frukt & grönt? Varför inte en grön och god sallad till köttet tillexempel?
Ja Jordan Peterson verkar må väldigt bra på en köttdiet men hans autoimmuna sjukdom förvärras till och med av att äta frukt och sallad tydligen, så han är ju ett undantag.

Många bra frågor, som jag tyvärr saknar svar på. Kan återkomma med svar, om jag finner dem.

En som pratade med mig om och rekommenderade dieten tyckte jag kunde köra grönsaker. Men det var nog mest för att göra det mer uthärdligt. Han pallade bara dieten i 6.veckor.
Citera
2018-08-06, 17:41
Nu har jag ätit min första måltid. Blev skivad fläskkarré, 3 st. Per 100 g 11 g fett och 18 g protein, enligt lappen på undersidan. Förpackningen var 2141 g, det var 9 skivor. Så jag kanske har ätit 700 g. Dock så väger ju ben något, hur mycket vet jag ej.

Stekte upp det med himalayasaltet och Extra Salt smör.

Mycket gott. Åt min första måltid runt 16:30.
Blir ett mål till idag med 2-3 skivor.

Får se hur jag mår imorgon.

Ps: Jag verkar ha missuppfattat något här; trodde nöt skulle vara det fetare. Kollade på grytbitar och de hade 2.8 g fett (22 g protein dock). Kanske är olika för olika varianter av nötkött, såklart.

Hur jag mår nu är svårt att säga. Tror mest det kommer vara lite jobbigt psykiskt ett tag kanske. Eftersom att det känns lite tabu och att gå emot mycket av det moderna samhället att äta bara kött.
Citera
2018-08-06, 21:13
Medlem
Expohunters avatar
Låter sjukt pantat att äta enbart kött. Lägg åtminstone till lite fiberrika grönsaker. Sen är ägg inget du kommer må dåligt av.
Citera
2018-08-07, 00:08
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Låter sjukt pantat att äta enbart kött. Lägg åtminstone till lite fiberrika grönsaker. Sen är ägg inget du kommer må dåligt av.

Jag kan väl inte sluta med en diet bara för att du tycker det låter sjukt pantat?

Det intressanta är ju snarare varför du tycker det låter sjukt pantat.

Många saker låter sjuka och abnormala, men behöver ju inte vara det.
Citera
2018-08-07, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Jag kan väl inte sluta med en diet bara för att du tycker det låter sjukt pantat?

Det intressanta är ju snarare varför du tycker det låter sjukt pantat.

Många saker låter sjuka och abnormala, men behöver ju inte vara det.

Antagligen eftersom du verkar tänka precis lika likadant som alla andra desperata som söker sig till desperata metoder /dieter. Ofta tycker jag det visar det sig att dessa människor är övertygade om att de skulle vara speciella på något vis. Att testa en diet som är beprövad är inte värt att testa. Att gå på myter och lyssna på kvacksalvare verkar vanligt. :/
Önskar dig lycka till. Tror inte du kommer ta skada eller så av dieten. En erfarenhet rikare iaf.
Citera
2018-08-07, 11:50
Medlem
WalterSullivans avatar
Det är väl ganska väl accepterat av den mesta forskningen att över 500 gram rött kött i veckan inte är så bra för hälsan, rött kött i överkonsumption ska vara koppplat till en hel del cancer och hjärtsjukdomar.
Citera
2018-08-07, 12:30
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Antagligen eftersom du verkar tänka precis lika likadant som alla andra desperata som söker sig till desperata metoder /dieter. Ofta tycker jag det visar det sig att dessa människor är övertygade om att de skulle vara speciella på något vis. Att testa en diet som är beprövad är inte värt att testa. Att gå på myter och lyssna på kvacksalvare verkar vanligt. :/
Önskar dig lycka till. Tror inte du kommer ta skada eller så av dieten. En erfarenhet rikare iaf.

Om de är kvacksalvare eller inte får väl tiden utvisa. Jag tror på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Det är väl ganska väl accepterat av den mesta forskningen att över 500 gram rött kött i veckan inte är så bra för hälsan, rött kött i överkonsumption ska vara koppplat till en hel del cancer och hjärtsjukdomar.

Ja, om man litar på exv WHO och liknande. Jag gör nog inte det. Finns många variabler inom all forskning. Jag tror mycket forskning är för lat och pengaberoende för att komma fram till ett korrekt svar som är applicerbart på de flesta människor.

Jordan Peterson är till exempel ingen forskare, så jag vet inte vad han skulle ha för vinning av att "sälja in" kött. Tror inte han är en köpt lobbyist för Big Meat. Varför WHO skulle göra ett undermåligt jobb är mer självklart. De vill inte att man ska äta så mycket kött, för det är dåligt för planeten. De bryr sig således inte om den lilla människan. De är en stor korrupt organisation, precis som alla myndigheter mer eller mindre. Världen drivs av kapitalism, inte humanism.

Slutsats: Jag hoppas att de jag tror på inte har fel. Och det är ju inte dagens fluga direkt, som jag gör det för. Jag har haft förtroende långt innan någon diet för dessa personer. Så vem ska man lita på? Man måste ju göra ett val som vuxen. Och jag rekommenderar inte denna diet till någon annan.
Citera
2018-08-07, 20:03
Medlem
Killer-queens avatar
Carnivore-dieten har mig veterligen ingen egen tråd, men då den liknar LCHF-variationer mycket är det möjligt att det går att sammanfoga. Tills vidare är tråden självständig och det är dieten som ska diskuteras. Blir det matkrig och ni börjar kasta kolhydrater på varandra så blir det stora tråden om LCHF.

//mod
Citera
2018-08-07, 22:46
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Carnivore-dieten har mig veterligen ingen egen tråd, men då den liknar LCHF-variationer mycket är det möjligt att det går att sammanfoga. Tills vidare är tråden självständig och det är dieten som ska diskuteras. Blir det matkrig och ni börjar kasta kolhydrater på varandra så blir det stora tråden om LCHF.

//mod

Mig veterligen är det ingen lchf. Det är inte low carb utan zero carb.
Citera
2018-08-08, 10:37
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Mig veterligen är det ingen lchf. Det är inte low carb utan zero carb.
"Liknar" skrev jag.
Citera
2018-08-08, 11:11
Medlem
Run3s avatar
Testade carnivore/zerocarb i 1,5 vecka nu, men orkar inte med den längre. När jag påbörjade den tappade jag direkt 2,5 kg kroppsvikt på 2-3 dagar (varför?). Börjar skita allt mer löst. Men jag är framförallt mycket klenare på gymmet (tar inte alls samma vikter i bänkpress och knäböj) och när jag är ute och cyklar (känns tyngre att trampa), och känner mig allmänt svagare.

Läste att det kan ta flera veckor eller månader att ställa om kroppen till att förbränna fett istället för kolhydrater/glykogen/socker. Så det är väl därför jag känner mig mer orkeslös på denna dieten.
Citera
2018-08-08, 11:37
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
När jag påbörjade den tappade jag direkt 2,5 kg kroppsvikt på 2-3 dagar (varför?).
Kolhydrater binder mycket vätska. Utesluter man dem så tappar man snabbt vikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in