2021-08-27, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Att vända sig till extremdieter är sällan ett bra val. Vare sig det handlar om extrem keto eller carnivore.

Du vet inte vad du snackar om.
Citera
2021-08-27, 22:54
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Du vet inte vad du snackar om.

Snälla berätta då. Jag är ivrig att lära mig. Vad har du för fina studier som visar på det fina med den här dieten?
Citera
2021-08-27, 23:00
Medlem
Citat:
Snälla berätta då. Jag är ivrig att lära mig. Vad har du för fina studier som visar på det fina med den här dieten?

Jag har förklarat i inlägget ovanför hur mina egna erfarenheter ser ut och även lagt in en länk du kan roa dig med att grotta ner i.

Och när jag skriver grotta dig ner i? Då menar jag att du går igenom alla undersökningar, forskningsrapporter etc...du finner på sidan jag länkat till. Det som står där finner du länkar under varje myt som tar dig till andra platser där du kan se och och läsa dig till vilket understöd detta har.

Du ville väl lära dig eller hur? Föreslår att du läser och förstår du inte "lingot" så rekomenderar jag att du läser om texten och förhoppningsvis kan se hur allt hänger ihop i slutändan..
Senast redigerad av Tankevurpan 2021-08-27 kl. 23:05.
Citera
2021-08-27, 23:08
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jag har förklarat i inlägget ovanför hur mina egna erfarenheter ser ut och även lagt in en länk du kan roa dig med att grotta ner i.

Och när jag skriver grotta dig ner i? Då menar jag att du går igenom alla undersökningar, forskningsrapporter etc...du finner på sidan jag länkat till. Det som står där finner du länkar under varje myt som tar dig till andra platser där du kan se och och läsa dig till vilket understöd detta har.

Du ville väl lära dig eller hur? Rekomenderar att du läser förstår du inte "lingot" så rekomenderar jag att du läser om texten och förhoppningsvis kan se hur allt hänger ihop.

Nej, jag orkar inte läsa någon blogg som ska fact-debunk några påhittade myter.

Jag vill ha adekvata studier som visar vad du eller andra nu hävdar är bra med dieten

Notera gärna att jag själv älskar kött och äter det ofta och att större delen av mitt proteinintag kommer från animalier. Men jag skulle aldrig få för mig att gå extrem så som carnivore.
Citera
2021-08-27, 23:10
Medlem
Citat:
Nej, jag orkar inte läsa någon blogg som ska fact-debunk några påhittade myter.

Jag vill ha adekvata studier som visar vad du eller andra nu hävdar är bra med dieten

Notera gärna att jag själv älskar kött och äter det ofta och att större delen av mitt proteinintag kommer från animalier. Men jag skulle aldrig få för mig att gå extrem så som carnivore.

Så vad ska jag diskutera med dig då? Vill du hålla för öronen och skrika "bingo" så gör det för all del. Men kom inte här och säg att du är så ivrig att lära dig. Uppenbarligen inte.

Edit: Du är väl helt slut i huvudet efter dubbeldosen. Dom där studierna du vill att jag ska länka? DOM FINNS PÅ SIDAN JAG LÄNKADE TILL. Står klart och tydligt i mitt inlägg.
Senast redigerad av Tankevurpan 2021-08-27 kl. 23:29.
Citera
2021-08-28, 03:17
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Jag utgår ifrån mig själv och mina egna erfarenheter.

Min diet och börjar med topp mängden högst upp på listan:

1) Vatten

2) Ägg

3) Kött

4) Fett

5) Mjölk Jag tillhör 3% av världsbefolkningen som inte är laktosintolerant (german).

6) Grönt

7) Långsamma Kolhydrater

8) Snabba Kolhydrater

Min baslinje ligger på 1-5. Det här är vad jag alltid strävar mot och det kan gå veckor innan jag sopar in en 6a och en 7a. 8or är något jag förunnar mig alltmer sällan, men det händer och när jag väl bestämmer mig för att "äta gott" så kör jag "all in". Godis, chips, Öl och Potatis. Det slutar alltid med ett sånt jävla ångestpåslag i kroppen pga alla kolhydrater att tillfällena sker med allt längre mellanrum. Jag snackar inte om att vara bakis dagen efter, jag menar att jag får hjärtklappning när jag dyker ner i en påse godis.

Grönsaker är giftiga, det är vad som menas med när man säger att något är anti-oxidant. Du äter en grönsak som får din kropp att reagera och det i sin tur kan få positiva effekter. Men det är väldigt dåliga näringsvärden i grönsaker. Bio-availability är rena skiten och även om bönor innehåller mycket protein så hinner du skita ut det mesta innan du hunnit absorbera det. Till skillnad från andra djur likt Gorillan som har en helt annan typ av mage än oss människor. Deras diet formligen fermenteras i deras magar, skälet också till varför dom har så stora putiga magar.

Här är en länk som förklarar mer ingående vad det är jag dryftar om:

https://carnivoreaurelius.com/game-changers-debunked/

Förövrigt så är mina blodvärden skitbra och åker på fortfarande ibland på att visa leg när jag går på bolaget när jag är nyrakad. Kört på denna diet i snart 2 år.

Edit: Vill tillägga en rolig grej dfu kan läsa på sidan jag länkade till.

"Våra förfäder som fortfarande har grönsaker som huvudföda lever fortfarande uppe i träden och kastar bajs på varandra"

Anti oxidanter är i sig inte något giftigt. Kroppen är i behov av anti oxidanter för att bekämpa fria radikaler, Det är mer en fråga om mängd. Både fria radikaler och anti oxidanter är onyttigt om det finns för mycket av det ena eller det andra.

I den här kontexten så syftar du på anti oxidanten sulforafan som finns i grönsaker.
Men anti oxidanter i sig är inte något giftigt utan det är något vi behöver, C vitamin är ett exempel på en annan typ av anti oxidant...
Men absolut grönsaker är giftiga det har du helt rätt i och egentligen är det ingen nyhet.
Äter du bara samma grönsaker så kommer du till slut bli väldigt sjuk och dö om man håller på tillräckligt länge.

BBC har skrivit en intessant artikel om plant baserad kost och dess inverkan på hjärnan..
Har inte fakta granskat den själv, men enligt BBC så påverkar vegan kost vår intelligens negativt och ökar risken för alzheimers och diabetes. Om det stämmer så är väl det tillräckligt för att fråga sig hur bra egentligen vegan kosten är?
Eller faktumet att man inte ska äta vegan kost under graviditeten eftersom det är rätt stor sannolikhet att barnet kommer få missbildningar och hjärnskador..
Är det inte så tillochmed att vegankost upp till visst år räknas som misshandel? Osäker om de stämmer. Kan ha helt fel.

Så att vara skeptisk till vegankost känns väldigt rimligt som jag ser det.
Här är artikeln från BBC för den som vill läsa
https://www.bbc.com/future/article/20200127-how-a-vegan-diet-could-affect-your-intelligence

Hur som helst så finns det två sidor av myntet.
Jag tror inte Carnivore dieten är nån slags optimal diet form och tror inte det finns någon one size fits all, utan jag har en väldigt stark tro på att kosten ska skräddarsys efter våra gener.
För som du säger du kan dricka mjölk men det är unikt för oss här i norden.
På samma sätt tror jag att en del folkgrupper kan och behöver mer kolhydrater än andra osv.
Vi är olika helt enkelt. Sen är jag ingen expert på carnivore utan som nämnt i ts är detta något nytt för mig.. Dock är keto något jag är bekant med sedan många år tillbaka.

Fö så tror jag inte ett dugg på vad grottmänniskan åt resonemanget. Grottmänniskan åt olika beroende på vart i världen han befann sig.
Även innuiterna äter mat från diverse plantor under sommaren.. Dvs ingen strikt keto året runt.
Att säga att grönsaker är onyttigt per definition känns inte helt riktigt.
Eller att bara för man mår kanon när man äter viss typ av kost så betyder inte det att något åt nyttigt. En tumör känner man inte växa i kroppen. Att de känns bra är bara en anekdot och tycker inte den hör hemma i just den här kontexten.. Vi ska lyssna på hur det känns på ett personligt plan men som allmän rekommendation, nej! Det är en känsla bara, säger varken bu eller bä. Fakta krävs.

Såå jaa jag är inte 100% såld över carnivore..
För mycket av allt är onyttigt.
Keto är en tröttsam diet i längden och inget iallafall jag orkar vara strikt med.

Det positiva med carnivore är dock att många går ner i vikt vilket vi vet är bra för hälsan.
Och den största läxan tycker jag är att den svarar på frågan "är kött, specifikt rött kött onyttigt?" nej verkligen inte nånstans. Vi har kött tänder och är därför köttätare. Kött är nyttigt! Men som allt annat så bör man nog göra allt med motta.
Vill man gå ner i vikt dock, så bör man köra strikt carnivore keto diet full on..

Jag äter också godis chips dricker bärs feströker party knarkar nån gång ibland, lever osunt. Men för det mesta är jag noga med min hälsa och det är inte så noga vad man gör ibland utan vad man gör oftast som spelar roll.
Senast redigerad av KTM_ 2021-08-28 kl. 03:48.
Citera
2021-08-28, 06:15
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTM_
Har inte fakta granskat den själv, men enligt BBC så påverkar vegan kost vår intelligens negativt och ökar risken för alzheimers och diabetes. Om det stämmer så är väl det tillräckligt för att fråga sig hur bra egentligen vegan kosten är?

Det stämmer inte, och om bbc hävdar det (jag tänker inte klicka på länken) är de mer dumma i huvudet än sitt negerkuksugarnamn.

Veganer har lägre risk för diabetes, och vegetarisk kost är en av rekommendationerna för kostbehandlad diabetes.
Citera
2021-08-28, 06:26
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Det stämmer inte, och om bbc hävdar det (jag tänker inte klicka på länken) är de mer dumma i huvudet än sitt negerkuksugarnamn.

Veganer har lägre risk för diabetes, och vegetarisk kost är en av rekommendationerna för kostbehandlad diabetes.

Du argumenterar alltså emot en artikels innehåll utan att veta vad den innehåller?

Hmm, mår du bra? Känns som du blev sårad?
Är det så viktigt att vara vegan att du är allergisk emot all form av lektyr som inte passar dina egna tankar?
Tror det är rätt så dumt att vara så låst i sina egna övertygelser tbh. Man är inte sina övertygelser. Ens övertygelser förändras med tiden oftast. Vissa stannar vissa ändras. Man bör åtminstone inte vara låst i dom.
Du kanske behover prata med nån?
Mindler ska vara väldigt bra säger dom..
Hålla på sådär funkar inte. Säger inte att dom har rätt men det kan du inte avgöra sådär.
Å är det så att den är helt missvisande så berätta istället då vad som är fel och varför..
Hålla på i grina imponerar ingen.
Ganska omogen inställning tbh.
Rätt osund med.
Ta hand om dig ❤️
Senast redigerad av KTM_ 2021-08-28 kl. 06:45.
Citera
2021-08-28, 09:12
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Du argumenterar alltså emot en artikels innehåll utan att veta vad den innehåller?

Ja, jag argumenterar emot sådan som går emot vetenskapliga råd som är baserat på forskning. Jag behöver inte läsa något från en allmän nyhetssida för att kunna argumentera mot vad du skriver.

Citat:
Är det så viktigt att vara vegan att du är allergisk emot all form av lektyr som inte passar dina egna tankar?

Jag är inte vegan, och min kosthållning har ingen betydelse gällande diabetesforskning.
Citera
2021-08-28, 09:22
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ja, jag argumenterar emot sådan som går emot vetenskapliga råd som är baserat på forskning. Jag behöver inte läsa något från en allmän nyhetssida för att kunna argumentera mot vad du skriver.

Jag är inte vegan, och min kosthållning har ingen betydelse gällande diabetesforskning.

Du nämner vetenskap men din inställning är allt annat än vetenskaplig..
Du vet inte ens vad du själv pratar om.
Reptera någons annans ord kan vilken idiot som helst göra och det är just vad idioter brukar sysslar med..
Dina egna åsikter är irrelevanta. Kan du inte bemöta de som går emot din egna uppfattning så är du bara en pajas... Fine om den är felaktig, men grina om det som en liten skit är inte direkt till din fördel..
Senast redigerad av KTM_ 2021-08-28 kl. 09:25.
Citera
2021-08-28, 09:46
Medlem
Citat:
Anti oxidanter är i sig inte något giftigt. Kroppen är i behov av anti oxidanter för att bekämpa fria radikaler, Det är mer en fråga om mängd. Både fria radikaler och anti oxidanter är onyttigt om det finns för mycket av det ena eller det andra.

I den här kontexten så syftar du på anti oxidanten sulforafan som finns i grönsaker.
Men anti oxidanter i sig är inte något giftigt utan det är något vi behöver, C vitamin är ett exempel på en annan typ av anti oxidant...
Men absolut grönsaker är giftiga det har du helt rätt i och egentligen är det ingen nyhet.
Äter du bara samma grönsaker så kommer du till slut bli väldigt sjuk och dö om man håller på tillräckligt länge.

BBC har skrivit en intessant artikel om plant baserad kost och dess inverkan på hjärnan..
Eller faktumet att man inte ska äta vegan kost under graviditeten eftersom det är rätt stor sannolikhet att barnet kommer få missbildningar och hjärnskador..
Är det inte så tillochmed att vegankost upp till visst år räknas som misshandel? Osäker om de stämmer. Kan ha helt fel.

Så att vara skeptisk till vegankost känns väldigt rimligt som jag ser det.
Här är artikeln från BBC för den som vill läsa
https://www.bbc.com/future/article/20200127-how-a-vegan-diet-could-affect-your-intelligence

Hur som helst så finns det två sidor av myntet.
Jag tror inte Carnivore dieten är nån slags optimal diet form och tror inte det finns någon one size fits all, utan jag har en väldigt stark tro på att kosten ska skräddarsys efter våra gener.
För som du säger du kan dricka mjölk men det är unikt för oss här i norden.

På samma sätt tror jag att en del folkgrupper kan och behöver mer kolhydrater än andra osv.
Vi är olika helt enkelt. Sen är jag ingen expert på carnivore utan som nämnt i ts är detta något nytt för mig.. Dock är keto något jag är bekant med sedan många år tillbaka.

Fö så tror jag inte ett dugg på vad grottmänniskan åt resonemanget. Grottmänniskan åt olika beroende på vart i världen han befann sig.
Även innuiterna äter mat från diverse plantor under sommaren.. Dvs ingen strikt keto året runt.
Att säga att grönsaker är onyttigt per definition känns inte helt riktigt.
Eller att bara för man mår kanon när man äter viss typ av kost så betyder inte det att något åt nyttigt. En tumör känner man inte växa i kroppen. Att de känns bra är bara en anekdot och tycker inte den hör hemma i just den här kontexten.. Vi ska lyssna på hur det känns på ett personligt plan men som allmän rekommendation, nej! Det är en känsla bara, säger varken bu eller bä. Fakta krävs.

Såå jaa jag är inte 100% såld över carnivore..
För mycket av allt är onyttigt.
Keto är en tröttsam diet i längden och inget iallafall jag orkar vara strikt med.

Det positiva med carnivore är dock att många går ner i vikt vilket vi vet är bra för hälsan.
Och den största läxan tycker jag är att den svarar på frågan "är kött, specifikt rött kött onyttigt?" nej verkligen inte nånstans. Vi har kött tänder och är därför köttätare. Kött är nyttigt! Men som allt annat så bör man nog göra allt med motta.
Vill man gå ner i vikt dock, så bör man köra strikt carnivore keto diet full on..

Jag äter också godis chips dricker bärs feströker party knarkar nån gång ibland, lever osunt. Men för det mesta är jag noga med min hälsa och det är inte så noga vad man gör ibland utan vad man gör oftast som spelar roll.

Jag var lite otydlig, men det är vad jag egentligen menade med "mina egna erfarenheter", klumpigt uttryckt....

Min diet är vad JAG mår bäst av, min fru däremot behöver mer kolhydrater för att fungera optimalt och hennes baslinje ligger mer på övre halvan av en LCHF diet.

Det säger ju sig ganska självt om man tänker efter. I länder där frukt fullkomligen dräller överallt året runt i form av bananer så är det inte svårt att tänka sig att människan i dessa områden levde mer på frukt och grönsaker (Kolhydrater).

One size fits all tror jag inte alls på. Men det är inte lätt för människor heller att klura ut vad som är optimalt, man måste nästan ha sånna här typ av frågor som en hobby för att kunna klura ut vad som är optimalt just för en själv iom att det tog iaf mig flera år med "trials and errors" för att nå dit jag är idag.

Problemet idag med hela diskussionen är att folk är så jävla "gifta" med sina ideer och tankar. Tribalism i sitt essä... Samtidigt som jag har funnit att det är väldigt viktigt att man tar till sig information oavsett vad man själv står i frågor.

Jag tränade t ex 6 dagar i veckan när jag var yngre.... "Vaddå?!?!!? Det är ju vad elitidrottarna gör ju".

Sen såg jag en podcast med Dorian Yates (bodybuilder) och han säger att han bara tränade 2 gånger i veckan, pratar om intensitet och vikten av att träna rätt när man väl tränar. Övrig tid så var diet och vila A och O.

Testade att köra på veganism i dryga ett år och jag var tvunget att lägga det på hyllan. Märkte att mina kognitiva förmågor försämrades avsevärt och för att orka hålla igång så måste man trycka i sig en massa kolhydrater.

När vi tittar på väst idag och människors hälsa så måste man kunna se att något inte står rätt till och denna förändring började redan ske i början av 80-talet. Vad var det som hände? Snabbmat och en explopsion av "low fat" och det skulle lösa alla människors problem.Samtidigt som "low fat" lanserades som den utlimata hälsodieten så exploderade ostkonsumtionen. Det var industrin som körde fullt på med "low fat" pushen samtidigt som man pushade för osträtter likt ostiga hamburgare, pizza och fondue grytor. Det var så enkelt att man gjorde så pga av att man inte visste vad man skulle göra med allt extraherat fett och lösningen fick bli ost.

Det har ju visat sig att det är precis tvärtom, människor behöver fett för att kunna fungera optimalt, kolesterol är livsnödvändigt och inom sinom tid så kommer man sluta skriva ut statiner till människor med högt kolesterol värde.

Mina egna tankar om kolhydrater:

Det lutar åt att för människor och energi så är "less is more" vägen att gå. Vi får helt enkelt i oss alldeles för mycket energi och denna energi trimmar cellfördelningen i våra kroppar vilket i sin tur ökar mängden fria radikaler. Det är nog här specifikt man hittar svaret på varför cancer har blivit ett sådant utbrett problem idag. Cancer är egentligen en skada i cellkoden och när cellen inte blir en 100% kopia så vill kroppen fortsätta dela på cellerna i förhoppning om att nästa cell blir korrect.

Vad händer om du slutar upp med kolhydrater när du har blivit diagnotiserad med cancer? Vad är risken att utveckla cancer om du äter en diet som inte innehåler massa kolhydrater?

Jag är iaf inte ensam om dessa funderingar:

https://pinkribbonrunner.com/does-sugar-feed-cancer/
Senast redigerad av Tankevurpan 2021-08-28 kl. 10:08.
Citera
2021-08-28, 10:31
Medlem
KTM_s avatar
Citat:

Kikat lite snabbt över två studier som hänvisar till i bbc artikeln. Orkar inte gå genom samtliga och orkade bara läsa sammanfattningen för ingen normal människa orkar läsa allt.

Varför jag valde choline (kolin på svenska) vet jag inte.. Aldrig hört talas om det innan.
Detta säger wikipedia iallafall

Skitsamma, det är nått ämne moving on
Orkar inte göra något jätte strikt med exakta fotnoter osv osv utan sammanfattar så kort jag kan..
BBC menar i princip att choline är essentiellt och påverkar bland annat hjärnan samt hälsan.
Gravida med låg choline halt skadar fostret.
Så väldigt viktigt.
So far so good.
Kött och ägg har hög choline halt och växter mindre.. Dock så verkar författaren inte ha en aning om att finns växter med relativt hög choline halter som broccoli och soya, drygt hälften som är i kött. Tillräckligt iallafall.
Med en bra kostplan så ska man kunna täcka behovet, dock så har gravida Alldeles får låg cholin halt generellt. Vad bbc inte nämner att detta gäller alla kvinnor oavsett kostvanor.
Det är ett problem, det orsakar missbildningar och allvarliga problem som barnet kommer Påverkas av resten av livet. Jävligt missvisande och oetiskt att vinkla artikeln på det viset dock.
Funkar jätte bra med ovitamin tillskott dessutom... Som inte heller nämns i artikeln.
Studierna gör inte ens någon riktig skillnad mellan vegan och kött utan egentligen handlar dom bara om cholin och att ett underskott är ohälsosmt och skadar hjärna.
Räcker att förstå det bara när man läst rubriken.
Choline
Dietary Requirements and Role in Brain Development
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2518394/
Sammanfattning

Choline: An Essential Nutrient for Public Health
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2782876/

Läste en annan som jag inte länkat här där dom hänvisa om cholins effekt på barn..
Den studien dom referera till handla om utsatta barn i Afrika som i princip stod på svält gränsen där tillgångarna till varierad kost var i princip obefintlig. Barnens hälsa gick ner och dom blev sinnesslösa, no shit! . Bbc logic = vegan kost gör dina barn dumma.
Tydligen kan man applicerat afrikanska barn i hungers nöd med västerländska barn..

Medger att jag är verkligen inte mycket för vegankost.. Främst för veganer är vidriga människor. Men det här jävla tramset orkar jag inte med.
Detta är bara en del av artikeln, räcker för mig åtminstone.... Skräp

Studierna är bra bbc artikeln är ren skit.
Du gissade helt rätt visar det sig.
Det är såhär man gör när man avgör om något är korrekt eller inte, dock.. Vad spelar det för roll om jag gillar det som står eller inte.
Det som är intessant är det som är sant hur jävla mycket något tar emot..
Aja what ever. Jag släpper detta.
BBC artikeln är skräp, ljuger man en gång är trovärdigheten borta.

Står dock fortfarande fast vid att en strikt vegankost är skräp.
Tänderna säger de mesta om vad vi äter för mat. Kött tänderna finns där för att äta morötter? Knappast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in