2018-08-08, 12:46
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Kolhydrater binder mycket vätska. Utesluter man dem så tappar man snabbt vikt.
Okej, intressant. För glykogenet man har i kroppen väger väl bara några få hg? Menar du att kolhydrater finns fritt i kroppen (och binder vätska)?

Tror du också det verkar rimligt att man skulle känna sig svagare (åtminstone initialt) på en zerocarb-diet p.g.a. glykogenbrist?
Citera
2018-08-09, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Okej, intressant. För glykogenet man har i kroppen väger väl bara några få hg? Menar du att kolhydrater finns fritt i kroppen (och binder vätska)?

Tror du också det verkar rimligt att man skulle känna sig svagare (åtminstone initialt) på en zerocarb-diet p.g.a. glykogenbrist?

Jag tror en stor anledning till att du känner dig svagare är också för att du äter (eller åt) inte lika mycket kalorier. Du var i en calorie deficit, därför blev du svagare och kunde inte lyfta lika tungt på gymmet. Och också såklart att kroppen måste ställa om från att bränna kolhydrater till fett.
Citera
2018-08-09, 13:33
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dopaminjakt
Jag tror en stor anledning till att du känner dig svagare är också för att du äter (eller åt) inte lika mycket kalorier. Du var i en calorie deficit, därför blev du svagare och kunde inte lyfta lika tungt på gymmet. Och också såklart att kroppen måste ställa om från att bränna kolhydrater till fett.
Nog var det jobbigt att äta, men jag loggade min mat och såg till att ligga kring det som rekommenderas. Kunde t.ex. dra i mig ett halvt kilo köttfärs och några ägg på en måltid och komma upp i 1300 kcal. Sedan bl.a. vispgrädde, proteinshakes, fläskfilé, ost och bacon under resten av dagens måltider.
Citera
2018-08-09, 14:11
Avslutad
Citat:
Nog var det jobbigt att äta, men jag loggade min mat och såg till att ligga kring det som rekommenderas. Kunde t.ex. dra i mig ett halvt kilo köttfärs och några ägg på en måltid och komma upp i 1300 kcal. Sedan bl.a. vispgrädde, proteinshakes, fläskfilé, ost och bacon under resten av dagens måltider.

Låter jäkligt gott ändå får jag säga.
Citera
2018-08-09, 21:03
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:

Har du ätit nyligen så finns det vanligtvis kolhydrater i kroppen vilka omvandlas till glukos och används som energikälla eller sparas in som glykogen. Och ja – kolhydrater binder vätska, runt 3-4ggr sin vikt. Skulle du sluta äta, eller sluta inta kolhydrater, kommer insulinet att börja dala och kroppen kommer börja frigöra det glykogen som finns sparat i framförallt levern. Glykogen binder också vatten.

Om du aktivt undviker kolhydrater kommer alltså vätska försvinna från kroppen då glukos och glykogen används upp, och det är därför man tappar mycket vikt snabbt i början av lågkolhydratdieter. Glykogenet fylls på efter hand, och viktraset stannar av. Omvänt så blir det en kraftig viktökning om du plötsligt intar mycket kolhydrater, vilket också är en ökning i vätska mycket mer än fett.

Det kan vara bra att veta rent psykologiskt då många blir jätteglada/jätterädda då vikten snabbt ändras och tror detta är fett som försvinner/bildas. Men det är alltså till största del vattenvikt.

Citat:
Det är väldigt vanligt att man blir matt och allmänt besvärad om man drastiskt skär ner på kolhydraterna. Styrka är mer av en vanesak däremot, och även om styrketräning är energikrävande så brukar det inte påverka på samma sätt som ett maratonlopp, man tömmer inte glykogenreserven på ett styrketräningspass (om man inte aktivt kämpar för det, vilket tar tid och är en allmänt vidrig upplevelse).

Personligen tycker jag att det som blir påverkat är motivation, mental ork och återhämtning. Styrkan, som i ditt 3x5 max, brukar finnas kvar däremot.
Citera
2018-08-17, 19:46
Avslutad
Vill du leva 4 år längre och kanske vara med och besluta om Sveriges framtid - håll dig med kolhydrater.

Att äta för lite kolhydrater kan förkorta livet med upp till fyra år. Måttliga mängder tycks vara det mest optimala. Då lever du längst, visar ny forskning.

https://www.aftonbladet.se/halsa/a/4dA8jo/for-lite-kolhydrater-forkortar-livet
Citera
2018-08-26, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Vill du leva 4 år längre och kanske vara med och besluta om Sveriges framtid - håll dig med kolhydrater.

Att äta för lite kolhydrater kan förkorta livet med upp till fyra år. Måttliga mängder tycks vara det mest optimala. Då lever du längst, visar ny forskning.

Att kalla en diet där 40% av energikonsumtionen utgörs av kolhydrater för "low carb" är fake news. Denna undersökning har inget med LCHF/ketogen kost/carnivore diet att göra.

Luktar läkemedelsindustri lång väg.
Senast redigerad av Decimal1 2018-08-26 kl. 21:56.
Citera
2018-08-28, 16:41
Medlem
Citat:

Vad är måttliga mängder kolhydrater då?
I mitt eget fall så går det inte att äta kolhydrater i form av frukt, bär, ris, pasta raffinerat socker osv varje dag utan endast nån gång i veckan.
Annars ballar magen ur och jag blir uppblåst och får rännskita.
Får även värk i kroppen.
Skyller inte på att kolhydraterna endast är boven då stress är det som utlöst det från allra första början.
Citera
2018-08-28, 18:23
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Vad är måttliga mängder kolhydrater då?
I mitt eget fall så går det inte att äta kolhydrater i form av frukt, bär, ris, pasta raffinerat socker osv varje dag utan endast nån gång i veckan.
Annars ballar magen ur och jag blir uppblåst och får rännskita.
Får även värk i kroppen.
Skyller inte på att kolhydraterna endast är boven då stress är det som utlöst det från allra första början.
Allt under 300 gram/dag är low carb.
Citera
2018-08-28, 18:25
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Behövs inte. Det häftiga med LCHF är att nötköttet innehåller precis lagom med testosteron för att vara harmlöst på kroppen men ge stora muskler på naturlig väg.
Vad menar du med det?
Citera
2018-08-29, 06:33
Avslutad
Plants really don't want you to eat them

Carnivore diet: Why would it work? What about Nutrients and Fiber?
Citera
2018-09-04, 11:30
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Plants really don't want you to eat them

Carnivore diet: Why would it work? What about Nutrients and Fiber?

Jahapp hur har det gått då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in