Citat:
Nu är det dock så att lärarfacken påstår sig driva dessa frågor du tar upp, men utan resultat. Det har för fasen pratats om att dokumentationen ska minska i tio år och det enda som har hänt är att den ökat.
Det är dock så att det är SKL som är arbetsgivaren på så sätt att det är dessa som sätter de ekonomiska villkoren. Och det i sin tur är politikerna.
Jag håller med om att finansieringen inte är det egentliga bekymret för att förbättra villkoren rent arbetsmiljömässigt, men den ekonomiska situationen som den är nu är knappast tillräcklig för att öka lönerna i den utsträckning att de kan konkurrera med privat näringsliv.
Så den mest effektiva lösningen är att privatisera alltihop så får lärarna sätta sitt eget värde. Som det är nu så är vi för fan hindrade att löneförhandla inom samma kommun. Iallafall i Malmö. Sen görs det såklart undantag, men det görs inte i hur hög utsträckning som helst.
Så om du tänker att dessa villkor är så enkla att förhandla fram, HUR föreslår du att man gör? Strejk är det jag kan komma på i princip.
Det är dock så att det är SKL som är arbetsgivaren på så sätt att det är dessa som sätter de ekonomiska villkoren. Och det i sin tur är politikerna.
Jag håller med om att finansieringen inte är det egentliga bekymret för att förbättra villkoren rent arbetsmiljömässigt, men den ekonomiska situationen som den är nu är knappast tillräcklig för att öka lönerna i den utsträckning att de kan konkurrera med privat näringsliv.
Så den mest effektiva lösningen är att privatisera alltihop så får lärarna sätta sitt eget värde. Som det är nu så är vi för fan hindrade att löneförhandla inom samma kommun. Iallafall i Malmö. Sen görs det såklart undantag, men det görs inte i hur hög utsträckning som helst.
Så om du tänker att dessa villkor är så enkla att förhandla fram, HUR föreslår du att man gör? Strejk är det jag kan komma på i princip.
Massuppsägningar vore en möjlighet att överväga. Det har jag i många år ansett att sjuksköterskorna skall göra. Man måste vara klar över att skall man tvinga fram bättre förhållanden så måste någon drabbas, annars går det inte. Se Byggnadsarbetarförbundet för en förebild.
Citat:
Sen-polisen har samma problem och där har vi inte kvinnlig dominans. Det finns en del lärare som har betydligt bättre lön än inom polisen.
Beror de på samma sak tänker du?
Manliga poliser är dåliga på att förhandla?
Beror de på samma sak tänker du?
Manliga poliser är dåliga på att förhandla?
Nja, Polisförbundet har varit framgångsrika inom ett flertal områden, inte minst när det gäller arbetstidsbestämmelser, så i praktiken har inte poliser så dålig lön, givet att de går skiftgång och arbetar OB. Men, efter hand som andelen kvinnor ökat i yrket så har också löneproblemen ökat, liksom i prästyrket. Inte ens läkaryrket är immunt mot detta, eller veterinärer (det senare ett yrke där jag tror att kvinnor har högre medellön än män).