2020-01-12, 19:51
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nu är det dock så att lärarfacken påstår sig driva dessa frågor du tar upp, men utan resultat. Det har för fasen pratats om att dokumentationen ska minska i tio år och det enda som har hänt är att den ökat.
Det är dock så att det är SKL som är arbetsgivaren på så sätt att det är dessa som sätter de ekonomiska villkoren. Och det i sin tur är politikerna.
Jag håller med om att finansieringen inte är det egentliga bekymret för att förbättra villkoren rent arbetsmiljömässigt, men den ekonomiska situationen som den är nu är knappast tillräcklig för att öka lönerna i den utsträckning att de kan konkurrera med privat näringsliv.
Så den mest effektiva lösningen är att privatisera alltihop så får lärarna sätta sitt eget värde. Som det är nu så är vi för fan hindrade att löneförhandla inom samma kommun. Iallafall i Malmö. Sen görs det såklart undantag, men det görs inte i hur hög utsträckning som helst.

Så om du tänker att dessa villkor är så enkla att förhandla fram, HUR föreslår du att man gör? Strejk är det jag kan komma på i princip.

Massuppsägningar vore en möjlighet att överväga. Det har jag i många år ansett att sjuksköterskorna skall göra. Man måste vara klar över att skall man tvinga fram bättre förhållanden så måste någon drabbas, annars går det inte. Se Byggnadsarbetarförbundet för en förebild.

Citat:
Sen-polisen har samma problem och där har vi inte kvinnlig dominans. Det finns en del lärare som har betydligt bättre lön än inom polisen.
Beror de på samma sak tänker du?
Manliga poliser är dåliga på att förhandla?

Nja, Polisförbundet har varit framgångsrika inom ett flertal områden, inte minst när det gäller arbetstidsbestämmelser, så i praktiken har inte poliser så dålig lön, givet att de går skiftgång och arbetar OB. Men, efter hand som andelen kvinnor ökat i yrket så har också löneproblemen ökat, liksom i prästyrket. Inte ens läkaryrket är immunt mot detta, eller veterinärer (det senare ett yrke där jag tror att kvinnor har högre medellön än män).
Citera
2020-01-12, 20:50
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Massuppsägningar vore en möjlighet att överväga. Det har jag i många år ansett att sjuksköterskorna skall göra. Man måste vara klar över att skall man tvinga fram bättre förhållanden så måste någon drabbas, annars går det inte. Se Byggnadsarbetarförbundet för en förebild.

Nja, Polisförbundet har varit framgångsrika inom ett flertal områden, inte minst när det gäller arbetstidsbestämmelser, så i praktiken har inte poliser så dålig lön, givet att de går skiftgång och arbetar OB. Men, efter hand som andelen kvinnor ökat i yrket så har också löneproblemen ökat, liksom i prästyrket. Inte ens läkaryrket är immunt mot detta, eller veterinärer (det senare ett yrke där jag tror att kvinnor har högre medellön än män).

Ah så det är kvinnorna igen. Du behöver begripa en sak, det är inte kvinnors fel att mäns löner går ner. De män det handlar om kan se till att förhandla om sina egna löner.
Och sedan kan du istället passa på att fråga dig varför någon anser att det är skäligt att börja betala mindre lön för att kvinnor börjar jobba inom yrket, för det är där det huvudsakliga felet ligger isåfall.
Polisen har visst dåliga löner, som sagt, många gånger sämre än lärare. Det handlar först och främst om att det är offentlig sektor och skattepengar.

Jag frågade dig tidigare vad du anser är en rimlig lön för lärare för att män ska jobba med det, 60,70 eller 80k?
Var ska såna här löner komma ifrån, skattebetalarna?
Och sedan ska polisen och sjukvården ha samma. Det går inte att motivera att lärare ska ha såna löner men inte polisen eller sjuksköterskor.

Jag tycker inte att du har levererat några resonemang av kvalitet här faktiskt. Du har mest konstaterat att du tycker att kvinnor är orsaken till att män inte vill lyfta ett finger för svensk skola. Den inställningen du har är i stort sett vad som genomsyrar samhället i Sverige, det vill säga "någon annan ska fixa problemet".

Jag är förbannat trött på den sortens människor, det är NI som har sabbat och fortsätter att sabba landet. "Någon" finns inte. Vill du jobba som gymnasielärare men kräver bättre villkor för det, se då fan till att göra något själv. Börja med att utbilda dig och ta anställning i skolan, det är nr 1 för att du ska kunna förändra nånting.
Men nä, det är lättare att gnälla vidare på Flashback om hur mycket kvinnor kostar hit och dit, utan nån som helst eftertanke på allting som kvinnor gör i samhället som vi inte hade klarat oss utan.
Usch vad trött jag är på din sort.
Citera
2020-01-12, 21:04
Medlem
Citat:
Jag skall göra mitt bästa.
Vad menar du annars att det skulle bero på?

Testosteronets inverkan på det manliga psyket. Vi bryr oss helt enkelt inte.
Citera
2020-01-12, 21:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ah så det är kvinnorna igen. Du behöver begripa en sak, det är inte kvinnors fel att mäns löner går ner. De män det handlar om kan se till att förhandla om sina egna löner.
Och sedan kan du istället passa på att fråga dig varför någon anser att det är skäligt att börja betala mindre lön för att kvinnor börjar jobba inom yrket, för det är där det huvudsakliga felet ligger isåfall.
Polisen har visst dåliga löner, som sagt, många gånger sämre än lärare. Det handlar först och främst om att det är offentlig sektor och skattepengar.

Det bör för långt i denna tråd att bygga om stora delar av den offentliga arbetsmarknaden, men lågt mig lyfta fram några aspekter.

Den viktigaste orsaken till att lönerna går ner i yrken när andelen kvinnor ökar är väl belagd och beror på att kvinnor i högre grad accepterar det. Kvinnor är, som grupp, mer förhandlingsbara, och accepterar lägre lön och har svårare att stå ut med att någon "drabbas". Detta är svårt att göra något åt.

Citat:
Jag frågade dig tidigare vad du anser är en rimlig lön för lärare för att män ska jobba med det, 60,70 eller 80k?
Var ska såna här löner komma ifrån, skattebetalarna?
Och sedan ska polisen och sjukvården ha samma. Det går inte att motivera att lärare ska ha såna löner men inte polisen eller sjuksköterskor.

Det är inte enbart lön. Det handlar också om arbetsmiljö, auktoritet och hela yrkets nutida utformning. Vill man locka män till läraryrket kan man inte ha det så att en elev som får en utskällning kan få skadestånd. Möjligen skall föräldrarna kunna ådömas böter.

Citat:
Jag tycker inte att du har levererat några resonemang av kvalitet här faktiskt. Du har mest konstaterat att du tycker att kvinnor är orsaken till att män inte vill lyfta ett finger för svensk skola. Den inställningen du har är i stort sett vad som genomsyrar samhället i Sverige, det vill säga "någon annan ska fixa problemet".

Jag är förbannat trött på den sortens människor, det är NI som har sabbat och fortsätter att sabba landet. "Någon" finns inte. Vill du jobba som gymnasielärare men kräver bättre villkor för det, se då fan till att göra något själv. Börja med att utbilda dig och ta anställning i skolan, det är nr 1 för att du ska kunna förändra nånting.
Men nä, det är lättare att gnälla vidare på Flashback om hur mycket kvinnor kostar hit och dit, utan nån som helst eftertanke på allting som kvinnor gör i samhället som vi inte hade klarat oss utan.
Usch vad trött jag är på din sort.

Nej, det är inte vi som har sabbat landet. Vi blir ständigt hindrade från att vidta lämpliga lösningar inom olika samhällssektorer av vänsteraktivister, journalister, politiker och - kvinnor.
Citera
2020-01-12, 21:52
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Det bör för långt i denna tråd att bygga om stora delar av den offentliga arbetsmarknaden, men lågt mig lyfta fram några aspekter.

Den viktigaste orsaken till att lönerna går ner i yrken när andelen kvinnor ökar är väl belagd och beror på att kvinnor i högre grad accepterar det. Kvinnor är, som grupp, mer förhandlingsbara, och accepterar lägre lön och har svårare att stå ut med att någon "drabbas". Detta är svårt att göra något åt.

Det är inte enbart lön. Det handlar också om arbetsmiljö, auktoritet och hela yrkets nutida utformning. Vill man locka män till läraryrket kan man inte ha det så att en elev som får en utskällning kan få skadestånd. Möjligen skall föräldrarna kunna ådömas böter.

Nej, det är inte vi som har sabbat landet. Vi blir ständigt hindrade från att vidta lämpliga lösningar inom olika samhällssektorer av vänsteraktivister, journalister, politiker och - kvinnor.

Nästan komiskt hur du så fullständigt missar M22:s poäng och budskap

Och detta:

"Nej, det är inte vi som har sabbat landet. Vi blir ständigt hindrade från att vidta lämpliga lösningar inom olika samhällssektorer av vänsteraktivister, journalister, politiker och - kvinnor."

Rena rama skitsnacket. En fransman hade skrattat dig rakt upp i ansiktet.
Senast redigerad av Jenny9 2020-01-12 kl. 21:55.
Citera
2020-01-12, 21:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Nästan komiskt hur du så fullständigt missar M22:s poäng och budskap

Poäng? Du menar hennes påstående att det är männens ansvar att rädda den skola som kvinnorna har havererat, och därtill göra det på kvinnornas villkor? Ja, det måtte jag ha missat.
Citera
2020-01-12, 21:58
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Poäng? Du menar hennes påstående att det är männens ansvar att rädda den skola som kvinnorna har havererat, och därtill göra det på kvinnornas villkor? Ja, det måtte jag ha missat.

Inte ett enda rätt så ja, fullständigt missat poängen.
Citera
2020-01-12, 22:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Förutom oneliners, så kanske Du kan prestera Din version om poänger och väsentligheter i härvarande diskussion? Kanske?
Citera
2020-01-12, 22:31
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:

Fast du är ju inte ett dugg intresserad av att göra någonting själv, däremot vill du sitta och diktera villkor och tala om för andra vad de ska göra åt dig.
Kvinnor är halva befolkningen, inte nån liten bi-sida. Så du/ ni får nog vara så goda och acceptera deras existens som mer än ett "hinder".

Att kvinnor inte löneförhandlar särskilt hungrigt borde inte nödvändigtvis ha påverkat mäns löner med tanke på att i samtliga yrken så har det från början varit en majoritet av män.
Man kan då undra var dessa mäns handlingskraft varit? Eller har de måhända varit veka?

"Kan inte ha det så att föräldrarna kan få böter". Tror du att någon tycker det är kul att arbeta under de förutsättningarna?
Sen är det också så att du i viss mån kan påverka detta själv om du inte är en fegis. Tror du att man nånsin tänker tanken att hamna i en tvist med föräldrar när man är förbannad på en elev? Svaret blir NEJ , iallafall härifrån. Jag bestämmer i mitt klassrum, punkt slut. De föräldrar som motsätter sig detta får höra precis samma sak. Och skulle jag nånsin hamna i en anmälningskonflikt skulle jag aldrig ge med mig, hellre får jag sparken.
Och ett sätt att ändra skolan är genom att många är på det sättet. Och det sker inte av sig själv, men om du och andra män är intresserade av förändring är ni välkomna att hjälpa till! Inte enbart tala om för andra vad de ska göra åt er.
Citera
2020-01-12, 22:34
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:

Vilken jävla halmgubbe. Det är DU som vill att kvinnor ska fixa till skolans villkor inklusive löner för att män ska kunna tänka sig att jobba där.
Fy fasen så oärligt du debatterar, moderator dessutom!
Citera
2020-01-12, 22:38
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:

Suck. Ja alltså det är så förbannat tröttsamt. Hade vissa förhoppningar på denna debattören men det är fanimej likadant varenda gång.
Citera
2020-01-12, 22:39
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Förutom oneliners, så kanske Du kan prestera Din version om poänger och väsentligheter i härvarande diskussion? Kanske?

Inte lönt, min tid är värdefullare än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in