Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-11, 17:06
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, det är egentligen inte så svårt. Jag inriktar mig nu på grundskolan, ty gymnasiet är en annan fråga. Ni dominerar två lärarfack, se till att dessa driver följande frågor:

1) Högre lön, såväl ingångslön som lönetrappa.
2) Minska administrationen drastiskt - man behöver inte följa upp varje millimeter.
3) Kräv att arbetsgivaren skall tydliggöra att det är ett undervisande yrke - inte en variant av socialarbetare.
4) Inför betyg i ordning och uppförande.
5) Förstatliga skolan.
6) Förkorta utbildningen för lågstadie- och mellanstadielärare. Inte behövs det 8 terminer på högskola, det kostar bara pengar för skattebetalarna och i studielån. Tag bort 1-2 terminer och fokusera på yrkesrollen.

Sedan vill Ni kanske inte se könskvotering till utbildningarna/tjänsterna.

Men herregud. Har tanken slagit dig att om detta är villkor för att MÄN ska arbeta i skolorna så får väl för fan männen driva detta?? Män kan ta anställning i skolan och sedan sätta igång och driva upp sina löner genom facken, om det nu är pengar som är så jävla viktigt i första hand.
Inser du inte själv hur dumt det låter? Att KVINNOR i skolan ska driva detta så att MÄN kan tänka sig att sätta sin fot där?
Du behöver komma ner på jorden.

Och ska lönerna upp måste någon betala, skattepengar d.v.s.
Hur många är sugna på det tror du?
Det är inte bara att få facken att "att driva upp lönerna" ,ifall du levde i den villfarelsen.
Senast redigerad av Moment22x22 2020-01-11 kl. 17:09.
Citera
2020-01-11, 17:38
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Eller bortskämda och relationsförsämrade. Att människor i Sverige blir bortskämda är nog ingen orimlig hypotes.

Nej svenskar är inte bortskämda, vi är civiliserade och jämställda. Vill du ha det som i Kina?

Citat:
Alla icke-svenska män.

Ja ok. Låt mig gissa, du vill som resten av det antifeministiska packet här, tvinga svenska kvinnor via olika reformer att bara gifta sig med svenska män? Medans män ska gå på statligt subventionerad bordell och knulla utlänningar (de svenska kvinnorna är ju då ärbara gifta kvinnor, oskulder tills de gifter sig), så det får ju bli statligt subventionerad import av kvinnor från fattiga länder där de inte har samma skyddsnät.

Citat:
Poängen är enkel - skolan är kvinnodominerad, den är dyr och den levererar rätt dåliga resultat. Männen, som betalar in mer skatt än kvinnor, får alltså allt för litet för sina skattepengar. Som pojkar missgynnas de i skolan, som vuxna får de för litet för sina skattepengar.

Män kan då ta sitt ansvar för kommande generation och själva ta jobb inom skolan. Vips problemet löst.
Citera
2020-01-11, 17:41
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
PMa numret så får vi se.

Send nudes.

Ja ok, ska skicka bilder på min nakenkatt, han är så söt sååå söt, du kommer falla för honom, passa dig han charmar de flesta 🤗
Citera
2020-01-11, 23:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Men herregud. Har tanken slagit dig att om detta är villkor för att MÄN ska arbeta i skolorna så får väl för fan männen driva detta?? Män kan ta anställning i skolan och sedan sätta igång och driva upp sina löner genom facken, om det nu är pengar som är så jävla viktigt i första hand.
Inser du inte själv hur dumt det låter? Att KVINNOR i skolan ska driva detta så att MÄN kan tänka sig att sätta sin fot där?
Du behöver komma ner på jorden.

Så, Du tycker inte att det är viktigt att det finns manliga lärare i skolan? Om det är viktigt så får man anstränga sig litet. Du önskade mina förslag och jag presenterade dem. Men, Du hängde bara upp Dig på lönedelen...

Citat:
Och ska lönerna upp måste någon betala, skattepengar d.v.s.
Hur många är sugna på det tror du?
Det är inte bara att få facken att "att driva upp lönerna" ,ifall du levde i den villfarelsen.

Svensk skola är bland de dyraste i Västvärlden, så mer pengar behövs inte, men bättre ordning på de man redan har skulle hjälpa mycket.
Citera
2020-01-12, 00:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Nej svenskar är inte bortskämda, vi är civiliserade och jämställda. Vill du ha det som i Kina?

Och svenska kvinnor i högre grad relationsodugliga. Tydligtvis.

Citat:
Ja ok. Låt mig gissa, du vill som resten av det antifeministiska packet här, tvinga svenska kvinnor via olika reformer att bara gifta sig med svenska män? Medans män ska gå på statligt subventionerad bordell och knulla utlänningar (de svenska kvinnorna är ju då ärbara gifta kvinnor, oskulder tills de gifter sig), så det får ju bli statligt subventionerad import av kvinnor från fattiga länder där de inte har samma skyddsnät.

Lappri!

Män och kvinnor skall bilda par, gifta sig, hålla samman och föröka sig. De skall ta gemensamt ansvar för sitt familjeprojekt. Du känner mig inte så väl, så Du vet inte om mina starka aversioner mot manlig lösaktighet - löpkukar har inget att hämta i mitt samhälle. [/quote]

Citat:
Män kan då ta sitt ansvar för kommande generation och själva ta jobb inom skolan. Vips problemet löst.

Det kommer inte tillräckligt många män göra under nuvarande omständigheter.
Citera
2020-01-12, 01:02
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Så, Du tycker inte att det är viktigt att det finns manliga lärare i skolan? Om det är viktigt så får man anstränga sig litet. Du önskade mina förslag och jag presenterade dem. Men, Du hängde bara upp Dig på lönedelen...

Svensk skola är bland de dyraste i Västvärlden, så mer pengar behövs inte, men bättre ordning på de man redan har skulle hjälpa mycket.

Jag tycker det är viktigt jo. Men jag tänker inte släpa in männen där mot deras vilja.
Just det ja, OM DET ÄR VIKTIGT SÅ FÅR MAN ANSTRÄNGA SIG. Men männen ska inte anstränga sig?
Utan kvinnor som redan jobbar arslet av sig i skolorna ska dessutom jobba för männens framtida villkor inom skolan.
Du tappar mer och mer trovärdighet i detta samtal.

Finns det någonting du tycker att männen ska göra? Dyka upp på anställningsintervjun, eller vi ska skicka ett färdigt kontrakt hem i brevlådan? Vilken lön önskas? 60k? 70? 80?

Jag hängde upp mig på lönedelen för att många män är så fruktansvärt pengakåta och det mest troligt är det avgörande för dem vad gäller yrkesval.
Citera
2020-01-12, 09:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jag tycker det är viktigt jo. Men jag tänker inte släpa in männen där mot deras vilja.
Just det ja, OM DET ÄR VIKTIGT SÅ FÅR MAN ANSTRÄNGA SIG. Men männen ska inte anstränga sig?
Utan kvinnor som redan jobbar arslet av sig i skolorna ska dessutom jobba för männens framtida villkor inom skolan.
Du tappar mer och mer trovärdighet i detta samtal.

Finns det någonting du tycker att männen ska göra? Dyka upp på anställningsintervjun, eller vi ska skicka ett färdigt kontrakt hem i brevlådan? Vilken lön önskas? 60k? 70? 80?

Jag hängde upp mig på lönedelen för att många män är så fruktansvärt pengakåta och det mest troligt är det avgörande för dem vad gäller yrkesval.

Den viktigaste orsaken till det manliga intresset för pengar, ligger i att lönenivå är direkt kopplat till social status och möjligheter till parbildning. Påfallande många kvinnor ratar män med för låg lön, varför män ofta väljer bort låglöneyrken om de har möjlighet.

Jag skulle tro att det viktigaste skälet till att män, som ändå kan ha ett intresse för undervisning, väljer bort skolan, är att lärarna i för liten utsträckning sysslar med att vara lärare. Bilden av skolan är att det är kaotiskt, mest socialarbetande, påfrestande föräldrar och för litet riktigt utlärande. Och låg lön.

Eftersom lärarkåren domineras av kvinnor, kvinnliga värderingar och kvinnligt utformade styrdokument, så är det alls inte orimligt att kvinnliga lärare genom sina organisationer driver just de frågor jag lyfter fram.

Jag har själv ibland sagt att jag skulle kunna tänka mig att bli gymnasielärare när jag har en sådär 5 år kvar i yrkeslivet, men absolut inte under dagens förutsättningar.
Citera
2020-01-12, 12:51
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Den viktigaste orsaken till det manliga intresset för pengar, ligger i att lönenivå är direkt kopplat till social status och möjligheter till parbildning. Påfallande många kvinnor ratar män med för låg lön, varför män ofta väljer bort låglöneyrken om de har möjlighet.

Jag skulle tro att det viktigaste skälet till att män, som ändå kan ha ett intresse för undervisning, väljer bort skolan, är att lärarna i för liten utsträckning sysslar med att vara lärare. Bilden av skolan är att det är kaotiskt, mest socialarbetande, påfrestande föräldrar och för litet riktigt utlärande. Och låg lön.

Eftersom lärarkåren domineras av kvinnor, kvinnliga värderingar och kvinnligt utformade styrdokument, så är det alls inte orimligt att kvinnliga lärare genom sina organisationer driver just de frågor jag lyfter fram.

Jag har själv ibland sagt att jag skulle kunna tänka mig att bli gymnasielärare när jag har en sådär 5 år kvar i yrkeslivet, men absolut inte under dagens förutsättningar.

Nu är det dock så att lärarfacken påstår sig driva dessa frågor du tar upp, men utan resultat. Det har för fasen pratats om att dokumentationen ska minska i tio år och det enda som har hänt är att den ökat.
Det är dock så att det är SKL som är arbetsgivaren på så sätt att det är dessa som sätter de ekonomiska villkoren. Och det i sin tur är politikerna.
Jag håller med om att finansieringen inte är det egentliga bekymret för att förbättra villkoren rent arbetsmiljömässigt, men den ekonomiska situationen som den är nu är knappast tillräcklig för att öka lönerna i den utsträckning att de kan konkurrera med privat näringsliv.
Så den mest effektiva lösningen är att privatisera alltihop så får lärarna sätta sitt eget värde. Som det är nu så är vi för fan hindrade att löneförhandla inom samma kommun. Iallafall i Malmö. Sen görs det såklart undantag, men det görs inte i hur hög utsträckning som helst.

Så om du tänker att dessa villkor är så enkla att förhandla fram, HUR föreslår du att man gör? Strejk är det jag kan komma på i princip.

Sen-polisen har samma problem och där har vi inte kvinnlig dominans. Det finns en del lärare som har betydligt bättre lön än inom polisen.
Beror de på samma sak tänker du?
Manliga poliser är dåliga på att förhandla?
Senast redigerad av Moment22x22 2020-01-12 kl. 12:57.
Citera
2020-01-12, 17:04
Medlem
Citat:
VAB och sjukdom?
Öh ja någon måste vabba och då gör oftast kvinnan det av ekonomiska skäl.
Att kvinnor är sjuka mer än män och drar mer på sjukvården är öht inte konstigt med tanke på barnafödande som välfärdsstaten står för.

Gud, man undrar vad det är för stollar här...

Så barnafödandet är den största orsaken till att kvinnor kostar mer för sjukvården?
Har du några siffror för att styrka det påståendet?
Citera
2020-01-12, 17:09
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Så barnafödandet är den största orsaken till att kvinnor kostar mer för sjukvården?
Har du några siffror för att styrka det påståendet?

Vad menar du annars att det skulle vara?
Det finns många problem som hänger ihop med barnafödande, allt ifrån extrem mensvärk, förlossning, förlossningsskador, förlossningsdepression, VAB, kvinnor tar ofta större ansvar i hemmet samtidigt som de jobbar heltid...ja man kan fortsätta länge med sådant som är barnrelaterat.
Jag vill minnas att jag läst att sjukskrivningstalen är ungefär lika för män och kvinnor fram tills att barnen kommer till världen.
Citera
2020-01-12, 17:47
Medlem
Citat:
Vad menar du annars att det skulle vara?
Det finns många problem som hänger ihop med barnafödande, allt ifrån extrem mensvärk, förlossning, förlossningsskador, förlossningsdepression, VAB, kvinnor tar ofta större ansvar i hemmet samtidigt som de jobbar heltid...ja man kan fortsätta länge med sådant som är barnrelaterat.
Jag vill minnas att jag läst att sjukskrivningstalen är ungefär lika för män och kvinnor fram tills att barnen kommer till världen.

Gärna att du länkar den statistiken då. Jag är öppen att ändra min åsikt.
Citera
2020-01-12, 19:15
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Gärna att du länkar den statistiken då. Jag är öppen att ändra min åsikt.

Jag skall göra mitt bästa.
Vad menar du annars att det skulle bero på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in