2019-03-09, 03:44
Medlem
Är det bara jag eller är inte det väldigt lite? Är det alltså om man bara räknar på skatter etc?

Om man som man tjänar mer försörjer man oftast familjen också, detta borde väl också ingå? Boendekostnad per månad på 10000 är inget ovanligt idag ju, x12 månader x30 år eller så... bara det blir nära 4 Mkr ju... men men...
Citera
2019-03-09, 09:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Satsar man pengar på en grupp som är mindre produktiv, så blir det i slutändan en förlust för skattebetalarna.
Ja men som sagt verkar du ju inte ha nån aning om hur mycket ohälsa egentligen kostar eller vilka effekter det får på samhället om folk blir för sjuka för att arbeta trots att du säger dig vara läkare.
Citera
2019-03-09, 09:21
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej att du anser att mäns arbetsmiljö är sämre förstår jag, men när nu Arbetsmiljöverket anser att kvinnors arbetsmiljö är sämre så är det väl ändå rimligt att det är där de gör särskilda satsningar?

Eller tycker du att de ska avstå från att satsa på kvinnors arbetsmiljö oavsett vilka behov de ser?

Citat:
Du får väl hellre fråga hur Arbetsmiljöverket tänker. Det finns nästan fem miljoner människor som arbetar så det kan ju finnas lite mer i deras checklistor för en god arbetsmiljö än ett 50-tal dödsfall.

Citat:
Du. Att dö på jobbet är den yttersta konsekvensen av dålig arbetsmiljö. Jämför detta med många kvinnors gnäll om psykosociala konflikter.

Citat:
Jo, men bara för att 50 personer per år dör på jobbet så gör ju inte det problemet med kostsamma förslitningsskador, sjukskrivningar och att folk slutar jobba i förtid på grund av arbetsrelaterad ohälsa mindre.

Citat:
Du kan inte utan vidare värdera 50 dödsfall lägre än andra fall av lägre dignitet. Att dö är som du förstår den yttersta konsekvensen. Men jag förstår att du tar det med ro så länge det handlar om män. När det handlar om tjugo kvinnomord per år så har feministerna rivit upp himmel och jord. Var finns logiken i detta?

Värdering är väl inte vad tråden handlar om. Du lyfter upp kostnader i TS. Kostnaden för sjukskrivningar orsakade av stress e.t.c är precis som Ipsi påtalar densamma oavsett om någon dör. Givetvis är det på det stora hela taget värre att människor dör på arbetsplatsen än att människor är stressade.

Nu har jag tre frågor:
Vilka yrken är det män dör inom? Är någon påläst inom det?
Vilka olyckor är det som orsakar dödsfallen?
Och hur skulle eventuellt arbetsmiljöarbete förebygga dessa olyckor?
Citera
2019-03-09, 09:28
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThreefaceFunk
Är det bara jag eller är inte det väldigt lite? Är det alltså om man bara räknar på skatter etc?

Om man som man tjänar mer försörjer man oftast familjen också, detta borde väl också ingå? Boendekostnad per månad på 10000 är inget ovanligt idag ju, x12 månader x30 år eller så... bara det blir nära 4 Mkr ju... men men...

Är du den enda försörjande parten i din familj?
Den ekonomiska fördelning som sker inom hemmet verkar svårt att räkna in här, eftersom ni dels är fler än två som bor på adressen, således är det inte kvinnan som får dessa pengar överfört till sig, och dels är det väl så att hon då sköter ett större arbete i hemmet, alltså det arbete som gör att mannen kan ägna mer tid åt sitt jobb. Att räkna kronor och ören inom enskilda familjers fördelning av ekonomin går således inte att räkna in i kalkylen.
Citera
2019-03-09, 10:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Värdering är väl inte vad tråden handlar om. Du lyfter upp kostnader i TS. Kostnaden för sjukskrivningar orsakade av stress e.t.c är precis som Ipsi påtalar densamma oavsett om någon dör. Givetvis är det på det stora hela taget värre att människor dör på arbetsplatsen än att människor är stressade.

Nu har jag tre frågor:
Fordons- och trafikolyckor av olika slag verkar vara det vanligaste, rätt många chaufförer som dött i trafik.

Fall från höga höjder som från master och balkonger.

En del som dödats av fallande föremål eller föremål som lossnat.

Mer udda orsaker som nån som dödats av en anfallande ko, nån av en björn, en fallskärmshoppsinstruktör som kraschat, nån som fått spannmål över sig i en silo och nån en höbal på sig, en konstnär som trillat från en stege antagligen i samband med en offentlig utsmyckning.

En lärare och en elevassistent som dödats med svärd i skola och en som dödats av intagen på hvb-hem.

https://www.av.se/globalassets/filer/statistik/arbetsmiljostatistik-dodshandelser-2008-2019.pdf
Senast redigerad av Ipsi 2019-03-09 kl. 11:18.
Citera
2019-03-09, 16:31
Medlem
Citat:
Nej, vilka behov du ser och vilka behov Arbetsmiljöverket ser är två skilda saker.

Uppenbarligen.
Hur många ska dö innan ett behov uppstår tycker du? Hur många slitna kvinnoryggar är en död man värd?
Citera
2019-03-09, 17:21
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Uppenbarligen.
Hur många ska dö innan ett behov uppstår tycker du? Hur många slitna kvinnoryggar är en död man värd?
Du tror inte att män slits ut med?

Hur många snickare ser du gå i pension vid 65?
Det är många som inte fixar det och törs jag säga knappt någon som inte har förslitningsskador.
Varenda jäkla äldre snickare jag jobbat med och det är otaliga då jag har jobbat med att sätta upp anläggningar har ju haft någon form av problem med knän, rygg, nacke eller axlar/armbågar.

Hur många plåtslagare, bilmekaniker har inte fått vita fingrar av verktygen de använder förutom de vanliga belastningsskadorna, listan kan göras väldigt lång för många traditionella manliga yrken där gubbarna slitit ut sig. Numera har det väl blivit bättre med automatiseringen men fasiken tidigare om man tar skogsarbete eller det kustnära småfisket där gubbarna drog upp garn med händerna mitt i smällkalla vintern...

Kvinnors belastningsskador hittar du främst inom 4 områden vård, kassapersonal, frissörer och städning. Det är möjligt det har ändrat sig lite då det var ett tag sedan jag hörde om det men som en riktlinje funkar de bra.
Citera
2019-03-09, 17:59
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:

Nu har jag tre frågor:
Lustigt att det aldrig är tal om kostnader när kvinnor skall gynnas.

Feministisk snöplogning tex...
Citera
2019-03-09, 18:01
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Lustigt att det aldrig är tal om kostnader när kvinnor skall gynnas.

Feministisk snöplogning tex...

Va?
Citera
2019-03-09, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du tror inte att män slits ut med?

Jo?

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Hur många snickare ser du gå i pension vid 65?
Det är många som inte fixar det och törs jag säga knappt någon som inte har förslitningsskador.
Varenda jäkla äldre snickare jag jobbat med och det är otaliga då jag har jobbat med att sätta upp anläggningar har ju haft någon form av problem med knän, rygg, nacke eller axlar/armbågar.

Hur många plåtslagare, bilmekaniker har inte fått vita fingrar av verktygen de använder förutom de vanliga belastningsskadorna, listan kan göras väldigt lång för många traditionella manliga yrken där gubbarna slitit ut sig. Numera har det väl blivit bättre med automatiseringen men fasiken tidigare om man tar skogsarbete eller det kustnära småfisket där gubbarna drog upp garn med händerna mitt i smällkalla vintern...

Kvinnors belastningsskador hittar du främst inom 4 områden vård, kassapersonal, frissörer och städning. Det är möjligt det har ändrat sig lite då det var ett tag sedan jag hörde om det men som en riktlinje funkar de bra.

På vilket sätt framstår det som att jag INTE anser att yrkesskador bör motverkas och att arbetsmiljöverket INTE ska satsa resurser för att göra just det?

Satsar arbetsmiljöverket speciellt på dessa yrkesgrupper du nämner med motivationen att de är mansdominerade? Och innebär det här på något vridet sätt att arbetsmiljöverket inte ska satsa på yrkesgrupper där flest människor dör?

Jag tror du har missförstått något.
Citera
2019-03-09, 18:14
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Förstod du innebörden av vad du läste?

Du gör samma sak som de du kritiserar, du sysslar med motsatsen till det du kallar kvinnohat.
Du generaliserar och flamsar.

Ovan är vad jag menat hela tiden, svara på det istället för att inbilla dig att min förklaring till varför jag inte kritiserar dina motdebattörer lika hårt som jag kritiserar dig var någon lustig tolkning som jag fantiserat ihop att du sagt?!
Hur tolkade du där egentligen? Har du förutbestämda meningar och tolkningar månne till den grad att du på allvar trodde det?

Jo jag förstod. Jag tycker däremot att det är onödigt att vi har hamnat i denna diskussion. Jag har inga problem med att ha seriösa diskussioner med seriösa debattörer. Om det blivit tjäbbel med mig och en annan skribent förstår jag inte varför det behöver påverkar vad du och jag skriver till varandra?
Eller var det så att du inte var så jättetrevlig mot mig heller kanske?
Jag brukar bemöta seriösa skribenter på ett ordentligt sätt.
Jag minns faktiskt inte ursprunget här. Men de skribenterna jag har oseriösa konversationer med har en historik av brända broar kan man säga. Det finns en gräns för vad man kan säga även på nätet, sedan är man förbrukad som seriös debattör.
Du kan ignorera de konversationerna i fortsättningen.
Citera
2019-03-09, 18:36
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Det är tur att vi har skenheliga människor som du och moment22 att generalisera över hur hemska män är som generaliserar... Lika mycket självinsikt som små barn.

Citat:
Man blir som man umgås. Passar bra här med resten av barnen då. Kom ihåg vem som började bara.

Citat:
Vem som började mellan dig och mig eller dig och andra män?

Du har spenderat senaste månaderna med att generalisera över män som någon form av barnslig motreaktion på generaliseringar runt kvinnor från andra användare.

Det ska jag nog klara av att komma ihåg.

Jag undrar förresten vad dessa generaliseringar har handlat om? Har du några exempel på dem för jag vet inte vilka du talar om?
Kan inte komma på någonting jag generaliserat förutom att män en vokabulär som är typisk manlig vilket gör att man känner igen en manlig skribent.
För du menar väl inte "män på Flashbacks feministforum" som en generalisering av män i Sverige?
Senast redigerad av Moment22x22 2019-03-09 kl. 18:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in