Citat:
Ursprungligen postat av
oLf
Uppenbarligen.
Hur många ska dö innan ett behov uppstår tycker du? Hur många slitna kvinnoryggar är en död man värd?
Du tror inte att män slits ut med?
Hur många snickare ser du gå i pension vid 65?
Det är många som inte fixar det och törs jag säga knappt någon som inte har förslitningsskador.
Varenda jäkla äldre snickare jag jobbat med och det är otaliga då jag har jobbat med att sätta upp anläggningar har ju haft någon form av problem med knän, rygg, nacke eller axlar/armbågar.
Hur många plåtslagare, bilmekaniker har inte fått vita fingrar av verktygen de använder förutom de vanliga belastningsskadorna, listan kan göras väldigt lång för många traditionella manliga yrken där gubbarna slitit ut sig. Numera har det väl blivit bättre med automatiseringen men fasiken tidigare om man tar skogsarbete eller det kustnära småfisket där gubbarna drog upp garn med händerna mitt i smällkalla vintern...
Kvinnors belastningsskador hittar du främst inom 4 områden vård, kassapersonal, frissörer och städning. Det är möjligt det har ändrat sig lite då det var ett tag sedan jag hörde om det men som en riktlinje funkar de bra.