2019-01-22, 09:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmiedee
Erbjuda möjligheter till kartlägga barnets genetik i möjligaste mån och ha det som defaultposition att kartläggningen görs.
Så när familjen Persson får sitt andra barn så...?
Senast redigerad av Ipsi 2019-01-22 kl. 09:45.
Citera
2019-01-22, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Så när familjen Persson får sitt andra barn så...?

Frågar du mig eller dig själv?

Vilken betydelse har ordningen på barnen menar du?
Citera
2019-01-22, 09:45
Avslutad
Citat:
Frågar du mig eller dig själv?
Frågar dig. Jag ändrade citeringen.
Citera
2019-01-22, 09:49
Medlem
Citat:
Frågar dig. Jag ändrade citeringen.

Jag förstår inte frågan, oavsett vilket barn så ska erbjudande om kartläggning av DNA erbjudas tänker jag.
Citera
2019-01-22, 10:22
Avslutad
Citat:
Jag förstår inte frågan, oavsett vilket barn så ska erbjudande om kartläggning av DNA erbjudas tänker jag.
Jaha. Men i fråga om obligatoriskt faderskapstest?
Senast redigerad av Ipsi 2019-01-22 kl. 10:28.
Citera
2019-01-22, 10:26
Medlem
Citat:
Jaga. Men i fråga om obligatoriskt faderskapstest?

Jag skriver att det är rimligt att förvänta sig att ett (frivilligt, men de facto förväntat) DNA-test av alla barn i framtiden. Det skulle i praktiken innebära att man kan fastslå släktskap mellan barnet och andra människor, vilket innefattar faderskap.
Citera
2019-01-22, 10:30
Avslutad
Citat:
Jag skriver att det är rimligt att förvänta sig att ett (frivilligt, men de facto förväntat) DNA-test av alla barn i framtiden. Det skulle i praktiken innebära att man kan fastslå släktskap mellan barnet och andra människor, vilket innefattar faderskap.
Ja, det går ju redan nu att frivilligt att DNA-testa sig och sina barn.
Citera
2019-01-22, 10:34
Medlem
Citat:
Ja, det går ju redan nu att frivilligt att DNA-testa sig och sina barn.

Ja, skillnaden är att jag tror att det kommer innefattas i vårdprocessen. Det kommer vara konstigt att inte vilja känna till sitt barns genetiska förutsättningar. En konsekvens av det kommer vara att det inte kommer råda några tveksamheter runt huruvida fadern är biologisk fader.

En positiv utveckling för alla parter.
Citera
2019-01-22, 10:45
Avslutad
Citat:
Ja, skillnaden är att jag tror att det kommer innefattas i vårdprocessen. Det kommer vara konstigt att inte vilja känna till sitt barns genetiska förutsättningar. En konsekvens av det kommer vara att det inte kommer råda några tveksamheter runt huruvida fadern är biologisk fader.

En positiv utveckling för alla parter.
Ska män ha rätt att tacka nej till att finnas med i DNA-registret?
Citera
2019-01-22, 11:16
Medlem
Citat:
Ska män ha rätt att tacka nej till att finnas med i DNA-registret?

Det har de ju inte i och med att de är omyndiga bebisar (eller foster) när deras föräldrar avgör om de ska vara med. Men det är rimligt att myndiga människor själva bestämmer vilka register de förekommer i naturligtvis så när de uppnår myndighetsålder kan de begära att raderas.
Citera
2019-01-22, 11:24
Avslutad
Citat:
Det har de ju inte i och med att de är omyndiga bebisar (eller foster) när deras föräldrar avgör om de ska vara med. Men det är rimligt att myndiga människor själva bestämmer vilka register de förekommer i naturligtvis så när de uppnår myndighetsålder kan de begära att raderas.
Ja, men om det nu ska användas för att kontrollera fadern är det ju rimligt att det innefattar de vuxna männen.
Citera
2019-01-22, 11:28
Medlem
Citat:
Ja, men om det nu ska användas för att kontrollera fadern är det ju rimligt att det innefattar de vuxna männen.

Det ligger ju i faderns intresse att testa sig för att kunna jämföra sitt resultat med sitt barns, om man inte testat sig själv så är man ju rökt såtillvida. Jag har skrivit flera ggr att det primära syftet med allmänna DNA-tester är förbättrade möjligheter att hantera problem som kan associeras med genetiska faktorer. En konsekvens av det är att det i framtiden kommer vara ovanligt att man inte med hög säkerhet vilka ens båda biologiska föräldrar är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in