2018-08-02, 19:57
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tech-Brute
Tack för ett förnuftigt inlägg. Jag beklagar din sorg.

Det må vara så, men hur ska polisen kunna veta något av det här? Alla känner inte alla, förser man världens snällaste person med ett vapen som är på en treårings nivå och låter den här personen springa runt mitt i stan så må det vara ofarligt, men när det kanske bara är ett dussin människor som inte ens är i närheten som vet om det här, hur ska det liksom fungera?

Nu vet jag inget om det här och jag såg ditt inlägg i mängden men ett rimligt scenario är att den här Eric har haft ett vapen på sig (det är vad polisen har utgått ifrån) och sedan någonstans har det GARANTERAT spårat ur varpå Eric har fått sätta livet till, det är tragiskt, absolut, men vad är liksom alternativet när man får in ett larm om att någon springer runt med ett vapen mitt i Stockholm?
Citera
2018-08-02, 19:57
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Du påstår att du vet en del om polisernas känsloreaktioner efter att de jobbar sitt pass, skött jobbet efter reglerna som myndigheten och i slutändan ReGERINGEN beslutat om.
Så vilka är dina källor?

Precis, polisen är inte mänsklig, dom mejar ner utvecklingsstörda och gömmer sig bakom "regler". Det hade inte en ickepsykopat kunnat göra, vi hade gråtit oss till sömns och kontemplerat självmord - poliser gör high five och skrattar åt händelsen när dom möts i omklädningsrummet.
Citera
2018-08-02, 19:58
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Jag undrar hur den känner sig som ringde polisen. Är han eller hon stolt och nöjd eller ..
Man skulle ju bra gärna höra inspelning av samtalet till polisen. Vad hade inringaren sett av ”pistolmannen” och under hur lång tid t ex.
Och så skulle jag vilja veta hur mycket energi polisen på plats la ner på att få lite koll på ”pistolmannen” och hans vapen.
Var det egentligen andra människor som man kunde tro befann sig i fara?
Citera
2018-08-02, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Jävla tjat om lexbase.
Där är även skiljsmässor och sånt. Okriminella är reggade i lexbase.

Sannolikheten att en grovt kriminell inte skulle vara registrerad i Lexbase bedömer jag som liten, eller vad säger du?
Citera
2018-08-02, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Web-Bot
Efter att det första skott avlossats kan det vara svårt att på en sekund avgöra om målet faktiskt skjuter tillbaka så alla kommer att skjuta vid det laget. Antagligen anländer polisen, skriker "släpp vapnet" och downien förstår inte eller får panik. En polis är skraj och börjar skjuta och därmed är det kört för Eric.

Jag antar att insatsstyrkan inte hade några bodycams så vi får väl hoppas på att något vittne filmat eller nåt för att få reda på exakt hur det gick till.

Ja jo jag håller med om att det kan ha gått till så.

Det jag frågar mig är hur den situationen kunde uppstå, vilken information hade de aktuella poliserna osv.

Dom lär ju knappast gått helt i blindo in på gården och till en situation dom inte är kapabla att hantera, eller?

Vill säga med att det vore intressant att veta hur replikan/leksaksvapnet faktiskt ser ut innan man ens går in och diskuterar vad som är troligt eller inte när det kommer till att ha åsikter om hur poliserna borde agerat.

Idag är de flesta leksaksvapen i gälla färger och oftast inte alls verklighetstrogna just pga att liknande missförstånd inte ska ske så det handlar troligen inte om nåt Nerf-gevär tex.

Att föräldrarna säger att det är ett leksaksvapen för en femåring säger ju inte så mycket heller.
Citera
2018-08-02, 19:59
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, nej inget mord givetvis, en oskyldig handkappad man har bara dödats av polisen...

Min teori är att polisen är mer stressad nuförtiden. Utvecklingen i samhället, med mer dödligt våld, mer vapen i omlopp och dagliga hot mot polisen, har gjort dem labila helt enkelt. Polisen möter en ny, "osvensk" och mer våldsam situation och vet inte hur de ska hantera den.

Samhällsutvecklingen i stort och utvecklingen i våra no-go-zoner i synnerhet, spiller alltså över även på övriga befolkningen, tex. via polisens agerande. Ingen kommer undan, inte ens innerstadsborna. Det fick denna olyckliga unga man betala priset för, tragiskt nog.

Han borde haft en trygg tillvaro på ett boende, och det kunde han ha haft.
De fanns och behövdes, men sossarna stängde alla 94-95.
Sparade mycket pengar där genom att flina ”det är OVÄRDIGT att bo så”etc.
Så kunde de bättra på sin egen lön rejält, skenheliga som alltid, eller hur Mona Sahlin?
Citera
2018-08-02, 20:00
Medlem
Sossarnas sverige i ett nötskal. Och vad fan gör grannarna som ringer polisen istället för att tala mannen till rätta? Bör ju inte vara allt för svårt att se skillnad på en kriminell och någon med Downs syndrom. Eftersom det här inträffade på fastighetens innergård så bör man ju ha förstått att mannen bor på fastigheten och en person med downs bör ju sticka ut i mängden kan man tycka.

Såvida det inte rör sig om en Soft airgun så bör man inte kunna missta ett leksaksvapen, dels då attrapper av denna typen är märkta med exempelvis röd plast.

Detta inlägg tillför nog inget nytt till diskussionen, men agerandet är sjukt. Även insatsstyrkan fanns på plats vilket för mig är ofattbart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel2017
Ljuger Polisen för att slippa ansvar, slippa undan? Hoppas det görs en ordentlig utredning så sanningen kommer fram.
Hade en gång i tiden en grann familj vars son hade downs syndrom, han var i 20 års ålder stor och väldig down syndrom utseende. Ena dagen var han Indian med indian kläder och sköt med pilbåge, andra dagen var han cowboy med cowboykläder och pistol. Idag skulle en sådan kille riskeras att skjutas av rädda poliser?

Sanningen är vad snuten skriver att den är. Som man säger på PHS, sanningen skriver du i rapporten.

Varför tror du dom redan börjat ursäkta sig och hitta på att han var hotfull etc.?
Citera
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Precis, polisen är inte mänsklig, dom mejar ner utvecklingsstörda och gömmer sig bakom "regler". Det hade inte en ickepsykopat kunnat göra, vi hade gråtit oss till sömns och kontemplerat självmord - poliser gör high five och skrattar åt händelsen när dom möts i omklädningsrummet.

Hur visste polisen att det var en utbecklingsstörd?
Citera
2018-08-02, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ericsson
Polisen borde fortfarande ha sett att det rörde sig om en grovt mentalt handikappad person som inte utgjorde något hot. Pepparsprej hade räckt och blivit över.

Hur vet du det? Var du där?
Citera
2018-08-02, 20:02
Stämmer det verkligen att man följde efter honom in på gården och sköt ihjäl honom med blodspår efter sig? Då är det ju inget annat än en massaker.

Är det verkligen blodspår på platsen som någon sade?

Jag vill inte tro detta. Hoppas någon kan dementera.
Citera
2018-08-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ericsson
Polisen borde fortfarande ha sett att det rörde sig om en grovt mentalt handikappad person som inte utgjorde något hot. Pepparsprej hade räckt och blivit över.
Ja, pepparspray hade räckt.
Tråkigt och sorgligt att han blev dödad.
Tyvärr blir det inga konsekvenser för polisen som sköt brukar aldrig bli det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in