2018-08-02, 19:49
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Ryktet säger att det var tre kvinnliga poliser som sköt.

Citat:
Ursprungligen postat av nollpunkten
Hur mörkt är det på den platsen vid aktuell tidpunkt?.
Media ger ju bilden av större innergård i centrala Stockholm

Citat:
Ursprungligen postat av Carinaw
SVT säger han fick leksakspistolen när han var 5 år, alltså en 15 år gammal leksakspistol, var det kvinnliga poliser som sköt?

Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Var polisen av kvinnligt kön?

Enligt bild 16 i denna bildsvit så ser det ut som 3 män med skyddsvästar. Det är också ljust ute och inte mörkt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...helt-forstorda
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tech-Brute
Tack för ett förnuftigt inlägg. Jag beklagar din sorg.

Samma här, inte bara har ni kämpat med er sorg över att han ej fick det liv ni velat, dessutom blir han ihjälskjuten av 3 turbo flator.

Förresten grym post darkman74.
Senast redigerad av stepthefuckback666 2018-08-02 kl. 19:55.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Det diskuteras om hur det här kan tänkas påverka poliserna som sköt och det undrar jag också. Jag vet att dom inte kommer att ha ångest eller ens känna ånger, poliser är som poliskramarna här i tråden som gottar sig och skrattar åt offret. Det jag funderar på är vad dom aktuella poliserna kommer att ta sig till härnäst. Att dom slipper dom och fängelsestraff och dessutom får behålla jobbet är givet, och nu har dom passerat en gräns inte många korsar - dom har i samförstånd mejat ner en utvecklingsstörd. Hur toppar man det? Genom att skjuta på kvinnor med barnvagnar? Det är en extremt farlig upptrappning som pågår och ingen medborgare går säker från polisens sadism.
det skulle säkert va möjligt ..t ex en muslimsk kvinna med barnvagn på stan, och någon tipsar polisen om att det är en bomb.. Om hon inte kunde svenska så skulle polisen gapa och skrika och sluta med att dom skjuter när hon inte gör som dom säger..
Citera
2018-08-02, 19:50
Medlem
A.Ericssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Med tanke på att tre poliser avlossade runt 20 skott mot honom så tyder i min värld på att han inte bara struntade i det de sa utan att han även gjorde anläggning mot dem... för honom var det förmodligen en lek... det var det inte för poliserna...

Polisen borde fortfarande ha sett att det rörde sig om en grovt mentalt handikappad person som inte utgjorde något hot. Pepparsprej hade räckt och blivit över.
Citera
2018-08-02, 19:51
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej, såtillvida det inte rör sig om individer som är utvecklingsstörda.

Men det är ju dom... Deras IQ är så låg att de hamnar på denna nivå...
De har ju 65 i IQ typ.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Orkar inte läsa 70 sidor, utan hoppar mer eller mindre till slutet. Det finns tydligen två läger, de som tycker att det var ok och de som inte gör det.

Det jag ställer mig frågande till är hur många här som har faktiskt adekvat utbildning som gör att man kan dra några slutsatser? Det blir enklare så än att bara tala om den moraliska aspekten.

Jag själv är inte polis- men har en väldigt gedigen militär bakgrund, diverse juridikstudier samt en socionomexamen.

För att börja med en (kanske) förutfattad mening så är jävligt många inom insatsstyrkor osv., ofta (självklart inte alla) väldigt heta på gröten (MÖP:ar t ex.). Väldigt många som är SWAT-wannabe´s etc. Cool utrustning, se militärisk och "elit ut. Mycket "ugh ugh...slå sig för bröstet och köra push-ups samt fräna skjutövningar". Sen när det kommer till logiska slutsatser i faktiska situationer skiter det sig väldigt ofta. Detta kan utan vidare redovisas från diverse tidigare pinsamma insatser. Sist om det så talar jag även av personlig erfarenhet- och från berättelser från andra inom polisen (dock uttrycker de sig givetvis inte så där nedlåtande om sina kollegor, men kontentan är ändå den samma).

Jämför man med det militära så lär man exceptionellt sällan stöta på den attityden inom just elitförband (jägare, SOG, A-dyk m fl.). De som lider av samma syndrom som ovan är (nästan alltid) personer som inte platsade bland ovan nämnda, utan som i efterhand har försökt närma sig dessa med utbildning mm.

Hur som haver, av det vi de facto vet är att det här skedde tidigt på morgonen, det var ljust ute och ytterst lite folk i rörelse.

En BRA tränad (och lämplig) polis bör tämligen undersöka läget och inte söka konfrontation direkt. Hur många rör det sig om (1)? Agerande? (hotfull, påverkad, förvirrad etc.), eventuell beväpning? Då bör man med 99,9% sannolikhet se hur det ligger till.

MEN...om vi skiter i det och antar att de bara körde fram och hoppade ut beväpnade till tänderna. Du måste vara rejält förbannat korkad om du INTE kan identifiera ett leksaksgevär (som föräldrarna har beskrivit det, för "5-åringar") samt att det är alldeles åt helvete uppenbart att personen har Downs. Det är i mina ögon otroligt svårt att INTE förstå att någon lider av Downs syndrom, media har lagt ut bilder på personen i fråga. Som sagt, kan man fan inte se detta är man blind. Klarar du inte av att göra de här slutsatserna bör man fan inte heller bära vapen.

Föräldrarna menar att sonen hade en begreppsnivå jämförbart med en 3-åring. Jag menar att om polisen inte kan se ovanstående punkter (vilken jävla idiot som helst kan identifiera ett typ Vilda västern gevär- eller en plast-M16 som är 50cm lång och skriker leksak på t om. 50m avstånd) har de i mitt tycke en sämre förståelse än den nu döde mannen med downs syndrom.

Det är exakt det här som är problemet med insatsstyrkor. De är alldeles för jävla taggade och ser situationen som otroligt mycket mer hotfull än vad den är. "SLÄPP VAPNET!" upprepat ett par gånger, sen skjuter de. I mitt tycke så bör man ju bli lugnare ju mer tränad man blir, dessutom är det jävligt eskalerande att var extremt hotfull (skriker och siktar med vapen). Det finns säkert 1000-tals klipp från enbart USA där folk har fullständigt skitigt knäck när 10 poliser med dragna vapen skriker halsen av sig extremt hotfullt, de blir totalt förvirrade.

De har med väldigt stor sannolikhet jävligt god skytteutbildning- däremot faller nog resten stenhårt. Folk påpekar gärna att polisen gjorde rätt som sköt verkanseld. Själv hävdar jag totala motsatsen = jävla klåpare (lätt att säga för mig som inte var där, men ändå...). Ja, jag hade sagt samma sak om personen ifråga hade haft en ÄKTA replika (t ex. Softairgun) samt normalt utseende OCH varit hotfull. Nu handlar det om en person med Downs Syndrom samt ett klassiskt leksaksgevär för små barn....

Det här är alltså våran insatspolis- och inte någon helt utan utbildning...skrämmande dåligt...

Det var inte insatsstyrkan som sköt Erik utan det var 3 vanliga poliser som sköt honom. 7 hylsor låg på marken.
Insatsstyrkan hade inte anlänt ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerDefinition
Lite fakta i ämnet:
På adressen bor en känd grovt kriminell man. Polisen har varit där förr, och låt mig säga att han varit lite svårtuggad att få med sig till förhör och liknande vid tidigare tillfällen.
Därför kom insatsstyrkan, därför använde de verkanseld.
Sen är det djupt tragiskt att en helt oskyldig grabb dödas.
Och kanske är det så, om man funderar en stund, är detta ett resultat av att samhället hårdnat? De kriminella skjuter, kastar sten och sätter polisbilar i brand.
Polisen räknar helt enkelt med att det är jag eller han?
Sen kan man alltid diskutera varför man inte skjuter i benet eller axeln o så. Eller varför alla poliser har ammunition som trasar sönder vävnad.
Någon i ledningen har ju bestämt att de skjuter mitt i torson, annars skulle de inte göra det.
Den som klurar ut hans namn får guldmedalj av kvällsblaskorna!

På Norrbackagatan 41-43 bor sex personer som finns i Lexbase. Vem av dem är det? Två, kanske till och med tre av dem känns lite väl till åren komna för att vara grovt kriminella.
Citera
2018-08-02, 19:52
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Det diskuteras om hur det här kan tänkas påverka poliserna som sköt och det undrar jag också. Jag vet att dom inte kommer att ha ångest eller ens känna ånger, poliser är som poliskramarna här i tråden som gottar sig och skrattar åt offret. Det jag funderar på är vad dom aktuella poliserna kommer att ta sig till härnäst. Att dom slipper dom och fängelsestraff och dessutom får behålla jobbet är givet, och nu har dom passerat en gräns inte många korsar - dom har i samförstånd mejat ner en utvecklingsstörd. Hur toppar man det? Genom att skjuta på kvinnor med barnvagn? Det är en extremt farlig upptrappning som pågår och ingen medborgare går säker från polisens sadism.

Du påstår att du vet en del om polisernas känsloreaktioner efter att de jobbar sitt pass, skött jobbet efter reglerna som myndigheten och i slutändan ReGERINGEN beslutat om.
Så vilka är dina källor?
Citera
2018-08-02, 19:52
Medlem
Känns som ett fasansfullt misstag. Hoppas det utreds ordentligt.
Citera
2018-08-02, 19:53
Medlem
Mycatisonfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkman74
Orkar inte läsa 70 sidor, utan hoppar mer eller mindre till slutet. Det finns tydligen två läger, de som tycker att det var ok och de som inte gör det.

Det jag ställer mig frågande till är hur många här som har faktiskt adekvat utbildning som gör att man kan dra några slutsatser? Det blir enklare så än att bara tala om den moraliska aspekten.

Jag själv är inte polis- men har en väldigt gedigen militär bakgrund, diverse juridikstudier samt en socionomexamen.

För att börja med en (kanske) förutfattad mening så är jävligt många inom insatsstyrkor osv., ofta (självklart inte alla) väldigt heta på gröten (MÖP:ar t ex.). Väldigt många som är SWAT-wannabe´s etc. Cool utrustning, se militärisk och "elit ut. Mycket "ugh ugh...slå sig för bröstet och köra push-ups samt fräna skjutövningar". Sen när det kommer till logiska slutsatser i faktiska situationer skiter det sig väldigt ofta. Detta kan utan vidare redovisas från diverse tidigare pinsamma insatser. Sist om det så talar jag även av personlig erfarenhet- och från berättelser från andra inom polisen (dock uttrycker de sig givetvis inte så där nedlåtande om sina kollegor, men kontentan är ändå den samma).

Jämför man med det militära så lär man exceptionellt sällan stöta på den attityden inom just elitförband (jägare, SOG, A-dyk m fl.). De som lider av samma syndrom som ovan är (nästan alltid) personer som inte platsade bland ovan nämnda, utan som i efterhand har försökt närma sig dessa med utbildning mm.

Hur som haver, av det vi de facto vet är att det här skedde tidigt på morgonen, det var ljust ute och ytterst lite folk i rörelse.

En BRA tränad (och lämplig) polis bör tämligen undersöka läget och inte söka konfrontation direkt. Hur många rör det sig om (1)? Agerande? (hotfull, påverkad, förvirrad etc.), eventuell beväpning? Då bör man med 99,9% sannolikhet se hur det ligger till.

MEN...om vi skiter i det och antar att de bara körde fram och hoppade ut beväpnade till tänderna. Du måste vara rejält förbannat korkad om du INTE kan identifiera ett leksaksgevär (som föräldrarna har beskrivit det, för "5-åringar") samt att det är alldeles åt helvete uppenbart att personen har Downs. Det är i mina ögon otroligt svårt att INTE förstå att någon lider av Downs syndrom, media har lagt ut bilder på personen i fråga. Som sagt, kan man fan inte se detta är man blind. Klarar du inte av att göra de här slutsatserna bör man fan inte heller bära vapen.

Föräldrarna menar att sonen hade en begreppsnivå jämförbart med en 3-åring. Jag menar att om polisen inte kan se ovanstående punkter (vilken jävla idiot som helst kan identifiera ett typ Vilda västern gevär- eller en plast-M16 som är 50cm lång och skriker leksak på t om. 50m avstånd) har de i mitt tycke en sämre förståelse än den nu döde mannen med downs syndrom.

Det är exakt det här som är problemet med insatsstyrkor. De är alldeles för jävla taggade och ser situationen som otroligt mycket mer hotfull än vad den är. "SLÄPP VAPNET!" upprepat ett par gånger, sen skjuter de. I mitt tycke så bör man ju bli lugnare ju mer tränad man blir, dessutom är det jävligt eskalerande att var extremt hotfull (skriker och siktar med vapen). Det finns säkert 1000-tals klipp från enbart USA där folk har fullständigt skitigt knäck när 10 poliser med dragna vapen skriker halsen av sig extremt hotfullt, de blir totalt förvirrade.

De har med väldigt stor sannolikhet jävligt god skytteutbildning- däremot faller nog resten stenhårt. Folk påpekar gärna att polisen gjorde rätt som sköt verkanseld. Själv hävdar jag totala motsatsen = jävla klåpare (lätt att säga för mig som inte var där, men ändå...). Ja, jag hade sagt samma sak om personen ifråga hade haft en ÄKTA replika (t ex. Softairgun) samt normalt utseende OCH varit hotfull. Nu handlar det om en person med Downs Syndrom samt ett klassiskt leksaksgevär för små barn....

Det här är alltså våran insatspolis- och inte någon helt utan utbildning...skrämmande dåligt...

Polisen får reda på att en man springer runt med vapen & hotar folk i ett bostadsområde... någon form av konfrontation lär ha hänt när polisen dyker upp på plats.
Deras första uppdrag är att skydda de oskyldiga människorna som bor i husen, eller ska de riskar att oskyldiga kommer till skada?
Personen/erna som ringde in till 112 har stor skuld till detta, de borde ju verkligen ha sett att han var utvecklingsstörd...
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Ingen har blivit avrättad.

Du förstår inte text och borde inte vara på skrivforum, tyvärr. Alla är olika och du borde inte hata på oss som förstår saker du har tillgång till men inte begriper.

Då tar vi det igen.
Inget mord har begåtts.
Nej, nej inget mord givetvis, en oskyldig handkappad man har bara dödats av polisen...

Min teori är att polisen är mer stressad nuförtiden. Utvecklingen i samhället, med mer dödligt våld, mer vapen i omlopp och dagliga hot mot polisen, har gjort dem labila helt enkelt. Polisen möter en ny, "osvensk" och mer våldsam situation och vet inte hur de ska hantera den.

Samhällsutvecklingen i stort och utvecklingen i våra no-go-zoner i synnerhet, spiller alltså över även på övriga befolkningen, tex. via polisens agerande. Ingen kommer undan, inte ens innerstadsborna. Det fick denna olyckliga unga man betala priset för, tragiskt nog.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Morsan hans.

Kanske bäst hon skyller på polisen, för annars blir ju hon ansvarig för sonens död.

Han fick geväret för 15 år sen när han var 5 år. En stor del av landets barn får något slags vapen i present under barndomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in