Flashback bygger pepparkakshus!
2018-08-05, 08:25
Medlem
Jaha, då har vi fått en pusselbit til. 1.5 m var han ung, stämmer det?

När jag var yrkesverksam jobbade jag med diverse personer med funktionsnedsättningar och missbruksproblem, osv (i kommunen och slutenvården), och det är superlätt att läsa av en tjomme som Eric.

Att blanda ihop en sån med en pundare eller en strukturerad våldsbrottsling, det är nästan omöjligt...

Vad hade poliserna rökt?
Citera
2018-08-05, 08:26
Polisen har varit verkligen amatörmässig i hur man bedömt situationen och offret.

Vittne som såg Erik innan skjutningen "jag log mot pojken för jag såg på en gång att han hade Downs syndrom och hade en leksakspistol"

Mamman "Han är en hand hög och har Downs syndrom och ett kroppsspråk som skriker ut ”jag är funktionshindrad”"

Sedan att man skapade direkt konfrontation så snabbt, istället för kommunikation från säker en position och att bedöma situationen.

Det här var verkligen inte professionellt.

https://www.expressen.se/nyheter/eri...rit-knapptyst/
Citera
2018-08-05, 08:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacobsstege
Nu får du skärpa till dig och sluta med att avsluta meningar med ett frågetecken. Det skall vara punkt vid avslut av mening. Eric var förmodligen bra mer begåvad än vad du tycks vara.

Fast även om signaturen uttrycker sig drastiskt kanske det finns viss relevans i det av att ifrågasätta lite om föräldrarna, även om man kan känna djup sympati med dem och ha visst överseende med moderns... tja, vad man nu ska kalla det.

Jag reflekterade över grannen som i AB kommenterade att Eric var glad, busig, och kunde springa. Och även det att hennes dotter varit barnvakt åt Eric några gånger. Grannen såg inte särskilt gammal ut så tanken är ju att dottern inte var gammal. Var det månne så att Eric brukade rymma och man lät grannar, eller deras barn som lekte på gården se efter honom? Eftersom grannen nu påpekade att Eric kunde springa, och det efter att modern gått ut och sagt att han knappt kunde gå?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-08-05 kl. 08:34.
Citera
2018-08-05, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Fick för mig att de var skilda, då vet vi med säkerhet.

Kärringen verkar ju uppenbart nervsjuk, histroniker och blåst. En diagnos får vi nog vänta med tills hon gjort fler framträdanden och solat sig i kamerornas glans.
Hon kan bli en ny Engla-mamma.

Du har inte många hästar hemma. Uttala dig inte om en person som du inte känner. Vill du ställa din diagnos är du välkommen att komma på minnesstunden idag eller delta i kortegen så får du möjlighet att ställa din diagnos på Eriks mamma där. Du får hemskt gärna även komma fram till mig och berätta om vilken diagnos du kommit fram till. Du finner mig längst fram i kortegen
Citera
2018-08-05, 08:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

När jag var yrkesverksam jobbade jag med diverse personer med funktionsnedsättningar och missbruksproblem, osv (i kommunen och slutenvården), och det är superlätt att läsa av en tjomme som Eric.

Att blanda ihop en sån med en pundare eller en strukturerad våldsbrottsling, det är nästan omöjligt...

Vad hade poliserna rökt?

Nä, han var nog runt 1.60.
Citera
2018-08-05, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Idag skriver Expressen att killen låg på markeni tio minuter innan ambulanspersonal fick gå fram. Har du blivit skjuten med 5-6 skott och blir liggande tio minuter så överlever du inte. Samtidigt är polisens kontaktperson oanträffbar, dvs gömmer sig och hoppas dett blåser över snabbt.

Detta ser väldigt likt ut som fallet med den Brasilianske elektrikern i London. Båda fallen stinker av skjutkåta poliser som vill bli hjältar. Eller var detta en ren avrättning? Har svårt att tro att polisen inte vågar gå fram ens med sköldar efter att en person blir liggande efter ett flertal träffar. Något stinker.

Hoppas nu MSM vågar ligga på snuten om detta så att sanningen pressas fram för den interna utredningen lär inte våga visa något kontroversiellt.

Detta är alltså kvaliteten på det bästa polisen har att visa upp inom elitförband. Må vi hoppas att dom aldrig tvingas lösa en svår uppgift.

Var det så smart att sänka kraven på intelligens till en trea på den niogradiga skalan? Vill minnaa att sådana personer fick förrådstjänst när jag gjorde lumpen på 80-talet. Och kanske skulle man betala lite högre löner.
Fan vad tröttande stt läsa inlägg som dina. Vill du riskera livet mef en ingångslön på 26 000 kronor? Det finns en anledning till att blåljuspersonal är försiktiga och det beror på att respekten för dessa försvunnit hos en del av befolkningen samt att det finns många labila individer ute i samhället som inte borde gå lösa. Sett i efterhand borde individer som Eric inte gå fritt i samhället eftersom han uppenbarligen inte begrep att lägga ner vapnet när polisen sa till honom. Psykreformen ligger bakom många av polisens dödsskjutningar, hade folk med allvarliga psykiska störningar suttit inne skulle antalet dödsskjutningar minskat radikalt. Alla mår inte bättre av att springa fritt på gatan eftersom dom inte mår tillräckligt bra. Hade Eric suttit på ett hem hade han antagligen levt idag.
Citera
2018-08-05, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Vi tar det här igen:

Det finns ingen person som snabbt och enkelt kan identifera alla handeldvapen som finns.

Det finns ingen person som snabbt och enkelt kan skilja hemmagjorda vapen från hemmagjorda leksaker.

Det finns ingen person som snabbt och enkelt kan skilja vapen som avsiktligt maskerats till att likna verktyg.

Däremot så finns det gott om personer som snabbt och enkelt kan läsa folks kroppspråk, i synnerhet om de är hotfulla.

I detta fall så var det två falska positiva läsningar av situationen. Eric hade inget riktigt vapen och skulle förmodligen inte gått full ballistisk apskit om man hade avväpnat honom.

Alternativet till detta är inte att ha det som i stort sett idag, minus århundradets mest osannolika polisskjutning. Alternativet är att fler personer kommer att bli dödade för att polisen inte kan ingripa eller för att de underskattar situationers farlighet.

Eller hur föredrar du att leva ditt liv? Att allting som liknar vapen är att anse som leksaker tills motsatsen bevisas, eller att allting som liknar vapen är att anse som vapen tills motsatsen bevisas?

Ja, vi tar det en gång till.

1. Misstänkt lokaliserad med vapen.

2. Ingen uppenbar fara för allmänheten i det läget.

3. Polisen positionerar sig så att de är skyddade och inväntar förstärkning. Försöker lirka med den misstänkte. Man får tid att tänka och planera avspärrning och observera den misstänkte. Downien var inte stum så han hade kanske sagt mamma, pang pang eller liknande som gett en hint om att allt inte stod rätt till. Man hade kunnat kolla om signalementet stämde med den våldsverkare som de trodde sig jaga. Se att den misstänkte hade avvikande utseende, kroppsspråk och längd.

I stället pepprade man downien, cykeln, trädet, fönstret och väggen med kulor.
Citera
2018-08-05, 08:39
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eagles
Har du sett bilderna på pojken?
Självklart. När polisen mötte honom stod han dock sannolikt inte för porträtt. Lägg därtill det extremt osannolika i att en person som BO alls ränner ute fyra på morgonen med ett leksaksvapen. Vågar man chansa med sitt liv?

Vi borde kunna förvänta oss att poliser kan hantera situationer som denna, men om de misslyckas är det inte självklart en fråga om kriminell försummelse.

Utredningen får visa vad som verkligen skedde.
Citera
2018-08-05, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

Vad hade poliserna rökt?
Vad har du själv rökt? Ska det vara så svårt att begripa att hans handikapp är ointressant i denna diskussion? Killen släppte inte det som liknade ett vapen på polisens order, då skjuter polisen oavsett vilken psykisk nivå personen befinner sig på. Hade Eric haft ett riktigt vapen dör personen som han skjuter lika lätt som om Eric inte hade Downs syndrom. Eller du tycker kanske att personer med nedsatt psykisk förmåga ska ha ett frikort och få skjuta poliser?
Citera
2018-08-05, 08:42
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Nej, detta är en frågeställning som polisens påhejare i denna tråd nogsamt undviker...
I mitt första inlägg i denna tråd skriver jag explicit att trion borde sättas in mot stenkastare. Av uppenbara skäl.
Citera
2018-08-05, 08:47
Medlem
420istheonlyhopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Vad har du själv rökt? Ska det vara så svårt att begripa att hans handikapp är ointressant i denna diskussion? Killen släppte inte det som liknade ett vapen på polisens order, då skjuter polisen oavsett vilken psykisk nivå personen befinner sig på. Hade Eric haft ett riktigt vapen dör personen som han skjuter lika lätt som om Eric inte hade Downs syndrom. Eller du tycker kanske att personer med nedsatt psykisk förmåga ska ha ett frikort och få skjuta poliser?

Det är knappast de rökbara substanserna som skulle vara en relevant faktor till e.v. onödig aggression, omdömeslöshet samt totalt empatilöshet. Därför är det relevant att fråga sig hur många poliser men även politiker och andra tjänstemän som jobbar nerdrogade.

Förklarar en hel del personers inlägg i tråden också. Skrämmande!

Tar vi benzo som ett exempel så förstår man snabbt hur farligt det skulle vara om en polis fick det utskrivet. Tänk då om flera får det. Ingen kan väl påstå att det är sunt. För någon.

Hade förklarat en hel del i detta samhälle. Sen att det är äckligt att vi andra blir jagade för hälsosamma naturliga alternativ, det kan man ta i en annan tråd.
Senast redigerad av 420istheonlyhope 2018-08-05 kl. 08:51.
Citera
2018-08-05, 08:48
Medlem
Raziels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Polisen är skjutglad när det är SVENSKAR framför mynningarna på deras pistoler.

Rasande unga invandrare däremot kan komma undan med nästan vilken provokation
som helst. Stenkastning eller t.o.m. handgranatkastning renderar bara ett passivt motstånd
från polisens sida.

Nej, vad polisen gillar är fotbollshuliganer (svenska), misbrukarsvennebananer, handikappade
eller psykiskt sjuka svenskar. Då kan de Go to Town ordentligt. Kulregn väntar den
svensk som på minsta vis "hotar" dessa fega ordningsväktare.

Jag tycker att polisen kan vara ganska så aktiva när det gäller invandrare, för visst kommer du ihåg korvgrillningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in