Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-03, 01:13
  #2941
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Varför blir du så upprörd? Gillar du inte filmen så se den inte. Det är väl enkelt?

Att Samtiden har 'tagit filmer från andra' är jag tvungen att kommentera - hur tror du att Discovery gör när de sänder dokumentärer om WW2? Ingen sitter på en sådan mängd arkivfilmer själv.

Dessutom är det i princip helt sant det som visas/sägs, några överdrifter och småfel är inget att bråka om. Sossarna har mycket att svara för, och särskilt när de gjort paradnummer av att peka finger mot andra.

Sedan var det någon som undrade om hur den ska delas. Det bästa är att göra en torrent och lägga upp på TPB eller liknande motor. Ju fler som hämtar, desto mer tillgänglig blir den.

Sitter någon på rättigheterna så måste man avtala sig till rätten att använda materialet.
Citera
2018-08-03, 01:13
  #2942
Medlem
Apropå att nån i tråden undrade tidigare så tycker jag mig känna igen speakerrösten från TV3:s Insider. Men inte helt säker.
Citera
2018-08-03, 01:14
  #2943
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Hahahha, vilka lagar då?

Youtube och Google har skyldighet att följa de lagar och regler vi har i Sverige precis som alla andra företag som verkar här. De har bland annat kontor i Stockholm. Det är anledningen till varför regeringen med Morgan Johansson i spetsen kunnat pressa på dem för att ta bort "rasistiska sidor" på nätet exempelvis.

Youtube och Google har en enorm makt, och därför regleras det via lagar. Annars hade de kunnat skita i vad folk sagt och bara sitta i sin högborg och göra vad de vill. Ingen kan bojkotta dem ändå, finns inga substitut för användning.
__________________
Senast redigerad av Diskuterarn 2018-08-03 kl. 01:16.
Citera
2018-08-03, 01:14
  #2944
Medlem
kinematisists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det kanske var SSU som hjälpte till för att de skämdes över såsseriets förflutna? Det är förståeligt. De är väl antinazister?

Låter vettigt att ungdomarna vill göra upp med partiets mörka förflutna och börja på ny kula.
Citera
2018-08-03, 01:14
  #2945
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är överspelat redan du måste hänga med tidsmässigt. Det gällde nazistfilmerna då. Och EU har stramt upp reglerna för sociala stora plattformar som sprider dynga, att man kommer bötfälla de som inte tar bort skiten. Det var inte länge sedan någon av dom fick ett saftigt bötesbelopp. Det är så när man sprider falska uppgifter, och fejkar bilder, text osv så blir det censur direkt och ska tas bort.

Nej. Det gällde inte nazistfilmer. Granskning Sverige hade inga nazistfilmer. De blev bortplockade för att de ringde samtal till makthavare mm.

Det var startskottet till allt. Efter stenhård bearbetning av Google (mediadrev + ministersamtal) så backade Google och lovade att censurera hårdare, efter Bonniers och regeringens önskemål. Och det är det vi ser nu. Det är av samma skäl som även AfS videos ibland plockas bort.

För ett år sedan hade inte detta varit något problem. Då var Google och YouTube väldigt toleranta.
Citera
2018-08-03, 01:15
  #2946
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Även steriliseringslagarna röstas igenom med stor enighet från vänster till höger. Återigen dyker bondeförbundets Nils Wohlin upp, som ordförande i 1935 års befolkningskommission, som hade att hantera steriliseringslagens tillämpning. (Inte Gunnar Myrdal, som vidriga citat till trots inte går att utnämna till den svenska steriliseringspolitikens fader, vilket filmen gör.) I riksdagen vill en del ha skärpningar, som när några högerpartister 1941 vill att polisen ska tvångshämta de som ska steriliseras. Men det svartaste i historien är att ingen tar de svagastes parti. Inte sossar. Inte högern. Inte liberalerna.

Filmen dröjer länge vid den flyktinglagstiftning från 1937 där judar inte sågs som politiska flyktingar. Resultatet blev ett stort antal avvisningar som slutade i döden. Men denna lag togs fram under ledning av justitieminister KG Westman, bondeförbundare, eftersom Sverige då styrdes av en koalitionsregering. Under samma tid kritiseras Per Albin Hansson hårt från höger för att ”släppa in” för många judar.
https://www.dn.se/kultur-noje/kultur...tningskampanj/

Se där ja DN kollar upp propagandafilmens innehåll och ger sin syn på innehållet och det faktiska som ägde rum.
Citera
2018-08-03, 01:15
  #2947
Avstängd
riksdagsmajoritets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamemeritus
Apropå att nån i tråden undrade tidigare så tycker jag mig känna igen speakerrösten från TV3:s Insider. Men inte helt säker.
Känns som alla dessa dokumentärspeakers är förvrängda i antingen en manlig eller kvinnlig form.
Citera
2018-08-03, 01:16
  #2948
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Sitter någon på rättigheterna så måste man avtala sig till rätten att använda materialet.

Om Youtube tog bort filmen pga copyright skulle de ha skrivit det. Nu skrev de i stället brott mot community standards.
Citera
2018-08-03, 01:16
  #2949
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Det gällde inte nazistfilmer. Granskning Sverige hade inga nazistfilmer. De blev bortplockade för att de ringde samtal till makthavare mm.

Det var startskottet till allt. Efter stenhård bearbetning av Google (mediadrev + ministersamtal) så backade Google och lovade att censurera hårdare, efter Bonniers och regeringens önskemål. Och det är det vi ser nu. Det är av samma skäl som även AfS videos ibland plockas bort.

För ett år sedan hade inte detta varit något problem. Då var Google och YouTube väldigt toleranta.


Men sluta tjata GS är ju nazister dom också. Tror nog att trycket på kanalen har gett effekt så filmen får spridas på annat håll helt enkelt.
Citera
2018-08-03, 01:16
  #2950
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nä, det är inte min väg alls så du talar inte för mig det ska du ha klart för dig. Jag förklarar att youtube inte ingår i mänskliga rättigheter. Det är dom som avgör ingen annan. Spotify plockade bort Alex Jones nyligen- Så ska du lipa för det med?
Har du några exempel på när vänsterpropaganda har plockats bort?

The Donald har flaggar för att Google , Youtube & liknande skall betraktas som "Commodities" & regleras därefter. Så kommer det antagligen att bli.

Även om jag tjänar rätt stora pengar på Youtube så är det inget jag är direkt stolt över.

Drain the swamp.
Citera
2018-08-03, 01:16
  #2951
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Om så Hitler hade finansierat filmen med en miljard. Hade den då blivit mindre sann?
Den är ju inte speciellt sann aktuell eller ens intressant eftersom SVT och andra har gjort bättre filmer om detta ämne tidigare som inte har vinklats på ett så pinsamt uppenbart vis.Men som sagt hur mycket har SD/Ekroth skjutit till för att få detta pekoral till världen?
Citera
2018-08-03, 01:18
  #2952
Avstängd
Dekorimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Sitter någon på rättigheterna så måste man avtala sig till rätten att använda materialet.

Du vet att det finns filmer med upphovsrättsskydd på TPB va? Kan ju inte komma som en nyhet för dig.

Sedan är väl Samtidens ambition att filmen ska få spridning? TPB är utanför deras kontroll och därmed kan de inte ställas ansvariga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback