Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-24, 10:24
  #1
Medlem
echaufferads avatar
Hej

Är jag ensam om att uppleva det som bökigt att jämföra elavtal?

Jag har Vattenfall som nätägare och handlar idag även el av dom.

När jag använder mig av "elskling" och väljer rörligt elpris som jag har idag antar jag att årskostnaden jag får upp är exklusive nätavgiften som jag inte kommer ifrån då vattenfall äger nätet.

För att kunna göra en korrekt jämförelse måste jag således plocka ut min elhandelskostnad för varje månad och lägga ihop den för att kunna jämföra med det pris jag får per år (ca) som billigast på elskling eller?

Det rörliga elpris jag får på elskling är ju dessutom för innevarande månad vilket gör att det är högre än vad jag fick på vattenfall förra månaden som är fakturerad.

Hur gör ni? är det värt att byta elhandelsbolag när vattenfall äger nätet eller är skillnaderna marginella?
Citera
2018-07-24, 10:30
  #2
Medlem
2560ps avatar
Va? Elnätskostnaden räknas väl inte in på elskling (var ett tag sen jag använde tjänsten)? Du väljer givetvis det som ger billigast elpris, moms och certifikat och allt vad det är kan du ju inte påverka ändå. Jag tyckte det var skitenkelt.
Citera
2018-07-24, 10:46
  #3
Medlem
321js avatar
Det är värt att byta bolag och lägga 10 minuter på det.

https://www.compricer.se/el/jamfor_el/
Citera
2018-07-24, 11:02
  #4
Medlem
echaufferads avatar
Billigast på elskling ser ut enligt nedan:

Spotpris
Priset på elbörsen (exkl. moms)
45,45
Påslag
(exkl. moms)
3,67
Volympåslag
(exkl. moms)
0,83
Elcertifikatsavgift
(exkl. moms)
5,30
Fasta avgifter
Månadsavgift 28 kr/mån (exkl. moms)
1,87
Rabatt
(exkl. moms)
-7,60
Miljöpåslag
Inget påslag för miljöavtal
0,00
Moms
Mervärdesskatt, 25%
+ 12,38
Total
61,90

Min faktura för föregående månad

Elhandel - Rörligt elpris
Årsavgift 30 dygn 384,00 kr/år 31,56 kr
El 569 kWh 46,54 öre/kWh 264,81 kr
Spotpåslag 569 kWh 2,00 öre/kWh 11,38 kr
Elcertifikatskostnad 569 kWh 5,38 öre/kWh 30,61 kr
Moms 25 % av 338,36 kr 84,59 kr

Alltså:

31,56/384= 0,082
46,54
2,0
5,38
+25%moms
----------------
total ca69???

69-61,9= 7 öre/kwh billigare med billigaste på elskling, stämmer den uträkningen?

Alltså 0,69 gånger min årsförbrukning 18000kwh ca 12420kr

eller 0,62*18000kwh= 11160 sparar alltså 1260kr ca per år?
__________________
Senast redigerad av echaufferad 2018-07-24 kl. 11:12.
Citera
2018-07-24, 11:17
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echaufferad
Hej

Är jag ensam om att uppleva det som bökigt att jämföra elavtal?

Jag har Vattenfall som nätägare och handlar idag även el av dom.

När jag använder mig av "elskling" och väljer rörligt elpris som jag har idag antar jag att årskostnaden jag får upp är exklusive nätavgiften som jag inte kommer ifrån då vattenfall äger nätet.

För att kunna göra en korrekt jämförelse måste jag således plocka ut min elhandelskostnad för varje månad och lägga ihop den för att kunna jämföra med det pris jag får per år (ca) som billigast på elskling eller?

Det rörliga elpris jag får på elskling är ju dessutom för innevarande månad vilket gör att det är högre än vad jag fick på vattenfall förra månaden som är fakturerad.

Hur gör ni? är det värt att byta elhandelsbolag när vattenfall äger nätet eller är skillnaderna marginella?

Nej, du är inte ensam. Det finns en stor klistrad tråd om det:

(FB) Den stora och enda sammanfogade tråden för frågor om elförbrukning och priser
Citera
2018-07-24, 11:20
  #6
Medlem
echaufferads avatar
oj ok tack. admin kan ta bort denna tråd
Citera
2018-07-24, 11:36
  #7
Medlem
321js avatar
Du borde mejla elskling och be dem utveckla deras tjänst så att det blir enklare att jämföra olika avtal.
Citera
2018-07-24, 13:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echaufferad
Hej

Är jag ensam om att uppleva det som bökigt att jämföra elavtal?

Jag har Vattenfall som nätägare och handlar idag även el av dom.

När jag använder mig av "elskling" och väljer rörligt elpris som jag har idag antar jag att årskostnaden jag får upp är exklusive nätavgiften som jag inte kommer ifrån då vattenfall äger nätet.

För att kunna göra en korrekt jämförelse måste jag således plocka ut min elhandelskostnad för varje månad och lägga ihop den för att kunna jämföra med det pris jag får per år (ca) som billigast på elskling eller?

Det rörliga elpris jag får på elskling är ju dessutom för innevarande månad vilket gör att det är högre än vad jag fick på vattenfall förra månaden som är fakturerad.

Hur gör ni? är det värt att byta elhandelsbolag när vattenfall äger nätet eller är skillnaderna marginella?

Vi har i många år varit med i Kundkraft. En gång om året har de en auktion. Det elbolag som lägger det lägsta budet vinner. Fungerar superbra.
Citera
2018-07-24, 21:46
  #9
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karin.C.
Vi har i många år varit med i Kundkraft. En gång om året har de en auktion. Det elbolag som lägger det lägsta budet vinner. Fungerar superbra.

Hur funkar det? Är det bundet eller rörligt? Vill/behöver inte förmedlaren ha några kronor för tjänsten?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback