Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-12-11, 20:35
  #1
Medlem
ChristianXs avatar
Eko -> Bostad

/Mod
Citera
2006-12-11, 20:35
  #2
Medlem
Squalos avatar
160-170 KWh/ månad, och då är min lgh. typ dubbelt så stor som din, och jag har dator med stor jävla CRT-skärm och TV på typ hela tiden.

Elförbrukningen är i sig inte så hög, men priset är det värre med.
Citera
2006-12-11, 20:37
  #3
Medlem
Har Du timmätare (som mäter vilken förbrukning Du har respektive timme hela dygnet) eller har Du schablonavräkning (en mätare som bara räknar kwh, oavsett när elen förbrukas)? Har Du schablonavräkning kan den höga kostnaden (jo, det låter som det är i överkant) bero på att mätaren precis lästs av och att Du betalat för lite det gångna året.
Citera
2006-12-11, 20:39
  #4
Medlem
Nja, i en normal lägenhet går det åt ca 35-40 kWh/m2 och år, och i så fall skulle du gjort av med ca 360 kWh under 3 månader. Dock är förbrukningen per kvadratmeter högre i en etta då man ofta har samma apparater som i något större lägenheter, såsom kyl och frys, TV, dator mm, men mindre boarea, så tyvärr så tror jag att förbrukningen stämmer ganska bra.
Citera
2006-12-11, 20:47
  #5
Medlem
silverblues avatar
570 kr för 3 månader (2006-06-01 till 2006-08-30) för en 1:a.

~950 KWh kommer jag landa på detta året.

Men jag tittar aldrig på TV och har alla standby-enheter urdragna ur eljacket, micron, tv, dvd, receiver, mobil-laddare, etc. Alla lampor är lågenergi. Datorn stänger jag alltid av om jag borta från bostaden längre än 30 minuter.

Kanske är extrem, men jag hatar räkningar, speciellt elräkningar, jag blir irriterad och förbannad varje gång jag får en hög elräkning . Har tröttnat på att betala höga ockerpriser för el så jag försöker använda så lite som möjligt.
Citera
2006-12-11, 21:12
  #6
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananmanen
på 3 månader har jag förbrukat 500 kwh enligt dom är inte det lite väl mycke?
låter som rena önskedrömmen, 750kw per kvartal gör jag av med.
Citera
2006-12-11, 21:14
  #7
Medlem
för tre månader förbrukade jag ca 580kWh i min 1:a på 37kvm... så dina siffror verkar väl inte helt orealistiska.
Citera
2006-12-11, 21:15
  #8
Medlem
Avva66s avatar
Ni ska va glada att ni inte har el-element som jag har i min lgh.
Citera
2006-12-11, 21:21
  #9
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av silverblue
570 kr för 3 månader (2006-06-01 till 2006-08-30) för en 1:a.

~950 KWh kommer jag landa på detta året.

Men jag tittar aldrig på TV och har alla standby-enheter urdragna ur eljacket, micron, tv, dvd, receiver, mobil-laddare, etc. Alla lampor är lågenergi. Datorn stänger jag alltid av om jag borta från bostaden längre än 30 minuter.

Kanske är extrem, men jag hatar räkningar, speciellt elräkningar, jag blir irriterad och förbannad varje gång jag får en hög elräkning . Har tröttnat på att betala höga ockerpriser för el så jag försöker använda så lite som möjligt.

Du betalar 570 kr för tre månader, och du drar ur kontakten ur mikron och TVn.......?

Din JÄVLA snålkuk. Nån hejd får det väl ändå vara. Duschar du i halvljummet vatten också?

Min förrförra elräkning var på 5500, den senaste var på typ 7200 (bor i hus, och hyr ut gäststuga, allt värms med el)

Det är tokdyrt ja, och jag lär skaffa en luftvärmepump till gäststugan snart bland annat. Jag håller bara lite grann värme i hallen där det är dåligt isolerat, Men när man springer och drar ur kontakter för att spara enkronor behöver man fanimej en längre tids terapi.....
Citera
2006-12-11, 21:38
  #10
Medlem
silverblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slöhögen
Du betalar 570 kr för tre månader, och du drar ur kontakten ur mikron och TVn.......?
Det är tokdyrt ja, och jag lär skaffa en luftvärmepump till gäststugan snart bland annat. Jag håller bara lite grann värme i hallen där det är dåligt isolerat, Men när man springer och drar ur kontakter för att spara enkronor behöver man fanimej en längre tids terapi.....
Tjaa, det var mer ett kul experiment för att se hur mycket det är möjligt att pressa elanvändningen. Sanningen är att man inte tjänar så mycket på det, det är inte värt besväret iaf inte för en vanlig lägenhet, bor man i villa är det ju annat.
Citera
2006-12-11, 22:15
  #11
Medlem
InkoPinkos avatar
Fick en faktura från Vattenfall nyss, och där stod det att min beräknade årsförbrukning skulle vara 3000kWh!

På min aktuella räkning har asen schablonmässigt debiterat för 300kWh för en månad, trots att jag kollat mätaren och räknat ut att jag förbrukat 170kWh/månad sedan jag flyttade in för drygt 4 månader sedan.

Jag bor i en helt nybyggd 1:a på 39kvm, med vattenburen värme.

Hur fungerar det här? Kommer jag att få pengar tillbaka i slutet på året (minus räntan som asgamarna till statligt, felknullat elbolag lägger sina smutsiga fingrar på)?

Är inte så insatt i elbranschen, tidigare har jag bara betalat skiten utan att bry mig om vad det kostade...
Citera
2006-12-11, 22:18
  #12
Banned
Ja inko, du kommer få tillbaka dina pengar.... de drar extra varje månad för att du inte ska få "smällar" vid plötsliga ökningar. Det är en buffert.

Det har varit höst i 4 månader. Vi går mot kall vinter...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback