2018-09-03, 08:47
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
ESTA är ett helt automatiserat system vars utgång beror helt på hur man svarar. Du kan skriva in namnet på en känd terrorist med dennes födelseuppgifter och du kommer fortfarande få godkänt ESTA så länge du inte besvarar någon fråga med något som kan anses vara anmärkningsvärt. Däremot kollas de som ankommer till staterna mot register och där kan man hamna och då bli kontrollerad närmare, i alla fall om personen blivit intipsad. I det här fallet så kanske tipset var så välskrivet och precist att det åtminstone sätter henne på en lista över de som ska utfrågas närmare vid ankomst. En närmare screening görs även slumpvis och är inte så obehaglig att gå genom, det har hänt mig en gång, man går till ett rum och får svara lite mer om vad man ska göra i USA, var man ska bo och vilka ekonomiska medel man har. För mig tog samtalet max 10 min (de kollade mitt bagage också under tiden) sedan fick jag gå. De var mycket artiga och trevliga. Skulle Elin Ersson hamna i en sådan kontroll så kommer hon bara redogöra för sin "aktion" och sedan får hon inträde i staterna om inget annat konstigt framkommer i samtalet.

Det förefaller fullständigt osannolikt att Elin Ersson skulle nekas inträde till USA pga att hon vägrat sätta sig ner på ett turkiskt flygplan på svenskt territorium. Men det är klart, det här är Flashback där Sverige är den 51:a delstaten i Amerikas Förenta Stater och där amerikansk lag gäller överallt, USAs makt är oinskränkt och USA bryr sig om varenda liten skitsak som händer i världen.
Att ESTA är väldigt automatiserat begriper jag, men menar du att systemet inte har tillgång någon spärrlista? Givetvis tvivlar jag på att hon skulle nekas inresa i USA pga den här grejen, men varför inte sköta utfrågning/kontroll i utlandet (alltså på ambassaden) istället för vid gränsen?
2018-09-03, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Att ESTA är väldigt automatiserat begriper jag, men menar du att systemet inte har tillgång någon spärrlista? Givetvis tvivlar jag på att hon skulle nekas inresa i USA pga den här grejen, men varför inte sköta utfrågning/kontroll i utlandet (alltså på ambassaden) istället för vid gränsen?
ESTA har ingen spärrlista.

Enda sättet Elin Ersson skulle hamna i situationen med visaintervju på ambassaden är om hon kryssar ja på någon av de frågor som diskvalificerar för ESTA, tex att avser att mörda presidenten eller att hon har syfilis. Med tanke på hennes umgänge känns inte syfilis så otänkbart.
2018-09-03, 10:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

Enda sättet Elin Ersson skulle hamna i situationen med visaintervju på ambassaden är om hon kryssar ja på någon av de frågor som diskvalificerar för ESTA, tex att avser att mörda presidenten eller att hon har syfilis. Med tanke på hennes umgänge känns inte syfilis så otänkbart.
Det där stämmer helt enkelt inte. Läser du inte tråden?
2018-09-03, 10:05
Medlem
Citat:
En närmare screening görs även slumpvis och är inte så obehaglig att gå genom, det har hänt mig en gång, man går till ett rum och får svara lite mer om vad man ska göra i USA, var man ska bo och vilka ekonomiska medel man har. För mig tog samtalet max 10 min (de kollade mitt bagage också under tiden) sedan fick jag gå. De var mycket artiga och trevliga. Skulle Elin Ersson hamna i en sådan kontroll så kommer hon bara redogöra för sin "aktion" och sedan får hon inträde i staterna om inget annat konstigt framkommer i samtalet.

Så mycket slumpvis är den naturligtvis inte utan du blev utvald p.g.a. av vissa kriterier som du inte känner till. Fortsätt gärna snacka slump, men det är absolut inget slumpval utan noga uträknat. Varför skulle de vara otrevliga? Finns ingen anledning att de skulle vara otrevliga.
2018-09-03, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Så mycket slumpvis är den naturligtvis inte utan du blev utvald p.g.a. av vissa kriterier som du inte känner till. Fortsätt gärna snacka slump, men det är absolut inget slumpval utan noga uträknat. Varför skulle de vara otrevliga? Finns ingen anledning att de skulle vara otrevliga.
Urvalet sker även genom slump, läs på. Samma sak med metalldetektorer på flygplatser som är inställda att larma även slumpvis för stt välja ut passagerare för närmare visitation.
2018-09-04, 11:07
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Med tanke på att man vid ESTA-ansökan kan ange diverse "social media information" så verkar det som att de gör lite mer än bara kollar vilka rutor du kryssat innan de fattar beslut i ärendet.
2018-09-05, 08:08
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Tog och googlade efter kommentarer om Elins lilla stunttricks och fick fram tex dessa här:

De talar för sig själva tycker jag, men det fanns en hel del mycket råare kommentarer.
Klart att det också fanns de som hyllade Elin, men det finns ju just ingen eftertanke alls i dem.

Men denna är intressant:

Alltså att det var därför det tog så lång tid, nästan två timmar. Medans videon är kortare. Jo, reglerna säger att är det någon som vill kliva av, så måste man leta igenom lastutrymmet efter dennes bagage, och lasta av det. Lastutrymmet kan vara trångt och i så fall så tar det lång tid.
Gissningsvis så var det genomtänkt att aktionen skulle ge denna följd för passagerarna, att det skulle vara en utpressnings-/påtrycknings-taktik
Därmed är kapningskriteriet uppfyllt eftersom Elin förhindrade flygplanet att fortsätta sin färd, men också att lasten, dvs passagerare och last var av intresse för kaparen.

1970-talets kapningar handlade ju ofta om att kaparen ville att vissa fångar skulle släppas ur somliga fängelser runt om i Världen.

Den här kommentaren är också mycket intressant eftersom den publicerades redan den 25 Juli 2018 redan två dygn efter "kapningen". Vem som läckte denna uppgiften det vet vi inte
Men jag skulle faktiskt gissa att det antingen var en passagerare på flygplanet eller tex någon på Turkish Airlines som kunde plocka fram namnet på GM (GM = Bism*ll*h S*eedi, * = a)

Den ursprungliga källan till detta uttalande är Hudiksvalls Tingsrätts dom om asylanten. Den asylant som senare skickades hem till Kabul. Domen översatts ifrån svenska till engelska och publicerats som en kommentar.

Vad beträffar Elin och aktivisterna får vi väl hoppas att de lärt sig något nytt av detta
Såklart att jag begriper att Elin är ung och oerfaren och möjligen naiv och lättledd, inte vet jag

Nu är det september och det har gått ett tag sedan " Elins lilla stunttrick".
Har någon reda på om det blev några konsekvenser för henne, eller om saken helt enklet blev avskriven av åklagaren?
2018-09-05, 11:04
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har någon reda på om det blev några konsekvenser för henne, eller om saken helt enklet blev avskriven av åklagaren?
Inget nytt pressmeddelande hos åklageriet. Det senaste är det en månad gamla "vi tittar på saken"-meddelandet.
2018-09-06, 13:34
Medlem
Citat:

Men det är ju bara att anmäla till EASA, Europeiska säkerhetsorganet för EUs flygplatser att säkerheten är komprometterad, compromised som det heter, otillräcklig, unsatisfied, på Landvetter

https://www.easa.europa.eu/

Det finns ett kontaktformulär där man kan lägga in anonyma inlägg
Dels tog orimligt lång tid att lösa upp "Elins lilla stunttrick"
Dels så har ju rån/inbrott inträffat på Arlanda med 6,5 milj i stulna tfner

Inbrottet tyder ju på att någon rekat stället tidigare, det är ingen random händelse. Så det finns någon på insidan... Jag tycker det är tillräckligt att anmäla för

Bara att sätta blåslampan på Luftfartsverket, typ...
Klagar man hos vaktbolaget så kommer inget att hända, typ..
EASA kan ju starta en egen utredning, pilot-facket lär väl ha en del synpunkter skulle jag tro ?
2018-09-08, 03:15
Medlem
Citat:

Säkerhetsbrister upptäckta hos British Airways skriver BBC igår, 7e september 2018:
https://www.bbc.com/news/technology-45446529

Citat:
British Airways has revealed that hackers managed to breach its website and app, stealing data from many thousands of customers in the process.

But how was this possible?

BA has not revealed any technical details about the breach, but cyber-security experts have some suggestions of possible methods used.

Names, email addresses and credit card details including card numbers, expiry dates and three-digit CVV codes were stolen by the hackers.

At first glance, the firm's statement appears to give no details about the hack, but by "reading between the lines", it is possible to infer some potential attack routes, says cyber-security expert Prof Alan Woodward at the University of Surrey.

Take BA's specification of the exact times and dates between which the attack occurred - 22:58 BST, 21 August 2018 until 21:45 BST, 5 September 2018 inclusive.

Så det är en hackerattack. Men i förlängningen så innebär den indirekt att hackaren kan i teorin sätta ihop passagerarlistan på ett visst specifikt flyg. Det ryktas nämligen att det är mycket mera data som är på drift.

I och med att Elin troligen använt läckor för att ta reda på vilka flighter som har använts vid deportationer, så finns det fler säkerhetshål. Utav vad man kan läsa på flygforum är det ju nu en viss risk för att automatisk incheckning blir ett minne blott. Eftersom precis som någon annan skrivit här att man bla kan ge boardingcardet till någon annan.

Så om vanliga flygresenärer nu kommer att svära över att de blir kollade ännu noggrannare kan ju nu skänka en tacksamhetens tanke till Elins aktivistnätverk ?
2018-09-14, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Till avdelningen "hur hantera tokig tant som ställt sig upp med mobil och stör", inkommer här ett lustigt exempel via CNN, i vilket av dem med mikrofon (struntsamma vilket sammanhang) dränker den störande med auktionsröst (!) medan hon plockas bort.

https://edition.cnn.com/videos/cnnmoney/2018/09/05/jack-dorsey-hearing-protester-phone-auction-long-sot-vpx.cnn/video/playlists/stories-worth-watching/
Hehe, jaja, jo så kan det ju gå till

Äh, det här ärendet med Elins "lilla stunttrick" ja det kallas för ett stunt på vissa utländska sajter, det ska vi ju inte tro så mycket på att det blir några rättsliga konsekvenser alls.
Det blir nog som alltid, det begravs i någon hög bland oavslutade ärenden
Man sätter bara åklagare Marianne Ny på ärendet så är det i pipelinen för att skjutsas in i den numera världsberömda svenska åsiktskorridoren som där varken kompass eller karta fungerar, Och där inget någonsin kommer ut ?
Det försvinner in där som i ett svart hål ?
Skönt då kan man ju glömma detta
2018-09-14, 17:24
Medlem
Flus avatar
Citat:
SVT Väst skriver idag att Elin misstänks för brott.
Citat:
Ursprungligen postat av SVT
Den kvinna som ställde sig upp på ett flygplan i somras för att stoppa en utvisning till Afghanistan begick ett brott, det har en utredning som åklagaren gjort kommit fram till. Nu ska hon delges misstanke om brott och åklagaren hoppas på att snart kunna väcka åtal.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/passagerare-som-stoppade-flygplan-misstankt-for-brott

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in