Citat:
Att ESTA är väldigt automatiserat begriper jag, men menar du att systemet inte har tillgång någon spärrlista? Givetvis tvivlar jag på att hon skulle nekas inresa i USA pga den här grejen, men varför inte sköta utfrågning/kontroll i utlandet (alltså på ambassaden) istället för vid gränsen?
ESTA är ett helt automatiserat system vars utgång beror helt på hur man svarar. Du kan skriva in namnet på en känd terrorist med dennes födelseuppgifter och du kommer fortfarande få godkänt ESTA så länge du inte besvarar någon fråga med något som kan anses vara anmärkningsvärt. Däremot kollas de som ankommer till staterna mot register och där kan man hamna och då bli kontrollerad närmare, i alla fall om personen blivit intipsad. I det här fallet så kanske tipset var så välskrivet och precist att det åtminstone sätter henne på en lista över de som ska utfrågas närmare vid ankomst. En närmare screening görs även slumpvis och är inte så obehaglig att gå genom, det har hänt mig en gång, man går till ett rum och får svara lite mer om vad man ska göra i USA, var man ska bo och vilka ekonomiska medel man har. För mig tog samtalet max 10 min (de kollade mitt bagage också under tiden) sedan fick jag gå. De var mycket artiga och trevliga. Skulle Elin Ersson hamna i en sådan kontroll så kommer hon bara redogöra för sin "aktion" och sedan får hon inträde i staterna om inget annat konstigt framkommer i samtalet.
Det förefaller fullständigt osannolikt att Elin Ersson skulle nekas inträde till USA pga att hon vägrat sätta sig ner på ett turkiskt flygplan på svenskt territorium. Men det är klart, det här är Flashback där Sverige är den 51:a delstaten i Amerikas Förenta Stater och där amerikansk lag gäller överallt, USAs makt är oinskränkt och USA bryr sig om varenda liten skitsak som händer i världen.
Det förefaller fullständigt osannolikt att Elin Ersson skulle nekas inträde till USA pga att hon vägrat sätta sig ner på ett turkiskt flygplan på svenskt territorium. Men det är klart, det här är Flashback där Sverige är den 51:a delstaten i Amerikas Förenta Stater och där amerikansk lag gäller överallt, USAs makt är oinskränkt och USA bryr sig om varenda liten skitsak som händer i världen.