2018-08-29, 16:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Glöm det där med problem att resa till USA.

Finns inga gemensamma spärrlistor för andra än amerikanska flygbolag. Källa: Wikipedia
En anmälan till Homeland ligger bara ett Webformulär bort.
2018-08-29, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
En anmälan till Homeland ligger bara ett Webformulär bort.
Ja då ska någon göra det. Du får väl skriva ett inlägg ”Någon borde göra något!” följt av ”Kan inte någon...”

Dessutom vad ska Homeland Security ta ställning till, en brud som vägrar sätta sig på ett turkiskt flygplan i Sverige. Mjooo, delär säkert sätta henne på alla terrorlistor som finns och bereda plats på Guantanamo.
2018-08-29, 22:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ja då ska någon göra det. Du får väl skriva ett inlägg ”Någon borde göra något!” följt av ”Kan inte någon...”

Dessutom vad ska Homeland Security ta ställning till, en brud som vägrar sätta sig på ett turkiskt flygplan i Sverige. Mjooo, delär säkert sätta henne på alla terrorlistor som finns och bereda plats på Guantanamo.
Jag har alltså anmält henne. Om det är det du undrar.
2018-08-30, 08:41
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag har alltså anmält henne. Om det är det du undrar.
Bra! Att du håller oss underrättade om hur det avlöper behöver jag inte be dig om för det vet jag att du gör.
2018-08-30, 14:53
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Bra! Att du håller oss underrättade om hur det avlöper behöver jag inte be dig om för det vet jag att du gör.
Tvivlar på att de kommer svara något mer än "Tack, vi har tagit emot informationen och kommer att bedöma den". De kommer definitivt inte berätta något om hennes möjligheter att åka till USA.
2018-08-31, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tvivlar på att de kommer svara något mer än "Tack, vi har tagit emot informationen och kommer att bedöma den". De kommer definitivt inte berätta något om hennes möjligheter att åka till USA.

Herregud, jag tror inte att du vet vad de klarar av inom CIA/FBI. De har i mångt och mycket automatiserade system som letar upp vilka kontakter denna Elin har eller har haft. I och med att hon är anmäld så kan hon helt enkelt bli intagen på förhör vid ankomsten till flygplatsen i USA, och bli utfrågad om vad hon vill göra där mm. Man letar förstås igenom bagaget en extra gång osv...
Har du inte sett Australian Border Patrol ? det är i stort sett samma sak i USA att vissa kollas extra noga

Får de anledning till att tro att hon är där i annat syfte än tex turism, så kan hon sättas på ett vändande flyg hem igen. Om hon nu skulle antas vara kapabel att få flyga själv. Ev med handfängsel och eskort av FBI/CIA-Polis
Kan hon inte anses flyga hem, så kan hon sättas på en båt istället, Röfvén får förstås glatt betala, nja det blir en räkning som hon får betala i efterskott sen...

Skulle hon vilja deltaga i tex en konferens eller utbildning så lär hon nog behöva en inbjudan först

Ovanstående kan ju verka hårt, men jag vill verkligen inpränta i att det här är allvarliga saker som man absolut inte ska hålla på med - Leker man med elden så blir man ju bränd till slut ?
2018-08-31, 18:41
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Herregud, jag tror inte att du vet vad de klarar av inom CIA/FBI. De har i mångt och mycket automatiserade system som letar upp vilka kontakter denna Elin har eller har haft. I och med att hon är anmäld så kan hon helt enkelt bli intagen på förhör vid ankomsten till flygplatsen i USA, och bli utfrågad om vad hon vill göra där mm. Man letar förstås igenom bagaget en extra gång osv...
Har du inte sett Australian Border Patrol ? det är i stort sett samma sak i USA att vissa kollas extra noga

Får de anledning till att tro att hon är där i annat syfte än tex turism, så kan hon sättas på ett vändande flyg hem igen. Om hon nu skulle antas vara kapabel att få flyga själv. Ev med handfängsel och eskort av FBI/CIA-Polis
Kan hon inte anses flyga hem, så kan hon sättas på en båt istället, Röfvén får förstås glatt betala, nja det blir en räkning som hon får betala i efterskott sen...

Skulle hon vilja deltaga i tex en konferens eller utbildning så lär hon nog behöva en inbjudan först

Ovanstående kan ju verka hårt, men jag vill verkligen inpränta i att det här är allvarliga saker som man absolut inte ska hålla på med - Leker man med elden så blir man ju bränd till slut ?

Läs igen vad som skrevs. Givetvis förstår vi alla vilka resurser amerikanska byråer besitter men nu handlade det om att den som skickar in formuläret och "anger" Elin kommer enbart få ett meddelande om att de tackar för informationen och att den kommer tas i beaktning. Man kommer inte få någon mer info om de tagit beslut senare och hur det beslutet blev.
2018-09-02, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Skulle det varit något vett i det här aktivistnätverket så hade de ställt upp och hjälpt den misshandlade hustrun och barnen, men sådana moraliska betänkligheter är de här billiga uppmärksamhetstörstande individerna för ytliga för att kännas vid ?

Med tanke på att GMs hustru och barnen av domstolen tillerkändes futtiga 19500 kr i skadestånd för bla sveda och värk mm, så kan man ju rakt upp och ner tycka att det här aktivistnätverket kan dra åt helvete rent ut sagt...
-- Varför kunde de inte samla in pengar till barnen åtminstone ? Nej jag gissar att där finns inga "godhetspoäng" att inhämta
Nej pengarna de lyckats dra in på sina suspekta aktiviteter går väl till att planera nya "godhetsaktioner". På det viset så liknar de de somaliska piraterna som använder lösensummorna till att köpa fler vapen och snabbare båtar ?

Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Läs igen vad som skrevs. Givetvis förstår vi alla vilka resurser amerikanska byråer besitter men nu handlade det om att den som skickar in formuläret och "anger" Elin kommer enbart få ett meddelande om att de tackar för informationen och att den kommer tas i beaktning. Man kommer inte få någon mer info om de tagit beslut senare och hur det beslutet blev.

Ja precis, det finns ju just ingen anledning till att de ska bekräfta att hon hamnat på deras svarta lista. Det märker hon väl om hon försöker gå in och boka någon biljett, eller hon går in på ESTA, typ...

Jag har dock minne av att jag mailade FBI/CIA för många många år sedan. Först kom det ett autosvar. Ett par-tre dagar senare kom ett personligt mail med några frågor
Och att jag inte behövde svara om jag inte ville, hursomhelst så svarade jag på dem så gott det gick,
det kom ett tackmail i alla fall, att de tagit emot min information. Sen kom det inget mer..
Minns inte vad det handlade om, inget jätteviktigt vad jag minns...

Dessa "agenter" som ägnar sig åt underrättelser sätter bara ihop småbitar av information. Högre upp i hierarkin finns analytikerna. Analytikerna försöker sedan gå igenom om de kan se samband åt olika håll. Det är inte så vanligt att analytikerna tar direktkontakt med källorna, nej
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2018-09-02 kl. 02:01.
2018-09-02, 01:55
Medlem
Tog och googlade efter kommentarer om Elins lilla stunttricks och fick fram tex dessa här:

Citat:
I’d say they should have sent her on her way to Kabul. Lock her to a seat and make her actually complete her flight. See how her precious Pathans appreciate her solidarity and all. Of course they’ll likely shrink her stupid head after the whole village takes a turn, but think of the Diversity!

Citat:
Stupid, stupid girl. Does she have tears for all the European women raped, attacked, killed by these “migrants”? Does she know what crimes he has committed? Does she know he is in Sweden not to save his life, but to freeload off her people?

Citat:
Hi Elin
I hope you get exemplarily prosecuted to the fullest extent of the law.
Not only you grossly inconvenienced the passengers, you are endangering the safety and security of Sweden and Europe through your reckless actions when the Swedish authority clearly determined that this person should be removed from Sweden.
It is because of people like you that Europe is losing its values and culture is becoming a playground for terrorists, misogynists, rapists and other undesired individuals.
I hope you will soon understand the perversity of your actions and will in turn aid the authorities in apprehending and removing as many failed illegal immigrants as possible.

De talar för sig själva tycker jag, men det fanns en hel del mycket råare kommentarer.
Klart att det också fanns de som hyllade Elin, men det finns ju just ingen eftertanke alls i dem.

Men denna är intressant:
Citat:
that was the whole idea, they would have to unload the whole plane for her luggage, hence her black mail of everyone on the plane

Alltså att det var därför det tog så lång tid, nästan två timmar. Medans videon är kortare. Jo, reglerna säger att är det någon som vill kliva av, så måste man leta igenom lastutrymmet efter dennes bagage, och lasta av det. Lastutrymmet kan vara trångt och i så fall så tar det lång tid.
Gissningsvis så var det genomtänkt att aktionen skulle ge denna följd för passagerarna, att det skulle vara en utpressnings-/påtrycknings-taktik
Därmed är kapningskriteriet uppfyllt eftersom Elin förhindrade flygplanet att fortsätta sin färd, men också att lasten, dvs passagerare och last var av intresse för kaparen.

1970-talets kapningar handlade ju ofta om att kaparen ville att vissa fångar skulle släppas ur somliga fängelser runt om i Världen.

Den här kommentaren är också mycket intressant eftersom den publicerades redan den 25 Juli 2018 redan två dygn efter "kapningen". Vem som läckte denna uppgiften det vet vi inte
Men jag skulle faktiskt gissa att det antingen var en passagerare på flygplanet eller tex någon på Turkish Airlines som kunde plocka fram namnet på GM (GM = Bism*ll*h S*eedi, * = a)

Citat:
Dude, firstly this man was convicted for raping and beating his wife by hitting her head off of the floor. He was also convicted for beating his young daughters with an electrical lead. Secondly, your comment is exactly why us Europeans are afraid of Muslims – you’re threatening to commit a terrorist act, people like you need to be removed for our safety.

Den ursprungliga källan till detta uttalande är Hudiksvalls Tingsrätts dom om asylanten. Den asylant som senare skickades hem till Kabul. Domen översatts ifrån svenska till engelska och publicerats som en kommentar.

Vad beträffar Elin och aktivisterna får vi väl hoppas att de lärt sig något nytt av detta
Såklart att jag begriper att Elin är ung och oerfaren och möjligen naiv och lättledd, inte vet jag
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2018-09-02 kl. 02:17.
2018-09-03, 00:14
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Det rimliga när det handlar om en så här farlig terrorist är väl snabbt titta på ärendet och sedan kanske besluta "ingen ESTA för dig de kommande X åren, gumman". Sedan kollar man på allvar om hon söker visum.
2018-09-03, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det rimliga när det handlar om en så här farlig terrorist är väl snabbt titta på ärendet och sedan kanske besluta "ingen ESTA för dig de kommande X åren, gumman". Sedan kollar man på allvar om hon söker visum.
ESTA är ett helt automatiserat system vars utgång beror helt på hur man svarar. Du kan skriva in namnet på en känd terrorist med dennes födelseuppgifter och du kommer fortfarande få godkänt ESTA så länge du inte besvarar någon fråga med något som kan anses vara anmärkningsvärt. Däremot kollas de som ankommer till staterna mot register och där kan man hamna och då bli kontrollerad närmare, i alla fall om personen blivit intipsad. I det här fallet så kanske tipset var så välskrivet och precist att det åtminstone sätter henne på en lista över de som ska utfrågas närmare vid ankomst. En närmare screening görs även slumpvis och är inte så obehaglig att gå genom, det har hänt mig en gång, man går till ett rum och får svara lite mer om vad man ska göra i USA, var man ska bo och vilka ekonomiska medel man har. För mig tog samtalet max 10 min (de kollade mitt bagage också under tiden) sedan fick jag gå. De var mycket artiga och trevliga. Skulle Elin Ersson hamna i en sådan kontroll så kommer hon bara redogöra för sin "aktion" och sedan får hon inträde i staterna om inget annat konstigt framkommer i samtalet.

Det förefaller fullständigt osannolikt att Elin Ersson skulle nekas inträde till USA pga att hon vägrat sätta sig ner på ett turkiskt flygplan på svenskt territorium. Men det är klart, det här är Flashback där Sverige är den 51:a delstaten i Amerikas Förenta Stater och där amerikansk lag gäller överallt, USAs makt är oinskränkt och USA bryr sig om varenda liten skitsak som händer i världen.
Senast redigerad av DoktorPest 2018-09-03 kl. 01:29.
2018-09-03, 08:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
ESTA är ett helt automatiserat system vars utgång beror helt på hur man svarar. Du kan skriva in namnet på en känd terrorist med dennes födelseuppgifter och du kommer fortfarande få godkänt ESTA så länge du inte besvarar någon fråga med något som kan anses vara anmärkningsvärt.
Nejdå. Jag har en släkting som blev nekad ESTA-visum. Då får man boka tid på ambassaden i Stockholm & bli intervjuad där. I släktingens fall så hade han blivit stoppad pga. att han hade samma namn som en brottsling som suttit i fängelse. Något som dom uppenbart har register över.

Det löste sig dock efter att dom gjort en mer detaljerad sökning. Men han fick lägga en dag på att åka till Stockholm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in