2018-07-28, 13:23
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labambas
Tjejen är ju helt klart modig, och hon tror ju självklart att hon gör något gott.

Men bedömningen att folk inte kan bo Afghanistan håller jag inte med om. Hur skall vi isåfall göra med dom övriga 33 miljonerna som bor där? Öppna upp luftbro och evakuera hela landet till Sverige?

Visst det är ett fattigt och korrupt land med relativt hårda religösa lagar och det förekommer strider i vissa begränsade områden. Men det finns hundratals miljoner människor som lever under sådana omständigheter, lösningen kan inte vara att alla dessa skall flytta till Sverige. Då skulle Sverige snart vara ett land folk flyr ifrån.

Modig är Elin om hon ställer sig i en moské och viftar med en prideflagga,nu framstår hon som en svagbegåvad narcissist.
2018-07-28, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jok3r
Vilken lag bröt hon mot? Hon har väl inte blivit åtalad eller dömd? De hade möjlighet att eskortera henne av planet. Detta gjordes inte.

Hon fick som hon ville och båda gick av planet efter en relativt kort stund. Ingen kom till skada. Hur detta kan jämföras med väpnat bankrån förstår jag inte.
Citat:
Befälhavarens myndighet

3 § Befälhavaren har den högsta myndigheten ombord. Om det behövs får han eller hon bestämma att medlemmar av besättningen tillfälligt ska arbeta med annat än det som deras anställning avser. Passagerarna ska rätta sig efter vad befälhavaren bestämmer om ordningen ombord.
Befälhavaren får sätta i land eller vägra att ta ombord besättningsmedlemmar, passagerare och gods, när omständigheterna kräver det.

Citat:
Upprätthållande av ordning
5 § Om någon genom sitt uppträdande ombord utgör en omedelbar fara för flygsäkerheten eller luftfartsskyddet, får befälhavaren vidta de åtgärder mot denne som behövs för att avvärja faran.
För att genomföra dessa åtgärder får befälhavaren inte använda strängare medel än förhållandena kräver.
Befälhavaren bör i första hand försöka tala den som skapat faran till rätta genom upplysningar och uppmaningar. Våld får tillgripas endast när andra medel inte hjälper. Om våld tillgrips ska den lindrigaste form brukas som kan förväntas leda till det avsedda resultatet. Våld får inte brukas längre än som är absolut nödvändigt.
Medlemmar av besättningen ska lämna befälhavaren den hjälp han eller hon behöver. Passagerare får efter uppmaning av befälhavaren lämna sådan hjälp. Om en åtgärd med hänsyn till faran måste vidtas omedelbart, får besättningsmedlemmar och passagerare själva genomföra den utan uppmaning av befälhavaren.
Besättningsmedlemmar och passagerare som lämnar hjälp eller annars vidtar åtgärd enligt fjärde stycket har samma rätt som befälhavaren att bruka våld.
Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20100500.htm
Senast redigerad av DoktorPest 2018-07-28 kl. 13:29.
2018-07-28, 13:28
Medlem
DaChiefs avatar
Typiskt kvinnligt beteende att spåra ur mot all logik.

Hoppas hon blir rödflaggad i alla världens flygsystem som potentiell säkerhetsrisk och inte får flyga resten av livet.
2018-07-28, 13:29
Medlem
svampdamps avatar
Ledarsida på ämnet

http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/elin-ar-egoist-inte-hjalte/

Citat:
En del brinner för en generös migrationspolitik, andra för lägre skatter. En del vill utrota vissa raser, andra vill döda kristna. Tänk om alla skulle springa iväg och trotsa lagar och regler med hänvisning till att just de där inte stämmer med ens egen övertygelse. Är det härligt civilkurage oavsett vad man kämpar på – eller är det bara höjden av godhet när den ”goda” slåss för det man själv tror på?
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Vilken lag bröt hon mot? Hon har väl inte blivit åtalad eller dömd? De hade möjlighet att eskortera henne av planet. Detta gjordes inte.

Hon fick som hon ville och båda gick av planet efter en relativt kort stund. Ingen kom till skada. Hur detta kan jämföras med väpnat bankrån förstår jag inte.
Om, ja OM hon inte bröt någon lag så brast hon i hänsyn mot de övriga passagerarna å de grövsta.
Fler plan blev sannolikt också drabbade av detta fjortisuppförande och skulle det hända när jag satt på ett plan så skulle jag krossa mitt första näsben på en fjortisfitta och det med stolthet!
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Angående flygkaptenen så är det nämnt i denna tråd att denna var en svensk flygkapten, någon som kan nysta mer i detta ?

Det stämmer inte. Möjligtvis kan någon ur personalen varit Svensk. Men icke befälhavaren. Turkiska bolag tillåter enbart inhemska turkar bli befodrade till befälhavare. En stor anledning som svensk pilot att aldrig söka sig dit då man enbart blir fast i högerstol med halv lön jämfört med vad du kunnat få på något annat bolag.

Citat:

Luftfartslagen. Visst hon är inte dömd ännu men kammaråklagare i Göteborg James Von Reis har det på sitt bord as we speak. Han skulle återkomma till GT nästa vecka när han tittat mer på fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Flash-999
Jag har visserligen ingen aning, men tänker mig att det snarast är normal procedur för planen som står och väntar på att lyfta att löpande rapportera status till flygplatsledning? Uppstår det bråk ombord på ett plan är det rimligen alltid relevant för hela flygplatsens säkerhet.

Nja inte riktigt. Man har en planerad avgångstid. På mindre flygplatser kan man flexibelt starta både innan eller efter avgångstid. Blir man väldigt försenad så måste man skicka delay och till slut en ny färdplan (innebär att piloterna måste kontakta sitt operationscenter som gör detta, tar minst 10 min ytterliggare)

På större flygplatser har man dock slot-tider. Håller man inte dessa så får man stå och vänta genom att skicka vad som kallas "ready message". Då får man första tjing på en annan ledig slot, det kan dock ta flera timmar. Oftast går det rätt snabbt ändå men somsagt, ingen garanti.

Så på sätt och vis måste piloter informera flygledarna om de vill sticka tidigare eller om de blir försenade. Ofta görs det digitalt idag.
2018-07-28, 13:31
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag antar det. För det har ju beskrivits att någon slags säkerhetspersonal kom ombord, men att dessa vägrade använda tvångsmedel.
Jag kan ha viss förståelse för att man inte börjar veva batong omedelbart.
Citat:
Ursprungligen postat av Flash-999
Jag har visserligen ingen aning, men tänker mig att det snarast är normal procedur för planen som står och väntar på att lyfta att löpande rapportera status till flygplatsledning? Uppstår det bråk ombord på ett plan är det rimligen alltid relevant för hela flygplatsens säkerhet.

Var det så? Låter otroligt märkligt, men knappast omöjligt.
Som jag tolkar det så brukar besättningen ibland meddela att flyget är redo för start tidigare än planerat, rimligtvis rapporteras även förseningar. Annars finns det väl ingen större anledning till att rapportera en massa, det borde väl räcka ganska bra att snacka med de företag som lastar/städar/tankar? Blir det bråk ombord så kan det givetvis vara relevant, men i det här fallet bråkades det inte, det bara gräts och filmades.

Det aktuella flyget landar enligt tidtabell på Landvetter som TK1799 klockan 17.10 och avgår igen klockan 18.05 som TK1800 (som alltså var utvisningsflighten).
Den 23/7 landade TK1799 klockan 17.25, det bör då ha stannat vid gaten ca 17.30. Det gör att jag misstänker att boardingen, och därmed avgången redan från början var planerad att bli lite försenad, rimligtvis tar borrningen lite extra tid om man ska lasta ombord folk som ska utvisas.
Sedan startade det igen (TK1800) klockan 19.56, men jag tror inte att hela förseningen kan skyllas på Elins hyss.
2018-07-28, 13:32
Medlem
Jok3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20100500.htm

Men hon steg av planet i slutändan. Nä, ser inte hur detta kommer leda till någon påföljd. Möjligtvis om Turkish Airlines kräver henne på pengar. Vilket jag betvivlar. Att hon kommer skaka galler finns det inte en chans till.
2018-07-28, 13:32
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Videon på en gråtande Elin Ersson har fått stor spridning i aktivistgrupperna på Facebook. Kommentarerna fylls av hjärtan och hurrarop, hon liknas vid Raoul Wallenberg och afghanerna kallar henne för alla afghaners syster och uttryck såsom "hennes tårar är som diamanter" strösslas fritt.

Med andra ord, det spelar inget roll om hon hamnar på en no-fly-lista. Det kommer att finnas tusentals aktivister beredda att göra detsamma vid nästa "deportation".

Om inte flygbolagen finner något som avskräcker dem å det grövsta kommer sådana här aktioner bli mer regel än undantag tror jag.

Var hittar jag videon ?
Finns den i tråden?
2018-07-28, 13:37
Medlem
InnerstInnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Var hittar jag videon ?
Finns den i tråden?

Ja.
2018-07-28, 13:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Jag valde att utifrån det vi vet göra Elins fiasko än större ditt nöt.
Vad tror du om chanserna för att Elins "gråtande barn"-selfie skall bli "Årets Bild"?
2018-07-28, 13:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Om, ja OM hon inte bröt någon lag så brast hon i hänsyn mot de övriga passagerarna å de grövsta.
Fler plan blev sannolikt också drabbade av detta fjortisuppförande och skulle det hända när jag satt på ett plan så skulle jag krossa mitt första näsben på en fjortisfitta och det med stolthet!

Man hade haft god lust iaf att nita personen ifråga, men då hade man ju själv åkt dit. Tyvärr är svenska folket världens mesigaste folk, finns ju studier som pekar på att spermierna blir allt sämre och då får vi fram idioter som Elin i ett allt fjompigare samhälle. Dock skyddade hon en man som var misshandlare, undra hur hon själv ser på det. Kanske tycker hon det är okej att misshandla människor också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in