2018-07-28, 13:04
Medlem
labambass avatar
Tjejen är ju helt klart modig, och hon tror ju självklart att hon gör något gott.

Men bedömningen att folk inte kan bo Afghanistan håller jag inte med om. Hur skall vi isåfall göra med dom övriga 33 miljonerna som bor där? Öppna upp luftbro och evakuera hela landet till Sverige?

Visst det är ett fattigt och korrupt land med relativt hårda religösa lagar och det förekommer strider i vissa begränsade områden. Men det finns hundratals miljoner människor som lever under sådana omständigheter, lösningen kan inte vara att alla dessa skall flytta till Sverige. Då skulle Sverige snart vara ett land folk flyr ifrån.
2018-07-28, 13:06
Medlem
"Ursprungligen postat av gersman
Märkligt, bråkar jag på Stockholms tunnelbana kommer fort tre grobianer som sliter ut mig och ger mig stryk så tåget kan fortsätta och jag lär mig en läxa att inte göra det igen.
Different strokes for different folks.
Dessutom så har borgmästaren i Kabul sagt att utvisningar av afghanska män bör stoppas då Kabul saknar socialtjänst som kan ta hand om ensamförsörjande och ensamstående då Kabul helt enkelt saknar socialtjänst."

En enkel Googling slog hål på det argumentet:

Kjell-Terje Torvik som har varit Migrationsverkets återvändandesambandsman i Kabul under 2017 berättar om hur mottagandet i Afghanistan förbereds för barn och unga vuxna som återvänder samt tvångsutvisade.

Numera ersatt av ett annat namn.
2018-07-28, 13:07
Medlem
Jok3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Så det är okey att bryta mot lagen om man brinner för något? Är det okey att råna banken om man ger bort pengarna till fattiga? Elin kan dra åt helvete, och den 9 september kommer vi "rasister" att visa var skåpet ska stå.

Vilken lag bröt hon mot? Hon har väl inte blivit åtalad eller dömd? De hade möjlighet att eskortera henne av planet. Detta gjordes inte.

Hon fick som hon ville och båda gick av planet efter en relativt kort stund. Ingen kom till skada. Hur detta kan jämföras med väpnat bankrån förstår jag inte.
2018-07-28, 13:08
Medlem
Flash-999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
För att det ska ske så måste väl först befälhavaren ombord begära hjälp? Bad turkarna om hjälp?

Jag har visserligen ingen aning, men tänker mig att det snarast är normal procedur för planen som står och väntar på att lyfta att löpande rapportera status till flygplatsledning? Uppstår det bråk ombord på ett plan är det rimligen alltid relevant för hela flygplatsens säkerhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag antar det. För det har ju beskrivits att någon slags säkerhetspersonal kom ombord, men att dessa vägrade använda tvångsmedel.

Var det så? Låter otroligt märkligt, men knappast omöjligt.
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jok3r
Ni som förolämpar henne för vad hon har gjort: Elin uträttade något hon innerligt brann för. Hon har mer stake än alla er smygrassar som skriver strunt på Flashback. Gör någonting själva då om ni tror at Sverige är på väg ner i stupet.

All heder åt Elin. Om du läser detta, stå på dig. Vi är många som är emot den hårt åtstramade flyktingpolitiken. Vi måste ändra den med både politik och civil olydnad.
Hoppas att hon får betala notan för allt av vad hennes tilltag kostade flygbolag, resenärer och myndigheter + böter på det!
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ni som förolämpar henne för vad hon har gjort: Elin uträttade något hon innerligt brann för. Hon har mer stake än alla er smygrassar som skriver strunt på Flashback. Gör någonting själva då om ni tror at Sverige är på väg ner i stupet.

All heder åt Elin. Om du läser detta, stå på dig. Vi är många som är emot den hårt åtstramade flyktingpolitiken. Vi måste ändra den med både politik och civil olydnad.

Hur mycket flyktingar kan vi ta emot?
Finns det ingen gräns för er? Ni måste ju förstå att det här är en stor kostnad för Sverige.
2018-07-28, 13:09
Medlem
Flash-999s avatar
Citat:
Vilken lag bröt hon mot? Hon har väl inte blivit åtalad eller dömd?

Om jag mördar någon så går det trots allt att påtala att detta var olagligt även innan jag eventuellt döms i en domstol.
2018-07-28, 13:13
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:

Förstår att hon brinner för detta men att sedan gå emot beslut som tagits
Visste hon varför det beslutats att denna man ska utvisas
Hade hon bakgrunden till beslutet ?
Det finns ju faktiskt anledningar till ett beslut och varför det tagits.
Jag anser det allvarligt att gå emot som hon gjorde och då hoppas jag hon hade bra kännedom om fallet
Idag finns det så mycket skit typ anhängare till olika organisationer och
Våldtäktsmän och terroristanhängare som vi absolut inte ska hjälpa kvar i Sverige
Kriminalitet är inte ok och inget som vi ska uppmuntra ha kvar i Sverige.
Det går inte att rädda alla och det hon gjorde är otroligt naivt.
Låt myndigheterna sköta sitt jobb och vi kan inte ta emot alla som flyr från Afghanistan de är 4 gånger fler än vi svenskar är.
Tror hon får böta en rejälsumma och det är bara helt rätt.
Senast redigerad av Krickedixan 2018-07-28 kl. 13:23.
2018-07-28, 13:18
Medlem
Citat:
Vilken lag bröt hon mot? Hon har väl inte blivit åtalad eller dömd? De hade möjlighet att eskortera henne av planet. Detta gjordes inte.

Hon fick som hon ville och båda gick av planet efter en relativt kort stund. Ingen kom till skada. Hur detta kan jämföras med väpnat bankrån förstår jag inte.

Hon bröt mot Luftfartslagen och är numera utsatt för en förundersökning av åklagare. Ombord på ett fartyg (luft-sjö eller vad du vill) är du skyldig att följa personalens order annars bryter du mot i det här fallet luftfartslagen. Är du intresserad av vilken paragraf får du studera luftfartslagen.
2018-07-28, 13:20
Medlem
Citat:

Hon gjorde fel. Hon har ingen aning om bakgrunden utan agerar utan att tänka efter. Menar du att vi lan göra som vi vill om de5 finns beslut som är fattade av dem som vet och kan? Ska vi grilla om det är grillförbud? Hoppas hon får betala skadestånd.
2018-07-28, 13:22
Medlem
Flash-999s avatar
Citat:
Hon fick som hon ville och båda gick av planet efter en relativt kort stund. Ingen kom till skada.

Kan du precisera själva vinsten i handlingen? Att skattebetalarna fick bekosta ytterligare ett dygns uppehälle åt en kriminell person utan asylskäl? Den som applåderar detta är ju per definition galen.
2018-07-28, 13:22
Medlem
Citat:
När jag nyligen höjde rösten i säkerhetskontrollen så tog det inte mer än 20 sekunder innan det stod två vakter & glodde på mig. Så visst är det skillnad på folk & folk.
Därför att det redan finns säkerhetsfolk i säkerhetskontrollen. Inne i planen ute på flygplatsen så tar det tid innan säkerhetspersonal kan komma till platsen.
Citat:
Ursprungligen postat av Flash-999
Har det kommit någon förklaring till att det inte kom någon säkerhetspersonal från flygplatsen och plockade ut henne?

Nu var det ju för en "god sak", men om någon vanlig småfull idiot börjar krångla och man fortfarande är kvar på marken borde det finnas resurser tillgängligt för att lösa detta?
Citat:
Jag antar det. För det har ju beskrivits att någon slags säkerhetspersonal kom ombord, men att dessa vägrade använda tvångsmedel.
Det kom poliser, det är dessa hon pratar med i slutet och det är poliserna som avslutar diskussionen med att hon ska kliva av omedelbart och att hon inte bestämmer något och inte har rätt att ställa krav. Nu har Elin Ersson sådan tur att flygkaptenen även beordrade av den utvisade och eskortpersonal så hon hade inget emot att kliva av. Däremot om den utvisade och hans eskortpersonal hade varit kvar så hade poliserna garanterat lyft henne ur planet, det var fråga om sekunder innan hon skulle ha lyfts av, nu gick hon frivilligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
För att det ska ske så måste väl först befälhavaren ombord begära hjälp? Bad turkarna om hjälp?
Den turkiske flygkaptenen beordrade av alla han trodde kunde vara ett hot mot ordningen ombord. Precis som när två träter i en kabin så bryr sig inte kapten om vems felet är och han har inte tid att utreda något, därför han även beordrade av den utvisade och hans eskortpersonal och inte bara Elin Ersson. Så ja, han bad om hjälp genom att meddela kontrolltornet sitt beslut och kontrolltornet skickade polisen. En turkisk flygkapten på ett turkiskt flygbolag har ingen anledning att bry sig om huruvida svenska myndigheter vill skicka hem någon babbe med hans flygplan. Han bestämmer själv och svenska myndigheter kan inte tvinga honom till att ta med den utvisade om flygkapten inte vill.
Se luftfartslagen:
Citat:
Befälhavarens myndighet

3 § Befälhavaren har den högsta myndigheten ombord. Om det behövs får han eller hon bestämma att medlemmar av besättningen tillfälligt ska arbeta med annat än det som deras anställning avser. Passagerarna ska rätta sig efter vad befälhavaren bestämmer om ordningen ombord.
Befälhavaren får sätta i land eller vägra att ta ombord besättningsmedlemmar, passagerare och gods, när omständigheterna kräver det.
Senast redigerad av DoktorPest 2018-07-28 kl. 13:28.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in