2018-07-17, 21:02
Medlem
Vill man höra någon helt obegriplig skall man kasta ett getöga på kulturredaktionens medarbetare och reporter Abdul Hibombo, sanslöst.
Citera
2018-07-17, 21:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man brukar även kvotera in en massa mångfald i Skåne (SVT) av olika kvalité. Vissa kan knappt tala så att man förstår. Oftast gör de dock bara inslag i själva sändningen.

Nu har man en negress för huvudsändningen som heter Maria Pettersson och hon pratar faktiskt skånska. Både namnet och rösten får mig att tro att hon är adoptivbarn. Inget fel på talet där men bild och ljud går inte riktigt ihop som ni förstår. Hennes röst är dock sensuell på något sätt!

https://www.svtplay.se/video/1868944...5-2?start=auto
Hon talar dock felfri svenska med skånsk dialekt. Det gör mig ingenting.
Att ha Abdul Hibombo och Herr Gonzalez sitta och bruta i radio och i tv gör mig rasande.
Citera
2018-07-17, 21:12
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Rätt löjligt.

Man förstår utan några som helst problem vad han säger. Han talar bättre, mångt mycket bättre, än vad majoriteten av Flashbackfolket mäktar med att trycka in på sina tangenter.
Det kan vi kalla språkproblem.

Vidare finns det gott om värre exempel.
Väder-Tone har nämnts, som debuterade på TV4 för 18-19 (?) år sedan (!!!).
Var är tråden om det spektaklet, där man fick vara glad om man förstod om det skulle bli regn eller sol kommande dag?

Tänk att Flashback ändå har förmågan att alltid, precis alltid, och gärna lite mer, hitta fel på mångkulturen.
Ja, jag är inte för den på det sätt som skett senaste åren, men här har vi någon som med stor sannolikhet tjänar mer pengar än majoriteten i denna tråd, betalar mer i skatt och därmed bidrar mer till samhället.

”Jättesynd” om den ”Gigantiska massa” av arbetslösa nyhetsuppläsare som inte fick hans jobb.
Gäsp.
Ja, det finns mängder av flashbackare som skriver bedrövligt dåligt. Skillnaden är väl att de inte arbetar som journalister som förmedlar nyheter till allmänheten. Ser du skillnaden?
Hörselskadade brukar säga att det viktigaste inte är att man talar extremt högt, utan tydligt och välartikulerat.
Jag hörde också en majoritet av vad Fernando sa (dock inte allt), men för många var det nog faktiskt svårt. Jag ser inte det spektakulära i att ha nyhetsläsare som faktiskt helt behärskar språket. Ett lekprogram på tv kanske är skitsamma, men nyhetsankare bör tala välartikulerat och utan grov brytning.
Vad skatt och bidrag har att göra med det är för mig obegripligt. Det är en förståelsefråga, inte en integrations- eller skattefråga.
Citera
2018-07-17, 21:20
Medlem
yz44s avatar
svt är en parodi på public service
Citera
2018-07-17, 21:26
Medlem
EnGodForlorares avatar
Annorlunda satsmelodi och ovanligt uttal av de flesta ord. Ja, han skulle behöva träna mer innan han visar sig i rutan. Å andra sidan sägs det att man kommer ihåg mer av det som sägs om man tvingas anstränga sig för att lyssna.
Citera
2018-07-17, 21:31
Medlem
NativeVLANs avatar
Killen ska ha cred för att han försöker, han gör ett rätt ok jobb med själva tonläget vilket låter helt okej.. Tyvärr är uttalet långt borta och han har många Svenska lektioner framför sig innan han är helt redo.

Killen är inte skyldig här utan givetvis är det SVT som ska ha en känga, vad tänkte ni här?
Citera
2018-07-17, 21:33
Medlem
wotoos avatar
Tycker att ni grinar väldigt mycket nu..

Visst det kvar svårt lite då och då att förstå vad han menade men egentligen inga större problem.
Ser hellre att han kommer in i samhället, lär sig språket och börjar dra sitt strå till stacken än att gå runt och tigga bidrag.

Slutligen måste jag ge honom credz för att ställa upp på detta. Själv hade jag vägrat!
Citera
2018-07-17, 21:36
Medlem
Nu är detta ett statement av SVT, det förstår nog de flesta. De glömmer dock att det inte kan ha varit roligt för honom att läsa upp nyheterna på så dålig svenska (han vet såklart om att hans svenska är bristfällig). Detta kändes mycket mer som lyteskomik och mobbning faktiskt.

Sedan en annan aspekt. Självklart ska SVT se till att det talas rikssvenska så att alla förstår. Det finns gamla med nedsatt hörsel och synfel som måste kunna ta del av nyheterna utan att behöva slå på texttv-textning. Jag har perfekt hörsel och är hyfsat ung, men hade svårt att förstå vissa delar där det blev grötigt.

En nyhetsuppläsare ska inte tala dialekt, inte bryta på norska (hej Tone). Han eller hon kan vara varifrån som helst, men svenskan ska vara rikssvensk = Lätt för alla att förstå.

Egentligen kanske det är dumt att mata trollet SVT, de gör ju det här i ett politiskt syfte för att provocera fram reaktioner, min egen reaktion var mest att jag satt och tyckte synd om honom. Hade man inte vetat SVT:s agenda
så hade man ju funderat på att anmäla dem.
Citera
2018-07-17, 21:38
Medlem
Karmans avatar
Tänker SVT inte alls längre på äldre och hörselskadade? Det här var ett redigt lågvattenmärke. Gör om, gör rätt SVT.
Citera
2018-07-17, 21:41
Medlem
Haha, i vanliga fall blir jag förbannad på sånt här men just nu känner jag nästan mest skadeglädje över hur mycket svt skämmer ut sig själva. Förvisso skönt med en inkvoterad latinare/spanjor för omväxlings skull idag :P
Citera
2018-07-17, 21:41
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Det är exakt samma problem som med Hanna Marklunds kommentatorskap i fotbolls-VM, fokus ligger så mycket på identitet att man glömmer vad som är efterfrågat: kompetens. En del av kompetensen när man syns i media är hur man framställer sig själv, det vill säga röstläge, språkmelodi, ordval och så vidare. I båda dessa fall har man istället valt att gå på attribut som kön och etnicitet.

Det är absolut inte omöjligt att vara kvinna eller invandrad och kompetent. Ju fler uppenbara inkvoteringar vi får se och höra desto mer kommer denna bild att spridas. Det är alltså ett enda stort självmål för pk-indoktrineringen.

”Speedy Gonzales”, haha! Det var dock inget speedy med hans valium-släpande framställan!

Slänger de fram en äkta assimilerad invandrare med kompetens så är det strax svårare att argumentera emot, men sådant här psykfall som stöter ut orden på grotesk svenska lär väcka antipatier.

Citat:
Ursprungligen postat av Qamishli
Om det är pga kvotering så är det bedrövligt.

Det finns fler som är svåra att lyssna på. Hanna Marklund som nämndes. Värst är nog Trump-haterskan från Västerås.

Det är ännu värre om det inte är kvotering. 100% kvotering med andra ord.
Citera
2018-07-17, 21:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wotoo
Tycker att ni grinar väldigt mycket nu..

Visst det kvar svårt lite då och då att förstå vad han menade men egentligen inga större problem.
Ser hellre att han kommer in i samhället, lär sig språket och börjar dra sitt strå till stacken än att gå runt och tigga bidrag.

Slutligen måste jag ge honom credz för att ställa upp på detta. Själv hade jag vägrat!
Nyhetsuppläsaren kan inte ha någon som helst självrespekt eller hänsyn till Sveriges folk. Hade jag varit invandrare i ett annat land och haft så dåligt uttal, så dålig grammatik, hade jag givetvis inte gjort det. Men sånt här ser man nu jämt nu för tiden i olika yrkesgrupper. Läkare som knappt kan göra sig förstådda etc...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in