2019-07-29, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Åhfan. Då är jag en lättlurad jävel. Då får jag dra ner till ICA och bli blåst på en liter vatten och ta mig en funderare på vad som kan vara optimalt saltbalanserat. Men du själv då? Hur klarar du värmen, nåt tips eller?

"Mineralvatten har inte någon optimal saltbalans". Du vet egentligen inte själv vad du menar med det där va´? Det var bara lite roligt att vara viktig och smida fram nåt som såg lite vetenskapligt ut eller?
optimal saltbalans...ja, jösses.

Ehh....testat vanligt kranvatten?
Citera
2019-07-29, 12:45
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
Ehh....testat vanligt kranvatten?

Nej, herr Slå sig för pannan. Det har jag inte. Jag ska omgående prova ditt råd och dricka någon liter kranvatten. Sen återkopplar jag till dig med mitt testresultat.
Citera
2019-07-29, 18:33
Medlem
Isnatts avatar
Ni som har portabla ac, hr har ni gjort med kondensvattnet? Min ac står på en stol ochc har luftslangen ut genom ett fönster och så har jag satt på ett plaströr och förlängt det plaströret med ett avklippt innerslang från cykel så vattnet droppar ner i en vinkylare. Producerar flera liter per dag så får inte missa att tömma den.
Första året med ac så hade jag ingen slang ut utan det var en sorts skruvkork för det hålet.
När jag skulle ställa ner den i källaren så öppnade jag den och det forsade ut vatten i trapphuset
Citera
2019-07-29, 18:50
Medlem
Jag dör! 97 sidor! Efter tre dagars värme!
Den svenska sommaren. Undantaget 2018, 2014, 1994 och några år till som jag för tillfället inte kommer ihåg består av cirka en vecka, med centraleuropeiska mått, "högsommar". Det är under denna tid man ska lyckas pricka in att vara ledig och dessutom lyckas befinna sig i någon skärgård eller i närheten av någon sandstrand.
Herregud. Återigen: Jag DÖÖÖR!
Citera
2019-07-29, 20:39
Medlem
Jag ber om ursäkt för mitt föregående inlägg. Trådstarten var ju från förra sommaren såg jag nu.
Citera
2019-08-02, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Vad har karl xi med detta att göra?

Inte ac.. Nej inte mycket, tycker. Ers majestät. Betydligt högre än er son som förlorade riket.
Citera
2020-06-14, 17:43
Medlem
Isnatts avatar
Undrar hur det blir i år?
Hoppas ni köpt era ac och fläktar
Citera
2020-06-16, 10:08
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Undrar hur det blir i år?
Hoppas ni köpt era ac och fläktar

Jag funderar på att köpa en portabel split AC från Tyskland. Men samtidigt så kommer jag att flytta ifrån min eländiga lägenhet med fönster i alla väderstreck utom norr.
Några faktorer jag tror kommer att göra skillnad:
- Mindre total fönsterarea
- Gynnsammare väderstreck för fönstren
- Markplan med betongplatta
- Betongstomme i huset

De två senaste somrarna (särskilt 2018 givetvis) med även relativt höga nattemperaturer blev droppen. Vädra nattetid hjälpte bara marginellt under värmeböljorna. Ner från typ 29 till 26 grader och sen snabbt upp igen när solen börjat värma.

Jag skrev säker samma sak redan förra året men vi måste börja bygga på ett annat sätt i Sverige. Att skydda inomhusmiljön i våra bostäder mot vinterns kyla räcker inte längre. Något måste göras åt värmen på somrarna.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2020-06-16 kl. 10:47.
Citera
2020-06-16, 12:06
Moderator
Sun Rulers avatar
Sommaren 2018 fick vi nog, vi kunde ha upp emot 30-32-grader varmt i sovrummen och därmed var det omöjligt att kunna få en god nattsömn. Så vi köpte luftkonditionering och installation till huset och det var tveklöst en av de bästa investeringar vi har gjort.

Att sitta ute i trädgården i den gassande solen och sedan komma in och njuta av 18-20-graders inomhustemperatur är oslagbart.
Citera
2020-06-16, 12:11
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Sommaren 2018 fick vi nog, vi kunde ha upp emot 30-32-grader varmt i sovrummen och därmed var det omöjligt att kunna få en god nattsömn. Så vi köpte luftkonditionering och installation till huset och det var tveklöst en av de bästa investeringar vi har gjort.

Att sitta ute i trädgården i den gassande solen och sedan komma in och njuta av 18-20-graders inomhustemperatur är oslagbart.

Låter nice! Vad köpte ni och vad gick det på? Täcker den hela huset eller bara rummet den är installerad i?
Har själv en äldre noname portable AC som står i sovrummet med slang och en egengjord fönstermodul att fästa den i, funkar bra till när man ska sova men den går inte o sova med igång (om det inte är extremt) så under 2018 kunde man vakna av värmen senare under natten när värmen krypin in från resten av rummen, väggarna osv.
Citera
2020-06-16, 12:20
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Låter nice! Vad köpte ni och vad gick det på? Täcker den hela huset eller bara rummet den är installerad i?
Har själv en äldre noname portable AC som står i sovrummet med slang och en egengjord fönstermodul att fästa den i, funkar bra till när man ska sova men den går inte o sova med igång (om det inte är extremt) så under 2018 kunde man vakna av värmen senare under natten när värmen krypin in från resten av rummen, väggarna osv.
En Daikin R32. Den täcker hela våningsplanet (ca 100 kvm) men även övervåningen. Dock bäst på planet där den är installerad. Då vi sover med stängda dörrar så installerade vi i samband med det paxfläktar som drar in sval luft i rummen.

Perfekt sedan att kunna styra med app så att man kan starta den en tid innan man kommer hem osv.

Med material och installation så gick det på ca 35 tkr.
Citera
2020-06-18, 10:04
Medlem
Limma skinkbits avatar
Någon som har testat denna?
https://se.trotec.com/produkter-och-tjaenster/maskiner-homecomfort/luftkonditionering/komfort-luftkonditioneringar-i-pac-serien/pac-4600/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in