2018-08-05, 23:29
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Jo, jag är i full färd med att kyla ned lägenheten igen efter värmeböljan. Mot slutet värmdes väggar, möbler och liknande upp så mycket att nattens vädring inte gjorde någon skillnad under dagen, utan det var 30 grader inne redan på morgonen. Nu med en natt med nedåt 15 grader, så började det på 27 i morse – uthärdligt i a f.

Men jag ska köra med öppna fönster på nätterna minst en vecka. Dock behöver jag inte sova ute på balkongen längre, fastän det var skönt med 15 grader ovanför täcket natten som gick.

Jo, det är smart att kyla ut hela huset/lägenheten ordentligt ifall det kommer ytterligare en värmebölja. Då kan huset stå rustat ifall det bara blir ett par dagars hetta.

Men jag tycker ändå inte det verkar bli så farligt med hetta här i Stockholm igen, OM man ska tro på väderprognoser, men man kan ju aldrig riktigt lita på dem.
Citera
2018-08-05, 23:45
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Att svettas är kroppens naturliga sätt att "kyla" ned sig. Man ska därför hellre dricka varma drycker än iskalla och hellre duscha och bada i varmt vatten än att bada i isvakar. MEN - å andra sidan är det inte bra för kroppen att ständigt utsätta sig för höga temperaturer utan därför är det alldeles utomordentligt att kyla ner hela kroppen med kallbad.

Du ska nog vara glad som hittar sjöar som håller en temp på 12 - 14 grader. Själv bor jag på Öland och här har vi vattentemp på över 25 grader. Så jag ligger vanligtvis i badet från tidiga morgon till sena kvällen. Eftersom vi haft tropiska nätter i över en veckas tid har inte nattempen gått under 20 grader i luften varför det är svårt att få en innetemp på under 25 grader.

Så mitt tips är - bada för att hålla kroppstempen nere och drick mycket vätska. Själv kör jag med 1 liter av följande dryck + massor av vatten + några kryddmått salt varje dag.

1 liter vatten
1 Berocca Performance brustablett
1 - 2 kryddmått salt
1 - 2 matskedar honung

Värmen består till minst mitten av augusti enl KLART.SE. ...
Jag menade i kranvattnet, inte sjön. Nästan alla sjöar är just nu långt över 20°C i ytan där jag bor, såvitt jag vet. Även Vättern som är känd för att vara kall, ofta 15°C en bit ut där det är djupt, i synnerhet på den västra stranden I denna månad eller alltid på sommaren. Östra, betydligt varmare vanligen, särskilt i norr eller i Motalaviken, andra vikar. Min son omvittnar att det är väldigt varmt i vattnet vid Stora Lund, kanske 22°C, en ovanlighet, 17°C vore vanligare, med det djup som råder ett spinnkast ut. (varierar mellan 25 och 50 meter ungefär)

Jag ger mig fan på att man kan bada i Torne-Träsk denna sommar, om man inte är så pipplig
Senast redigerad av Knivur-273 2018-08-06 kl. 00:06.
Citera
2018-08-06, 13:04
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Idag har det varit svalare.
Jag fryser faktiskt lite, med mina 25 grader inomhus för tillfället.
Fram med TV-filten när jag nu sitter i soffan.
Betyder det att jag har blivit van vid värmen?
Och nu när jag är van, så kommer det bara att bli kallare. Typiskt.
Här har innetemperaturen gått ner till 27..
Men i går kväll, när jag öppnade upp ordentligt i sovrummet för vädring så höll jag på att få frispel. Idioterna på glasfirman strax utanför ELDADE i vedkaminen hela natten!! Luktade hemskt av all rök så det var bara att stänga. Varför måste de elda när de ändå inte är där på natten? Här är det fortfarande varma nätter!
Citera
2018-08-06, 14:19
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Men i går kväll, när jag öppnade upp ordentligt i sovrummet för vädring så höll jag på att få frispel. Idioterna på glasfirman strax utanför ELDADE i vedkaminen hela natten!! Luktade hemskt av all rök så det var bara att stänga. Varför måste de elda när de ändå inte är där på natten? Här är det fortfarande varma nätter!

Stackare. Vardå i Sverige? Här i Stockholm är det svalt och skönt nu. Iallafall i vår bostad.
Verkar som att vissa i lägenheter har svårt att få ner temperaturen? Våra bostäder häruppe i Norden är ju inte riktigt byggda för att hålla hetta utanför.
När jag övernattade i lägenhet i Rom i 40 graders hetta var det svalt och skönt i lägenheten. De är byggda på ett annat sätt än här. Träluckor framför fönstren också.
Citera
2018-08-06, 15:20
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Stackare. Vardå i Sverige? Här i Stockholm är det svalt och skönt nu. Iallafall i vår bostad.
Verkar som att vissa i lägenheter har svårt att få ner temperaturen? Våra bostäder häruppe i Norden är ju inte riktigt byggda för att hålla hetta utanför.
När jag övernattade i lägenhet i Rom i 40 graders hetta var det svalt och skönt i lägenheten. De är byggda på ett annat sätt än här. Träluckor framför fönstren också.
Vänerområdet. Tack snälla för ditt medlidande. Det kom en liten regnskur nyss och nu sitter jag på balkongen och njuter av svalkan medan jag försöker vädra igenom lägenheten. Som tur är verkar knäppgökarna inte elda dagtid än så länge.

Ja, det var en expert på tv som pratade om just detta: att vi i Sverige av tradition bygger hus som håller kyla ute men som istället inte klarar av att hålla hettan ute, och att de som bygger hyreshus mm. måste tänka på detta i framtiden när det kommer att bli allt vanligare med överdrivet varma somrar.. Problemet är ju, som du säger och även många andra i tråden, att vi ofta har överdrivet många och stora fönster åt söder här. Hade jag byggt ett eget nytt hus idag så hade jag definitivt tänkt på det.
Citera
2018-08-06, 15:26
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ja svarta plåttak gör husen mycket varmare till exempel.
Citera
2018-08-06, 15:54
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Vänerområdet. Tack snälla för ditt medlidande. Det kom en liten regnskur nyss och nu sitter jag på balkongen och njuter av svalkan medan jag försöker vädra igenom lägenheten. Som tur är verkar knäppgökarna inte elda dagtid än så länge.

Ja, det var en expert på tv som pratade om just detta: att vi i Sverige av tradition bygger hus som håller kyla ute men som istället inte klarar av att hålla hettan ute, och att de som bygger hyreshus mm. måste tänka på detta i framtiden när det kommer att bli allt vanligare med överdrivet varma somrar.. Problemet är ju, som du säger och även många andra i tråden, att vi ofta har överdrivet många och stora fönster åt söder här. Hade jag byggt ett eget nytt hus idag så hade jag definitivt tänkt på det.

Balkong i söderläge kanske inte blir lika attraktivt för köparna framöver?
Citera
2018-08-06, 17:45
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:

Citat:

Jag har haft 30+ i min lägenhet de senaste två månaderna, de senaste dagarna så har temperaturen gått ner till 27-28+ trots att jag har fönsterna öppna hela nätterna då det är som kyligast, jag har bara fönster på ena sidan av lägenheten så jag kan inte skapa korsdrag heller, luften står still så min lägenhet är helt omöjlig att kyla ner...
Citera
2018-08-07, 14:31
Medlem
dialektikers avatar
Och nu kan ni få avdrag från försäkringsbolaget om ni vill svalka er med öppna fönster https://boffo.se/oppna-fonster-och-dorrar-kan-sanka-ersattningen-vid-inbrott/
Citera
2018-08-08, 11:53
Avslutad
Citat:
Balkong i söderläge kanske inte blir lika attraktivt för köparna framöver?
Många kommer uppskatta skuggiga uteplatser på ett annat sätt än förr den saken är klar.
Dvs tomter med mycket träd, framförallt mot syd, väst och sydväst.
Lägenheter med balkong och fönster i nordligt läge.

Allt detta lär bli populärare i framtiden när folk börjar förstå att solen bara är en plåga under sommarmånaderna förutsatt att man inte ligger på plajjan.

Enda gången solen är riktigt angenäm är under vinter, vår och höst.
Citera
2018-08-08, 21:00
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Många kommer uppskatta skuggiga uteplatser på ett annat sätt än förr den saken är klar.
Dvs tomter med mycket träd, framförallt mot syd, väst och sydväst.
Lägenheter med balkong och fönster i nordligt läge.

Allt detta lär bli populärare i framtiden när folk börjar förstå att solen bara är en plåga under sommarmånaderna förutsatt att man inte ligger på plajjan.

Enda gången solen är riktigt angenäm är under vinter, vår och höst.

Med andra ord 75% av året är solen angenäm enligt din hypotes, varför skulle fortfarande folk välja annat än söderläge? En enstaka varm sommar gör inte att folk plötsligt hatar allt vad ljus och värme heter, sjukt påstående
Citera
2018-08-09, 14:49
Medlem
dialektikers avatar
Värmeböljan (den som bara är några dagar nu) har inte greppat tag än i huset, och blir därför inte så farlig trots hög temperatur igår och idag. Och så är det med värmeböljor. Det är när de är ihållande som folk inte orkar med dem.
Samma sak som i öknen nu när värmerekorden slås och det är 40 grader på natten. Folk har klarat hettan i öknen därför den förut har haft kalla nätter, men folk pallar inte med om det blir hetta på natten också.
Senast redigerad av dialektiker 2018-08-09 kl. 15:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in