Citat:
Ursprungligen postat av
elektronikfreak
Att svettas är kroppens naturliga sätt att "kyla" ned sig. Man ska därför hellre dricka varma drycker än iskalla och hellre duscha och bada i varmt vatten än att bada i isvakar. MEN - å andra sidan är det inte bra för kroppen att ständigt utsätta sig för höga temperaturer utan därför är det alldeles utomordentligt att kyla ner hela kroppen med kallbad.
Du ska nog vara glad som hittar sjöar som håller en temp på 12 - 14 grader. Själv bor jag på Öland och här har vi vattentemp på över 25 grader. Så jag ligger vanligtvis i badet från tidiga morgon till sena kvällen. Eftersom vi haft tropiska nätter i över en veckas tid har inte nattempen gått under 20 grader i luften varför det är svårt att få en innetemp på under 25 grader.
Så mitt tips är - bada för att hålla kroppstempen nere och drick mycket vätska. Själv kör jag med
1 liter av följande dryck + massor av vatten + några kryddmått salt varje dag.
1 liter vatten
1 Berocca Performance brustablett
1 - 2 kryddmått salt
1 - 2 matskedar honung
Värmen består till minst mitten av augusti enl
KLART.SE.

...

Jag menade i kranvattnet, inte sjön. Nästan alla sjöar är just nu långt över 20°C i ytan där jag bor, såvitt jag vet. Även Vättern som är känd för att vara kall, ofta 15°C en bit ut där det är djupt, i synnerhet på den västra stranden I denna månad eller alltid på sommaren. Östra, betydligt varmare vanligen, särskilt i norr eller i Motalaviken, andra vikar. Min son omvittnar att det är väldigt varmt i vattnet vid Stora Lund, kanske 22°C, en ovanlighet, 17°C vore vanligare, med det djup som råder ett spinnkast ut. (varierar mellan 25 och 50 meter ungefär)
Jag ger mig fan på att man kan bada i Torne-Träsk denna sommar, om man inte är så pipplig