Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-14, 18:08
  #1453
Medlem
FNLSs avatar
Johaug säger till Yle att hon tvekar om att köra touren
Citera
2018-12-14, 18:20
  #1454
Avstängd
Touren är inte framtiden. Framtiden är enklare banor som gör att flera kan vinna. Detta skulle gör att publiken skulle återvända. Under tourenör det få tävlingar som drar publik.

Tävlingar i typ Ulricehamn och Drammen är framtiden. Kommer ihåg när sprint gick i stadsmiljö. Det var massor av folk. Att plocka bort sprinten runt Slottet är rena vansinnet. Lägg den tävlingen en onsdagkväll eller-element lördageftermiddag och det är enorma folkmängder.

Vem vill se ett lopp när det ekari skogarna eller på stadion??
Citera
2018-12-14, 20:54
  #1455
Medlem
Elwisps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merci69
Touren är inte framtiden. Framtiden är enklare banor som gör att flera kan vinna. Detta skulle gör att publiken skulle återvända. Under tourenör det få tävlingar som drar publik.

Tävlingar i typ Ulricehamn och Drammen är framtiden. Kommer ihåg när sprint gick i stadsmiljö. Det var massor av folk. Att plocka bort sprinten runt Slottet är rena vansinnet. Lägg den tävlingen en onsdagkväll eller-element lördageftermiddag och det är enorma folkmängder.

Vem vill se ett lopp när det ekari skogarna eller på stadion??

Eh. Många. Jag till exempel.

Att åka varv efter varv på en platt bana kring en stadion är ett hån mot sportens idé.

Edit: kanske missförstod dig, antog att du menade att långa slingor är tråkigt.
Citera
2018-12-14, 21:52
  #1456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Jag hade gärna haft en svensk Sundby. Har ju ensam tagit fler medaljer än hela svenska herrlaget tillsammans de två senaste mästerskapen, 3-0 i individuella medaljer. Hatar man medaljer vill man väl alltså inte ha Sundby utan ha kvar de åkare vi har nu?

edit: Jag tycker alltså mest det handlar om hur bra man är snarare än om man genomför touren eller inte. Det är säkert negativt för en del, för andra inte. Förra året slutförde Cologna, Sundby, Bolshunov, Holund, Spitsov och Larkov touren av de individuella medaljörerna på OS. Richardsson och Oskar Svensson var enda svenskarna som slutförde touren, och det var också de två som nådde bäst placeringar på OS.
Ja, det är klart att jag också hade haft en svensk Sundby, men om du applicerar tänket på det kvinnliga könet förstår du säkert min poäng.
Citera
2018-12-14, 22:18
  #1457
Medlem
Jag tror inte det på nåt sätt skulle vara omöjligt att göra en bra tour och sen vinna medaljer på VM så länge du planerar med det målet. Jag tror det är lite av en vidskepelse baserat på ganska få mätpunkter och att det snarare är så att det är omöjligt att vara i form en hel vinter, som framförallt en del norskor försökt vara.
Citera
2018-12-14, 22:47
  #1458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
För det känns iaf inte som Sverige prioriterar "touren" under mästerskapsår och jag förstår inte heller varför t.ex. Stina eller Kalla ska göra en helhjärtad satsning på den, om de riskerar att tappa form till mästerskapet.. Hade de haft en reell chansen att vinna "touren" så skulle de ju kunnat börja fundera, men de matchar inte Johaug helt enkelt i en sådan tävling, vilket alla redan vet..

Jag ser det inte som en satsning på touren utan som en satsning på världscupen, så som poängsystemet ser ut. Så det är som att säga att man bara prioriterar världscupen vart fjärde år. Att fullfölja touren är inte detsamma som att satsa fullt på den. FIS måste fråga sig varför världscupen har kommit att betyda så lite för åkarna och vad man kan göra för att möta åkarnas önskemål.

Det här allt eller inget är något som endast finns på damsidan. Herrarna tar touren mer som den kommer, för vissa är den ren träning.
Citera
2018-12-14, 23:39
  #1459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Jag ser det inte som en satsning på touren utan som en satsning på världscupen, så som poängsystemet ser ut. Så det är som att säga att man bara prioriterar världscupen vart fjärde år. Att fullfölja touren är inte detsamma som att satsa fullt på den. FIS måste fråga sig varför världscupen har kommit att betyda så lite för åkarna och vad man kan göra för att möta åkarnas önskemål.

Det här allt eller inget är något som endast finns på damsidan. Herrarna tar touren mer som den kommer, för vissa är den ren träning.

Sant, för tillfället känns det helt ointressant vem som vinner världscupen, i t.ex. alpint har ändå den totala världscupen lite mer status, som jämförelse..
Citera
2018-12-15, 00:06
  #1460
Medlem
Elwisps avatar
Gör VC-programmet mer attraktivt. Om man räknar bort Touren så är det 10 sprinttävlingar och 12 distanslopp. Teamsprintar och stafetter borträknade. Det är för mycket sprint. Vissa år kör man ett enda lopp längre än 15 km och det är Holmenkollens femmil, vilket också är för dåligt.

Att inte lyckas få in en enda skiathlon i världscupen under ett mästerskapsår är också svagt och tyder på märkliga prioriteringar. Endast en i början på förra säsongen. Vilket innebär att när distansen körs på VM 2019 kommer den senaste VC-tävlingen på distansen ha gått i december 2017.
Citera
2018-12-15, 09:03
  #1461
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Sant, för tillfället känns det helt ointressant vem som vinner världscupen, i t.ex. alpint har ändå den totala världscupen lite mer status, som jämförelse..

Det är ju egentligen det. Det blir mer en notis i marginalen att Weng samt Kläbo vann sist. Dock så har det varit så sedan starten i början av 80-talet mer eller mindre, speciellt i jämförelse med alpint.

Programmet borde ses över, ja. Märkligt att det ska vara så många 10km/15km och sprintar.
Annars så får vi nog uppskatta enskilda tävlingar desto mer än vurma för en status på världscupen som ligger långt långt borta.
Citera
2018-12-15, 09:19
  #1462
Medlem
Nej, nu får ni ta och skärpa er.

Det är naturligtvis oändligt stort att vinna den totala världscupen i längdskidor. Även med nuvarande program. Det krävs att man är mångsidig och presterar över hela säsongen för att vinna, och det har ett väldigt stort värde.

Mathias Fredriksson är den senaste svensken att ta totaltiteln. Är väl 16 år sedan nu.

Tycker det börjar vara dags för Charlotte Kalla att satsa på ta en totaltitel Hon har det mesta annat redan men saknar denna fina seger.
Citera
2018-12-15, 09:24
  #1463
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Nej, nu får ni ta och skärpa er.

Det är naturligtvis oändligt stort att vinna den totala världscupen i längdskidor. Även med nuvarande program. Det krävs att man är mångsidig och presterar över hela säsongen för att vinna, och det har ett väldigt stort värde.

Mathias Fredriksson är den senaste svensken att ta totaltiteln. Är väl 16 år sedan nu.

Tycker det börjar vara dags för Charlotte Kalla att satsa på ta en totaltitel Hon har det mesta annat redan men saknar denna fina seger.

Tyvärr inte möjligt, i och med Johaug kommer säkerligen åka lika länge som Kalla.
Citera
2018-12-15, 10:39
  #1464
Medlem
Ja, vad är det för dumheter? Totala världscupen är enligt mig större än enskilda mästerskapsmedaljer. (Naturligtvis lite beroende på disciplin, dessutom är det skillnad på mästerskap och mästerskap. OS smäller högt, precis som VM i tex. Holmenkollen.) Än hur man vrider och vänder på det är åtminstone allt som inte är ett mästerskapsguld mindre värt än en totaltitel i min bok.

Diskussioner om VC-programmet hör väl egentligen hemma i en annan tråd, men bara det att både Johaug och Sundby vunnit totaltiteln mer än en gång visar att "traditionell och riktig skidåkning" fortfarande premieras om man är tillräckligt bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback