Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-09, 21:36
  #1333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Vad det bara jag som under herrstafetten fick intrycket av att det bara var norrmän och ryssar som brydde sig om stafetten idag. Tänker på fjöstempot de höll. Det var som om de täkte "Varför ska jag slita ut mig när de första 3 platserna i stafetten är givna i vilket fall. Jag tror jag ser det här som ett träningspass istället"

Och av ryssarna verkade deras sistaman knappt bry sig heller. Försökte inte ens dra ifrån Norge.

Melnichenko är ingen spurtare och han försökte grilla krogh så gott han kunde med tanke på att han hade 3 mil i benen från igår(krogh åkte ej igår) och lyckades nästan, krogh tog sig knappt förbi i näst sista backen och var ju tokstum på upploppet.
Citera
2018-12-09, 21:39
  #1334
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Vad det bara jag som under herrstafetten fick intrycket av att det bara var norrmän och ryssar som brydde sig om stafetten idag. Tänker på fjöstempot de höll. Det var som om de täkte "Varför ska jag slita ut mig när de första 3 platserna i stafetten är givna i vilket fall. Jag tror jag ser det här som ett träningspass istället"

Och av ryssarna verkade deras sistaman knappt bry sig heller. Försökte inte ens dra ifrån Norge.

Tråkigare stafett får man leta efter. Jag somnade. Ingen spänning, ingen publik. Skidskyttet hade allt.
Citera
2018-12-09, 21:45
  #1335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Vad det bara jag som under herrstafetten fick intrycket av att det bara var norrmän och ryssar som brydde sig om stafetten idag. Tänker på fjöstempot de höll. Det var som om de täkte "Varför ska jag slita ut mig när de första 3 platserna i stafetten är givna i vilket fall. Jag tror jag ser det här som ett träningspass istället"

Och av ryssarna verkade deras sistaman knappt bry sig heller. Försökte inte ens dra ifrån Norge.

De gick rätt fort på sista sträckan helt klart helt i klass med sträcka tre där åkte ju två väldigt bra åkare i fritt så nog försökte ryssen gilla Krogh
Citera
2018-12-09, 21:59
  #1336
Avstängd
Frågan är vem av Frida Karlsdon eller Jonna Sundling som tar sista stafettplatsen.
Citera
2018-12-10, 06:59
  #1337
Medlem
bcdefgs avatar
Har inte svenska herrarna väldigt ofta dåliga skidor på de klassiska sträckorna i stafetter? Känns som att sist de hade bra skidor var Sotji. Finns det någon förklaring varför man misslyckas så ofta (och så grovt) just i stafetterna? Provar man skidorna på något annat sätt? För i individuella lopp så har man ju mycket mer sällan lika dåliga skidor (VM i Holmenkollen samt Hellner i TdS är de enda jag kommer på, men finns säker fler exempel). Sen tyckte jag att det verkade som att även damerna hade sämre skidor än konkurrenterna, men det var inte samma katastrof.
Citera
2018-12-10, 09:55
  #1338
Medlem
Thax21s avatar
Intressant från NRK:s sändning: Flera av de svenska herrarna och damerna ska ha klagat på skidorna redan efter lördagens fristilslopp, Ebba Andersson nämner man särskilt som en som var missnöjd med skidorna - i tillägg till linstappet.

(Också som vanligt mer skvaller inifrån svenska laget i NRK än SVT, även om det verkar blivit mindre nu när skvallerbyttan Iversen inte är kvar längre)
Citera
2018-12-10, 09:59
  #1339
Medlem
Hade varit kul att se både Dahlqvist och Lundgren i just Davos men förstår att det blir svårt att hitta plats för båda efter Lillehammer-resultaten. Skan Cup i Östersund är inte dåligt för Lundgren, där får hon också köra distanslopp.

Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Har inte svenska herrarna väldigt ofta dåliga skidor på de klassiska sträckorna i stafetter? Känns som att sist de hade bra skidor var Sotji. Finns det någon förklaring varför man misslyckas så ofta (och så grovt) just i stafetterna? Provar man skidorna på något annat sätt? För i individuella lopp så har man ju mycket mer sällan lika dåliga skidor (VM i Holmenkollen samt Hellner i TdS är de enda jag kommer på, men finns säker fler exempel). Sen tyckte jag att det verkade som att även damerna hade sämre skidor än konkurrenterna, men det var inte samma katastrof.

Damerna hade nog något liknande, skillnaden är bara att dom är betydligt bättre och åker kortare sträcka. Ja det känns ju som någon sorts grej det här med att värsta bommarna sker när det är som allra viktigast(man försöker för hårt med att hitta det allra bästa kanske?), men samma sak händer då och då för andra länder också. Sen blir det såklart svårare att gömma en dålig vallning i stafett när man bara har en åkare på banan, blir så himla tydligt. I ett individuellt lopp kan bedrövliga skidor gömmas/placeras som ett dåligt lopp om flera andra kör bra. Vi hade fyra-fem helt otroligt dåliga prestationer i lördags också, som nu i efterhand känns åtminstone till 80-90% sannolikhet påverkade av dåligt material.
Citera
2018-12-10, 10:02
  #1340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Intressant från NRK:s sändning: Flera av de svenska herrarna och damerna ska ha klagat på skidorna redan efter lördagens fristilslopp, Ebba Andersson nämner man särskilt som en som var missnöjd med skidorna - i tillägg till linstappet.

(Också som vanligt mer skvaller inifrån svenska laget i NRK än SVT, även om det verkar blivit mindre nu när skvallerbyttan Iversen inte är kvar längre)

Lördagens lopp får en liten annan känsla efter söndagens stafett. Men det är liksom inte otroligt att Johaug vinner med så mycket och därför svårt att säga utan att det kallas för bortförklaring när man ändå slutar tvåa och fyra.

Men det fina är att vi får en ny fristilsintervall i Davos direkt.
Citera
2018-12-10, 10:35
  #1341
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Lördagens lopp får en liten annan känsla efter söndagens stafett. Men det är liksom inte otroligt att Johaug vinner med så mycket och därför svårt att säga utan att det kallas för bortförklaring när man ändå slutar tvåa och fyra.

Men det fina är att vi får en ny fristilsintervall i Davos direkt.

Men Kalla har väl aldrig åkt bra i Davos. Blir spännande att se vad Ebba kan göra i Davos (om hon inte börjar bli för sliten).
Citera
2018-12-10, 10:53
  #1342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Vad det bara jag som under herrstafetten fick intrycket av att det bara var norrmän och ryssar som brydde sig om stafetten idag. Tänker på fjöstempot de höll. Det var som om de täkte "Varför ska jag slita ut mig när de första 3 platserna i stafetten är givna i vilket fall. Jag tror jag ser det här som ett träningspass istället"

Och av ryssarna verkade deras sistaman knappt bry sig heller. Försökte inte ens dra ifrån Norge.
Du verkar inte kunna någonting om konditionsidrott.

Dom aktiva åkarna som åker i VC håller VÄLDIGT högt tempo! Igår var det npågra lag som missade i vallningen så det gick lite långsammare men fortfarande fort.

Gå ut i spåren och försök hålla deras genomsnittliga fart under 500 meter så får du se! :-)
Citera
2018-12-10, 10:57
  #1343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Intressant från NRK:s sändning: Flera av de svenska herrarna och damerna ska ha klagat på skidorna redan efter lördagens fristilslopp, Ebba Andersson nämner man särskilt som en som var missnöjd med skidorna - i tillägg till linstappet.

(Också som vanligt mer skvaller inifrån svenska laget i NRK än SVT, även om det verkar blivit mindre nu när skvallerbyttan Iversen inte är kvar längre)

Hade också en känsla att de inte var helt 100 även på lördag
Citera
2018-12-10, 11:04
  #1344
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Men Kalla har väl aldrig åkt bra i Davos. Blir spännande att se vad Ebba kan göra i Davos (om hon inte börjar bli för sliten).
Hon har varit både tvåa och trea väl
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback