2018-07-11, 10:41
Medlem
FNLSs avatar
Välkomna till längdskidsäsongen 2018/2019! Detta är en VM-säsong där mästerskapen avgörs i NOK-tokiga Seefeld i Österrike i februari.

Nyttiga länkar:
Internationella skidförbundets (FIS) längdsida:http://www.fis-ski.com/cross-country/
Svenska skidförbundet (SSF):http://www.skidor.com/
Resultat- och startlistor (FIS) :https://data.fis-ski.com/cross-count...earch&limit=50
Bra resultatsida för (främst) tävlingar inom Sverige:http://www.skidresultat.se/

Internationella tävlingar

SM, Sundsvall

Skandinaviska cupen

Volkswagen cup (Svenska cupen, senior)

Scandic cup (Svenska cupen, junior)

Säsongsöppning, Bruksvallarna

Landslagsgrupper

Sverige

Norge

Finland

Schweiz

Tyskland

USA

Frankrike

Italien

Ryssland
Citera
2018-07-11, 17:52
Medlem
HungalaBungalas avatar
Härlig trådstart!

Kan knappt vänta på att det skall börja. Damerna såg riktigt bra ut mot slutet av säsongen och jag har fortfarande hopp om att vi kan se en sista bra säsong av Northug. Svenska herrarna vågar jag inte förvänta mig något av vid det här laget.

Hoppas verkligen dom gör något åt sprintbanan i Seefeld dock, den var riktigt usel förra säsongen och att avgöra ett vm på den banan blir parodi.
Citera
2018-07-11, 23:20
Medlem
https://www.svt.se/sport/langdskidor...hur-lika-vi-ar

Varför inte inleda den nya säsongstråden med ett litet reportage om våra två damstjärnor. Måste säga att det känns väldigt bra med Kalla tillbaka i laget. Kan Kalla bibehålla fristilsavslutningarna från ifjol, Stina hitta tillbaka till den distansform hon hade över nästan hela 2016/17 och Ebba, Jonna och Dyvik ta ett kliv till har vi ett fantastiskt damlag. Ebba och Dyvik vill vi se på pallen innan jul.
Citera
2018-07-12, 08:18
Medlem
Dom svenska herrarna ska vi nog inte förvänta oss mycket från tyvärr men damerna ser desto intressantare ut.
Stina och Kalla som dom två stora stjärnorna men jag hoppas också att Ebba lyckas ta ytterligare ett steg i utvecklingen.
Jonna som avslutade säsongen bra och Frida som väl fortfarande räknas som junior blir också intressanta att följa.
Johaugs återkomst efter dopingavstängningen.

Så det finns många godbitar att se fram emot i längdskidåkningen.
Citera
2018-07-12, 11:47
Medlem
Jag är mest spänd på hur laguttagningarna blir, i synnerhet om sprintåkare som Falk och Sundling ges utrymme att på allvar tävla i distans även utanför tourer och därmed har en mer ärlig stafettchans. Det öppnas en massa möjligheter för andra tjejer när två så stora prenumeranter(i princip har Haag och Wikén åkt alla distanslopp dom pekat på senaste 5-10 åren) försvinner. Ja jag vet att Wikén inte slutat, men utanför landslaget kommer hon inte få något gratis. Skulle nog säga att platsen i skiathlon på VM blir mest åtråvärd.

På herrsidan står det kortsiktiga hoppet, förutom att Danne fortsätter vara habil och att Calle ska klara sig undan femtioelva sjukdomar, till Burman, Thorn och Svensson. Dom tre är ändå tillräckligt nära för att en liten höjning ska göra ett stafettlag slagkraftigt. För det är stafettlaget som gäller i Seefeld, någon stor indv. chans i distans kan man inte hoppas på längre. Men förhoppningsvis har vi det om fyra år.
Citera
2018-07-12, 12:34
Medlem
Surman84s avatar
Tjena alla!
Hoppar in i detta utmärkta forum efter att ha lurkat med stort nöje och utbyte under förra säsongen.
Tycker som säkert de flesta att det börjar rycka i längdtarmen rejält nu, rullskidandet är liksom inte riktigt samma sak... Nåja, bara fyra månader till säsongsstarten...
Ser riktigt mycket fram emot det här, och hoppas självklart att tjejerna kan få ett kanonår. Drömmer om att Charlotte håller minst samma nivå som senast, att Stina både håller klassen i sprint och växer på distans, och att Ebba kliver upp ett steg till... Och sedan, tänk om Calle till slut får den där säsongen när kroppen funkar mest hela tiden.
Drömma kan man ju, åtminstone tills det sätter igång... Det här ska bli kul!
Citera
2018-07-12, 21:25
Medlem
Damernas VM-stafett blir en höjdare. Även om Johaug är tillbaka så är hon inte odödlig på 5 km direkt. Björgen hundra gånger viktigare för Norge än Johaug på stafett. Men det kan bli tufft nog för Sverige även med Sundling istället för Haag/Falk/Ingemarsdotter. Sundling blir jävligt kul att följa från start nu. Tror hon är inkörd som senior och att det bara går uppåt säsong för säsong. Hon har nog både fysiska talangen och noggrannheten som krävs. Det känns så.

Calles toppnivå vet vi ju men det känns mer och mer givet att han helt enkelt saknar de rätta instinkterna. De som man inte tränar fram utan bara har. En rationell åsikt som jag givetvis hoppas att jag har totalt fel på.

Hoppas också att Ustiugov är tillbaka med full motivation så att vi får se en fullkomlig uppgörelse mellan Norge och Ryssland.

Citat:
Ursprungligen postat av Surman84
Tjena alla!
Hoppar in i detta utmärkta forum efter att ha lurkat med stort nöje och utbyte under förra säsongen.
Tycker som säkert de flesta att det börjar rycka i längdtarmen rejält nu, rullskidandet är liksom inte riktigt samma sak... Nåja, bara fyra månader till säsongsstarten...
Ser riktigt mycket fram emot det här, och hoppas självklart att tjejerna kan få ett kanonår. Drömmer om att Charlotte håller minst samma nivå som senast, att Stina både håller klassen i sprint och växer på distans, och att Ebba kliver upp ett steg till... Och sedan, tänk om Calle till slut får den där säsongen när kroppen funkar mest hela tiden.
Drömma kan man ju, åtminstone tills det sätter igång... Det här ska bli kul!

Välkommen!
Citera
2018-07-12, 22:25
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Damernas VM-stafett blir en höjdare. Även om Johaug är tillbaka så är hon inte odödlig på 5 km direkt. Björgen hundra gånger viktigare för Norge än Johaug på stafett. Men det kan bli tufft nog för Sverige även med Sundling istället för Haag/Falk/Ingemarsdotter. Sundling blir jävligt kul att följa från start nu. Tror hon är inkörd som senior och att det bara går uppåt säsong för säsong. Hon har nog både fysiska talangen och noggrannheten som krävs. Det känns så.

Calles toppnivå vet vi ju men det känns mer och mer givet att han helt enkelt saknar de rätta instinkterna. De som man inte tränar fram utan bara har. En rationell åsikt som jag givetvis hoppas att jag har totalt fel på.

Hoppas också att Ustiugov är tillbaka med full motivation så att vi får se en fullkomlig uppgörelse mellan Norge och Ryssland.

Välkommen!
Ligger mycket i detta. Kan bli väldigt spännande att se vad som händer om Ustiugov skulle kunna återskapa 16/17-formen. Då kan vi ha en verklig utmanare till Klaebo. Det och Bolshunov förstås, bara han kunde lära sig tona ner sprint-taktiken "full fart från stavtag 1" så blir han livsfarlig även på sprint.
Citera
2018-07-12, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Ligger mycket i detta. Kan bli väldigt spännande att se vad som händer om Ustiugov skulle kunna återskapa 16/17-formen. Då kan vi ha en verklig utmanare till Klaebo. Det och Bolshunov förstås, bara han kunde lära sig tona ner sprint-taktiken "full fart från stavtag 1" så blir han livsfarlig även på sprint.

Ruskig bredd har ryssarna också. Bolshunov och Ustiugov som ram på sträcka 2 och 4. Sen får de fylla ut med Belov, Bessmertnykh, Larkov, Spitsov och Vylle (han skulle väl köra en säsong till).

Damstafetten blir en höjdare. Hittar Weng och Östberg tillbaka ordentligt (eller i alla fall lär sig prioritera) kan det blir tufft att hänga med till slutet. Förhoppningsvis får vi dock se utveckling på de viktigaste svenskorna, främst Ebba och Sundling. Hoppas Ebba tar tillbaka lite i fristilen. Annars kan det vara läge att sätta henne på en andrasträcka. Då blir det Sundling-Ebba-Kalla-Stina. Sundlings plats är dock väldigt öppen. Norskorna bör köra Östberg-Johaug-Haga-Weng. Har dock för mig att Weng har sagt att hon inte vill ta sistasträckan. Östberg förlorar alltid spurtdueller, så tror inte man vill ha henne där heller.

Stafettspekulationerna startar tidigt i år
Citera
2018-07-13, 00:10
Medlem
Att Stina förlorat distanspurt mot Björgen må vara hänt, Diggins likaså. Men att hon ska förlora en mot Weng eller Östberg ser jag verkligen inte i dagsläget. Båda känns alltmer osnabba och mentalt är det 100-0. Där kommer Norge ha ett hål i sin uppställning post-Björgen, om man inte matchar in Falla där vilket känns sådär sannolikt, man går nog hellre för knockout med sina fyra bästa. Då är Pärmäkoski närmare att hota i en distansspurt, ifall Finland skulle kunna sätta sig i position med rätt utveckling på sina yngre åkare.

Jag tror att Stina kommer lägga mycket fokus på att slipa fristilsspurt till VM. Precis som hon lyckades perfektera den klassiska spurten på OS. Så det kommer gynna stafetten också. Nu handlar det om att någon på allvar tar klivet fram som startåkare.
Citera
2018-07-13, 07:10
Medlem
Elwisps avatar
Att det dröjde ända tills trådens femte inlägg innan någon nämnde ordet stafett...
Citera
2018-07-13, 07:56
Medlem
FNLSs avatar
Världscupen i rullskidor inleds idag i värmländska Torsby. Först ut är 1200 meter prolog till absolut ingens glädje. Imorgon är det 7 km masstart, även den i fristil. Och så avslutas touren med 8 km klassisk stil i jaktstart, där 400 meter ska klättras.

Svenska laget (det kan tillkomma folk som kör utanför landslaget)

FIS tar även i år sin världscup på så stort allvar att man inte verkar ha någon live timing.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in