2019-05-28, 19:41
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
På så sätt som du resonerar, då, finns det inga försvarande omständigheter heller. Normal fängelsetid för mord är 14 år. Då måste han bli dömt till 14 år fängelse.
Till mord finns inte mycket som kan ses som förmildrande. Jag har nämnt två om den du mördar har mördat en anhörig kan det vara förmildrande. Du får nog läsa lite mer juridik och straffen för mord har blivit strängare i Sverige med all rätt. Kolla upp livstidsdomar de finns en del.
Citera
2019-05-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Att man försörjer sig gör inte brottet mindre de gör de flesta mördare.
Menar du att JT skall få samma straff som Martin Jonsson fick för att slog ihjäl Lotta efter 10-minuter misshandel? Han hade dödat redan en kille och gjorde grönsak av en andra!
Citera
2019-05-28, 19:47
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Menar du att JT skall få samma straff som Martin Jonsson fick för att slog ihjäl Lotta efter 10-minuter misshandel? Han hade dödat redan en kille och gjorde grönsak av en andra!
Ja varför skulle han inte de båda är lika döda.
Citera
2019-05-28, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Till mord finns inte mycket som kan ses som förmildrande. Jag har nämnt två om den du mördar har mördat en anhörig kan det vara förmildrande. Du får nog läsa lite mer juridik och straffen för mord har blivit strängare i Sverige med all rätt. Kolla upp livstidsdomar de finns en del.
Börjar inte prata skit "alicia66". Jag är inte jurist men är rättslantmätare och läst en del juridik. Att döda en anhörig är en mycket försvarande omständighet och mot det du säger. Jag vill inte diskutera mer med dig. Min uppfattning är du kan inte så mycket juridik. Var det du som tyckte att Johanna skulle få 3 års fängelse?
Citera
2019-05-28, 20:01
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Börjar inte prata skit "alicia66". Jag är inte jurist men är rättslantmätare och läst en del juridik. Att döda en anhörig är en mycket försvarande omständighet och mot det du säger. Jag vill inte diskutera mer med dig. Min uppfattning är du kan inte så mycket juridik. Var det du som tyckte att Johanna skulle få 3 års fängelse?
Jag menar att om du dödar någon som har dödat en anhörig till dig så kan det ses som en förmildrande omständighet. Du är bara sur för jag har rätt hela tiden. 18 år blev de som jag trodde hela tiden. Kan räkna upp en massa mördare som försörjer sig själva. Men har inte tid nu.
Citera
2019-05-28, 20:07
Medlem
Citat:

Det var nog flera som tyckte hon skulle få det (minst). Och nej det finns inga förmildrande omständigheter i detta fall alls som kommit fram hittills. Skulle det komma fram att B.O gjort något med barnen så skulle t.o.m jag ändra uppfattning.

Tror för övrigt ingen vill diskutera med dig heller då du skriver så otroligt dåligt att det blir nästintill omöjligt att förstå dig så de flesta hoppar nog över de inlägg du gör.
Citera
2019-05-28, 20:20
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weak
Det var nog flera som tyckte hon skulle få det (minst). Och nej det finns inga förmildrande omständigheter i detta fall alls som kommit fram hittills. Skulle det komma fram att B.O gjort något med barnen så skulle t.o.m jag ändra uppfattning.

Tror för övrigt ingen vill diskutera med dig heller då du skriver så otroligt dåligt att det blir nästintill omöjligt att förstå dig så de flesta hoppar nog över de inlägg du gör.
Ja skulle det komma fram ska jag också ändra uppfattning.
Citera
2019-05-28, 20:34
Medlem
Citat:

Är det ironiskt som du har skrivit (fetade)? Var det flera som tyckte att hon skulle få minst tre års fängelse? Menar du att det finns så många nollor i juridik och ändå gissar och skriver straffpåföljder i tråden?
Citera
2019-05-28, 21:10
Medlem
karlinges avatar
Citat:

Ja?
Citera
2019-05-28, 21:17
Medlem
Citat:

Du är en ganska legendar på Flashback med 10 år som användare. Jag har språkhandikapp och de som skriver i delforumet Brott och kriminalfall vet om det. Men det verkar att något som jag skrev på sistone, var inte lämpligt? Var det för att jag skrev om "nazisten morot? Det är lite överdrivet att skriva att det är nästintill omöjligt att förstå mig.
Citera
2019-05-28, 21:25
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Listig
Brukar jägare även dra iväg ett extra skott i skrevet när dom avlivat djuret?

Nu har jag bara kollat igenom några 10-15 tal sidor från nu i maj men är det klarlagt att skrevskottet är det sista skottet. Det mest logiska för mig är att huvudskottet är det sista. Dvs antingen för att tysta eller för att få slut på lidandet.

Jag tror att det var några fulla individer som var sura och i ren ilska så gick GM och hämtade geväret och ammunition. Sen var de första skotten skrämselskott som en normal nykter människa skulle förstå var allvarligt men när nån är full och övermodig så lämnade BO inte platsen vilket gjorde att GM blev ännu argare och kanske sköt lågt vilket träffade i skrevet och när BO sträckte upp armarna för att visa att han gav upp vilket i sin tur innebär att han blir skjuten i sidan. Sen avslutades de med huvudskott

Tror dock att det var 3 på plats när händelsen skedde och allt städande var nog tänkt att dölja händelsen helt men nånstans så inser de att det är omöjligt att hinna med samt att de även har ett lik i huset och de är fulla och trötta. Det är en sak att städa blod men det är ju hagel i halva huset antar jag.

Nu kanske mycket av bevisningen talar mot det jag säger men jag har inte så bra koll på bevisen då jag är ny i tråden. Hur som helst så är jag rätt säker på att sista skottet är huvudskottet
Citera
2019-05-28, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Ja?
Men var är anledning som du tycker att Martin och JT skall ha samma straff? Martin kommer ut och med stor sannolikhet dödar en annan?.Tror du att JT kommer att göra samma sak igen eller istället vara ångerfull och gör sitt bästa för sina barn?
Senast redigerad av matematiker 2019-05-28 kl. 21:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in