Fast ICA Basic och Eldorado är renodlade lågprismärken. Det är inte Garant, som t.o.m. har ett rätt utförligt ekologiskt sortiment. Inte riktigt jämförbart.
Helt riktigt, Garant kan inte jämföras med ICA Basic eller Eldorado. Det som jag ogillar med Garant och andra butikskedje-specifika märken är att vi konsumenter får mindre och mindre att välja mellan. Mitt lokala Hemköp tar bort mer och mer produkter från andra tillverkar som exempelvis Green Gigant och stoppar in en massa Garant-produkter. Jag vill ha konkurrens om kvalitet och pris mellan olika tillverkare, och ha möjlighet att välja. Jag vill inte ha en butik där jag är helt i händerna på en kedja som sedan kan driva fram sina egna produkter med maxade marginaler och jag inte ens kan välja något annat att jämföra med. Finns inget att jämföra med kan Axfood (eller ICA, motsv) i värsta fall sänka kvaliteten på produkten och behålla priset och jag står där med skiten. Så av princip undviker jag märken som Garant - inte för att det skulle vara dåligt utan för att upprätthålla mångfalden av tillverkare.
Euroshopper finns inte längre, nu är det ICA Basic.
Garant har en del bra i sitt sortiment, men finns vissa saker jag aldrig köper. Köttfärs kommer alltid vara på samma nivå som butiksmalm, så det är samma skit. Sen är de flesta frys och burkvaror alltid ett säkert kort.
Jag tycker garant nästan alltid är rent undermåliga produkter - eftersom jag har hemköp runt hörnet så har jag mot bättre vetande ibland köpt deras produkter och i princip alltid blivit besviken, undantagen är lätträknade. Eftersom hemköp snart inte har några ordinarie kvalitetsprodukter kvar i sortimentet tvingas jag ta bilen till Lidl, Ica och Citygross, så jag har i princip bojkottat Hemköp
Som allt annat så rekommenderar jag att läsa på etiketten.
Några saker jag köpt som varit riktigt bra:
- Hamburgare (råa som man steker själv) Självklart svenskt kött.
- Sylt, hög bärprocent
- Något bröd, helt okej, bättre än vissa märken.
- Mjölk (mjölk är väl alltid mjölk) Svensk såklart
Har även köpt andra produkter av Garant och kan inte minnas något direkt bottennapp. Något man ska veta är att det ändå t ex kan vara Scan, Colgate, m fl, bara att det packas i annan förpackning. Ett tips kan vara att jämföra förpackningsutseendet, är det lika dan förpackning som motsvarande märkesvara, samma vikt osv, så är det sannolikt samma sak. Det har jag kollat på t ex flingor. Samma innehållsförteckning, ja då är det samma, skillnaden är att det ena paketet är en tia billigare.
Sedan avskyr jag Hemköp av olika anledningar, nästan alla de butikerna är skit. Willys är väldigt varierande, finns både bra och kasst.
Sen säljer willys en god kinesisk sötsursås med. Färdigt i glasburk med bambuskott ananas . Mycket gott och enkelt, snabbt. BILLIGT, båda är perfekta till kyckling eller fläskkött https://www.willys.se/produkt/Chines...s-101229882_ST
dom två är tip top , bland dom godaste jag testat. Och mycket billiga.
Annars undviker jag Eldorado. Men såserna är grymma utan tvekan. Många bekanta som fått smaka har börjat köpa dessa med
Jag gillar Garant, förmodligen min favorit bland EMV-märkena. Tycker att mycket av det är prisvärt. Brukar köpa korvarna (falun och den tjocka grillkorven är bra), pasta, ris, brioche-hamburgerbröden etc. De har framför allt många bra basvaror. De är inte alltid fantastiska, men jag skulle säga att de generellt håller minst samma kvalitet som dyrare märken i många fall.
Jag gillar Garant, förmodligen min favorit bland EMV-märkena. Tycker att mycket av det är prisvärt. Brukar köpa korvarna (falun och den tjocka grillkorven är bra), pasta, ris, brioche-hamburgerbröden etc. De har framför allt många bra basvaror. De är inte alltid fantastiska, men jag skulle säga att de generellt håller minst samma kvalitet som dyrare märken i många fall.
Angående pastan. Tycker att Garants spaghetti är usel, klibbar ihop under koket och har en knepig konsistens, änna smulig men hård.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!