Citat:
Du missar det uppenbara. För dig är lagen möjligen en förbättring och ett stöd. För alla män som vill ha med kvinnor att göra är det ett godtyckligt hot med i värsta fall katastrofala följder som kan rasera hela deras liv.Först av allt. Jag är inte verklighetsfrånvänd, jag ser problemet med denna lagen ur de aspekter som lyfts, att den är godtycklig och subjektiv. Jag tror inte heller att den kommer att leda till särskilt många fler domar. Men jag kan inte heller se att det kommer att bli ett stort problem hur människor ska rent praktiskt utöva sexuellt umgänge eller kunna läsa av ifall man har samtycke eller inte. Jag hoppas däremot att lagen kan medföra att människor funderar mer gällande varje persons rätt till självbestämmande och frivillighet när det gäller sex.
Kan det hända, att du inte ens betänkte ditt svar ur den synvinkeln?
Att uppskatta risken för hur farligt det kan vara för några eller flera män är som att ha en skål med 50 000 M&M's och säga att bara fem av dem är fyllda med arsenik som förstör dina inälvor.
Varsågod. Ät så många du vill.
Citat:
Det anser jag beror på att "allt är våldtäkt idag" och det är upp till åklagaren och andra inkallade hjälpredor såsom åklagarbiträden och "allmänna opinionen" och "medier" att försöka få just det här fallet till våldtäkt, där hon varken gjort motstånd eller sagt nej. Eller bara ångrat sig en vecka eller tretton år senare...
Yes, förstår att ovanstående sticker i ögonen på folk. Problemet är ju dock att bevisbördan i sexualbrott är så svår. Finns oftast inga bevis som kan säkra det inträffade till 100%. Någon kan ju alltid tvista till historien. Detta skapar en desperation hos kvinnor (läs mig), och därav tycker man att varje steg i rätt riktning är ett rätt steg.
Jag anser att det vid en riktig våldtäkt inte råder några som helst problem att fastställa skuld.
Förövaren har blått öga, saknar skinn i ansiktet och har punka på pungen och offret råkar ha just hans skinn under sina naglar och en stukad knoge.
En stat som avväpnar sina medborgare för att de vill ha ensamrätten på folkets försvar och våldsmonopols baksida. Det gjorde man med slavarna också.
Jag säger beväpna er, försvara er och en stat som inte ger en oinskränkbar rätt att försvara sig och sitt liv och hälsa har en bit kvar till att kalla sig demokrati.
Citat:
Gå inte dit om du vet att det är riskabelt. Min dotter fick sin pepparsprej av mig.
Hur jävla ball är det att behöva ha en flaska pepparspray stående på hallhyllan och ta med sig när man går ut på "riskabla tider och områden"?
Citat:
Ja, du är inte ensam. Kvinnor drabbas dessutom mer sällan än män av det där våldet. Att ni "känner er mer otrygga är inte ettt argument emot detta faktum.
Har till och med funderat på att komplettera med kniv när tankarna varit dystra. Detta, risken att bli överfallen, är liksom nånting man som kvinna har växt upp med, bara har lärt sig att acceptera, så är det.
Citat:
Ja, men rent statistiskt har vi det bättre än resten av världen, med undantag från våra närmsta grannar. Det finns skillnader i vår integrationspolitik som skulle kunna förklara det, men vi tar den diskussionen en annan gång.
Men känslan av att inte kunna vara trygg ute, att någon man är chanslös mot kan hoppa på en och man själv inte kan värja situationen, den känslan är mycket obehaglig. Den skapar ett visst mått av desperation. Den desperationen skulle jag tro resulterar i att ni antagligen inte kommer se så många kvinnor som är emot denna lagen, även om många förstår att där finns fallgropar med den, och att den inte kommer att leda till särskilt stor förändring. Logiskt? Kanske inte.
Citat:
Samma seger som metoo?
Men varje litet steg...
Men att se lagen som att den finns till för att straffa män i allmänhet, helst innan ens ett brott begåtts, det är inte vettigt. Vad skulle någon vinna på det?
Men att se lagen som att den finns till för att straffa män i allmänhet, helst innan ens ett brott begåtts, det är inte vettigt. Vad skulle någon vinna på det?
Ge igen för det förtryck man inbillar sig att man varit drabbad av, men aldrig kunnat peka ut.
Tänk dig kurder och palestinier som "försvarar sig mot Israel" dagligen genom att beskjuta dem med granater.