2018-06-30, 14:26
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Först av allt. Jag är inte verklighetsfrånvänd, jag ser problemet med denna lagen ur de aspekter som lyfts, att den är godtycklig och subjektiv. Jag tror inte heller att den kommer att leda till särskilt många fler domar. Men jag kan inte heller se att det kommer att bli ett stort problem hur människor ska rent praktiskt utöva sexuellt umgänge eller kunna läsa av ifall man har samtycke eller inte. Jag hoppas däremot att lagen kan medföra att människor funderar mer gällande varje persons rätt till självbestämmande och frivillighet när det gäller sex.
Du missar det uppenbara. För dig är lagen möjligen en förbättring och ett stöd. För alla män som vill ha med kvinnor att göra är det ett godtyckligt hot med i värsta fall katastrofala följder som kan rasera hela deras liv.
Kan det hända, att du inte ens betänkte ditt svar ur den synvinkeln?

Att uppskatta risken för hur farligt det kan vara för några eller flera män är som att ha en skål med 50 000 M&M's och säga att bara fem av dem är fyllda med arsenik som förstör dina inälvor.

Varsågod. Ät så många du vill.
Citat:
Yes, förstår att ovanstående sticker i ögonen på folk. Problemet är ju dock att bevisbördan i sexualbrott är så svår. Finns oftast inga bevis som kan säkra det inträffade till 100%. Någon kan ju alltid tvista till historien. Detta skapar en desperation hos kvinnor (läs mig), och därav tycker man att varje steg i rätt riktning är ett rätt steg.
Det anser jag beror på att "allt är våldtäkt idag" och det är upp till åklagaren och andra inkallade hjälpredor såsom åklagarbiträden och "allmänna opinionen" och "medier" att försöka få just det här fallet till våldtäkt, där hon varken gjort motstånd eller sagt nej. Eller bara ångrat sig en vecka eller tretton år senare...

Jag anser att det vid en riktig våldtäkt inte råder några som helst problem att fastställa skuld.
Förövaren har blått öga, saknar skinn i ansiktet och har punka på pungen och offret råkar ha just hans skinn under sina naglar och en stukad knoge.

En stat som avväpnar sina medborgare för att de vill ha ensamrätten på folkets försvar och våldsmonopols baksida. Det gjorde man med slavarna också.

Jag säger beväpna er, försvara er och en stat som inte ger en oinskränkbar rätt att försvara sig och sitt liv och hälsa har en bit kvar till att kalla sig demokrati.
Citat:
Hur jävla ball är det att behöva ha en flaska pepparspray stående på hallhyllan och ta med sig när man går ut på "riskabla tider och områden"?
Gå inte dit om du vet att det är riskabelt. Min dotter fick sin pepparsprej av mig.
Citat:
Har till och med funderat på att komplettera med kniv när tankarna varit dystra. Detta, risken att bli överfallen, är liksom nånting man som kvinna har växt upp med, bara har lärt sig att acceptera, så är det.
Ja, du är inte ensam. Kvinnor drabbas dessutom mer sällan än män av det där våldet. Att ni "känner er mer otrygga är inte ettt argument emot detta faktum.
Citat:
Men känslan av att inte kunna vara trygg ute, att någon man är chanslös mot kan hoppa på en och man själv inte kan värja situationen, den känslan är mycket obehaglig. Den skapar ett visst mått av desperation. Den desperationen skulle jag tro resulterar i att ni antagligen inte kommer se så många kvinnor som är emot denna lagen, även om många förstår att där finns fallgropar med den, och att den inte kommer att leda till särskilt stor förändring. Logiskt? Kanske inte.
Ja, men rent statistiskt har vi det bättre än resten av världen, med undantag från våra närmsta grannar. Det finns skillnader i vår integrationspolitik som skulle kunna förklara det, men vi tar den diskussionen en annan gång.
Citat:
Men varje litet steg...

Men att se lagen som att den finns till för att straffa män i allmänhet, helst innan ens ett brott begåtts, det är inte vettigt. Vad skulle någon vinna på det?
Samma seger som metoo?
Ge igen för det förtryck man inbillar sig att man varit drabbad av, men aldrig kunnat peka ut.

Tänk dig kurder och palestinier som "försvarar sig mot Israel" dagligen genom att beskjuta dem med granater.
Citera
2018-06-30, 14:28
Medlem
Citat:
Jag är medveten om att män utsätts för våld utomhus också ja. Jag har inte berört ämnet och ännu mindre sagt att jag skiter i det. Tråden handlar nu om samtyckeslagen och våldtäkter, därför blandar jag inte in hur män drabbas av våld utomhus. Det ena rättfärdigar väl inte det andra? Eller menar du att bara för att män drabbas av våld utomhus gör det inte så mycket att kvinnor blir våldtagna?

Nej men om du beklagar dig för våld till män så får du utgå från att män är väldigt insatta i hur det känns att dra med sig vapen för att försvara sig när man blir utsatt för angrepp.

Många kvinnor kommer att bli dömda. Många mobiler igång nu för tiden. Och våldtäkt är det tio års preskriptionstid på. Så om man får dåligt om pengar så kan man anmäla så man får skadestånd.

Detta är en utmärkt lag för alla som har en mobil och sen vill anmäla något. Så förmodligen kommer så många fler kvinnor att dömas i framtiden. De har ju inte ens fattat den här frågan utan ser den som så att män är de som ska kommunicera och bete sig.

Som det förslaget att kvinnan ska dra i hans kläder och sätta sig på hans kuk då vet man att HON vill. Men det är våldtäkt om mannen inte visat samtycke. Och mycket mobiler.

Många killar filmar för att titta på sina samlag sen. Så klart vet inte många kvinnor om detta då det är en killgrej. Och tio år framåt kan dessa användas.
Citera
2018-06-30, 14:37
Medlem
Så många kvinnor som kommer att bli dömda av den här samtyckeslagen. Dels har de väldigt liten spärr så många av dem att män är glada att de sätter på den när de sover och väcker dem med lite härlig rytmik. De är de förmodligen. Men vid inspelning så har de tio år på sig, vill de då ha lite skönt skadestånd är det bara att ta filmen och knata till polisen.

Tror inte kvinnor i tråden och kvinnor i allmänhet att detta är fallet så kan jag bara garva. :lol_

Ett skadestånd på 100 000 kan hjälpa svåra ekonomiska trångmål och har man blivit våldtagen så kan man som sagt anmäla tio år framåt.

Det gäller ju också om någon annan får tag på filmen. Skickas den runt kan en anmälan ske anonymt dessutom och man kan låtsas inte medverka. För som sagts i tråden man kan se om det handlar om våldtäkt på film och ser en person ut att sova så sover den. Är vad som sagts i tråden i alla fall.
Citera
2018-06-30, 14:38
Medlem
Citat:
Ja, sorgligt är det. Som tyvärr mycket annat i vårt samhälle idag.

Jag förstår att detta ses ur två olika synvinklar från mäns sida och kvinnors sida. Det du beskriver är naturligtvis en baksida av det, men jag tror att man i en relation kan kommunicera kring detta. Svårare är det nog vid tillfälliga förbindelser, där kan jag möjligen se problematiken eftersom man inte känner varandra. Utgår från mig själv som en vettig person och tänker att många kvinnor med mig är det, och jag skulle aldrig gå med på något jag inte vill och sedan anmäla i efterhand. Vi får väl ändå ha nån tilltro till att de flesta, kvinnor som män, vill att den sexuella biten dem emellan ska fungera?

Från en kvinnas synvinkel: Hur trevligt är det att behöva ha en flaska pepparspray stående på hallhyllan och ta med sig när man går ut på "riskabla tider och områden"? Har till och med funderat på att komplettera med kniv när tankarna varit dystra. Detta, risken att bli överfallen, är liksom nånting man som kvinna har växt upp med, bara har lärt sig att acceptera, så är det. Men känslan av att inte kunna vara trygg ute, att någon man är chanslös mot kan hoppa på en och man själv inte kan värja situationen, den känslan är mycket obehaglig. Den skapar ett visst mått av desperation. Den desperationen skulle jag tro resulterar i att ni antagligen inte kommer se så många kvinnor som är direkt emot denna lagen, även om många förstår att där finns fallgropar och godtycklighet med den, och att den inte kommer att leda till särskilt stor förändring. Logiskt? Kanske inte.
Detta är ett tecken på att samhället misslyckats å det grövsta med denna typen av brott.

Nu är ju lagen hur som helst här, eller ja, om några dagar, och vi måste göra det bästa av den tillsammans tänker jag då. Kommunikation & respekt blir viktigt.

Risken att bli dömd till fängelse bör rimligtvis vara väldigt liten med tanke på att ord kommer att stå mot ord i fall av lögn, och då lär inte domen falla mot mannen. Men att det är förnedrande att dras inför en sån process som oskyldig, det förstår jag givetvis.
Visst är det två olika synsätt och jag beklagar precis som du att samhället ser ut som det gör just nu. Men vi har också förhindrats från att tala öppet om vad som händer av rädsla för HMF lagar och beskyllningar för rasism och liknande. Det har inte funnits en gnutta sans och vett i de offentliga diskussionerna. Vi har en panel med störda ideologer som till varje pris vill förhindra öppen och fri debatt och som alltid leder diskussionerna till beskyllningar om rasism och intolerans och sexism.

Jag håller med om tanken med samtycke givetvis, självklart ska relationer baseras på frivillighet. Men då tycker jag att när man nu tycker det är viktigt så kan man försöka lyfta denna fråga och ha diskussion om det först, informera befolkningen på TV, radio, tidningar etc och förklara vad det innebär och varför det är viktigt innan man drämmer till med hot om domstolar och 2-åriga fängelsestraff från klarblå himmel. Så behandlar man inte sina medmänniskor som man förväntas tycka om. Det är inte mänskligt.

Det du beskriver om att du känner dig otrygg och att du måste ha pepparspray när du är ute och går handlar ju om rädsla för den "traditionella" våldtäkten där en man tvingar sig på och använder våld och misshandel. Och det är såklart otroligt sorgligt att många kvinnor känner så. Ett sådant samhälle vill jag verkligen inte ha. Då talar vi om verklig överfallsvåldtäkt där det inte finns någon relation med några som helst sexuella undertoner utan ett rent överfall.

Men denna lag handlar om att den man som du är i en relation med hela tiden måste läsa dina signaler för att annars är han hotad av ett 2-årigt fängelsestraff. Det kanske inte är så lätt att sätta sig in i det, men tänk om rollerna var ombytta, att ifall du inte tolkar mannen rätt så finns det en lag som kan sätta dig i fängelse i 2 år och sedan blir du utfryst ur samhället. Skulle du kunna leva med det hotet varje dag hela tiden och ta med dig det hotet i dina mest intima stunder? Jag som man tycker inte det är rimligt och jag förstår frustrationen hos andra män.

Men sedan en parentes och en "farlig" fråga i dagens intoleranta Sverige. Om en kvinna är ute och går på natten och hon blir våldtagen, hur stor sannolikhet skulle du tro det är att hon blir våldtagen av en Svensk jämfört med en invandrare? Du behöver såklart inte svara på denna fråga då det kanske skulle bli HMF. Men vi borde verkligen få veta detta. Jag vill veta om det är lika stor sannolikhet för då skulle jag definitivt bli mer uppmärksam på många av mina Svenska manliga bekantskaper.
Senast redigerad av Heliarchos 2018-06-30 kl. 14:45.
Citera
2018-06-30, 14:40
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Du missar det uppenbara. För dig är lagen möjligen en förbättring och ett stöd. För alla män som vill ha med kvinnor att göra är det ett godtyckligt hot med i värsta fall katastrofala följder som kan rasera hela deras liv.
Kan det hända, att du inte ens betänkte ditt svar ur den synvinkeln?

Att uppskatta risken för hur farligt det kan vara för några eller flera män är som att ha en skål med 50 000 M&M's och säga att bara fem av dem är fyllda med arsenik som förstör dina inälvor.

Varsågod. Ät så många du vill.Det anser jag beror på att "allt är våldtäkt idag" och det är upp till åklagaren och andra inkallade hjälpredor såsom åklagarbiträden och "allmänna opinionen" och "medier" att försöka få just det här fallet till våldtäkt, där hon varken gjort motstånd eller sagt nej. Eller bara ångrat sig en vecka eller tretton år senare...

Jag anser att det vid en riktig våldtäkt inte råder några som helst problem att fastställa skuld.
Förövaren har blått öga, saknar skinn i ansiktet och har punka på pungen och offret råkar ha just hans skinn under sina naglar och en stukad knoge.

En stat som avväpnar sina medborgare för att de vill ha ensamrätten på folkets försvar och våldsmonopols baksida. Det gjorde man med slavarna också.

Jag säger beväpna er, försvara er och en stat som inte ger en oinskränkbar rätt att försvara sig och sitt liv och hälsa har en bit kvar till att kalla sig demokrati.
Gå inte dit om du vet att det är riskabelt. Min dotter fick sin pepparsprej av mig.Ja, du är inte ensam. Kvinnor drabbas dessutom mer sällan än män av det där våldet. Att ni "känner er mer otrygga är inte ettt argument emot detta faktum.Ja, men rent statistiskt har vi det bättre än resten av världen, med undantag från våra närmsta grannar. Det finns skillnader i vår integrationspolitik som skulle kunna förklara det, men vi tar den diskussionen en annan gång.
Samma seger som metoo?
Ge igen för det förtryck man inbillar sig att man varit drabbad av, men aldrig kunnat peka ut.

Tänk dig kurder och palestinier som "försvarar sig mot Israel" dagligen genom att beskjuta dem med granater.

Citat:

Är du allvarlig? Här blir det extremt uppenbart hur du inte alls har en aning om hur det är att ligga under låt oss säga en man som väger 100 kg...nä, men absolut, jag ger honom en blåtira. Tror du att det bara är att göra när någon annan är mycket större och starkare? Och, du tror inte att våldtäktsoffer kanske är rädda att bli misshandlade eller dödade om de slår gärningsmannen?
Om du verkligen resonerar så som ovan, att i princip det enda som ska dras inför domstol som våldtäkt är ifall gärningsmannen har blåtiror eller offret har skrap under naglarna...då ger jag upp.
Citera
2018-06-30, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Jag är jävligt rädd att bli våldtagen vilket är många gånger troligare än att bli falskanmäld

Och män blir oftare misshandlade än kvinnor blir våldtagna.
Citera
2018-06-30, 14:45
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Är du allvarlig? Här blir det extremt uppenbart hur du inte alls har en aning om hur det är att ligga under låt oss säga en man som väger 100 kg...nä, men absolut, jag ger honom en blåtira. Tror du att det bara är att göra när någon annan är mycket större och starkare? Och, du tror inte att våldtäktsoffer kanske är rädda att bli misshandlade eller dödade om de slår gärningsmannen?
Om du verkligen resonerar så som ovan, att i princip det enda som ska dras inför domstol som våldtäkt är ifall gärningsmannen har blåtiror eller offret har skrap under naglarna...då ger jag upp.
Vems ansvar anser du att det är att försvara dig själv?
Att man kan drabbas av mer våld får du sätta i jämförelse med en eventuell våldtäkt.

Ditt val. Skyll inte på mig.

De är de val jag har när jag drabbas eller hotas av våld.
Citera
2018-06-30, 14:48
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Jag är jävligt rädd att bli våldtagen vilket är många gånger troligare än att bli falskanmäld
Jag är... "troligare"?
Missade du också metoo, där "miljoner" män falskeligen anklagades för våldtäkt?
Visst, de kalalr det sexuella trakasserier nu, men då gick det på ett ut. Till och med folk som sa hej, anmäldes.
Citera
2018-06-30, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terge
Åklagare som ser en film på en våldtäkt åtalar.

Så vad är det pratar om egentligen vet jag inte. En man som sover och en kvinna sätter i på hans erigerade penis när han sover är något som åklagare åtalar om det finns på film. Så om det finns en film och en senare flickvän till killen hittar detta och lämnar in det till polis, vad tror du åklagaren gör då egentligen.

!. Åtala kvinnan som har samlag med den sovande mannen?

2. Ringer till mannen och frågar vad han tycker och om han säger att det var helt okej så åtalar hon inte?
Du får tro vad du vill.

Tycker du att ett bra sätt att hantera den nya lagen är att åtala praktiskt taget alla som haft samlag vare sig någon av de inblandade anser att det skett utan deras samtycke eller inte får du driva den frågan på egen hand.
Citera
2018-06-30, 14:51
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Vems ansvar anser du att det är att försvara dig själv?
Att man kan drabbas av mer våld får du sätta i jämförelse med en eventuell våldtäkt.

Ditt val. Skyll inte på mig.

De är de val jag har när jag drabbas eller hotas av våld.

Jag sa precis att det är i princip en fysisk omöjlighet att slå en man som ligger ovanpå en. Och att slå och komma loss är ännu mindre troligt. Men detta vägrar du uppenbarligen ta till dig. Hur du kan förneka detta är riktigt vidrigt faktiskt.

Men vi säger så då om detta, det är offrets eget fel att den blir våldtagen om den inte slår gärningsmannen som är en dubbelt så stor och stark person.
Nu går jag och slår huvudet i väggen.
Citera
2018-06-30, 14:53
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Jag är... "troligare"?
Missade du också metoo, där "miljoner" män falskeligen anklagades för våldtäkt?
Visst, de kalalr det sexuella trakasserier nu, men då gick det på ett ut. Till och med folk som sa hej, anmäldes.
Mig veterligen var det inga ”miljoner” som varken namngavs eller anmäldes.
Citera
2018-06-30, 14:54
Medlem
mumuhammeds avatar
Citat:
Tycker du själv att det går bra med bekämpandet av våldtäkter? Nästan så man kan tro att det är tillåtet faktiskt, i vårt fina jämställda Sverige

Aa, jag håller med! Alla droger man kan hitta i Sverige är ju relativt vanliga, så de är ju basically lagliga! Man får inget straff för att ha weed, för man kan hitta det överallt, så det är ju typ lagligt xD herregud
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in