Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Skratta du på du!
Vad vi ska ha den till, vet ej, det får vi se. Rent praktiskt lär den inte tillföra så mycket, den kom ju knappast till för att kunna fälla de som begår överfalls och gruppvåldtäkter, då detta är solklara våldtäktsfall för det mesta, och de lyckas rättsväsendet ändå inte lösa. Dessutom är det knappt kännbara straff, så det spelar ingen större roll i vilket fall. De får ett litet "så får du inte göra lille vän" sedan är de ute igen och kan begå nya våldtäkter och annan skit. Jävla skämt är vad det är.
Men själva samtyckeslagen kanske kan fungera som ett ställningstagande, vad vet jag. Ett ställningstagande till de människor det fortfarande finns hopp för, att sex ska vara något man samtycker till, inte något man bara inte avböjer. Fast å andra sidan, vem fan avböjer inte om man inte vill? Bara att säga nej ju.
Hur som, så behöver nog inte gemene man oroa sig så mycket över denna lagen, de flesta klarar rätt bra att känna av en situation.
Och de goda männen du pratar om är redan väck, så det blir ingen större förändring där!
Varför bekymrar du dig över lagen? Eller du är bara principiellt förbannad över den?
Jag minns metoo, där det ena vittnesmålet efter det andra beskyllde precis allt och alla, särskilt män med makt för gud vet vad utan att någon av dem var skyldig till något annat än mänsklig interaktion.
Svensken är inte smartare än så när spriten går in.
Vi är okända utomlands för det.
Det här är en nedlåtande och överbeskyddande lag som inte gör något annat än stigmatiserar män ännu mer och kommer självklart drabba även kvinnorna som ville ha den.
Det är många män som blivit falskeligen anmälda och nu har dessa kvinnor fått ytterligare ett vapen att utnyttja i sitt manshat.
Tro mig, detta kommer inte sluta väl.