2018-06-26, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det blir ingen omvänd bevisbörda -- rent trams.

Är det värt det om unga förstår att sex utan samtycke inte är okej. Ja absolut.

Edit:
Precis som lagen om barnaga var värt det. Idag slår man inte sina ungar till lydnad.

Förstod de inte det innan?
Får man slå barn om de samtyckt nu då eller?
Citera
2018-06-26, 23:32
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Förstod de inte det innan?
Givet resonemanget bara i den här tråden --- så tydligen inte.
Citera
2018-06-26, 23:34
Medlem
Citat:
Givet resonemanget bara i den här tråden --- så tydligen inte.

Vilket resonemang? Och hur återspeglar ett (förmodligen feltolkat) resonemang hur andra män tycker?
Citera
2018-06-26, 23:34
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Jag tror att den starkaste effekten kommer att vara just på normer/uppfattningar -- inte rent rättsligt.

Förhoppningsvis ger den effekt där ja. Nä i rätten står ju fortfarande ord mot ord, det enda är att man som förövare behöver hålla huvudet kallt och kunna diktera upp hur offret visade samtycke, och det krävs lite mer än att bara säga "jag visste inte att hon sov" eller liknande trams som sagts tidigare. Förövaren måste vara hyfsad på att ljuga och det måste hänga ihop, så visst finns det lite större risk att ertappas med en lögn än tidigare, men det vill till skickliga åklagare och advokater.
Men antagligen lär det ändå inte leda till fällande domar. Jag har någon obehaglig känsla av att trots att vi har meetoo, samtyckeslagen, och att det pratas så mycket om kvinnors utsatthet gällande sexuella brott, så ser inte samhället/ politiker / rättsväsendet så allvarligt på sexualbrott. Verkar mest vara for show alltihop...
Senast redigerad av Moment22x22 2018-06-26 kl. 23:37.
Citera
2018-06-26, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Förhoppningsvis ger den effekt där ja. Nä i rätten står ju fortfarande ord mot ord, det enda är att man som förövare behöver hålla huvudet kallt och kunna diktera upp hur offret visade samtycke, och det krävs lite mer än att bara säga "jag visste inte att hon sov" eller liknande trams som sagts tidigare. Förövaren måste vara hyfsad på att ljuga och det måste hänga ihop, så visst finns det lite större risk att ertappas med en lögn än tidigare, men det vill till skickliga åklagare och advokater.
Men antagligen lär det ändå inte leda till fällande domar. Jag har någon obehaglig känsla av att trots att vi har meetoo och santyckeslagen så ser inte samhället/ politiker / rättsväsendet så allvarligt på sexualbrott. Verkar mest vara for show alltihop..

Ser inte samhället allvarligt på sexualbrott? Är det därför sexualförbrytare får stryk av för dem helt obekanta män som själva är helt obekanta med offret?
Politiker är politiker och ljuger om vad som gynnar dem bäst för tillfället, då även om saker som drabbar kvinnor.
Rättsväsendet kan som du själv snuddar vid inte döma sexualbrottslingar innan de bevisats att de begått ett sexualbrott. Är det orättvist?
Citera
2018-06-26, 23:48
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Men antagligen lär det ändå inte leda till fällande domar. Jag har någon obehaglig känsla av att trots att vi har meetoo, samtyckeslagen, och att det pratas så mycket om kvinnors utsatthet gällande sexuella brott, så ser inte samhället/ politiker / rättsväsendet så allvarligt på sexualbrott. Verkar mest vara for show alltihop...
Instämmer med dig.

Citat:
Ser inte samhället allvarligt på sexualbrott? Är det därför sexualförbrytare får stryk av för dem helt obekanta män som själva är helt obekanta med offret?
Politiker är politiker och ljuger om vad som gynnar dem bäst för tillfället, då även om saker som drabbar kvinnor.
Rättsväsendet kan som du själv snuddar vid inte döma sexualbrottslingar innan de bevisats att de begått ett sexualbrott. Är det orättvist?
Du får gärna visa att det skulle hända frekvent. Sanningen är ju tvärtom -- ni karlar klappar varandra på ryggen lite för ofta -- oavsett om det handlar om sexuella förövare eller män som spöar skiten ur kärring och ungar.

Handlar det om norm eller bara ren feghet?
Citera
2018-06-26, 23:50
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Skratta du på du!

Vad vi ska ha den till, vet ej, det får vi se. Rent praktiskt lär den inte tillföra så mycket, den kom ju knappast till för att kunna fälla de som begår överfalls och gruppvåldtäkter, då detta är solklara våldtäktsfall för det mesta, och de lyckas rättsväsendet ändå inte lösa. Dessutom är det knappt kännbara straff, så det spelar ingen större roll i vilket fall. De får ett litet "så får du inte göra lille vän" sedan är de ute igen och kan begå nya våldtäkter och annan skit. Jävla skämt är vad det är.

Men själva samtyckeslagen kanske kan fungera som ett ställningstagande, vad vet jag. Ett ställningstagande till de människor det fortfarande finns hopp för, att sex ska vara något man samtycker till, inte något man bara inte avböjer. Fast å andra sidan, vem fan avböjer inte om man inte vill? Bara att säga nej ju.

Hur som, så behöver nog inte gemene man oroa sig så mycket över denna lagen, de flesta klarar rätt bra att känna av en situation.

Och de goda männen du pratar om är redan väck, så det blir ingen större förändring där!

Varför bekymrar du dig över lagen? Eller du är bara principiellt förbannad över den?
Jag minns metoo, där det ena vittnesmålet efter det andra beskyllde precis allt och alla, särskilt män med makt för gud vet vad utan att någon av dem var skyldig till något annat än mänsklig interaktion.
Svensken är inte smartare än så när spriten går in.
Vi är okända utomlands för det.

Det här är en nedlåtande och överbeskyddande lag som inte gör något annat än stigmatiserar män ännu mer och kommer självklart drabba även kvinnorna som ville ha den.

Det är många män som blivit falskeligen anmälda och nu har dessa kvinnor fått ytterligare ett vapen att utnyttja i sitt manshat.

Tro mig, detta kommer inte sluta väl.
Citera
2018-06-27, 00:07
Medlem
Citat:
Du får gärna visa att det skulle hända frekvent. Sanningen är ju tvärtom -- ni karlar klappar varandra på ryggen lite för ofta -- oavsett om det handlar om sexuella förövare eller män som spöar skiten ur kärring och ungar.

Handlar det om norm eller bara ren feghet?

Nu spelar tydligen frekvensen roll, lustigt. Att döma ut ett kön för vad ett fåtal gör får såklart alldeles utmärkt, om man tillhör det andra könet såklart. (psykopatlogik)

Är det ens någon här som har klappat sig själv på ryggen för att andra män misshandlat våldtäktsmän?
Försöker du vara elak nu när du inte har några argument?

I egenskap av att vara man själv så vet jag att kvinnomisshandel och sexualbrott är något som män i största allmänhet avskyr.

Berätta mer om hur du känner.
Citera
2018-06-27, 00:11
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:

Njä jag har en gnagande känsla av att det faktiskt inte ses så allvarligt på det. Mest med tanke på hur rättsprocesser hanteras och hur ofta de inte dömer någon, trots att fallet är uppenbart. Menar hur fasen kan nån nånsin kommit undan med "jag visste inte att hon sov" t.e.x...det pratas om kläder och liknande under rättegångar. Precis som att det skulle ha nånting med saken att göra.
Och väldigt få förövare fälls. Svårt med bevisbördan ja...men även felhanterade eller lågprioriterade utredningar. Man läser om våldtäktsfall där domarna landar runt böter, 1 års fängelse eller liknande. För att ha tvingat sig på en annan människa på det mest integritetskränkande sätt som finns. För att antagligen ha förstört denna människans liv för lång tid framöver. Så nä, jag tycker inte riktigt att sexualbrott tas på allvar...även om alla PKindivider gärna pratar om hur allvarligt det är och hur vi måste få stopp på det. Och den känslan är riktigt unken.
Citera
2018-06-27, 00:18
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Nu spelar tydligen frekvensen roll, lustigt. Att döma ut ett kön för vad ett fåtal gör får såklart alldeles utmärkt, om man tillhör det andra könet såklart. (psykopatlogik)

Är det ens någon här som har klappat sig själv på ryggen för att andra män misshandlat våldtäktsmän?
Försöker du vara elak nu när du inte har några argument?

I egenskap av att vara man själv så vet jag att kvinnomisshandel och sexualbrott är något som män i största allmänhet avskyr.

Berätta mer om hur du känner.

klappar varandra på ryggen
Citera
2018-06-27, 00:23
Medlem
Citat:

klappar varandra på ryggen

Vem har gjort det då? Känner du det?
Citera
2018-06-27, 00:25
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Vem har gjort det då? Känner du det?
Känner vad???

Jag vet hur män uppträder mot varandra alldeles oavsett vilken skithög det är frågan om -- att du sedan gnäller på nätet förändrar inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in