2018-06-20, 22:49
Medlem
Det tar lång tid att bli vräkt och dyr får betala för alla inblandade parter också. Det är snabbare och billigare att säga upp kontraktet. Hyr ut resterande tid i andra hand om du behöver pengar.
Citera
2018-06-20, 22:49
Medlem
Du kommer bara att förstöra för dig själv i längden. Flytta, betala de sista månaderna och gå vidare med ditt liv.
Citera
2018-06-20, 22:52
Medlem
Vivaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Texten kom från kronofogdens hemsida. Hela den där proceduren måste gås igenom innan någon kan vräkas. Värden kan inte skynda på den oavsett vad du gör. Inte ens om du försöker bränna ner stället och blir kastad i finkan går det att snabba på det.

Får hyresvärden slänga ut mig, om vi bortser från ordet "vräkning". "Du har misskött dig och har X antal dagar på dig att flytta", typ?

Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Om du ändå inte är folkbokförd på adressen är det ju bara att sluta betala och dra därifrån??

Iofs kommer du att få betalningsanmärkningar men det är inget att bry sej om i detta läget.

Jag trodde att du bodde där du är nu och att du kanske i framtiden ville ha ett nytt hyreskontrakt någonstans.

Men att bli vräkt tar tid så även om du förpestar tillvaron för dina grannar och hyresvärden tar emot klagomål så ska det gå väldigt långt innan de tvingar bort dej.

Jag bor här, står skriven här, och nej, jag vill inte ha betalningsanmärkningar. Jag betalar mina skulder, men om jag kan komma undan ifrån detta ställe, så gör jag det, men om jag måste betala tiden ut så kommer jag göra allt för att förpesta tillvaron maximalt för omgivningen, så att hyresvärden nästintill tvingas att göra sig av med mig, jag beredd att gå den vägen.

Klart jag vill ha hyreskontrakt i framtiden, men ingen har hittills bett om ett sådant och tvivlar på att någon kommer göra det i framtiden. Ska flytta till privat, och jag är inte känd som en bråkmakare, högljud eller otrevlig - tvärtemot är jag nog idyllisk, då jag knappt är hemma, och är jag hemma, så vilar jag, för att ta igen mig. Annars är jag oftast borta på bilresor långväga eller jobbar. Hälsar på alla, har inga barn/djur och ställer inte till problem ( sköter mig själv s.a.s ).

Därför tror jag många grannar här kommer undra vad som hänt ( men för rätta kommer jag förklara ), och sen försvinner jag så snart tillfälle ges. Jag har inget här att hämta, och är less på att endast ge. Nu får jag väl se ( eventuella förlorade ) pengarna som ett sätt att försöka få valuta för de. Och den som ska drabbas hårdast, är de som drabbat mig hårdast, sen att många andra kommer få lida, är något jag tyvärr får leva med och kanske känna ånger för ett bra tag framöver, men de kommer få veta ( i den mån de vet om mig ).
Citera
2018-06-20, 22:55
Medlem
Vivaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Ok. Brölig musik på högsta volym i x antal timmar/dygn = garanterad vräkning.

Edit: Stäng inte av förrän du blir vräkt.

Låter som en bra idé. Den ligger högt upp på listan.
Citera
2018-06-20, 22:55
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivarus
Får hyresvärden slänga ut mig, om vi bortser från ordet "vräkning". "Du har misskött dig och har X antal dagar på dig att flytta", typ?

Jag bor här, står skriven här, och nej, jag vill inte ha betalningsanmärkningar. Jag betalar mina skulder, men om jag kan komma undan ifrån detta ställe, så gör jag det, men om jag måste betala tiden ut så kommer jag göra allt för att förpesta tillvaron maximalt för omgivningen, så att hyresvärden nästintill tvingas att göra sig av med mig, jag beredd att gå den vägen.

Då kan du helt ärligt glömma att se en vräkning som "ett smidigt sätt att slippa uppsägningstid" - helt enkelt.

Det fungerar helt enkelt inte så. Vräkning är i praktiken för riktiga extremfall. För hyresvärdar är så att säga "problem-hyresgäster" en riktig djävla mardröm. De kan bli sittande med obetalda hyror under mååååånga månader (år) innan de kan kasta ut en hyresgäöst pga obetalda hyror... Kronofogden, socialen, u name it, måste kopplas in och hela den processen måste gås igenom innan det går att bli av med en icke önskvärd person som vägrar säga upp sig själv.
Senast redigerad av frange 2018-06-20 kl. 22:58.
Citera
2018-06-20, 22:56
Medlem
Citat:
Bra fråga, jag kan ha missuppfattat ordet. Jag vill få ett beslut om att jag ska avlägsnas från boendet, inom en vecka, två veckor eller en månad, och också slippa betala resterande. Men jag vill så klart inte skada boendet, andra människor ( inte fysiskt, eller permanent i alla fall ) o.s.v.

Flyttstädar för fullt, tänkte dra igång väldigt tidigt imorgon för att vara en riktig fitta. Ska jag vara vaken, ska alla andra vara det, så tycker i alla fall hyresvärden det ska fungera, och jag ska så klart leva efter det.

Har inga barn, djur eller någon annan än mig själv att drabba. Så därför jag är beredd att gå den extra milen, för att få komma härifrån. Några tips, hur man kan skynda på denna process?

Att bli vräkt och vara utflyttad inom en vecka, kan du i princip glömma.

Man kan få besked om vräkning pga obetald hyra om hyran inte är betald 7 dagar efter förfallodatum. Men man måste inte flytta direkt. Du har en möjlighet att bo kvar om du betalar din skuld inom tre veckor, det kallas för att återvinna hyresrätten. Den tiden börjar räknas från dagen du delgavs information om hur du ska ska göra för att återvinna hyresrätten. Så minst en månad där. Ibland dröjer det längre än en vecka innan hyresvärden bestämmer sig för att hyresgästen ska vräkas pga obetald hyra.

När det gäller störningar etc, så går det sällan så snabbt heller. Hyresvärden kan anse hyresrätten förverkad vid störningar, och säga upp avtalet i förtid. Bedömningen kan då baseras på förverkande enligt 42§ i hyreslagen och det krävs att hyresgästen fått tillsägelser utan att rätta sig och att det inte rör sig om händelser av ringa betydelse.
Citera
2018-06-20, 22:59
Medlem
Jag vet att du skrivit att du inte orkar gå in på vad som har hänt och vad anledningen är men jo snälla berätta ändå, blir fett nyfiken vad som har hänt som fått dig att starta den här tråden.

Är det bara de du sagt att området suger så är det fett tråkig anledning, något grovt måste ju inträffat eller massa halvt jobbiga saker
Citera
2018-06-20, 23:01
Medlem
Vivaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Då kan du helt ärligt glömma att se en vräkning som "ett smidigt sätt att slippa uppsägningstid" - helt enkelt.

Fast slippa är väl inte det stora problemet, det är väl för grannarna runt omkring, men jag kan sitta här i tre månader ( hade ändå tänkt flytta i slutet av året, början av nästa - så bråttom härifrån har jag inte per se ), men visst ska jag se till att göra allt för att ge hyresvärden men också vissa grannar så mycket extrajobb och elände jag bara kan.

Några tips?

Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Att bli vräkt och vara utflyttad inom en vecka, kan du i princip glömma.

Man kan få besked om vräkning pga obetald hyra om hyran inte är betald 7 dagar efter förfallodatum. Men man måste inte flytta direkt. Du har en möjlighet att bo kvar om du betalar din skuld inom tre veckor, det kallas för att återvinna hyresrätten. Den tiden börjar räknas från dagen du delgavs information om hur du ska ska göra för att återvinna hyresrätten. Så minst en månad där. Ibland dröjer det längre än en vecka innan hyresvärden bestämmer sig för att hyresgästen ska vräkas pga obetald hyra.

När det gäller störningar etc, så går det sällan så snabbt heller. Hyresvärden kan anse hyresrätten förverkad vid störningar, och säga upp avtalet i förtid. Bedömningen kan då baseras på förverkande enligt 42§ i hyreslagen och det krävs att hyresgästen fått tillsägelser utan att rätta sig och att det inte rör sig om händelser av ringa betydelse.

Så om jag slutar betala ( betalar inte nästa månad, om några dagar ), då kommer jag sägas upp inom några veckor? Blir jag då betalningsskyldig för de sista två, och måste jag hamna i kronkalle, eller räcker inkasso?

Så om jag väsnas, utav bara fan, då kan mitt avtal bli indraget? Hur ser det ut då med resterande månader?

Nu börjar vi komma någon vart.
Citera
2018-06-20, 23:04
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Nej. Inte om de vill göra rätt och ha lagen på sin sida.
Citera
2018-06-20, 23:04
Medlem
Vivaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokebroccoli
Jag vet att du skrivit att du inte orkar gå in på vad som har hänt och vad anledningen är men jo snälla berätta ändå, blir fett nyfiken vad som har hänt som fått dig att starta den här tråden.

Är det bara de du sagt att området suger så är det fett tråkig anledning, något grovt måste ju inträffat eller massa halvt jobbiga saker

Det har varit strul, på strul, på strul. Lögner ( från hyresvärd, t o m försökte blåsa mig de jävlarna ), otrevligt bemötande och istället för att fokusera på de som faktiskt bryter tystnaden, så stör de sig på de som säger åt att tystnaden vi hade var alldeles ypperlig och ingen krockade med varandra.

( Och jag kan lova, jag är ingen lättkränkt jävel. Har enormt högt i tak, och har kommit nära många och faktiskt har det rätt bra här ändå, men.. )

Sen mycket omkring området, allt är inte hyresvärden, i viss mån kommunen och vissa jävligt griniga fittor som inte vill ta ansvar för deras handlingar ( som de tvingat in mig i extraarbete ) m.m.

Jag ger, ger och ger, och får fan inte en smula tillbaka. Jag är less på skiten. Jag vill inget annat än att sköta mitt, hålla mig på min kant och bara ha min lilla "sovplats" ifred. Då det är här jag kvartar mellan jobb och nöjen ( som är långt från hemmet ), och inte ens det kan jag få ha ifred.

Nej, mitt tålamod är slut.
Citera
2018-06-20, 23:05
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Så om jag slutar betala ( betalar inte nästa månad, om några dagar ), då kommer jag sägas upp inom några veckor? Blir jag då betalningsskyldig för de sista två, och måste jag hamna i kronkalle, eller räcker inkasso?

Så om jag väsnas, utav bara fan, då kan mitt avtal bli indraget? Hur ser det ut då med resterande månader?

Nu börjar vi komma någon vart.

Betalar du inte så kan vräkningsprocessen sättas igång. Den tar några månader. Under tiden är du betalningsskyldig.

Fatta nu, det spelar ingen roll vad du gör. Värden får inte slänga ut dig utan att gå igenom hela processen, och under tiden är du betalningsskyldig.
Citera
2018-06-20, 23:06
Medlem
Vivaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej. Inte om de vill göra rätt och ha lagen på sin sida.

Om jag inte vill göra rätt och ha lagen på min sida ( bestämd av människor, som jag varken känner eller fått vara med och påverka )? Jag är öppen för förslag, sen om jag löper hela linan ut, får vi se vad du har på lut.

Jag vill däremot minska skadorna gentemot många grannar, de har varit trevliga och hjärtliga emot en, och jag önskade verkligen inte att det skulle sluta såhär - men jag får fan inget gehör, och jag känner mig endast nersparkad gång på gång. Jag har tröttnat, och när min ilska och frustration visar ( offentligt ), då är det jag som hamnar under luppen.. Får fan vara nog nu.

Sen att jag vill undvika att bli anhållen, eller bortkörd av polis är så klart inget jag önskar. Men så passiv-aggressivt motstånd jag kan göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in