Citat:
Ursprungligen postat av
mushymushy
Är det bara jag som tycker att Chelseas sommar kommer bli mer intressant att följa än övriga större klubbars? Chelseas hela lånekarusell där dom lånar ut unga spelare tar i princip slut nu när det införs en begränsning på max antal spelare att låna ut, vilket kommer innebära en hel del försäljningar tippar jag på. En transferban på det ihop med en löst sittande Sarri. I bakhuvudet finns Lampard/Morris framgångar med Derby...
Vore trevligt om Chelsea faktiskt kunde göra det bästa av det här förbudet och faktiskt börja på allvar slussa in talanger i a-laget/startelvan som Hodson-Odoi, Loftus-Cheek (ännu större roll i laget), Mount, Tomori mfl. Det finns talang i leden och kanske är det förbudet som tvingar fram dom?
Jo, Chelseas silly blir verkligen intressant.
Jag läser att den regeln eventuellt ska införas 2020/2021 och inte gälla spelare under 21? Det är iofs, om jag räknar snabbt, ca 16 spelare som måste dumpas under närmsta året, eller tas in i truppen som alla kommer vara över 21 om det blir verklighet.
Inte nog med att Sarri sitter löst, han är väl dålig på att slussa fram spelare som inte passar precis in i hans mall?
Hudson-Odoi och Loftus-Cheek har båda dragit hälsenan och beräknas bli borta långt in på nästa säsong.
Grejen med Chelseas många utlåningar är väl som jag förstått det: Moneyball? Köp en lovande yngling för någon miljon pund, låna ut så fort man kan, låt han utvecklas någon annanstans och någon annan tar lönen. Kör på i några år, sälj av med vinst. Om han blir en världsspelare (Courtois) - plocka hem, annars sälj av. Med inflationen på spelarpriser och att så många imponeras av klubbnamnen på CVt - "Chelsea såg nånting, vi chansar!" - är det väl relativt lätt att få mer betalt än man först la ut.
Plus, man förhindrar att spelaren blir en stjärna hos konkurrenten (Salah)... många plus med deras cyniska låneaffärer.