Citat:
Ursprungligen postat av
spruttis
Hade varit intressant & relevant att diskutera Emerys förflutna meriter och då diskutera fler klubbar än bara PSG.
Arsenal har lidit av dålig struktur enda sedan David Dein lämnade klubben och Kroenke har hittills visat sig vara en katastrof som ägare. Naturligtvis har detta satt sin prägel på Wengers arbete och kommer bli detsamma för Emery, skönt då att Gazidis i alla fall är ett minne blott.
Med den spelartrupp som Emery förfogar över så kan man knappast säga att han underpresterat men framförallt arbetet att ta över efter någon som varit i klubbens DNA i över 20 år. Lägg där till att komma till en ny liga & lära sig ett nytt språk. Tror väldigt få kan tänka sig hur mycket jobb som ligger bakom.
Väldigt tungt för Arsenal att tappa Mislintat, någon som har bra koll på Emerys track record av att värva spelare?
Svårt att säga. Hur mycket makt har han haft över värvningar i tidigare klubbar ens? Jag menar sevilla var ju fantastiskt duktiga på att värva och sälja vidare. Men där var det ju främst monchi som styrde. Väldigt tveksam till att han hade så mycket att säga till om i PSG till shejkerna. Frågan är hur mycket han ens har haft att säga till om arsenal. Suarez är väl hans värvning. Men leno sokratis med flera var knappast han som plockade dit.
Gällande frågan om emery håller jag med om att man dömer honom för hårt utifrån hans tid i PSG. Tycker ändå han gjorde det ok där. Förlusten mot barca smutsar ju ned det mesta, men dem var fantastiska i match 1. Monaco var otroligt bra just då ochså och det visade man i europa också när man slog ut man city exempelvis. Mbappe lemar med flera i laget. Ingen skam att sluta tvåa den säsongen. Hans jobb i sevilla innan psg var otroligt bra med 3 raka europa league titlar. Det är en bedrift det. Verkar vara taktiskt kunnig. Nogrann. Står för en positiv fotboll också. Gillar emery, tror han är ett bra val och tycker han gjort det bra med tanke på dem tuffa förutsättningarna hittills. Strukturella problem i arsenal och en manager som suttit där sen stenåldern tidigare. Inte lätt och ta över då.
Sen om han kan ta arsenal till absoluta toppen igen tror jag precis som alla redan varit inne på är mindre av en tränarfråga och mer en fråga kring arsenals organisation. Inte ens pep hade gjort arsenal till ett topplag under samma förutsättningar. Han behövde tid och resurser i city. Vad hade han då inte behövt i ett sämre arsenal? Tid hade han nog fått men knappast resurser.
På tal om monchi som jag pratade om tidigare har det ju varit ganska mycket rykten om monchi till just arsenal. Har ju gått sådär i roma om man ska vara snäll men hans historia med emery i sevilla lovar ju gott ifall detta skulle visa sig vara sant. Dock är monchi känd för att värva billigt och sälja dyrt. Detta talar också för att arsenal och kroenke eller vem det är som snålar med arsenals resurser kommer fortsätta i den riktningen tyvärr.