2019-02-28, 16:03
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Detta är säkert en konstig fråga för många, men here we go.. Jag och en kollega som också är en Gooner hade en liten diskussion kring Arsenal och Emery. Jag är fortfarande tveksam till att Emery är rätt manager för Arsenal, medans han tycker att Emery är en perfekt manager för Arsenal och att han gör ett strålande jobb med klubben. Jag menar inte att Emery är ngn dålig coach, men han var inte den bästa som vi kunde ha valt som ersättare för Wenger, jag är tveksam om att Emery har vad som krävs för att leka med Pep och/eller Klopp. Jag tycker att Arsenal istället skulle ha gått för Thomas Tuchel, Luis Enrique eller Leonardo Jardim som ny manager i Arsenal. Så vad menar ni? tror ni att Emery kan ta Arsenal tillbaka till toppen både i PL och i Europa?

Att förlora Ligue 1 med 8 poäng med PSG var väl ingen höjdare, men å andra sidan hade det nog blivit lite av ett mellanår för PSG oavsett med tanke på att truppen var mycket svagare än nu. Mbappé lirade ju i Monaco till exempel. Han är väl en i raden av tier 2-managers bakom Pep och Klopp. Verkar vara bra på att identifera rätt transfermål i alla fall.

Tveksam till att någon manager skulle kunna ta Arsenal till toppen av PL och Europa så länge Kroenke är ägare. Han gör absolut minst för sin klubb av alla PL-klubbar vad jag vet, och då blir det svårt att ta det där sista steget. Vilket är synd med tanke på att Arsenal är helt självgående och har väldigt stora naturliga intäkter.
Citera
2019-02-28, 20:01
Moderator
zanteras avatar
Tycker Emery gjort det bra med Arsenal hittills. Som LordLancaster är inne på så är det ju Kroenke som sätter käppar i hjulet. Tror inte Emery får mycket att värva för i sommar heller, kanske i klass med vad han fick förra sommaren. Kollar man på den ekonomiska backningen både Pep och Klopp behövt för att lyckas så vet jag inte om någon av dom hade gjort det mycket bättre i Arsenal.
Citera
2019-02-28, 21:25
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
Att förlora Ligue 1 med 8 poäng med PSG var väl ingen höjdare, men å andra sidan hade det nog blivit lite av ett mellanår för PSG oavsett med tanke på att truppen var mycket svagare än nu. Mbappé lirade ju i Monaco till exempel. Han är väl en i raden av tier 2-managers bakom Pep och Klopp. Verkar vara bra på att identifera rätt transfermål i alla fall.

Tveksam till att någon manager skulle kunna ta Arsenal till toppen av PL och Europa så länge Kroenke är ägare. Han gör absolut minst för sin klubb av alla PL-klubbar vad jag vet, och då blir det svårt att ta det där sista steget. Vilket är synd med tanke på att Arsenal är helt självgående och har väldigt stora naturliga intäkter.

Jag tycker inte att Emery imponerade överhuvudtaget med PSG, varken i Ligue 1 eller CL. Och alla minns väl matcherna mellan Arsenal-Paris i CL gruppspelet 16/17, Emery`s PSG spelade iaf inte ngn bättre fotboll än vad Wenger`s Arsenal gjorde i de två möterna. Men som du poängterar så var PSG lite inne i en nybyggarfas under 16/17 säsongen. Håller med att Emery vanligtvis gör bra värvningar, men han är ändå långt, långt efter Pep och/eller Klopp.

Läget med Kroenke/Arsenal är ju lite lustigt, det är ganska klart att Kroenke inte har några intentioner att lägga pengar i Arsenal, snarare ett sätt att tjäna pengar på. Annars så har ju Arsenal alltid haft en policy om att inte spendera mkt pengar i spelarköp, Man Utd, Liverpool och Chelsea (även före russen tog över klubben) var alla rikare klubbar som spenderade mkt mer pengar på spelare än vad Arsenal gjorde under Wenger, men Arsenal var dock det enda laget som kunde utmana Man Utd. Jag är säker på att Arsenal kommer att ta sig tillbaka till toppen, men jag är inte säker på att Emery är kapabel nog till att klara av utmaningen.
Citera
2019-02-28, 21:55
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Tycker Emery gjort det bra med Arsenal hittills. Som LordLancaster är inne på så är det ju Kroenke som sätter käppar i hjulet. Tror inte Emery får mycket att värva för i sommar heller, kanske i klass med vad han fick förra sommaren. Kollar man på den ekonomiska backningen både Pep och Klopp behövt för att lyckas så vet jag inte om någon av dom hade gjort det mycket bättre i Arsenal.

Emery har gjort ett okej jobb hittils, och han är ju inne i sin första säsong med Arsenal. Men jag blev ändå jävligt besviken när Arsenal presenterade Emery som ny manager för klubben. Det roliga är ju det att de två som valde ut Emery som efterträdare för Wenger har nu båda lämnat Arsenal. Jag är inte säker på att det är Kroenke som är det största problemet i Arsenal, han verkar skita i klubben och låter styrelsen sköta allt. Det började att gå utför för Arsenal efter att ordföraren David Dein lämnade i 2007 och Wenger tog då över mkt av det jobbet som Dein gjorde. Arsenal har ju som känt alltid varit en rik men snål klubb, som inte vill använda stora pengar på spelare, men jag tror inte att man behöver att spendare stora summor för att bygga ett bra lag. Anyway, så tror jag att både Klopp och Pep hade lyckats mkt bättre i Arsenal än vad Emery kommer att göra, på samma sätt som jag är rätt så säker på att Emery inte hade gjort ett lika bra jobb i City/Liverpool som det Pep och Klopp gör. Tråkigt att vi inte fick Enrique, Tuchel eller Jardim i Arsenal istället för Emery.
Citera
2019-03-01, 03:45
Medlem
Hade varit intressant & relevant att diskutera Emerys förflutna meriter och då diskutera fler klubbar än bara PSG.

Arsenal har lidit av dålig struktur enda sedan David Dein lämnade klubben och Kroenke har hittills visat sig vara en katastrof som ägare. Naturligtvis har detta satt sin prägel på Wengers arbete och kommer bli detsamma för Emery, skönt då att Gazidis i alla fall är ett minne blott.

Med den spelartrupp som Emery förfogar över så kan man knappast säga att han underpresterat men framförallt arbetet att ta över efter någon som varit i klubbens DNA i över 20 år. Lägg där till att komma till en ny liga & lära sig ett nytt språk. Tror väldigt få kan tänka sig hur mycket jobb som ligger bakom.

Väldigt tungt för Arsenal att tappa Mislintat, någon som har bra koll på Emerys track record av att värva spelare?
Citera
2019-03-01, 09:15
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Hade varit intressant & relevant att diskutera Emerys förflutna meriter och då diskutera fler klubbar än bara PSG.

Arsenal har lidit av dålig struktur enda sedan David Dein lämnade klubben och Kroenke har hittills visat sig vara en katastrof som ägare. Naturligtvis har detta satt sin prägel på Wengers arbete och kommer bli detsamma för Emery, skönt då att Gazidis i alla fall är ett minne blott.

Med den spelartrupp som Emery förfogar över så kan man knappast säga att han underpresterat men framförallt arbetet att ta över efter någon som varit i klubbens DNA i över 20 år. Lägg där till att komma till en ny liga & lära sig ett nytt språk. Tror väldigt få kan tänka sig hur mycket jobb som ligger bakom.

Väldigt tungt för Arsenal att tappa Mislintat, någon som har bra koll på Emerys track record av att värva spelare?
Svårt att säga. Hur mycket makt har han haft över värvningar i tidigare klubbar ens? Jag menar sevilla var ju fantastiskt duktiga på att värva och sälja vidare. Men där var det ju främst monchi som styrde. Väldigt tveksam till att han hade så mycket att säga till om i PSG till shejkerna. Frågan är hur mycket han ens har haft att säga till om arsenal. Suarez är väl hans värvning. Men leno sokratis med flera var knappast han som plockade dit.

Gällande frågan om emery håller jag med om att man dömer honom för hårt utifrån hans tid i PSG. Tycker ändå han gjorde det ok där. Förlusten mot barca smutsar ju ned det mesta, men dem var fantastiska i match 1. Monaco var otroligt bra just då ochså och det visade man i europa också när man slog ut man city exempelvis. Mbappe lemar med flera i laget. Ingen skam att sluta tvåa den säsongen. Hans jobb i sevilla innan psg var otroligt bra med 3 raka europa league titlar. Det är en bedrift det. Verkar vara taktiskt kunnig. Nogrann. Står för en positiv fotboll också. Gillar emery, tror han är ett bra val och tycker han gjort det bra med tanke på dem tuffa förutsättningarna hittills. Strukturella problem i arsenal och en manager som suttit där sen stenåldern tidigare. Inte lätt och ta över då.

Sen om han kan ta arsenal till absoluta toppen igen tror jag precis som alla redan varit inne på är mindre av en tränarfråga och mer en fråga kring arsenals organisation. Inte ens pep hade gjort arsenal till ett topplag under samma förutsättningar. Han behövde tid och resurser i city. Vad hade han då inte behövt i ett sämre arsenal? Tid hade han nog fått men knappast resurser.

På tal om monchi som jag pratade om tidigare har det ju varit ganska mycket rykten om monchi till just arsenal. Har ju gått sådär i roma om man ska vara snäll men hans historia med emery i sevilla lovar ju gott ifall detta skulle visa sig vara sant. Dock är monchi känd för att värva billigt och sälja dyrt. Detta talar också för att arsenal och kroenke eller vem det är som snålar med arsenals resurser kommer fortsätta i den riktningen tyvärr.
Citera
2019-03-01, 09:37
Medlem
Ranieri sparkad av Fulham.
Citera
2019-03-01, 11:07
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Ranieri skulle aldrig anställts från första början. Under flera år byggde fullham ett lag som spelade offensiv fotboll under jokanovic. Under sommarens fönster värvade man in spelare som skulle passa in i det offensiva fullham. Varför ska man då efter 9 matcher eller vad det va överge den tanken och gå i total motsatt riktning med ranieri? Så oerhört korkat. Stämmer det dessutom som jag ser vissa engelska medier skriva att fullham anser att ranieri är för old school i sitt management så visar det ju bara återigen på bristande iq hos ägare i PL. Som när southampton sparkade puel för att han var för defensiv och anställde pellegrino, som var lika defensiv. Frågan är vad fullham ens vill få ut av att sparka ranieri nu? Tror man på allvar att detta ska rädda kvar dem? Och vilken tränare skulle vara dum nog att gå på det? Chelsea, Watford, Liverpool och man city. Kommande 4 matcher. Visserligen 3 hemma. Och vad ska scott parker göra? Spekulativt men tror fullham hade haft större chans att vända säsongen om man stått bakom jokanovic. Så många nya spelare så behövde han mer tid enligt mig.

Förövrigt måste ranieri vara en av fotbollsvärldens mest överskattade tränare. En oerhört respekterad person. bra tränare ja. Men efter framgångarna med leicester har han lyfts fram till någon slags demon eller topptränare. Han är på sin höjd en ok tränare som hade en otrolig one-of med leicester och ligatiteln. Annars är hans CV på sin höjd ok.
Citera
2019-03-01, 11:55
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Borde vara straffbart att vara så ansvarslösa med pengar även för klubbar. Fucking Fulham spenderar 1.5 miljarder på spelare och åker ut? Ge den summan till en spansk mittenklubb och de hade nåt bättre resultat.

Fyfan vad jag hatar sky sports pengarna som kommer utan krav och ansvar. PL har blivit äcklig.
Citera
2019-03-01, 22:09
Medlem
gato12s avatar
Leeds tvålar dit West Brom ordentligt på ett kokande Elland Road, 3-0 i 65:e minuten

Vore kul om de gick upp i PL igen

Edit; den blonderade tian får en att minnas Alan Smiths dagar i Leeds...fast det rör sig om en makedonisk ytterback, och så får han sätta fyran såklart
Senast redigerad av gato12 2019-03-01 kl. 22:36.
Citera
2019-03-02, 10:43
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Leeds tvålar dit West Brom ordentligt på ett kokande Elland Road, 3-0 i 65:e minuten

Vore kul om de gick upp i PL igen

Edit; den blonderade tian får en att minnas Alan Smiths dagar i Leeds...fast det rör sig om en makedonisk ytterback, och så får han sätta fyran såklart
Och hela 4-0 blev det tillslut. Just den blonderade tian alan smith lookaliken alioski med sista målet. Skön seger för bielsa som får tysta kritikerna. Såg att han blev lite irriterad på veckans presskonferens efter förlusten mot qpr där han återigen fick frågan om han kört slut på laget nu när formen dalat lite och dem var utanför direktplatserna. Körde samma spelare igår igen och man smällde dit west brom som vunnit 8 av 9 senaste borta tror jag och bara var en placering bakom. Ett statement från laget. Inte minst med tanke på att man saknar bäste målskytten roofe. Ersättaren bamford med två mål. Halvljumma matcher från the championship i helgen. Men kanske bra det med så mycket fin fotboll i premier league med två derbyn. Sen en massa annat i andra ligor. Sen kan man njuta av steel city derby på måndag istället. Wednesday mot united.
Citera
2019-03-02, 13:49
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Borde vara straffbart att vara så ansvarslösa med pengar även för klubbar. Fucking Fulham spenderar 1.5 miljarder på spelare och åker ut? Ge den summan till en spansk mittenklubb och de hade nåt bättre resultat.

Fyfan vad jag hatar sky sports pengarna som kommer utan krav och ansvar. PL har blivit äcklig.
Är det inte positivt för fotbollen att se att det inte går att spendera hur som helst för att klara sig kvar i ligan? Detta visar att lagen i botten är tillräckligt bra för att man inte ska kunna spendera sig kvar hur som helst utan man behöver en stabil grund och plan att stå på. Enligt mig så är det värre om lagen bara klarar sig kvar på grund av att de spenderar stora summor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in