2019-05-13, 15:49
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Hur vet du att just den katolska kyrkan är den kyrka som Jesus skapade?

Lite kul att argumenten från 1500-talet återuppstår i tråden. :-)

Luther var av allt att döma en uppriktigt religiös brat med en talang för propaganda. Om hans religiösa revolution i själva verket mest handlade om furstemakt lär aldrig kunna besvaras fullt ut.

Det är dock ironiskt att flera av konsekvenserna var oavsiktliga. Tolkning av Bibeln var till exempel aldrig Luthers avsikt, utan poängen med att översätta Bibeln var att den skulle läsas bokstavligt av alla och inte tolkas av katolska kyrkan. När han konfronterades med bibeltolkare som pacifister och upproriska bönder ställde han sig undantagslöst på maktens sida. I slutändan var han som alla andra mest en produkt av sin tid och omgivning.

Den sista ironin är kanske den mest utsökta: han blev protestantismens första och enda helgon.
Citera
2019-05-13, 16:31
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Man skall inte be till sk helgon som katoliker gör.

Kristus lärde oss att be till Gud fader.

Citat:
Inte heller skall man be till Maria.
Det finns dock en bra förklaring till att helgonkulter uppstod: de behövdes. Särskilt just Maria fick så en ny roll för många, när de gamla gudinnorna tvingades bort. Framför allt kvinnorna behövde en kvinnlig gudomlig gestalt i sin tro.
Senast redigerad av Furienna 2019-05-13 kl. 16:38.
Citera
2019-05-13, 16:35
Medlem
freeriderXIIs avatar
Absolut Vatikanens helgonadyrkan är en fortsättning på det antika Roms månggudadyrkan. Är man på sjön ber man till ett helgon, för bra skörd ett och för fred ett osv.
Citera
2019-05-13, 16:37
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Lite kul att argumenten från 1500-talet återuppstår i tråden. :-)

Luther var av allt att döma en uppriktigt religiös brat med en talang för propaganda. Om hans religiösa revolution i själva verket mest handlade om furstemakt lär aldrig kunna besvaras fullt ut.

Det är dock ironiskt att flera av konsekvenserna var oavsiktliga. Tolkning av Bibeln var till exempel aldrig Luthers avsikt, utan poängen med att översätta Bibeln var att den skulle läsas bokstavligt av alla och inte tolkas av katolska kyrkan. När han konfronterades med bibeltolkare som pacifister och upproriska bönder ställde han sig undantagslöst på maktens sida. I slutändan var han som alla andra mest en produkt av sin tid och omgivning.

Den sista ironin är kanske den mest utsökta: han blev protestantismens första och enda helgon.
Men det var inget svar på min fråga: vad gör att katolicismen är en sannare kristendom än lutherdomen?
Citera
2019-05-13, 16:59
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Absolut Vatikanens helgonadyrkan är en fortsättning på det antika Roms månggudadyrkan. Är man på sjön ber man till ett helgon, för bra skörd ett och för fred ett osv.
Det blev en fortsättning på de många gudarna även i andra länder, som här i Norden och i Latinamerika.
Citera
2019-05-16, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Det ledde ochså fram till ateismen och dagens genomsekularisering.
En korrekt iaktegelse. Se tråden Ateism som Lutherdomens högsta stadium
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Sluta nu. Hur kan du försvara katolicismen?
Katolicismen är precis som den ortodoxa kyrkan bara religion. Det finns inget hjärta.
Guds kyrka har det hjärta Jesus gav den. Den som inte var frisk var denne Luther. Vet inte vart hans lik är, men de borde intressant om man fick tillåtelse att exhumera den för att uföra en medicinsk undersökning få ser vad han möjligtvis led av. En annan alternativ är att han biologisk frisk men besatt.
Citera
2019-05-17, 09:54
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
En korrekt iaktegelse. Se tråden Ateism som Lutherdomens högsta stadium

Guds kyrka har det hjärta Jesus gav den. Den som inte var frisk var denne Luther. Vet inte vart hans lik är, men de borde intressant om man fick tillåtelse att exhumera den för att uföra en medicinsk undersökning få ser vad han möjligtvis led av. En annan alternativ är att han biologisk frisk men besatt.

Nu måste vi klargöra saker här. Jag misstänker att du är katolik. Då frågar jag dig.

Anser du att alla som döps inom den katolska kyrkan per automatik blir Guds barn?
Citera
2019-12-19, 20:52
Medlem
Jag tror inte Luther var den kättaren som stod för det mest avvikande kätteriet (den titeln slåss nog marcionister, adamiter, mormoner, katharer, new age-flum och flera andra om) men han var största kättaren med tanken på skadan han åstakom.
Citera
2019-12-19, 21:19
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Jag tror inte Luther var den kättaren som stod för det mest avvikande kätteriet (den titeln slåss nog marcionister, adamiter, mormoner, katharer, new age-flum och flera andra om) men han var största kättaren med tanken på skadan han åstakom.
Nu får du förklara vilken "skada" du tänker på.
Citera
2019-12-20, 20:01
Medlem
Citat:
Men är det inte fördomsfullt att döma ut en hel gren av kristendomen med hundratals miljoner medlemmar så där?
Ja det är det.
Citat:
Men hur vet du att just den katolska kyrkan är den rätta för alla? När har Jesus sagt det? Det står ju inte heller i Bibeln att påvarna är Petrus efterföljare, utan det är snarare frågan om senare traditioner från medeltiden. Och det är väl helt okej, men då bör det också vara helt okej att inte vara katolik.

Urkyrkans påvar levde inte på medeltiden.

Kyrkan är en gemenskap, så självklart ska vi vara enade. Det är ju det det handlar om, inte om att lägga upp teser och schismera.

Citat:
Du är nog medveten om att även om det är fel att kalla det för en tradition, för det är inget som kyrkan officiellt stödjer, så är det nu tydligt att många katolska präster förgripit sig på pojkar, och efter vad jag har förstått ibland även på kvinnor och flickor.
Ja, det är beklagligt att grova syndare och syndarbeskyddare infiltrerat delar av Jesu kyrka. Denna hänsynslösa brott mot moralen och maktmissbruk är dock inte unik för vår kyrka.

Citat:
Jag håller dock med dig om att Svenska Kyrkan har tappat sin väg genom att vara så politiskt korrekt. På grund av det är jag inte heller medlem längre sedan flera år tillbaka. Fast det är ju sant att den svenska lutherska kyrkan alltid har varit ett redskap för makten. På 1500-talet och 1600-talet var det olika kungar, som var dess överhuvuden och använde präster för att få sin vilja fram. Nu är det i stället den moderna vänster-liberala tidsandan, som styr och ställer. Så vi kan säga att även den lutherska kyrkan har en märklig tradition: att man alltid ska stödja den regim och elit, som råkar ha makten just nu...
Jag lider med som fortfarande är fast i den kyrkan. Jag vill dem väl, det vill du nog också, kan vi komma överens om att avveckla svenska kyrkans i sin nuvarande form vore önskvärt?
Citera
2019-12-20, 22:43
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Urkyrkans påvar levde inte på medeltiden.
Det fanns ju förstås biskopar i Rom redan under senantiken. Men det var först under medeltiden, som det mäktiga påvedömet uppstod.

Citat:
Kyrkan är en gemenskap, så självklart ska vi vara enade. Det är ju det det handlar om, inte om att lägga upp teser och schismera.
Man får med andra ord inte tänka själv eller tycka annorlunda?

Citat:
Ja, det är beklagligt att grova syndare och syndarbeskyddare infiltrerat delar av Jesu kyrka. Denna hänsynslösa brott mot moralen och maktmissbruk är dock inte unik för vår kyrka.
Just nu får i alla fall katolska präster mest uppmärksamhet för sådana brott. Sedan är det upp till debatt om det är välförtjänt eller ej.

Citat:
Jag lider med som fortfarande är fast i den kyrkan. Jag vill dem väl, det vill du nog också, kan vi komma överens om att avveckla svenska kyrkans i sin nuvarande form vore önskvärt?
Avveckla tycker jag väl inte ändå. Däremot skulle jag vilja se att fler medlemmar tog avstånd från alla dumheterna. Men jag är å andra sidan inte medlem längre sedan sexton år tillbaka (jag var inte heller konfirmerad), så det är egentligen inte mitt bekymmer.
Senast redigerad av Furienna 2019-12-20 kl. 22:50.
Citera
2019-12-21, 04:45
Medlem
Black.Panthers avatar
Vad var det som så hemskt med att Luther tyckte att skriften skulle komma först och att det inte skulle gå att kunna köpa sig ur reningselden med avlatsbreven?

Frälsning genom tro och skriften allena var två viktiga principer. Håller inte heller med om att Luther skulle vara en protestantiskt helgon eftersom andra protestanter, troende, akademiker m fl har kritiserat Luther t ex för hans syn på judar.

Idag finns det ju katolska präster som lever som gifta (är du gift innan du blir katolsk präst behöver du inte skilja dig) och jag ser inte att det skulle finnas något stöd för att en präst skulle behöva leva i celibat för att vara präst.

Det är betydligt oftare jag hör eller läser om bittra katoliker som angriper Luther medan det är sällan jag hör någon från de större lutherska kyrkorna angripa katolska kyrkan. Var tydligen något om att se bjälken i sitt eget öga först...

Luther var inte så unik heller då t ex Jan Huss hade haft liknande tankar innan.

Ibland kan jag uppfatta protestantismen som kall och tror att det kan ha o göra med luthersk attityd till att det är tron som frälser och inte gärningar, men Luther försvarade ju senare att gärningar visserligen inte frälser men att de "borde" komma av att du älskar Gud och skapelsen.

Tror som sagt inte Luther var något helgon men det var viktiga reformer han stod för och öppnade upp för en mer trovärdig och ärlig kyrka, jämfört med en kyrka som säger olika saker som inte står i skriften och som inte själva lever upp till sina ideal, t ex om kyskhetslöftet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in