Citat:
Ursprungligen postat av
lingonfett
Urkyrkans påvar levde inte på medeltiden.
Det fanns ju förstås biskopar i Rom redan under senantiken. Men det var först under medeltiden, som det mäktiga påvedömet uppstod.
Citat:
Kyrkan är en gemenskap, så självklart ska vi vara enade. Det är ju det det handlar om, inte om att lägga upp teser och schismera.
Man får med andra ord inte tänka själv eller tycka annorlunda?
Citat:
Ja, det är beklagligt att grova syndare och syndarbeskyddare infiltrerat delar av Jesu kyrka. Denna hänsynslösa brott mot moralen och maktmissbruk är dock inte unik för vår kyrka.
Just nu får i alla fall katolska präster mest uppmärksamhet för sådana brott. Sedan är det upp till debatt om det är välförtjänt eller ej.
Citat:
Jag lider med som fortfarande är fast i den kyrkan. Jag vill dem väl, det vill du nog också, kan vi komma överens om att avveckla svenska kyrkans i sin nuvarande form vore önskvärt?
Avveckla tycker jag väl inte ändå. Däremot skulle jag vilja se att fler medlemmar tog avstånd från alla dumheterna. Men jag är å andra sidan inte medlem längre sedan sexton år tillbaka (jag var inte heller konfirmerad), så det är egentligen inte mitt bekymmer.