• 1
  • 2
2018-05-28, 22:27
Medlem
Flickpojkens avatar
Ska börja träna nu då jag har tid över under sommaren. Jag är mest ute efter att få en kicks av endorfiner, testosteron och allt annat dom frisätts när man tränar samt att man sover så gott. Sen vill jag bygga 4-5 kilon bara för skojskull men de är inte primära. Nu funderar jag på vilka tider man bör träna för att få optimal effekt detta tror jag tillskillad från kosttillskott är en faktor som har stor betydelse då kroppen har en naturligrytm då olika hormoner varierar osv.

Planerar att träna varje dag har tränat hårt innan så jag vet att kroppen klarar de.
Senast redigerad av Flickpojken 2018-05-28 kl. 23:20.
Citera
2018-05-28, 22:34
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det är individuellt, träna när du känner att du kan prestera som bäst. För mig personligen är det direkt på morgonen, tränar fastande, fungerar utmärkt för mig, medan andra föredrar att ha ätit något 2-3 timmar innan eller tränar senare på dagen. Hitta det som passar dig och håll dig till det. Ät gärna näringsrik kost i tillräckligt mängd, proteinet bör ligga på runt 1.6-2.2 g/kg. Är du helt nybörjare så finns det ett utmärkt schema i denna tråd: (FB) Nybörjarträning 101. Där hittar du information om upplägget och svar på frågor.
Citera
2018-05-28, 22:42
Bannlyst
Träna när det passar. Men om du ska optinoja så är senare på kvällen sämre än tidigare på dagen rent hormonellt. Men om man som nybörjare bryr sig om det, så har man ingen vettig träningsframtid.

Få det att passa med livet, en bra sömn är viktigare än vilken tidpunkt du tränar. Likaså din kost.
Citera
2018-05-28, 22:47
Medlem
17.23 måste du träna för att få nån effekt ...om du vart vaken sen 06.30 efter minst 8 sömn...annars kan du lägga ner träningen överhuvudtaget.
Vi människor evolvera oss på det viset under senaste 200 000 åren att kroppsarbete ger bara fördelar under vissa tider på dygnet. Precis som vi gjorde att äta axa havregrynsgröt och ett glas färskpressad juice till frukost.
Träna när det passar och känns bra. Fundera inte för mycket.
Senast redigerad av bul-11-33 2018-05-28 kl. 22:59.
Citera
2018-05-28, 23:33
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är individuellt, träna när du känner att du kan prestera som bäst. För mig personligen är det direkt på morgonen, tränar fastande, fungerar utmärkt för mig, medan andra föredrar att ha ätit något 2-3 timmar innan eller tränar senare på dagen. Hitta det som passar dig och håll dig till det. Ät gärna näringsrik kost i tillräckligt mängd, proteinet bör ligga på runt 1.6-2.2 g/kg. Är du helt nybörjare så finns det ett utmärkt schema i denna tråd: (FB) Nybörjarträning 101. Där hittar du information om upplägget och svar på frågor.

Träna fastande mage ger muskelbyggnad va? När äter du efter och vad?
Citera
2018-05-29, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Ska börja träna nu då jag har tid över under sommaren. Jag är mest ute efter att få en kicks av endorfiner, testosteron och allt annat dom frisätts när man tränar samt att man sover så gott. Sen vill jag bygga 4-5 kilon bara för skojskull men de är inte primära. Nu funderar jag på vilka tider man bör träna för att få optimal effekt detta tror jag tillskillad från kosttillskott är en faktor som har stor betydelse då kroppen har en naturligrytm då olika hormoner varierar osv.

Planerar att träna varje dag har tränat hårt innan så jag vet att kroppen klarar de.

Kör när som helst mellan klockan 06:00 och 21:00 om du frågar mig. Spelar ingen roll när under det tidsspannet.
Citera
2018-05-29, 02:02
Medlem
Killer-queens avatar
Spelar ingen roll. Själv föredrar jag, om jag kan välja, mellan 13:30-15:30. Då är det minst köer och man kan köra effektivt.
Citera
2018-05-29, 10:10
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Träna fastande mage ger muskelbyggnad va? När äter du efter och vad?
Styrketräning stimulerar alltid uppbyggnaden. Vid fasta är proteinbalansen negativ, så även om träning stimulerar uppbyggnad kommer den inte vara tillräcklig för att vända proteinbalansen till positiv under fasta, den blir mindre negativ men kan inte vändas till positiv fören aminosyror/protein finns att tillgå. Efter passet äter jag frukost som vanligtvis består av havregrynsgröt, en banan, 2-4 skogaholmslimpor med ost, proteinshake (20-40 gram vassle beroende på).
Citera
2018-05-29, 10:11
Bannlyst
På alla tider, faktiskt. Men de flesta har ganska schemalagda liv numera.
Citera
2018-05-29, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Styrketräning stimulerar alltid uppbyggnaden. Vid fasta är proteinbalansen negativ, så även om träning stimulerar uppbyggnad kommer den inte vara tillräcklig för att vända proteinbalansen till positiv under fasta, den blir mindre negativ men kan inte vändas till positiv fören aminosyror/protein finns att tillgå. Efter passet äter jag frukost som vanligtvis består av havregrynsgröt, en banan, 2-4 skogaholmslimpor med ost, proteinshake (20-40 gram vassle beroende på).

Du menar väl 2-4 st skivor skogaholm, inte 4 hela limpor
Citera
2018-05-29, 14:14
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Ja, givetvis. Slarvigt uttryckt från min sida!
Citera
2018-05-29, 14:51
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe

Haha. De är rätt mycket ändå med alla gröt också .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in